Afgeleid paard op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PolosportJ

Afgeleid paard op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 10:51

Het gaat om de volgende casus:
Ik ben inmiddels er een beetje moedeloos van. En hoe hoger we komen hoe meer problemen het veroorzaakt. Gister was het ook weer drama. Ik heb ten eerste al ruim 45 min. nodig om haar los te werken. Ze is dan snel wat strak in de bovenlijn. En veel voorwaarts/neerwaarts en andere losmakende oefeningen hebben wel zin, maar werken niet zo effectief als thuis. Ze is met losrijden ook al wat afgeleid en dus een beetje wat strakjes. Nou kwam ik gister ook de proef in en ze raakte enorm afgeleid. Constant oortjes erop en schrikken en druk worden (vooral in de galop wordt ze erg enthousiast). Ze wordt dan ook weer strak in de bovenlijn en trek de laatste twee wedstrijden dan ook enorm. Heel stoterig trekken en ze komt dan ook echt totaal van het achterbeen af (logisch gevolg van elkaar natuurlijk). Daarnaast rij ik thuis altijd zonder spoor (in training voor de wedstrijden pak ik ze er wel bij), maar op wedstrijd heb ik vrij weinig te zeggen met mijn been. Ze kijkt gewoon vrolijk met haar oortjes naar voren, maar komt vervolgens zwaar tegen mijn been in. Ook heb ik heel lang gehad dat ze verkeerd aansprong. Dus telkens miscommunicaties tijdens wedstrijd dus. Nou dachten we eerst altijd dat het aan spanning van mijzelf lag, maar ik kan nu echt voor 99 % zeggen dat ik niet knijp of op een andere manier gespannen in werk. Thuis loopt ze echt enorm fijn, ze loopt echt met gemak de oefeningen en ze heeft ook echt aanleg voor het hogere werk. Ze is verder ook heel nuchter, je kan haar overal mee naar toe nemen en ze is tijdens training enorm gedreven. Ik vind haar echt een paard van goud! *D
Het is daarom des te frustrerender dat het op wedstrijd maar voor 25% uit de verf komt met wat ze thuis doet.

Ik denk zelf dat ik haar tijdens de proef niet voldoende aan het werk kan zetten. Ik ben thuis constant aan het rijden. Schakels, inbuigen even ene ophouding etc etc alles ter controle en ter verbetering van de lossigheid. Als ze even van het achterbeen afkomt rij ik bijv even een schakeltje. Maar dat kan ik natuurlijk niet zo specifiek in de proef doen. En daarbij komen deze oefeningen ook bijna niet over zo gauw ik op wedstrijd ben. Ik heb wel het idee dat ze het erg leuk vindt, ze wordt me ook een beetje te enthousiast. Maar door er ook weer te veel aan te rijden om haar oplettend te krijgen, heb ik ook het idee dat ze dan ook snel weer te strak wordt in haar bovenlijn.

Mijn doel is dan ook:
Hoe kan ik haar geconcentreerd en toch ook ontspannnen op wedstrijd rijden?

Hoe denken jullie hierover? Herkennen jullie dit? Wat zou ik hier aan kunnen doen? Ik ben bekend met veel trucjes om ze thuis oplettend en langs enge obstakels te rijden, maar hoe kan je dit in je proef dus bijna ongemerkt doen?
Alvast bedankt!

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:11

Ik denk dat de meeste mensen wel last hebben dat hun paard tijdens de proef minder loopt dan thuis.
Ik probeer mijn paard thuis voor minimaal 125% gehoorzaam te hebben, als je dan op concours bent is het altijd minder maar hou je nog een hoop over.
Misschien eens een oefenconcoursje rijden waarbij je haar eens attent kan maken. Je hebt bv in Hulten vaak oefenconcoursen waarbij je van te voren aan de jury kan uitleggen wat je probleem is en als je daartegenaan loopt tijdens je oefenproef mag je het een paar keer herhalen en krijg je advies over hoe zo'n jury ertegen aan kijkt.
Maar je probleem is heel herkenbaar hoor!

PolosportJ

Re: Afgeleid paard op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 12:52

Bedankt voor je reactie! Ja, dat is misschien wat. In Zevenaar heb je ook van die oefenwedstrijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:07

Je bent inderdaad niet de enige met dit probleem, maar dat is een erg schrale troost en heb je niets aan.

