wat voor gefokt paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mvs

wat voor gefokt paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 20:20

Hai Bokkers,

Helaas zal het nog wel een tijdje duren voordat het eerste eigen paard er aan komt maar toch vroeg ik me wel echt iets af. Ik houd zelf erg van dressuren maar met het juiste paard vind ik een goeie cross of een leuk parcour ook helemaal geweldig. Nu heb ik van mensen gehoor: je kan beter een springgefokte kopen want dressuur is ook daar de basis. Dat is natuurlijk waar maar hoe pakt het in praktijk uit.

Het lijkt me namelijk erg interessant om een jong dier te kopen( als het zo ver is) om zo samen te groeien. Maar wat is dan een verstandigere keus: spring of dressuurgefokt?

(weet trouwens niet of het hier wel goed staat :+ )

mvs

Re: wat voor gefokt paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 20:43

niemand? ben toch wel benieuwd ben zelf namelijk niet zo in het fokken thuis

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:50

niet zo ongeduldig :)

Het maakt in principe niet zoveel uit, een dressuurpaard kan best een leuke sprong maken, mijn oude paardje die verkocht is, was Donnerhall Weltmeyer bloed en springt nu 1.20 wedstrijden in Engeland en hij loopt ook eventingwedstrijden.
Maar zoals je weet is Kigali springgefokt en loopt erg leuk dressuur, net als Ferro die ook springgefokt was.
Als je een paardje gaat kopen, kan je altijd kijken of hij een sprongetje kan maken, los of onder de man, je ziet dan snel genoeg of er aanleg is voor een sprongetje op zijn tijd.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 20:52

sorry :P dat snap ik, maar vroeg me ook af hoe je aan een springer kan zien of er wat dressuur mogelijkheid in zit, behalve aan de gangen?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:55

Dat zul je zien als je hem voor laat rijden.
Als een paard mooie nette gangen heeft en lekker kan 'swingen' tijdens het rijden en/of los laten lopen, weet je dat het wel goed zit met de dressuuraanleg.
Neem iemand mee die voldoende verstand heeft van paarden!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 21:26

is het zo simpel :) ?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 04:00

De tip van Storm om iemand mee te nemen met verstand is een hele goede en imo een zeer belangrijke. :j Tevens een klinische (en eventueel ook rontgenologische) keuring zijn belangrijk om te weten of een paard het werk aan zal kunnen.

Daarnaast is het heel verlijdelijk om op een mooi koppie te vallen, maar wat imo werkelijk belangrijk is, is dat het exterieur van het paard goed genoeg is om de sport in te kunnen (bijv. niet te lange/korte rug) en dat de gangen voldoende genoeg zijn, maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat het klikt!
Hoe hoog je je eisen legt, ligt natuurlijk aan je eisen en daaraan kan je dan een budget hangen.

Dressuur- of springgefokt hoeft imo niet super veel uit te maken. Het belangrijkste is natuurlijk de klik!
Maar: wat wil je zelf? Je schrijft zelf dat je meer van dressuur houdt, maar ook een spring/crossparcours wilt lopen. Dan zou ik kiezen voor een dressuurgefokt paard kiezen, maar er zijn ook paarden waarin beide disciplines zijn 'verwerkt' in de stamboom.

Of een jong of wat ouder paard verstandig is om aan te kopen als eerste eigen paard hangt geheel af van je eigen ervaring. Je zou bijv. je instructeur kunnen vragen hoe hij/zij er over denkt. :)

Over de klik: imo klikt het direct wel of niet, vaak is een eerste oogopslag voldoende om redelijk in te kunnen schatten of het zal klikken of niet. Uitgebreid testen is ook belangrijk en misschien kan je regelen (voornamelijk bij handelaren) dat je het paard een periode op proef kan krijgen.

Alvast heel veel plezier en succes met je zoektocht! :))

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 04:21

Dressuur of springgefokt maakt in principe niet veel uit, je komt er pas achter of een paard een allrounder is als je heb irl bekijkt. Sommige dressuurpaarden kunnen nog geen 30cm springen en dan heb je wel een probleem, techniek en het inschatten van een hindernis kun je een paard slecht leren als hij het echt niet kan. Wat dat betreft kun je dan beter een springpaard kopen, ookal draaft ie slecht, oefeningen kunnen ze meestal wel leren.

