Eindelijk is het moment dan aangebroken en kan en mag ik een eigen paard aanschaffen.
Natuurlijk een hélé belangrijke beslissing voor mij, waar ik al goed en lang over heb nagedacht.
Heb intussen een heel budget gespaard en mijn ouders staan steeds achter me om me financieel te ondersteunen.
Even ter informatie:
Ik ben (bijna) 16 jaar oud, ongeveer 1m65 en heb 8 jaar rijervaring.
Nu zit ik toch nog met een aantal vragen.
* Wat voor paard kan ik het beste kopen? Ik had gedacht aan een iets ervaren paard rond de 6/8 jaar dat zowel op dressuur-springvlak al aardig wat kan
Welke vraagprijs kan ik hiervoor in gedachten nemen? Ik had gedacht aan een vraagprijs van 3000-4000 euro.
* Aan welk bedrag per maand zou ik moeten denken als mijn paard op de weide staat? Dan heb ik het over voer (basiskorrel) , stro, ...
* De aanschaf van een zadel vind ik nog zo een belangrijk punt, ik heb ongeveer een bedrag van 800 euro opzij geplaats voor de aanschaf van een nieuw/ eventueel in orde tweedehands zadel. Is dit voldoende en wat heb ik voor dit budget een degelijk zadel waarmee ik enkele jaren verderkan?
Nu zit ik nog met een twijfelgevalletje.
Ik heb namelijk de mogelijkheid om mijn verzorgpaard (dat ik al ruim 2 jaar verzorg en dus ook een band mee heb) over te kopen.
Dit paard is een 5-jarige BWP ruin en is zadelmak.Hij is ongeveer 1m60-65 groot.
Voor de rest kent hij de basis :longeren, en is gewend aan het zadel+hoofdstel. Ze hebben verder niets met hem gedaan omdat de eigenaren hiervoor geen tijd hadden. De prijs van dit paard valt te bespreken.
Het is een eerlijk en betrouwbaar paard maar kan nogal paniekerig worden in een voor hem onbekende situatie.
Als ik dit paard koop wil ik hem laten opleren door iemand die er verstand van heeft, ik heb er bewust voor gekozen dit niet zelf te doen want ik vind dat ik te weinig ervaring heb in het beleren van paarden. * Per pb kan ik eventueel een foto sturen van het bewuste paard, zodat de bouw ook besproken kan worden?* Een voordeel als ik dit paard koop is dat het mag blijven staan bij de eigenaren. Dan staat hij dus bij mij in de straat.
Als ik een ander paard koop moet ik huur betalen van een andere weide.
Ik zou graag nog meer informatie van jullie willen ontvangen, ik weet immers nooit genoeg.
Ik ben er nu al ruim een jaar mee bezig, alles te plannen en ben al een hele tijd aan het sparen.
Graag zou ik jullie mening horen over het wel/niet kopen van mijn verzorgpaard, ik ben erg aan hem gehecht maar eigenlijk is het ook wel een
risicokoop.Ik weet namelijk niet hoe hij onder het zadel gaat presteren. Het paard heeft voor alle duidelijkheid wél papieren.
Alvast bedankt voor het lezen, Groeten Karen
* Als dit toppic fout staat, gelieve het dan niet te verwijderen maar te verplaatsen, Bedankt!*

Maar... kijk goed naar zijn bewegingen nu, naar zijn manier van werken aan de longe, zijn manier van aanleren, etc.