We waren overlaatst aan het discussiëren over iemand die een luchtzuiger gekocht had, zonder dit erbij te vermelden. Later wou hij het paard terugbrengen omdat dit een "verborgen gebrek" was, de verkoper wou het paard niet terugnemen, is voor de rechter gekomen en verkoper kreeg gelijk.
Hier kwam natuurlijk heel wat reactie op en toen zijn we wat gaan opzoeken.
Er is een zekere cursus ivm kopen ~ verkopen van paarden, waarin alle koopontbindende dingen stonden beschreven en het viel op dat er bijna geen zijn!
-Als je een paard met hoefkatrol verkoopt en na 1maand begint deze te manken, je laat hem keuren en je ziet het, is verkoper niet verantwoordelijk, want je had hem moeten laten keuren (kan ik nog inkomen)
- maar stalgebreken zijn ook zelden koopontbindend! enkel zomerexceem omdat dit verborgen kan worden met dekens, middeltjes (in de winter niet zichtbaar...)
Maar luchtzuigen of weven is niet koopontbindend omdat dit geen verborgen gebrek zou zijn. Je kan je paard niet dwingen niet te weven, waardoor koper hem in de stal had moeten bekijken en had moet opmerken dat hij weefde...
- nog een van de ergste: als je een paard op proef neemt en hij mankt na enkele dagen, kan verkoper dit zelfs nog naar u wijzen omdat je hem mank gereden hebt. (dit geldt als verkoper kan bewijzen dat paard niet mank stond van te voren en dit is niet geldig als koper kan bewijzen dat de reden waarom hij mankt al langer bezig was dan wanneer het paard op proef kwam)
Ik vond dit eigenlijk best verontrustend, en vraag me af of iemand hier ervaringen mee heeft, met een paard die ze niet wouden terugnemen ofzo omdat het gebrek niet "verborgen" was.
Omdat veel mensen niet weten dat weven, luchtzuigen.. niet koopontbindend is, gaan ze hun paard toch ophalen, of doen ze wat van de prijs af
(gelukkig komt het zelden voor de rechter want: )
uit die cursus blijkt, dat ALS het voor de rechter komt de verkoper nog vaak gelijk krijgt!! Dan wordt verkoper nog gestimuleerd om zo achterbaks mogelijk tewerk te gaan, zodat koper niets opmerkt van gebreken.
Ik vind dat ze wel wat meer mogen doen om koper te beschermen tegen verborgen gebreken.
Je kan immers altijd je paard op de wei zetten en zo laten zien, dan weet je niet altijd of het een luchtzuiger is... heel gek vond ik het en ik dacht altijd dat stalgebreken e.d. altijd koopontbindend waren (binnen 6maanden)
ik kon het haast niet geloven seg!