Aanschaf eerste eigen Paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karen_enter

Aanschaf eerste eigen Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 19:02

Hoi Bokkers! :D

Eindelijk is het moment dan aangebroken en kan en mag ik een eigen paard aanschaffen.
Natuurlijk een hélé belangrijke beslissing voor mij, waar ik al goed en lang over heb nagedacht.
Heb intussen een heel budget gespaard en mijn ouders staan steeds achter me om me financieel te ondersteunen.
Even ter informatie:
Ik ben (bijna) 16 jaar oud, ongeveer 1m65 en heb 8 jaar rijervaring.
Nu zit ik toch nog met een aantal vragen.
* Wat voor paard kan ik het beste kopen? Ik had gedacht aan een iets ervaren paard rond de 6/8 jaar dat zowel op dressuur-springvlak al aardig wat kan
Welke vraagprijs kan ik hiervoor in gedachten nemen? Ik had gedacht aan een vraagprijs van 3000-4000 euro.
* Aan welk bedrag per maand zou ik moeten denken als mijn paard op de weide staat? Dan heb ik het over voer (basiskorrel) , stro, ...
* De aanschaf van een zadel vind ik nog zo een belangrijk punt, ik heb ongeveer een bedrag van 800 euro opzij geplaats voor de aanschaf van een nieuw/ eventueel in orde tweedehands zadel. Is dit voldoende en wat heb ik voor dit budget een degelijk zadel waarmee ik enkele jaren verderkan?

Nu zit ik nog met een twijfelgevalletje.
Ik heb namelijk de mogelijkheid om mijn verzorgpaard (dat ik al ruim 2 jaar verzorg en dus ook een band mee heb) over te kopen.
Dit paard is een 5-jarige BWP ruin en is zadelmak.Hij is ongeveer 1m60-65 groot.
Voor de rest kent hij de basis :longeren, en is gewend aan het zadel+hoofdstel. Ze hebben verder niets met hem gedaan omdat de eigenaren hiervoor geen tijd hadden. De prijs van dit paard valt te bespreken.
Het is een eerlijk en betrouwbaar paard maar kan nogal paniekerig worden in een voor hem onbekende situatie.
Als ik dit paard koop wil ik hem laten opleren door iemand die er verstand van heeft, ik heb er bewust voor gekozen dit niet zelf te doen want ik vind dat ik te weinig ervaring heb in het beleren van paarden. * Per pb kan ik eventueel een foto sturen van het bewuste paard, zodat de bouw ook besproken kan worden?* Een voordeel als ik dit paard koop is dat het mag blijven staan bij de eigenaren. Dan staat hij dus bij mij in de straat.
Als ik een ander paard koop moet ik huur betalen van een andere weide.

Ik zou graag nog meer informatie van jullie willen ontvangen, ik weet immers nooit genoeg.
Ik ben er nu al ruim een jaar mee bezig, alles te plannen en ben al een hele tijd aan het sparen.
Graag zou ik jullie mening horen over het wel/niet kopen van mijn verzorgpaard, ik ben erg aan hem gehecht maar eigenlijk is het ook wel een
risicokoop.Ik weet namelijk niet hoe hij onder het zadel gaat presteren. Het paard heeft voor alle duidelijkheid wél papieren.
Alvast bedankt voor het lezen, Groeten Karen :wave:
* Als dit toppic fout staat, gelieve het dan niet te verwijderen maar te verplaatsen, Bedankt!*

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:09

leuk dat je een eigen paard wil kopen.ik zal hem wel zeer zeker laten keuren door DA naar jouw keuze dan. je kan voor 800 zeer zeker een goede tweedehandszadel gaan kopen. ik kan niet alle vragen beantwoorden, wat de maandelijkse kosten betreft want dat verschilt wel. ik betaal 165 euro pm all in.
ik wens je wel heel veel suc6!

Karen_enter

Re: Aanschaf eerste eigen Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 19:11

Tuurlijk laat ik het paard keuren, dat was ik ook zeerzeker van plan! 165 euro valt zeker te doen. Bedankt voor je reactie ;)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:13

graag gedaan hoor. en er zijn ook wel zadelmakers die tweedehandszadels verkopen, dan weet je meteen wat je krijgt. je kan het zo duur maken als je zelf wilt! :D nattrulijk komen de anderen kosten ook overheen, bvb hoefsmid, DA, evtl verzekering.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:14

Als je van ál die dingen nog geen weet hebt, zou ik eerst eens op een stal informeren wat mensen bij hun paard doen. Heb je ook nooit een verzorgpaard gehad?