Wat mij opvalt in je bericht is dat je schrijft; 'Ze is verder ook heel nuchter, je kan haar overal mee naar toe nemen en ze is tijdens training enorm gedreven.' Hieruit maak ik op dat je haar wel op andere plaatsen/bakken goed kan trainen? Als ik dat goed begrijp ligt het probleem (helaas) toch bij jou. Want waarom zou je haar wel in een vreemde bak goed kunnen trainen en waarom is ze met losrijden op wedstrijd al heel erg gespannen en afgeleid? Heel lastig probleem, waar je echt met de mensen om je heen een oplossing voor moet gaan zoeken.

Verder is het zinvol om thuis uit te vogelen met welke oefening je haar het beste bij je krijgt. Ik werk zelf heel erg veel met links-rechts, op een kleine hulp zet mijn paard een stap naar links/rechts. Een hele simpele oefening, een oefening die je haast onzichtbaar kan doen voor de jury en waar je maar 2-3 passen voor nodig hebt en daardoor heel vaak zou kunnen gebruiken in je proef.
Met losrijden werk ik met name aan zijn concentratie, als je weet dat ze de oefeningen makkelijk aan kan, waarom zou je die dan nog bewust oefenen met losrijden. Dus reactie op het been, reactie op zit, stelling, buiging, overgangen. Eigenlijk heel erg basis, maar wel oefeningen waarmee je de aandacht kan krijgen. En dat is eigenlijk het belangrijkste van het paardrijden. Soms pak ik een heel vreemde oefening mee met losrijden, zodat hij een soort van de draad kwijt is en daardoor weer zijn aandacht op mij richt.

Een lastig probleem, maar niet onoplosbaar! Heel veel succes ermee en wordt vooral niet kwaad dat het weer niet lukt tijdens je proef, daar wordt het probleem alleen maar groter van.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:19

Ik heb echt exact hetzelfde probleem!
Ook een heel nuchter, braaf paard, maar zeer ongeconcentreerd tijdens de proef en daardoor komt alles er een stuk minder uit dan normaal, tijdens de trainingen.
Ik heb geen oplossing voor je, maar ik lees eventjes met je mee!

collie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:46

Misschien veel op vreemd terrein rijden? Ik denk het enige wat het op kan lossen is ervaring. Oefenen oefenen oefenen.

toosjeto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:26

ik heb hetzelfde probleem en zal dit topic daarom blijven volgen alleen is mijn paard altijd kijkerig en verschieterig; zelfs op bekend terrein en elke dag ook weer in de rijbak waar hij al jaren staat ;)
maar ben ook wel benieuwd welke tips mensen hier gebruiken bij een gespannen paard
ben zefl al bijna door mijn trucjes heen ;)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:32

veel buitenritten maken,of een keer een bb parcoursje springen,dan doen ze zoveel andere opdrukken op.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:29

toosjeto schreef:
ik heb hetzelfde probleem en zal dit topic daarom blijven volgen alleen is mijn paard altijd kijkerig en verschieterig; zelfs op bekend terrein en elke dag ook weer in de rijbak waar hij al jaren staat ;)

Niets anders trainen dan ontspanning en samenwerking. Mijn paard sprong 2 jaar terug voor álles opzij, stoelen die al de hele zomer langs de bak stonden, vandaag waren ze ineens doodeng. En niet een beetje eng, nee gewoon iedere keer weer 2 meter opzij springen. Buitenritten waren eigenlijk ook met gevaar voor eigen (en andermans) leven.
Tot ik ben gaan lessen bij mijn huidige instructrice, die alleen maar op die ontspanning hamerde en de afspraken tussen hem en mij. Als ik zeg naar links, gaat hij naar links en niet een klein beetje naar links, nee gewoon, hup naar links, 1 stap. Als ikzeg naar rechts, hetzelfde, direct reactie door 1 zekere stap naar rechts te zetten. Loslaten in je hand (doodeng!!) en naar je hand drijven. Bij drukke paarden vergeten we vaak te drijven, terwijl dat wel nodig is om hem in de hand te laten lopen. Hals in kunnen stellen op elke hoogte. Constant controleren of je op elke moment de hals uit kunt schuiven, als dat niet kan, moet je hem weer naar je hand drijven.
In het begin denk je; Waar ben ik mee bezig? Maar uiteindelijk ben ik nu zo blij! Als ik was blijven rijden zoals ik deed, was ik hier nooit gekomen. Een rustig paard zal hij nooit worden, maar zijn schrikreacties zijn nu gewoon te beheersen, ik vlieg niet meer de heel weg over, maar kan hem binnen een meter houden. Als hij iets eng vind, kan ik hem er langs rijden, door hem steeds een pas links een pas rechts te laten zetten, heeft hij namelijk geen tijd om te kijken. Heeft hij dat wel, dan voert hij zijn oefening niet goed genoeg uit en zul je strenger moeten zeggen; He vriend, ik zeg, nu naar links.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:22

