Hooi, Ik ben pas nieuw hier op het forum dus als het hier niet hoort sorry. Maar ik heb een redelijk jong paardje en hij moet nog veel leren. Maar een prof ruiter helpt ons gelukkig en die had ons aangeraden om op wandeling te gaan aan de hand. Ik doe het dus al enkele weken en dat ging goed tot op vandaag. Er stonden paarden in de wei die er anders niet stonden en hij kwam helemaal zot hij wou er heeltijd naar toe en trok verschrikkelijk. Hij liep weg in draf en galop maar ik kon hem moeilijk los laten op straat. Als hij dan mee moest met mij verder op wandeling stopte hij en probeerde hij terug te komen door te wijken. Maar dat lukte hem nie dus begon hij in het wil te steigeren en bokken. Ik had dat nog nooit voor gehad met hem. Hij stond bijna recht terwijl hij steigerde en hij bokte echt hoog.Het was net een rodeopaard. Ik heb hem gelukkig met mijn vriendin die mee was naar de manege gekregen met veel moeite maar hij bleef dit gedrag herhalen vanaf ik een beetje aan het touw trok om het daarweg te krijgen. Ik ben er met de angst vanaf gekomen gelukkig maar ik wil echt niet dat hij dit gedrag blijft herhalen. Dus vraag ik me nu af wat het is. Ik denk zelf echter dat het is door die paardjes maar ik wet het echt niet kunnen jullie me helpen?
Zorgen dat je niet meer in die situatie terecht komt. Duidelijk is dat het paard nog onvoldoende vertrouwen heeft in jou leiderschap om door een dergelijke situatie heen te komen, dat levert gevaarlijke situaties op.
Waarschijnlijk begonnen de signalen al voordat je paard er bokkend en steigerend vandoor ging: oren gespitist, spanning in de rug, stilstaan etc.? De volgende keer kun je bij dat soort signalen beter omdraaien en niet die potentieel gevaarlije situatie ingaan. Vervolgens kun je thuis gaan oefenen met een gesimuleerde uitdaging, die onder jou controle staat om je leiderschap te verbeteren. Denk bv. aan schriktraning in de bak, of je paard aan de hand leiden in de kudde.
ellepel
Geplaatst: 01-02-09 12:14
misschien helpt het om de volgende keer een ouder ervaren paard mee te nemen? die blijft rustig in zo'n situatie en geeft dan het goede voorbeeld voor het jonge paard.
sowieso vind ik het bij buiten wandelen met jonge paarden altijd goed om er een ouder rustig paard bij te hebben zodat die het jonge dier leert rustig te blijven.
maar de reactie van je jonge paard vind ik niet zo raar hoor, het zag andere paarden ,werd wat opgewonden daardoor en wilde erheen. alleen moest het wel even doorhebben dat jij degene bent die leid en dus leider is en dat was even strijd...
wij nemen naar het weiland ook altijd een klein zweepje mee en een longeertouw. als hij nou omhoog gaat kan je hem wat langer laten. en het zweepje is alleen om hem als het echt niet gaat aan te tikken tegen zijn borst. en wat al werd gezecht misschien een ervaren paard erbij..
Puchje
Geplaatst: 03-02-09 00:12
patserke schreef:
met een zweepje corrigeren, en niet met een halstertouw en halster wandelen maar met hoofdstel en longeerlijn. dan heb je hem beter in de hand
En jawel! Daar hebben we weer een gewelddadige oplossing! Nog één keer: zweep en hoofdstel ( = pijn) vergroot de angst voor het 'enge object' NOG MEER!!!!!
Ik ga mee met Alicia: simuleren van enge situaties in de bak en daardoor jullie vertrouwensband verbeteren en zijn zelfverzekerdheid.
het zweepje bedoel ik alleen mee, dat je hem kan laten zien of een klein tikje om te corrigeren:) en hoofdstel kan hij toch wel aan wennen, paar keer aandoen in stal ofzo. en dan mee op de weg, je wilt je paard toch niet verliezen op een weg, dat hij misschien over de wei heen springt en verwondingen krijgt