Wat je beter kunt doen is een nakomeling opzoeken van een hengst die erom bekend staat goede allrounders te fokken. Enkele voorbeelden; Ferro, Kigali, Democraat, Pion, Jazz, Voltaire, Numero Uno en Wolfgang. Ook kun je van een paard de afstamming nakijken en bv de verrichtingscijfers opzoeken, dan weet je ongeveer wat je kunt verwachten.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 13:28

de verrichtingscijfers is inderdaad een goede tip.. de hele keuring zou ik zowiezo laten doen ken teveel mensen met problemen :P een jong paard is vooral ook prettig aangezien ik met mijn budget een toch wat beter paard kan kopen en met jonge paarde heb ik al redelijk wat ervaring ;) maar inderdaad iemand met verstand meenemen !

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:49

Dat is inderdaad niet altijd makkelijk te zien. Je weet pas waar je paard goed in is wanneer je aan het trainen bent. Het ligt natuurlijk aan de ruiter wat je uit het paard kan halen.

Je kan gaan voor een paard met wat meer engels volbloed in de lijn, als je denkt aan cross, snelheid (bij de kwpn staat op de site een lijst met alle goedgekeurd erkende engelse volbloed hengsten). Als je dat leuk vind om je in te verdiepen natuurlijk ;) .

Je moet daarnaast ook kijken naar wat je zelf kan, en wat je te bieden hebt aan zo'n jong paard. Heb je de ervaring, tijd om het op te leiden en de begeleiding. Een jong paard vanaf 2,5 jaar, zou ik volledig laten keuren.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:11

op de site van het kwpn kun je een indexen lijst vinden hier staat i.v.m. hoe hoog de erfelijkheid in springen en dressuur is let wel, dit zijn alleen kwpn hengsten en t kan nog steeds zo zijn dat het niks wordt

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 17:32

oke tanx

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:02

oja en kijk anders eens op www.sporthorses.nl en ga dan een zoeken naar paarden die in de discipline SGW lopen en kijk wie de vaders zijn.(dit is een verkoopsite maar je kan er dus op deze manier informatie vanaf halen) Vaak gaat het in de SGW om BWP en Engels volbloeden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:19

O ja, vaak gaat het om warmbloeden met een scheutje Engels volbloed en dat hebben een heleboel hengsten.
Kijk anders eens bij het NRPS, die hebben allemaal vrij veel bloed.
Maar in princiepe is elk gemiddeld paard wat niet bang uitgevallen is geschikt voor SGW, watvoor bloed ie ook heeft.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 20:51

maar over het algemeen is de zoektocht naar een springpaard met een beetje schwung een beter weg? of een dressuur die in praktijk ook een mooie sprong maakt?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:59

Anneliesdj, fokt Jazz allrounders.... Met de overige door jou genoemde hengsten ga ik mee, maar om nou Jazz leverancier van goede allrounders te noemen, ik weet ´t niet hoor.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 21:14

En hoe zit het met nieuwe hengsten want die genoemd werder zijn allemaal al wat ouder en meer bewezen, mijn budget is niet heel groot dus met nieuwe hengsten kan ik waarschijnlijk toch een wat beter veulen kopen..

Zo had ik een merrie van tjungske gezien.. als iemand meer info heeft over wat nieuwere hengsten? want volgens mij is tjungske dat toch wel of ben ik nu egt een groentje :D

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:19

mvs schreef:
maar over het algemeen is de zoektocht naar een springpaard met een beetje schwung een beter weg? of een dressuur die in praktijk ook een mooie sprong maakt?

Mijn ervaring is dat een goed springpaard, los in z'n lichaam met drie zuivere basisgangen heel goed kan dressuren. Is toch de basis. Even algemeen gesproken.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 21:20

ja dat dacht ik ook, een aandeel lijkt me toch ook in het karakter te zitten en de opleiding of niet?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:27

Ja, de training is zeer belangrijk, met een goede basis die je rustig de tijd geeft, kom je al een heel eind. Zonder goede basis, stagneert je training toch een keer en moet je weer terug naar het begin.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 21:45

jah dacht ik al :P maar hoe zit t met andere jonge hengsten?