enkel exceem = koopontbindend??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karennnn

enkel exceem = koopontbindend??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 14:04

Hoi,
We waren overlaatst aan het discussiëren over iemand die een luchtzuiger gekocht had, zonder dit erbij te vermelden. Later wou hij het paard terugbrengen omdat dit een "verborgen gebrek" was, de verkoper wou het paard niet terugnemen, is voor de rechter gekomen en verkoper kreeg gelijk.
Hier kwam natuurlijk heel wat reactie op en toen zijn we wat gaan opzoeken.
Er is een zekere cursus ivm kopen ~ verkopen van paarden, waarin alle koopontbindende dingen stonden beschreven en het viel op dat er bijna geen zijn!

-Als je een paard met hoefkatrol verkoopt en na 1maand begint deze te manken, je laat hem keuren en je ziet het, is verkoper niet verantwoordelijk, want je had hem moeten laten keuren (kan ik nog inkomen)
- maar stalgebreken zijn ook zelden koopontbindend! enkel zomerexceem omdat dit verborgen kan worden met dekens, middeltjes (in de winter niet zichtbaar...)
Maar luchtzuigen of weven is niet koopontbindend omdat dit geen verborgen gebrek zou zijn. Je kan je paard niet dwingen niet te weven, waardoor koper hem in de stal had moeten bekijken en had moet opmerken dat hij weefde...
- nog een van de ergste: als je een paard op proef neemt en hij mankt na enkele dagen, kan verkoper dit zelfs nog naar u wijzen omdat je hem mank gereden hebt. (dit geldt als verkoper kan bewijzen dat paard niet mank stond van te voren en dit is niet geldig als koper kan bewijzen dat de reden waarom hij mankt al langer bezig was dan wanneer het paard op proef kwam)

Ik vond dit eigenlijk best verontrustend, en vraag me af of iemand hier ervaringen mee heeft, met een paard die ze niet wouden terugnemen ofzo omdat het gebrek niet "verborgen" was.
Omdat veel mensen niet weten dat weven, luchtzuigen.. niet koopontbindend is, gaan ze hun paard toch ophalen, of doen ze wat van de prijs af
(gelukkig komt het zelden voor de rechter want: )
uit die cursus blijkt, dat ALS het voor de rechter komt de verkoper nog vaak gelijk krijgt!! Dan wordt verkoper nog gestimuleerd om zo achterbaks mogelijk tewerk te gaan, zodat koper niets opmerkt van gebreken. :?
Ik vind dat ze wel wat meer mogen doen om koper te beschermen tegen verborgen gebreken.
Je kan immers altijd je paard op de wei zetten en zo laten zien, dan weet je niet altijd of het een luchtzuiger is... heel gek vond ik het en ik dacht altijd dat stalgebreken e.d. altijd koopontbindend waren (binnen 6maanden)

CM_

Re: enkel exceem = koopontbindend??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:10

Zomereczeem is naar mijn weten ook niet meer koopontbindend, omdat dit op elke leeftijd kan ontstaan.

Ook maakt er veel verschil waar je paard vandaan komt, particulier of handelsstal.
Dat is dan wel weer een voordeel van een handelsstal, dat je meer rechten hebt mbt teruggave.
Hoewel ik liever niet bij handelaren koop.

Stalgebreken kun je zelf vaak wel ontdekken door wat vaker te komen kijken,en ook wat eerder te komen dan afgesproken.

Neem de tijd om het paard te observeren in zijn stal, observeer hem van een afstandje. En ga niet over een nachts ijs.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 14:25

crossmonster schreef:
Zomereczeem is naar mijn weten ook niet meer koopontbindend, omdat dit op elke leeftijd kan ontstaan.

Ook maakt er veel verschil waar je paard vandaan komt, particulier of handelsstal.
Dat is dan wel weer een voordeel van een handelsstal, dat je meer rechten hebt mbt teruggave.
Hoewel ik liever niet bij handelaren koop.

