paard wat vast in de nek zit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maneater

paard wat vast in de nek zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 20:06

Ik heb een nieuwe pony 15 jaar oud wat ik even zo heb weten te achterhalen endurence gelopen. Nu heb ik hem van een vriendin die hem net een aantal weekjes had. Wat ik gister gemerkt heb is dat hij vreselijk vast in zijn hals zit. Hij gooit ook erg hoog zijn hoofd omhoog en loopt gespannen. Gister ben ik zijn hals gaan masseren toen ik erop zat en hij genoot er helemaal van. Nu is mijn vraag wat voor oefeningen en massages kan ik geven zodat hij ontspant. En is er eventueel met longeren een bijzet te gebruiken waar hij ontspannen van gaat lopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 00:44

Ik zou om te beginnen er even een osteopaat of chiropractor bijhalen. Voor adressen kijk: http://www.icreo.com
En ik weet niet wanneer de laatste keer de tandarts langs is geweest? Ook dat zou ik laten controleren.
Wat voor zadel gebruik je? Ook het zadel zou ik laten controleren.
Verder zijn er oefeningen die je (na bijv. longeren) kunt doen om wat lenigheid en soepelheid te verkrijgen. Oefeningen, die de Osteopaat je wel kan uitleggen.
Ik zou niet meteen naar bijzet grijpen om hem te gymnasticeren. Eerder gaan rijden, en dan met name voorwaarts-neerwaarts (als hij dat al kan). Verder veel buigen, voltes, kleine cirkels, slangenvoltes enz.
Maar als zadel, rug en gebit niet in orde zijn, heeft het helemaal geen zin om verder te gaan kijken....

Maneater

Re: paard wat vast in de nek zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 00:52

Hij kan op zich wat ik even zo gezien en gemerkt heb behoorlijk veel onder het zadel. Alleen zit ze nek gewoon vast van het gespannen lopen. Ik wil ook niet meteen naar bijzet grijpen maar ik wil wel iets doen om hem weer lekker los te krijgen. Ben in elk geval begonnen met lekker masseren want dat vind hij dus wel heel prettig. Zadel ligt wel goed gebit zal ik even na laten kijken. Maar ik wil wel graag iets doen om hem ontspannen te krijgen tips zijn welkom. Cassidy de tips ga ik wel wat mee doen dank je

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 01:26

Voorwaarts-neerwaarts rijden, tempo maken, veel schouder buiten, voltens 10 meter in stap en draf met duidelijke stelling naar binnen, achtjes rijden met veel stelling naar binnen, verder veel slangenvoltes.

Na het rijden proberen de hals te laten strekken (dit na het rijden doen omdat dan de spieren nog warm zijn): wortel tussen zijn voorbenen houden en vragen of hij hem wil pakken, gaandeweg steeds meer buiging vragen, wortel bij zijn heup houden (als dat niet lukt het wat makkelijker maken) en gaandeweg steeds meer buiging vragen, en niet accepteren dat hij zich omdraait omdat dat makkelijker is om de wortel te pakken te krijgen.

En verder: grondwerk doen.

Maneater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 01:43

Cassidy schreef:
Voorwaarts-neerwaarts rijden, tempo maken, veel schouder buiten, voltens 10 meter in stap en draf met duidelijke stelling naar binnen, achtjes rijden met veel stelling naar binnen, verder veel slangenvoltes.

Na het rijden proberen de hals te laten strekken (dit na het rijden doen omdat dan de spieren nog warm zijn): wortel tussen zijn voorbenen houden en vragen of hij hem wil pakken, gaandeweg steeds meer buiging vragen, wortel bij zijn heup houden (als dat niet lukt het wat makkelijker maken) en gaandeweg steeds meer buiging vragen, en niet accepteren dat hij zich omdraait omdat dat makkelijker is om de wortel te pakken te krijgen.

En verder: grondwerk doen.

Grondwerk zat ik zelf iid ook aan te denken ten eerste vind ik dat heel leuk om te doen ook om een band te kweken maar ook omdat het voor hem goed is. Dat met die wortel ga ik is proberen te doen. De rest met rijden ga ik ook uitproberen. En ze tanden ga ik nog even na laten kijken Da moet toch komen om te enten dan laat ik die meteen even naar die nek kijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 01:58

Een DA ziet minder dan een chiropractor of een osteopaat.
Ik zou een van de twee laatstgenoemden erbij halen...die kunnen je helpen met losmaken, en misschien zit er wel een wervel scheef die ze recht kunnen zetten.

Een DA kan dat bijv. niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 02:06

Goede hulpteugel is een chambon, die nodigt uit tot vw-nw gaan. Niet zonder nadenken gaan gebruiken uiteraard!