risky schreef:hoi,
ik ben benaderd door mijn lesjuf of ik interesse had om "voor lesklanten van haar" jonge paarden de basis te geven of door te rijden voor een afgesproken tijdsduur, hier heb ik zeker interesse in maar ik heb geen idee wat ik per uur of trainings-sessie moet vragen.
het gaat dus om:
- jonge onbeleerde paarden of probleempaarden - kan dus risicovol zijn
- op hun lokatie - dus reiskosten
wat vinden jullie rieel? mag ook per pb
thanks
Als het "risicovol" is, heb je te weinig in huis. Dan heb je niks te zoeken in dat wereldje.
Als je klanten minder tijd beschikbaar stellen dan nodig is, laat het dan aan een ander, verongelukken kan altijd nog.
Vraag jezelf dus af wat het echte risico is en wat je daar tegenover kunt stellen.
Los hiervan heb je 25 - 30 euro per uur nodig om wit een fatsoenlijke boterham te verdienen. Reiskosten zou ik als werktijd opvoeren als het over serieuze afstanden gaat, in de omgeving (bijvoorbeeld tot 25km of zo) zou ik een vast bedrag tellen.
Als het "erbij" is, dus naast een baan waar je gewoon van kunt leven, dan kun je wat lager gaan zitten omdat je minder sociale lastn hoeft af te dragen. Je komt dan op ong 10 - 15 euro uit.
Dit is natuurlijk niet een vaststaand feit, maar het zijn richtlijnen gebaseerd op richtgetallen.
Als je voor een baas werkt, dan betaald je baas naast je bruto salaris nog een keer 75% van dat bedrag aan werkgeverslasten. Als zelfstandige moet je dit dus ook afdragen. Als je het als "bijverdienste" naast een (volledige) baan doet, dan betaal je alleen het deel inkomstenbelasting. Wil je precies weten hoe die verhoudingen lggen, ga dan even praten met een accountant, je kent er vast wel eentje, of babbel even met iemand van de salarisadministratie van je werk.
Punt is dat je wel wat zwart kunt doen, maar als je ECHT wat in huis hebt, dan maak je vrij snel naam en krijg je meer aanbiedingen en vragen. Als je niks opgeeft aan de belastingdienst, is er vroeg of laat wel een jaloerse muts die de belastingdienst belt. Zorg dat je hen voor bent.
Hhhmmm, als het niet helemaal duidelijk is, vraag gerust verder. Het is niet het beste stuk over dit onderwerp wat ik ooit geschreven heb......