Stalgebreken kun je zelf vaak wel ontdekken door wat vaker te komen kijken,en ook wat eerder te komen dan afgesproken.

Neem de tijd om het paard te observeren in zijn stal, observeer hem van een afstandje. En ga niet over een nachts ijs.

Dus het is wel waar :P ik kon het haast niet geloven seg!
voortaan als ik een paard koop, zal ik er dus inderdaad wel wat meer aandacht aan besteden.
Normaal maken wij wel een contract op dat paard geen stalgebreken heeft, dus dan maakt het waarschijnlijk het risico wel miniem. En hoe zit het eigenlijk bij interne gebreken als koper het weet maar niet vermeldt. Bv. koper laat paard keuren en heeft OCD, zet paard te koop tegen lage prijs in hoop dat het niet gekeurd wordt. paar maanden later wordt paard gekeurd, blijkt ocd te hebben en je kan bijvoorbeeld bewijzen (omdat je erachter komt bij welke dierenarts paard reeds gekeurd is en deze het keuringsrapport nog heeft) dat het paard al eerder gekeurd is en OCD geconstateerd is.
Is het dan koopontbindend, of blijft de schuld bij de koper omdat deze niet gekeurd heeft?

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:45

Citaat:
Dus het is wel waar :P ik kon het haast niet geloven seg!
voortaan als ik een paard koop, zal ik er dus inderdaad wel wat meer aandacht aan besteden.
Normaal maken wij wel een contract op dat paard geen stalgebreken heeft, dus dan maakt het waarschijnlijk het risico wel miniem. En hoe zit het eigenlijk bij interne gebreken als koper het weet maar niet vermeldt. Bv. koper laat paard keuren en heeft OCD, zet paard te koop tegen lage prijs in hoop dat het niet gekeurd wordt. paar maanden later wordt paard gekeurd, blijkt ocd te hebben en je kan bijvoorbeeld bewijzen (omdat je erachter komt bij welke dierenarts paard reeds gekeurd is en deze het keuringsrapport nog heeft) dat het paard al eerder gekeurd is en OCD geconstateerd is.
Is het dan koopontbindend, of blijft de schuld bij de koper omdat deze niet gekeurd heeft?

In dat geval ligt het er volgens mij ook aan of je het paard particulier of op een handelsstal hebt gekocht. Bij particuliere koop heb je nou eenmaal heel weinig rechten wat betreft terugbrengen. Wanneer je het paard van een handelaar hebt gekocht heb je er wettelijk gezien 6 maanden garantie op. Wordt er binnen die 6 maanden een gebrek geconstateerd en de handelaar kan niet aantonen dat het paard dat gebrek bij verkoop nog niet had dan moet hij het paard terugnemen. Alleen is dat in werkelijkheid vaak een stuk lastiger...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:47

Zomerexceem is aantoonbaar in het bloed. Wanneer je bij de keuring een bloedmonster laat nemen (elke goede dierenarts doet dat!) dan kun je dus achteraf aantonen dat het probleem al bestond (of niet). Datzelfde kun je doen wanneer je de verkoper ervan verdenkt met verdovende middelen iets te hebben verdoezeld.

Daarnaast heeft zeker 1/3 van de paarden, die het label "zomerexceem" opgeplakt hebben gekregen, helemaal geen exceem maar een ander probleem wat zich via de huid uit. Denk hierbij aan kwaliteit en kwantiteit van het voer, vormen van stress en onhandige huisvesting (als in niet passend bij het paard).

Tot slot is 80% van alle "ellende" rondom koop van een paard terug te voeren op onkunde en stommiteit van de koper, die denkt dat goed advies en keuring voor hen niet nodig is. Lees Bokt er maar op na; als er hulp/advies wordt gevraagd in deze, komt er vrijwel altijd uit dat het paard niet gekeurd is vóór koop of dat duidelijke signalen in de wind zijn geslagen en dan meestal een kombi hiervan.