jaarling vind afstapje eng?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Danyla

jaarling vind afstapje eng?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 23:15

Hallo,

Ik heb even een dringend vraagje.. Alleen aan mensen die er ervaring mee hebben eigenlijk. Want we hebben alle 'mogelijke' manieren ongeveer al geprobeerd. Mijn jaarling(bijna twenter) merrie, is ontzettend 'bang' voor het afstapje. Ze durft/wil haar stal niet meer uit. Als de andere paarden gaan, gaat ze er wel achteraan. Maar ook dan met veel twijfel.

Wat te doen?

Alicia2u

Re: jaarling vind afstapje eng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:40

Heel veel approach en retreat. Als ze niet gaat, wegstappen bij het afstapje, even wachten en opnieuw proberen. Gebruik hierbij een lang halstertouw en zorg ervoor dat je het paard op geen enkele manier dwingt: geen druk zetten op het halster, geen klikjes met de tong en niet van achteren opdrijven. Het moet háár beslissing zijn, anders los je het probleem niet op.

Ga naast de deuropening staan en nodig haar uit om over het afstapje te stappen, waarschijnlijk doet ze een poging (een paar passen ernaartoe) en gaat dan stilstaan. Als ze wil kijken/ruiken aan het afstapje, laat haar dan begaan. Als ze geen interesse toont, ga dan weg bij het afstapje, neem even pauze en probeer dan opnieuw.

Het duurt nooit langer dan twee dagen (meestal veel korter) en het heeft tot nu toe bij alle paarden gewerkt, in welke situatie dan ook.

Ik weet niet waar je woont, maar als het niet te ver is van Wageningen kan ik misschien eens langskomen om je te helpen?

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:47

Mijn bijna twenter had dit als veulen ook, die durfde ook niet over het afstapje de stal uit en als ze er eenmaal uit was, durfde ze er niet meer in.
We hebben toen het afstapje verstopt onder stro, een week lang, dus het stro helemaal over het afstapje leggen, tot een halve meter buiten de stal.
Ze ziet het afstapje dan niet meer.
Dit heeft bij ons super gewerkt. Ze loopt nu zo haar stal in en uit.

Wel altijd zelf rustig blijven, als je boos wordt of ongeduldig krijgt het paard een negatieve associatie met het afstapje en wordt het alleen maar moeilijker.
veel succes!

Danyla

Re: jaarling vind afstapje eng?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 11:56

Oke, ik ga het allebei eens proberen. Vandaag was echt een drama namelijk. Ze gaat wel als de andere paarden gaan, maargoed dat is gewoon paniek natuurlijk. Ze wil niet alleen achterblijven. Ik heb het al geprobeerd zonder touw en dergelijke, vandaag deed ze wel een stap over de 'drempel' maar toen schrok ze zo, dat ze weer achterin haar stal komt. Ze staat wel t/m het afstapje zeg maar..

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:03

Dat had die van mij ook. Tot het afstapje ging goed, maar zodra ze 1 stap erover zette en voelde dat de grond lager was, dan schoot ze meteen terug.
Door het stro was het verschil iets minder groot en viel voor haar het verschil tussen stro-kleurige stal en grijze betonvloer niet meer zo op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:09

is er wel voldoende licht??
vaak zien de paarden het niet goed,zien dan een schaduw en denken dat er een afgrond zit.
klinkt dom,maar goed veel licht en het paard goed naar de grond laten kijken werkt erg goed.
wel weer uitkijken voor tegenlicht,daardoor kan een paard het ook niet goed zien

wil ze achteruit er ook niet af?
dus achterstevoren?

is wel een veelvoorkomend jonge paarden probleem, ze weten vaak helemaal niet goed wat ze allemaal met hun benen kunnen en het zelfvertrouwen is vaak nog aan de lage kant.

je kunt er mee bezig gaan om haar goed bewust te maken van haar benen en haar zelf verzekerder te maken.

leg eens een keer een zeil op de grond en nodig uit om daar op te stappen.
bergjes zand, eventueel planken( wel stevig natuurlijk!)
platen op de grond en andere zaken kunnen paarden zekerder van zichzelf maken.

balkjes lopen in de bak kan ook prima, leg wat springbalken neer en nodig uit om daaroverheen te stappen.
als ze eenmaal weten hoe alles werkt is zo'n afstapje vaak geen probleem meer.