Jonge hengst bij merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharlottevdH

Jonge hengst bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 16:30

Ik ben al een tijd op zoek naar een fries veulen, nu heb ik een leuk hengstje gevonden 8 maand oud. Ik heb wel ervaring met draver hengsten over het algemeen zit daar wat meer temprament in dan bij een friese hengst (uitzonderingen daar gelaten). Zou ik het hengstje op jonge leeftijd gewoon bij onze 10 jarige merrie zetten of nu al niet. En wat als hij de hormenen echt in het hoofd krijgt. We hebben 2 landen naast elkaar, daar kan eventueel het draad een meter uit elkaar. Dit is onze eerste hengst thuis dus helemaal niks is aangepast. Hebben jullie ideen of tips meld het gerust.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:33

wil je hem hengst laten of castreren?
castreren kan zodra beide ballen zijn ingedaald en meestal als die er beiden zitten dan krijgen ze ook wel dekneigingen. ;)

ligt een beetje aan het gedrag van de merrie maar als zij goed hengstig word en haar kont voor zijn neus parkeerd springt hij er vanzelf wel op.
dus tenzij je een veulentje wilt zou ik hem er bij weghouden.
beter dat hij bij andere hengsten of ruinen komt te staan waar hij zijn energie dan ook kwijt kan

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 16:36

ellepel schreef:
wil je hem hengst laten of castreren?
castreren kan zodra beide ballen zijn ingedaald en meestal als die er beiden zitten dan krijgen ze ook wel dekneigingen. ;)

ligt een beetje aan het gedrag van de merrie maar als zij goed hengstig word en haar kont voor zijn neus parkeerd springt hij er vanzelf wel op.
dus tenzij je een veulentje wilt zou ik hem er bij weghouden.
beter dat hij bij andere hengsten of ruinen komt te staan waar hij zijn energie dan ook kwijt kan

Ik wil hem uit eindelijk laten castreren, maar aangezien het een fries is, is het het mooist als hij wel een echte bouw van een hengst krijgt.
We willen er wel een veulen bij, maar niet meer dan 1 en niet na 5 jaar er 3 hebben gehad bij wijze van spreken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:41

ik denk dat je dit antwoord wel meer gaat krijgen:
maar beste zou zijn om hem in de opfok te zetten ergens.
dan kan hij mooi uitgroeien en heb je er verder niet al te veel omkijken naar.
zo samen met een merrie gaat voor hem toch wel stress geven denk ik hoor. al zijn niet alle hengsten hetzelfde natuurlijk.

tja over het castreren zijn de meningen verdeeld. de een zegt niet te vroeg doen en een ander zegt dat maakt niet uit.

op zich kun je hem prima laten castreren als hij beide ballen heeft,dus met een jaar.
daarna groeien ze vaak ook nog iets breder door, voordeel is wel dat je hem daarna gewoon bij je merrie kan houden..

wil je bij je merrie dan een veulen van deze hengst?

GreenRider

Re: Jonge hengst bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:14

opfok is niet altijd het beste voor een paard, ze hebben daar geen voorbeeld. Ze zullen dus vaak erg kinderlijk blijven.
8 maanden issie? dan kan hij nog wel een paar maandjes bij je merrie staan. Zodra hij hengsten trekjes krijgt zou ik hem weg halen en later casteren. Wacht hier wel mee tot hij minstens 1 jaar is!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:20

Ben het met Ellepel eens. Opfok of niet het jonge beestje heeft meer nodig dan alleen een 10 jarige merrie. Je kan er voor kiezen hem ergens neer te zetten waar hij in een gemengde groep (diverse leeftijden) kan staan of dit zelf creëren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:23

ik bedoelde met opfok ook niet zozeer dat het dan persé bij leeftijdgenootjes moet hoor.
wij hebben ook een jonge hengst bij oudere dieren staan en ik moet zeggen dat ze daar heel charmant van worden.

