Ik ga in april starten met dressuurwedstrijden met mijn paard. Ik kijk er echt naar uit maar er is 1 maar... Ik heb nog nooit wedstrijden gereden, mijn paard wel. Nu is dit niet zo'n probleem maar mijn paard was vroeger niet makkelijk op wedstrijden, de gene van wie ik mn paard heb overgekocht is een vriend dus ik ken het paard al een aantal jaar. De laatste keer dat er wedstrijd mee gereden is, is ongeveer 1,5 jaar geleden. Op wedstrijden is ze heel nerveus, soms zo erg dat ze in paniek raakt en gewoon niet meer weet wat ze moet, ze knijpt heel angstig haar rug samen en als het haar echt te veel wordt "ontploft" ze. Het is vooral gevaarlijk voor haar en de omgeving en ik vind het een beetje zielig voor het paard. Nu gebeurde dit echt niet elke wedstrijd maar het is wel een aantal keer voorgekomen. Ik wil wel wedstrijden met haar gaan starten, mocht dit probleem blijven stop ik ermee want het moet ook plezierig voor haar zijn. Ik hoop dat het voor een deel aan haar vorige eigenaar heeft gelegen en dat ik meer rust kan bewaren.
Maar heeft iemand dit probleem ook (gehad)? Of heeft iemand tips om haar rustiger te houden?
Je zou een natuurlijk supplement erbij kunnen geven voor meer rust.
Maar 9 van de 10 keer ligt het aan de ruiter
Ben je zelf wel rustig op wedstrijd denk je? Of denk je dat je juist heel zenuwachtig bent? Als dat zo is zou ik ergens een paard zoeken waar je een paar wedstrijdjes mee kunt starten, om zelf wat ervaring op te doen en een beetje wijs te worden in het wedstrijdrijden, zodat je dalijk met je huidige paard niet teveel spanning op dr overbrengt tijdens het rijden van de proef.
Zara-pride
Geplaatst: 30-01-09 17:21
Als tip zou ik gven dat je gewoon met makkelijke wedstrijden moet beginnen. En vaak een bepaalde proef oefenen zodat het paard weet wat te doen. Ook moet je zelf lekker ontspannen, zodat je paard weet dat het goed zit
om te beginnen een mooi klein rustig wedstrijdje opzoeken. Waar maar een paar ringen zijn en het dus niet zo hectisch is!
diega
Geplaatst: 30-01-09 20:17
Of eerst eens een paar keer ergens anders gaan rijden zonder dat er een wedstrijd is. Met een jong paard ga ik ook een paar keer op verschillende plekken rijden zonder dat er een wedstrijd is. Meestal is het dan rustiger en heb jij in ieder geval geen wedstrijd zenuwen. Vaak worden de paarden rustiger als je ze een paar keer achter elkaar meeneemt in een korte tijd, krijgen ze wat gewenning zeg maar.
Vooral zelf rustig blijven zodat je je paard op zijn gemak kan stellen en hij niet nerveus van jou hoeft te worden en niet anders rijden dan je thuis doet. Succes!
Ik zou lekker veel op verschillende plaatsen gaan rijden. Niet direct proeven gaan rijden, maar eerst een paar x gewoon elders rijden. Dan van bak/ruimte wisselen (van binnen naar buiten of andersom) (& niet met dit weer!!) proefje oefenen. Gaat dat allemaal relaxed dan rustige wedstrijd opzoeken en daar beginnen. Vaak een kwestie van vaak oefenen en/of nerveuze ruiter. Zolang jij je hoofd maar koel houd!!
stoneysmokey
Geplaatst: 31-01-09 09:55
ik zou haar goed gerust stellen veel tegen haar praten, succes