Advies over transport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PreciousViva

Advies over transport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 21:02

Hey

Ik wil in september mijn paard naar Dronten laten vervoeren om haar naar de paardenplaats te brengen.
Nu zeiden mijn ouders dat we beter een vrachtwagentje konden huren ipv een trailer omdat ze hier stabieler instaat en dit voor mijn vader ook makkelijker is om mee te rijden. Hij heeft hier natuurlijk wel het rijbewijs voor ;)!

Maar nu zei een kennis van mij dat hij ook een vriend had die paardentransporten doet naar engeland enzo. Hij doet dit dagelijks en weet er dus ook alles van.
Ik heb alleen géén idee hoe duur dit is. Mijn voorkeur gaat hier wel naar uit omdat hij er verstand van heeft en het toch wel 4/5 uur rijden is.

Ze zou vervoerd moeten worden van Lommel (net over de grens in België) naar Dronten dus.

Wat raden jullie mij aan :)?

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:41

Wat is de paardenplaats? een rusthuis voor paarden? Je post klinkt alsof je een oud paard moet vervoeren nl.

Het hangt helemaal van het vrachtwagentje af wat je huurt, sommige zijn juist helemaal niet stabieler dan een trailer. Omdat ze hoger zijn en dan in de bochten overhellen omdat je zwaartepunt hoger is. Ze staan over het algemeen wel rustiger in een vrachtwagentje mits je ze schuin en achterstevoren kunt vervoeren.
Is je paard nog nooit eerder in een trailer geweest dat je een professional in wilt huren, dat is wel een stuk duurder dan zelf rijden.
Met trailer rijden moet je wel kunnen en is zeker anders dan met een vrachtwagentje.

PreciousViva

Re: Advies over transport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 23:47

Paardenplaats is een stalling in Dronten, zo heet dat! Dat is de stalling van het CAH en het Stoas, stalling voor studenten dus ;)! Ze is nog maar 7 :P.

Jawel, mijn paard is wel trailermak. Maar het is een rit van zeker 4 uur en mijn ouders hebben beide nog nooit met een paard achterin gereden vandaar dat ik graag advies wilde :)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 03:51

Ik zou in eerste instantie aan die vriend vragen wat het gaat kosten. Wanneer je dit een acceptabel bedrag vindt zou ik hem professioneel laten vervoeren.
Zeker omdat je ouders nog geen ervaring hebben met het rijden met paard in trailer een rit van 4 uur wel een lange oefening.

Wanneer je berekend of je professioneel vervoer wilt betalen is het wel belangrijk dat je de geschatte benzinekosten, die je zou maken als je zelf zou rijden, van de prijs aftrekt. Ook de kosten voor het eventueel huren van een trailer moet je er af halen. Dat is namelijk het bedrag dat je meer zou betalen dan eigen vervoer.
Mocht professioneel vervoer te duur zijn kan je misschien nog kijken of je iemand kan regelen, die zelf een trailer en ervaring heeft en die benzinegeld betalen (+ een eventuele onderling afgesproken vergoeding).

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 09:15

Judje schreef:
Ik zou in eerste instantie aan die vriend vragen wat het gaat kosten. Wanneer je dit een acceptabel bedrag vindt zou ik hem professioneel laten vervoeren.

Die gasten rijden bijna dagelijks vanaf Schiphol met hele flinke vrachtwagens half europa door.
Die vragen wel een centje voor één enkel paard.
Vanaf standplaats --> Lommel --> Dronten --> Lommel (tenzij jij niet mee rijdt) --> Standplaats.... Ga je niet blij van worden!

Een paar volle hooinetten mee, en gewoon... hup... de trailer in!
Het is maar vier uur!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 09:16

Oh.. En wat is professioneel vervoeren?
Wordt Bles dan verpakt in bubbeltjesfolie?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 09:25

Ik zou gewoon met de trailer gaan als je ouders een goede auto hebben.
Dan eerst even zonder paard oefenen. Niet hard remmen of gas geven en zeker 'geen' gas geven als de trailer nog in de bocht hangt ;)
Dan kunnen ze zonder zorgen die 4 uurtjes je paard vervoeren..

Omdat ze een trailer al gewend is, zou ik dus daar voor kiezen...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:49

Frank schreef:
Oh.. En wat is professioneel vervoeren?
Wordt Bles dan verpakt in bubbeltjesfolie?

:D en een strikje eromheen.

de kosten voor profesioneel vervoeren hangt een behoorlijk prijskaartje aan. Misschien is het handig even te oefenen met een trailer voor je ouders en dat ze afwisselen met rijden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:16

Kosten van zulke transport zijn idd vrij prijzig plus dat hij sinds dit jaar over een papier moet beschikken om vee van andere te vervoeren. Als ik jou was zou ik of trailer nemen of vrachtwagentje is voor het paard idd fijner ze reizen er ook lekkerder op en is voor jezelf fijner om mee te rijden als met trailer als je zo'n lange rit niet gewend bent

pietermolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:23

Wij moesten voor prof transport zoveel betalen dat we dat echt nooit meer doen. Als je het een paar keer zelf doet heb je al je kosten er eigenlijk al uit bij wijze van spreken!

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 18:44

Ja snap dat dat duur is maar het is een vriend van een kennis die altijd paarden voor hem rijdt, dus hij kan waarschijnlijk wel een leuk prijsje maken :)
Ik bekijk het gewoon even en als het echt te duur uitvalt huren we zelf een vrachtwagentje!

jerwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:43

pietermolen schreef:
Wij moesten voor prof transport zoveel betalen dat we dat echt nooit meer doen. Als je het een paar keer zelf doet heb je al je kosten er eigenlijk al uit bij wijze van spreken!

Bij prof transport ben je wel verzekerd van deskundig vervoer. de vereisde vergunningen e.d. En ze weten hoe ze met paarden moeten rijden. Het is niet zomaar een karretje achter je auto!!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 10:02

Wat voor een vergunning heb ík nodig om mijn paarden te vervoeren?

Wie is er deskundiger dan ikzelf wbt het vervoer van mijn eigen paarden?

Weet ik zelf niet hoe ik met mijn eigen paarden moet rijden?

Oftewel.. Als je een goede trailer/auto combinatie hebt, of een goede vrachtwagen (Plus de juiste rijbewijzen) en je hebt gezonde verstand van zaken.. Ben je zelf ook professioneel bezig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:06

Een vrachtwagen rijdt stabieler en reis veel comfortabeler dan een trailer.
Overigens rijd je er maar een 3 uur op naar Dronten hoor. Wij zijn vaak genoeg vanuit Riethoven (kwartiertje korter rijden) naar Rijs, Leeuwarden, Workum, Buitenpost, Marum, en Dokkum gereden voor wedstrijden, reden we ook altijd door de polder, en daar reden we ongeveer 3:15 uur op, en dat is een heel stuk voorbij Dronten. ;) En onze vrachtwagen is begrenst en rijdt maximaal 83 km/u (volgens TomTom).

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 10:43

ja dat dachten wij dus ok al dat een vrachtwagen stabieler op de weg ligt. Ach we zien het tegen die tijd wel!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:18

Is het zo'n ellendige draaikont dan?

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 18:20

Nee valt mee, maar ik heb haar nog maar 1 keer in de trailer gehad en toen reed iemand die al heeeel veel met paarden heeft gereden.
Het is een lange rit dus voor ons en het paard fijner als het allemaal wat stabieler op de weg ligt.