maar denk dat ze best kan wachten tot het moment dat ze ziet dat het niet meer gaat.
maar blijft natuurlijk wel dat zo'n jong dier graag wil spelen en schijngevechten wil uitoefenen .
en of de merrie daar nou zo blij mee zal zijn? ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:24

Ik heb een 1,5 jarige hengst en die staat ook bij allemaal merries en veulens e.d. in de wei. Hij weet nog niet dattie hengst is maar als hij dat wel doorkrijgt kan hij apart met de andere hengstveulens e.d. die er lopen tot de merries weer drachtig zijn voor volgend jaar. Hengsten krijgen een betere opvoeding van merries dat wel :D

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:26

haha straks heb je een super boze merrie :P nee vast niet. Maar ik bedoel, een jong paard moet beide hebben, leeftijd genootjes om mee te spelen, leren enz enz. En volwassene paarden om van te leren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:28

het verschilt wel hoor.
wij hadden vorig jaar een tinkerhengstje van krap aan 10 maanden en die zat alle merries achterna.
was ook vreselijk lachen hoe die kleine hummel zijn uiterste best deed om op een grote kwpn-er te klimmen van 1m70 :+
voor de rust hebben we hem er toen uitgehaald en bij ruinen gezet..
wilden ook geen risico lopen dat hij wel vruchtbaar was

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 17:55

Ik kan hem niet bij meerdere paarden en leeftijdsgenoten in het land zetten want, die hebben we gewoon niet in de buurt. In mijn merrie zit nogal wat pit dus die vind het geweldig om zich uit te leven met een weidegenoot. En daar komt bij hij staat nu ook bij een 20 jaar oude ruin in het land. Hij heeft tot zijn 5de maand bij zijn vriendjes in het land gestaan. We laten hem castreren als hij 1,5 is.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:57

Ik zou het er niet op gokken! Mijn merrie is bijna 3 en dus drachtig! Waarsch. ook ergens te lang in de koppel gelopen met een jonge hengst ;) Neem gewoon het zekere voor het onzekere als je geen veulens wil!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:05

Ik heb zelfs nog een 5-jarige hengst bij mijn merrie gezet. Maar wel alleen als ze niet hengstig was want ze las hem goed de les. Scheelde mij weer wat werk.
We hebben ook een anderhalf jarig hengstje dat bij een merrie met veulen heeft gelopen. Die beschermde het veulen zodat ook hij op zijn plek gezet werd. Tot hij teveel interesse kreeg voor het andere geslacht en nu dus alleen naar buiten moet.
We zijn met de eerste hengst begonnen in de opfok maar we konden amper bij hem in de buurt komen. Het leek me geen strak plan om een 3-jarige hengst thuis te krijgen waar we niet eens een halster omkregen. Dus voor zijn tweede winter hebben we hem naar huis gehaald. Voordeel was dus ook dat we gelijk konden corrigeren en dat ik al vlot ben begonnen met iets met hem te doen. Wel zeer kort maar daardoor leerde hij wel op me te letten.
Moet zeggen dat de eerste merrie pas drachtig kan worden na hormoonbehandelingen dus het risisco van dracht telde voor ons niet. Maar als ze natuurlijk eenmaal gedekt hebben weten ze wel waar ze de mosterd moeten halen (of brengen). Maar zelfs nadat hij een keer gedekt heeft is hij nog steeds prima te rijden.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:16

Ik heb ook geinformeerd, voor mijn hengst. De meeste castreren tussen 12 en 18 maanden. Ze kunnen zich dan ook meer richten op het groeien, ipv hormonen. Die spier opbouw van een hengst blijft alleen als die ook hengst blijft, dus laat je hem ruinen, gaat die echt hengsten spieropbouw ook weer stukken minder worden.
Daarom heb ik er ook voor gekozen om met mijn hengstje hem tussen 12 en 18 maanden te laten castreren, zodat hij zich meer kan richten op het lekker groeien, ipv zijn hormonen.