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 19:15

Ja, daar hebben we ook al allemaal rekening mee gehouden :)
Prijs van het zadel is idd eigen keuze, maar wil liever een kwaliteitszadel zodat ik er langer mee verderkan. ;)

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 19:16

Steefjevos schreef:
Als je van ál die dingen nog geen weet hebt, zou ik eerst eens op een stal informeren wat mensen bij hun paard doen. Heb je ook nooit een verzorgpaard gehad?

Als de tekst goed had gelezen weet je dat ik al 2 jaar verzorgpaarden heb ;)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:17

ik heb zelf ooit een tsjitse choice gekocht voor mijn fries, had er 600 euro voor betaald, een demomodel van de zadelmaker, anders peperduur maar kon daar bvb ook een rossner kopen voor 750 euro.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:08

Ik zou voor je verzorgpaard gaan die ken je en je weet ook wat je eraan hebt en je hebt er als het goed is na 2 jaar wel een band mee. En wat de zadels betreft je kan bij divoza al een dressuurzadel kopen voor 224 euro ze verkopen o.a. Rossner, Wintec, Baseline en Pagony deze zadels zitten onder de 800 euro en je kan daar in de winkel kijken hoe de zadels zitten en ze hebben vaak ook heel veel ingeruilde modellen.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 19:00

Er zijn dus meerdere mensen die de aanschaf van mijn verzorgpaard ook een goed idee vinden.
Fijn om dat te horen, ookal heeft het paard nog niet veel ervaring. Zo kunnen we samen ervaring opdoen.
Voor mijn budget van 800 euro heb ik dus zeker al een zadel, dat is ook zeker fijn om te horen!
Bedankt voor jullie reacties ;)

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:11

Nou, ik zou toch even verder nadenken, voordat je je verzorgpaard koopt. Natuurlijk zou dat heerlijk zijn, je kent haar al en je hebt al een band.
Maar je zegt zelf al dat je niet weet hoe ze zich onder het zadel zal gaan gedragen en dat ze zich soms nogal paniekerig gedraagt. De keuze is natuurlijk helemaal aan jezelf, als je denkt dat je haar met begeleiding goed kan rijden zou ik het doen.
Zelf weet ik gewoon dat ik niet zo'n fan ben van dat soort paarden, ik zou liever gaan voor een wat ouder paard dat ook al ervaring heeft op wedstrijd etc, verkeersmak is etc.
Ook een puntje om over na te denken, op dit moment zeggen de eigenaren van je vzpaard dat je geen huur voor het weiland hoeft te betalen als je haar koopt, maar hoe is dat over 2 of 4 jaar. Misschien komen ze er toch op terug. Ik zou dat dus niet te zwaar laten meewegen in je keuze voor je verzorgpaard of een ander paard.
Met 800 euro kan je volgens mij een prima zadel kopen, ik zou gaan voor een tweedehands goed merk zadel!
Denk er ook aan dat je voor je paard een verzekering moet hebben of geld apart moet zetten mochts je dierenartskosten oid hebben (voor de verzekering moet je volgens mijn een goedkeuring hebben van de dierenarts die minder dan 3 maanden oud is).
Heel veel succes en plezier met het zoeken naar je droompaard!!!

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 19:59

Over het huren is het voor ons geen dramatisch probleem, het is alleen héél erg makkelijk voor mij. Mijn paard zou dan namelijk bij me in de straat staan, achter hun huis, dus bewaakt.
Dat is ook een groot voordeel als ik het paard koop, er zijn 3 stallen,een kleine rijbak, een hooizolder, verlichting als het donker wordt en een grote zadelkamer. Allemaal héél fijn dus. En als ik daar dan wat huur voor moet betalen na enkele jaren, goed daar kan ik best mee leven.
Maar nu heb ik eigenlijk nog een vraagje.
Hoeveel geld zou ik gemiddeld moeten uitgeven aan het beleren van mijn paard? Hier heb ik echt geen enkel idee van namelijk.
Groetjes

