Ruimte halsstuk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Ruimte halsstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 10:56

Hallo,

Ik heb een vraag over een halsstuk.
Deze wil ik dus om doen bij mijn merrie als ze naar buiten gaat en overdag in de buitenstal en snachts als de luiken dicht gaan hem weer af doen :)

Maar hoeveel ruimte moet er nu ongeveer tussen zitten?

Mijn merrie heeft rondom boven aan bij haar hals 75 en in het midden rondom 88 en onderaan vlakbij haar schouder rondom bijna 120.

Nu kan ik een halsstuk kopen die in het midden 114 cm is en de breedte onderaan bij het schouder is 125 cm.

Past dit goed of gaat dit juist schuren en moet hij ruimer?

Groetjes Priscilla.

Nathalie84

Re: Ruimte halsstuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:14

ik heb denk ik ongeveer een arm ruimte als mijn paard zijn hals omhoog doet.Als hij aan het eten is zit de hals aangesloten.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 17:13

Oke dank je wel voor je reactie!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:39

mijn zus der paard, mist een stuk manen.. Omdat het, ook al is het een goed ademende deken, slecht ademt.. en schuurt.. Nou zal dit denk ik bij alle paarden anders zijn, maar ik ben der niet heel erg fan van.. :Y)

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:40

hier lopen ze dagelijks in de wei met een halsstuk, savonds gaat het af, geen last van de manen. Zijn wel van horseware.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:42

die van mn zus had hem dacht ik ook snachts om, alleen met het hele koude weer.. dus niet de hele winter.. misschien dat dat het verschil zou zijn? Ik ga het niet voor iemand uitproberen bij mijn haf met der mooie manen :Y)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:36

Ik heb gewoon de hals genomen die aan mijn deken zat.
Er kan denk idd ongeveer een arm tussen als ze omhoog staat.

Overigens mijn merrie heeft lange manen en draagt de hals dag en nacht. Eerst dacht ik hem er wel elke keer af te halen, maar nu niet.
Ik heb ook een Horseware (Rhino). En manen beschadigen echt niets, helemaal top!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 11:58

Oh dat is wel fijn!
De mijne had een wheaterbeeta om en de manen zijn er helemaal afgeschuurd in het begin :(

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:00

die van mij heeft ook een arm ruimte.
ze heeft heb dag en nacht om.
alleen de achterkant van de manen bij de shoft schuuren en een beetje af ;( maar ze heeft het igg niet koud *D

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:03

Mijn paard heeft een halsdeken van Pagony, was eerst ook beetje bang om de reacties op bokt, maar moet zeggen dat deken super bevalt. Een klein stuk manen wordt minder dik dan anders, maar nog niks is weggeschuurd. Een ademende deken is belangrijk, maar een halsstuk dat goed past is ook belangrijk, als de deken te krap zit schuurt hij namelijk, maar bij een juist te ruime deken zit er ook teveel spelling in en schuurt de deken over de manen kam.

Ik spray elke keer de manen in met antiklit en kam ze allemaal in kan op, doe de deken dan aardig strak (niet te strak natuurlijk :+ ) zodat de manen niet 'verschuiven' en dit werkt prima. Over de maat van mij halsstuk kan ik niks zeggen, omdat deze vast aan de deken zit. Van mij vliegendeken heb ik maat L voor een NewForest (krijgt in de zomer wel een forse nek ;) )

Hoop dat je iets aan de informatie hebt.