Ik ben inmiddels er een beetje moedeloos van. En hoe hoger we komen hoe meer problemen het veroorzaakt. Gister was het ook weer drama. Ik heb ten eerste al ruim 45 min. nodig om haar los te werken. Ze is dan snel wat strak in de bovenlijn. En veel voorwaarts/neerwaarts en andere losmakende oefeningen hebben wel zin, maar werken niet zo effectief als thuis. Ze is met losrijden ook al wat afgeleid en dus een beetje wat strakjes. Nou kwam ik gister ook de proef in en ze raakte enorm afgeleid. Constant oortjes erop en schrikken en druk worden (vooral in de galop wordt ze erg enthousiast). Ze wordt dan ook weer strak in de bovenlijn en trek de laatste twee wedstrijden dan ook enorm. Heel stoterig trekken en ze komt dan ook echt totaal van het achterbeen af (logisch gevolg van elkaar natuurlijk). Daarnaast rij ik thuis altijd zonder spoor (in training voor de wedstrijden pak ik ze er wel bij), maar op wedstrijd heb ik vrij weinig te zeggen met mijn been. Ze kijkt gewoon vrolijk met haar oortjes naar voren, maar komt vervolgens zwaar tegen mijn been in. Ook heb ik heel lang gehad dat ze verkeerd aansprong. Dus telkens miscommunicaties tijdens wedstrijd dus. Nou dachten we eerst altijd dat het aan spanning van mijzelf lag, maar ik kan nu echt voor 99 % zeggen dat ik niet knijp of op een andere manier gespannen in werk. Thuis loopt ze echt enorm fijn, ze loopt echt met gemak de oefeningen en ze heeft ook echt aanleg voor het hogere werk. Ze is verder ook heel nuchter, je kan haar overal mee naar toe nemen en ze is tijdens training enorm gedreven. Ik vind haar echt een paard van goud!
Het is daarom des te frustrerender dat het op wedstrijd maar voor 25% uit de verf komt met wat ze thuis doet.
Ik denk zelf dat ik haar tijdens de proef niet voldoende aan het werk kan zetten. Ik ben thuis constant aan het rijden. Schakels, inbuigen even ene ophouding etc etc alles ter controle en ter verbetering van de lossigheid. Als ze even van het achterbeen afkomt rij ik bijv even een schakeltje. Maar dat kan ik natuurlijk niet zo specifiek in de proef doen. En daarbij komen deze oefeningen ook bijna niet over zo gauw ik op wedstrijd ben. Ik heb wel het idee dat ze het erg leuk vindt, ze wordt me ook een beetje te enthousiast. Maar door er ook weer te veel aan te rijden om haar oplettend te krijgen, heb ik ook het idee dat ze dan ook snel weer te strak wordt in haar bovenlijn.
Mijn doel is dan ook:
Hoe kan ik haar geconcentreerd en toch ook ontspannnen op wedstrijd rijden?
Hoe denken jullie hierover? Herkennen jullie dit? Wat zou ik hier aan kunnen doen? Ik ben bekend met veel trucjes om ze thuis oplettend en langs enge obstakels te rijden, maar hoe kan je dit in je proef dus bijna ongemerkt doen?
Alvast bedankt!

.