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 03:01

Hier wordt vaak vanaf 400 euro voor gevraagd v.b Irma Sieling uit Grolloo vraagt de eerste maand 460 en de 2de maand 440. Ik heb overigens geen ervaringen hoor van anderen die mijn paard zadelmak maken, ik heb zelf aantal jaar gedaan maar mijnes was al ingereden. En ga eens op sporthorses.nl kijken bij opfokbedrijven deze doen vaak ook zadelmak maken en inrijden. Veel sucses

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 03:07

Groen + groen = nogal vaak blauw en zou ik enkel doen als je weet dat je dagelijks goede begeleiding kunt hebben indien nodig. Het is leuk samen ergens heen te groeien met je paard, maar het is volgens mij veel leuker voor het vertrouwen om een eerste paard te hebben die het klappen van de zweep kent en jou de lessen leert. DAARNA kun je zelf ook veel makkelijker aan de slag met een jong paard.

Voor mij is een goed leerpaard trouwens geen 6a 8, maar tussen 12 en 15: qua prestaties op topniveau, ze hebben hun verstand maar zijn fysiek fit, en je weet ook qua lichaam wat je eraan hebt gewoon.

Ik kan wel begrijpen dat het leuk zou zijn om je vzpaard te kopen door de band en de stalling :j Maar... kijk goed naar zijn bewegingen nu, naar zijn manier van werken aan de longe, zijn manier van aanleren, etc.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:25

Ik ben het met Poes eens over je verzorgpaard, en ik twijfel ook of je voor 3000 tot 4000 euro een leuk paard kan vinden dat niks mankeert en al wat ervaring heeft in zowel dressuur en springen.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 15:42

Voor 3000 tot 4000 euro kan je zeker een paardje kopen met wat ervaring. :j Helemaal als je zoals poes zegt in de leeftijdsklasse 12-15 gaat zitten. Ik ga er tenminste vanuit dat het paard geen Z gelopen hoeft te hebben, maar gewoon wat allround ervaring moet hebben (buitenritje kunnen lopen, een keer een wedstrijd gelopen en gewone goede basisgangen).

Ik kan me voorstellen dat het kopen van je verzorgpaard aantrekkingskracht op je heeft maar hier zou ik goed over nadenken. Als je er zeker van bent dat je goede begeleiding krijgt en altijd op iemand met veel ervaring terug kan vallen, kan dat natuurlijk heel erg leuk zijn. :)
Maar hou in je achterhoofd dat leren veel makkelijker is op een paard wat al meer dingen kent en al ervaring heeft (lees: bijvoorbeeld leren van een oefening als bv travers is makkelijker op een paard wat het al kan, dan dat beide het niet kunnen en bijvoorbeeld de eerste keer op wedstrijd is het fijn dat als jij giga de zenuwen hebt, het paard redelijk cool blijft want hij heeft het allemaal al een keer gezien.)
Maar uiteindelijk is de klik met het paard het allerbelangrijkste, als jij met dit paard zo'n klik hebt dat je dat bij andere paarden niet snel vind is dat het natuurlijk helemaal waard. :j Je moet er gewoon goed over nadenken en als je niet volledig zeker bent dat je dit specifieke paard wilt moet je verder kijken. Paarden te koop in overvloed namelijk en goed zoeken en heel bewust kiezen is echt de moeite waard, heb je nog vele jaren plezier van. :Y)

Voor het beleren moet je ongeveer 600-800 euro uittrekken, dan heb je een basis ingereden paard (stap-draf-galop, stuur, rem, pasje opzij voor druk), bij normale aanleg.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 17:17

Vind het fijn dat ik zo ontzettend veel nadenkstof van jullie krijg, ik ben namelijk nog niet uit mijn beslissing.
Alvast hartstikke bedankt voor al jullie informatie, ik ben hier héél wat mee! :)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:46

Over dit onderwerp loopt op dit moment nog een topic, namelijk [TAO] Wil mijn eigen paard gaan kopen!! . Daarom komt hier een slotje.

Voordat je een topic opent kan je de fora doorkijken om te kijken of het onderwerp al is besproken en via de zoekfunctie kan je ook bijna alle informatie wel vinden.