Ik vroeg me af wie er hier op Bokt zijn of haar trailer verhuurt? Stellen jullie en contract op en zoja; wat zet je daarin? Wat vragen jullie per dag en vragen jullie om een kopie van het ID en/of rijbewijs??
Mijn trailer staat vaak maar te staan, dus vandaar mijn vraag..
Ik heb het ook gedaan, ongeveer 3/4 jaar. Met een net nieuwe trailer. Echt bedrijfsmatig, dus ingeschreven bij KvK etc. Mijn reden om te stoppen met verhuur: te vaak met schade terugkrijgen van de trailer en huurders die gewoon ontkennen dat ze schade hebben gereden en dan niet voor de ontstane schade betalen. De ene huurder verpest het voor de andere (en de verhuurder) dus ben ik gestopt.
ik heb geen ervaring met het verhuren van dingen, maar is het ontkennen door de huurder niet simpel te voorkomen door iedere keer wanneer de trailer terug komt foto's te nemen waarop de op dat moment actuele staat te zien is?
Wanneer deze dan terugkomt met schade kun je hem wijzen op de laatst gemaakte foto's. Uiteraard zou ik dan de camera wel datum en tijd op de foto's laten zetten en een logboek bijhouden waarin te zien is dat er in de tussentijd geen andere huurder is geweest.
Goed, toegegeven, ik schets het hier nu eenvoudig, en iedere keer foto's maken is natuurlijk wat omslachtig. Maar ik denk dat ik dat toch wel zou doen.
ikke
Geplaatst: 02-02-09 09:52
Ehm, denk je er ook aan dat je je commercieel verhuurde trailer (je vraagt er immers geld voor) ook van een veterinaire goedkeuring moet voorzien!
Het is en blijft moeilijk. Toon het maar aan. Weet wel dat toen wij op vakantie een auto huurde dat je met de verhuurder om de auto heen liep, de schade die op dat moment aanwezig was werd aangetekend op het huurcontract, op het moment van terug brengen liepen ze weer met je om de auto en dan werd er gekeken of er schade bij was gekomen. Zo niet dan kreeg je de borg terug einde verhaal. Zoja dan werd er uitgerekend wat de schade bedroeg en of je nog bij moest betalen. Wellicht dat je op die manier de schade kunt opvangen
Margreet
Geplaatst: 02-02-09 10:36
Ik pieker er niet over om dat voor die paar tientjes allemaal aan te halen.
Imker
Geplaatst: 02-02-09 14:00
ikke schreef:
Ehm, denk je er ook aan dat je je commercieel verhuurde trailer (je vraagt er immers geld voor) ook van een veterinaire goedkeuring moet voorzien!
Ik kan je vertellen dat toen ik mijn nieuwe trailer aanschafte, eind 2007, ik naar de RVV gebeld heb en gevraagd heb om een keuring. Die wordt dus niet meer afgegeven (zoals bijv. de oude). Ik heb een transportvergunning. Alleen voor vergunning II, lang transport, wordt de trailer/vrachtwagen nog gekeurd.
Keukenkast
Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-09 15:54
Margreet schreef:
Ik pieker er niet over om dat voor die paar tientjes allemaal aan te halen.
Vroeg om reacties waar ik iets aan had, ervaringen etc.
Margreet
Geplaatst: 02-02-09 16:48
Ja juf....
Precies wat ik zeg: Voor die paar tientjes (rond de 35 euro is een vrij normale dagprijs voor een 2-paards) haal je nogal wat (gedoe) aan. Is dat het je waard?
Imker
Geplaatst: 02-02-09 19:15
Ik ben het met Margreet eens, je moet je trailer ook goed verzekerd hebben (bedrijfsmatig dan) en natúúrlijk wil men hem nét huren als je zelf weg wilt gaan. Je dient je trailer ook goed schoon te maken en te ontsmetten na iedere rit, daar gaat al gauw een uurtje of wat inzitten (en dan bedoel ik niet met een tuinslangetje je bodem afspuiten, maar goed met een stoomcleaner en desinfectant je GEHELE trailer afspuiten. Ik zou geen trailer huren waarvan ik wist dat deze niet helemaal schoon was. Wie weet wat het paard wat voor jouw paard erin heeft gestaan, mankeerde.
Dus tel even bij elkaar op: Je moet iets hebben om rijbewijzen te kopieëren (snel, tijdens het afhalen van de trailer) Goed en waterdicht huurcontract Kvk inschrijving, dus ook afdracht belasting Verzekering trailer Schoonmaken van trailer Altijd zelf aanwezig zijn als hij gehaald én teruggebracht wordt Assertief zijn als je trailer stuk blijkt te zijn bij terugkomst
er gaat heel wat tijd en moeite in zitten, dus denk er aub goed over na.
Keukenkast
Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-09 09:54
Juist, dit is zijn dus de argumenten waarom wel of niet, waar ik op zit te wachten.
@Margreet (Congrats met je verjaardag); dat zou het me niet waard zijn, maar je benoemt niet specifiek wat voor gedoe dan, snap je..
Denk niet dat ik me ermee inlaat. Thnx voor de reacties in elk geval.
Imker
Geplaatst: 03-02-09 10:13
Het is allemaal leuk en aardig als je denkt je trailer te gaan verhuren omdat je hem zelf niet gebruikt, maar er zitten meer nadelen als voordelen aan. Als je het particulier doet en je trailer wordt tijdens een 'verhuurritje' gestolen wordt of men krijgt een ongeluk, dan kan je verzekeringsmaatschappij nog wel eens moeilijk gaan doen, aangezien je hem min of meer bedrijfsmatig inzet.
Nu is het wettelijk zo raar geregels met schoonmaak- en desinfectieplannen met paarden, dat ófficieel het niet hoeft om een desinfectieschema te hebben, maar stél dat er een enge paardenziekte uitbreekt en jouw trailer op de één of andere manier gebruikt wordt imv die uitbraak, moet je toch kunnen aantonen dat jouw trailer er niets mee van doen had: dus toch bijhouden. Daarbij komt nog, dat je waarschijnlijk (wel meer dan eens) zal worden gevraagd om dan een heel transport te verzorgen, waarvoor je weer je CCV moet hebben. Krijg je controle en heb je dat niet, dan zijn de bekeuringen niet grappig. Een CCV getuigschrift kost ongeveer 350 euro....
En als je 35 euro vraagt per dag (ik verhuurde alleen per dag, aangezien het anders helemáál niet meer rendabel is, dan hou je ex. BTW nog maar € 29,41 over en daar moet je dan je urengeld ook nog van betalen, alsmede afschrijving, verzekering en schoonmaakkosten van je trailer. Met andere woorden: daar schiet je gewoon bij in.
Een trailer zomaar verhuren omdat je er niets mee doet is voor een simpele particulier eigenlijk niet haalbaar, zelfs zakelijk moet je je eens goed achter je oren krabben.
Keukenkast
Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-09 10:19
imker schreef:
Een trailer zomaar verhuren omdat je er niets mee doet is voor een simpele particulier eigenlijk niet haalbaar, zelfs zakelijk moet je je eens goed achter je oren krabben.