Herkenbaar probleem. Mijn paard heeft dit ook op wedstrijd, maar hij is voornamelijk afgeleid door de andere paarden. Hij is ook heel nuchter. Kan/durf hem overal mee heen te nemen maar hij word ook strak en reageerd slecht op mijn hulpen in de proef. Hij zal nooit bokken/steigeren ofzo.

Thuis merk ik ook dat hij veel beter te rijden is als ik alleen rij. Veel relaxter. Dus nu ga ik thuis al proberen om vaker met andere paarden samen te rijden. Met 1 paard erbij gaat nu wel steeds beter. Ik heb nu een groepje bij elkaar (ik met 2 andere) die op ongeveer hetzelfde niveau rijden en daarmee krijgen we nu 1x per 2 weken les. Hopelijk gaat dit ook helpen.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:16

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 19:42

Wat opvallend dat zoveel mensen dit kennen! Super fijn dat mensen hier hun verhaal doen en ik heb via pb ook al de nodige tips gehad! Ik ben in mijn training in ieder geval nog meer op de concentratie aan het werken en heb besloten binnenkort eens in een andere hal een aantal maal de proef te rijden.
De mijn wordt overigens niet echt angstig hoor, maar meer echt een boefje en een beetje te enthousiast waardoor ze strak word en ik niet meer doorkom met mijn hulpen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:01

Probeer thuis een oefening te vinden waarmee je haar uit haar eigen wereld kan halen. Of een hulp. Misschien een stapje opzij, je teugels 5 cm naar voren steken, ophouding links en kort daarop rechts. Het zijn vaak net die kleine dingetjes waarmee je ze weer even op aarde kan zetten.

Wat mij ook erg helpt is de proef uit je hoofd leren. Wel gewoon een voorlezer laten voorlezen, maar doordat je zelf al weet wat er komt, kan je rustiger gaan rijden.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 21:02

Dank je Sjonniej!
Ja, ik heb idd thuis ook wel eens dat ze plots afgeleid is (niet bang, maar echt afgeleid).

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:45

Heel erg herkenbaar. Ik heb datzelfde ook gehad, maar we lijken er doorheen te zijn. Buiten had ik totaal geen problemen met hem, maar binnen wilde het niet lukken. Ik ben erop gewezen dat ik tijdens de proef geen leiding meer geef en het paard laat zwemmen. Ik voelde dat absoluut niet zo, maar heb er wel wat meegedaan. Ik laat nu duidelijk merken dat ik aanwezig ben en dat ik de leiding heb. Zodra ik het idee heb dat hij afgeleid raakt, vraag ik zijn aandacht door een hele korte reactie met het been of een hele lichte ophouding. Mijn training heb ik ook aangepast, door veel te schakelen en bijv. diagonaal op (hij wil dan al vertrekken in middendraf) en dan halthouden. Als ik voel dat hij voor mij uit gaat denken, dan doe ik iets anders. Hij wacht nu veel beter op mijn hulpen en moet dus op mij blijven letten.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:03

Ook voor mij heel herkenbaar alleen ik ga de hele andere kant op.
Mijn paard wordt verschrikkelijk traag, zelfs met een tik van de zweep verblikte en verbloosde hij niet :o .
Met inrijden voeld hij goed maar toen we de ring ingingen ho maar.
Wie heeft daar een oplossing voor?
Ik rijd zeker niet lang in anders heeft hij de pijp al leeg en conditie heeft hij echt wel, ik rijd l 2 maar ik zie me in de m niet verder komen.
Maar goed we houden hoop ik heb dit nog altijd liever dan een heel heet paard want dat is niks voor mij *D