paspoort verwarring, NHS of AVS?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AsKaBaNMaNoN

paspoort verwarring, NHS of AVS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 01:06

ik zal het even proberen uit te leggen:

Ik heb sinds zaterdag mijn paardje weer terug, en ik hoorde dat er nieuwe regels waren voor het paspoort.
ik heb dus maar meteen even zijn paspoort onder de loep genomen :
Mijn paard zijn Paspoort is uit 2001, dus de pagina's medische behandelingen staan er niet in.
Ook staat het paspoort nog op naam van een oude eigenaresse (er zijn daarna nog ongeveer 5 andere eigenaren geweest ).
Maar nu is mijn vraag:
het is een NHS paspoort, en het paard staat ingeschreven bij het AVS stamboek.
bij welke instantie moet ik nu een nieuw paspoort aanvragen??
en is het nodig om een nieuw paspoort aan te vragen, of kan het in het huidige paspoort aangepast worden?

iemand die mij hier bij kan helpen??

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:19

Je moet bij de paspoort uitgevende instantie inlegvellen bestellen. Dat is dus de KNHS. Nieuw paspoort is niet nodig, tenzij bijvoorbeeld je entingenpagina's vol zijn, dan zou je dat wel ineens kunnen doen. Nieuw paspoort moet dan aangevraagd worden bij de KNHS. Maar het is niet de bedoeling om een nieuw paspoort aan te vragen voor enkel die inlegvellen.

In janouk @ [PP] Medisch inlegvel voor het paardenpaspoort aanvragen! staat meer informatie.

Krista

Re: paspoort verwarring, NHS of AVS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:21

oei, lastige zaak - want eigenlijk had dit dier een paspoort alleen via het AVS moeten krijgen! Het AVS is het enige stamboek wat een Arabisch Volbloed kan erkennen en ook het juiste paspoort daarbij mag uitgeven.
Wellicht kun je het AVS eens bellen om informatie bij hen te vragen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:40

Er is wel een verschil tussen stamboekpapieren en een paspoort. ;)
Dit dier heeft stamboekpapieren van het AVS, staat daar geregistreerd. Het maakt niet uit waar het paspoort vandaan komt, of het nu KNHS is of het shetlanderstamboek of het fjordenstamboek. In de tijd dat het chippen en de paspoort ingevoerd werden werd voor veel stamboekdieren een paspoort bij de KNHS aangevraagd. Zo ook bij dit beestje, want in die tijd heette de KNHS nog NHS. ;)
Sterker nog, ik ken goedgekeurde hengsten die een NHS paspoort hebben en geen paspoort van het stamboek. En dat zijn ook gesloten stamboeken, maar dat is geen enkel probleem. Die dieren hebben een apart stamboekpapier wat los staat van het paspoort.
In ieder geval is het niet mogelijk om via het AVS een paspoort te krijgen. Dan zouden er 2 paspoorten bij een dier verstrekt worden, en dat is niet toegestaan. Een duplicaatpaspoort kan enkel aangevraagd worden bij de paspoort uitgevende organisatie waar het eerste paspoort is uitgegeven.

Tegenwoordig is het inderdaad wel zo dat paspoort vaak ook stamboekpapier is, maar dit dier is van voor die tijd.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:45

Nee Neonlight, dat is dus bij het AVS juist niet zo! Inderdaad een stamboekpapier en een paspoort is 2 verschillende dingen - maar zoals ik altijd te horen kreeg, MOET je ook een AVS paspoort hebben om een AV te behouden.
AVS heeft daar ook veel PR voor gemaakt en informatie over gegeven toen het chippen en paspoort maken op de markt kwam, dat het zo belangrijk was om het ook daadwerkelijk bij het AVS aan te vragen.
Naast het paspoort krijg je bij het AVS ook nog steeds een los stamboekpapier.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:50

Dat mag het AVS helemaal niet doen. Is tegen de richtlijnen van de PVE in. Paspoort gaat namelijk uit van de PVE en je bent vrij om bij iedere PUI je paspoort aan te vragen.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:56

Ik meen dat het is omdat het AVS de enige instantie is die mag erkennen dat een dier een Arabisch Volbloed paard is. Via de KNHS zou er slechts Arabisch Rijpaard vermeld worden.

Maar goed, ik werk niet op het stamboek dus voor de meest correcte en volledige informatie zou ik daar wel even naar bellen - dan weet je echt alles zeker.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:11

Maar dan nog heb je een stamboekpapier die het een Arabisch Volbloed maakt. ;)
Met een hackney is het precies hetzelfde. De KNHS (en toen dus NHS) kon alleen het type paard invullen. Al onze hackney's waarvoor we toen een paspoort aanvroegen hebben ook een (K)NHS paspoort (overigens lekker verwarrend, omdat het hackneystamboek toevallig ook NHS heet) en er staat als type paard hackney ingevuld. Nu is het zo dat je alleen aangespannen wedstrijden met hackney's mag rijden die ook raszuiver zijn en in het stamboek staan. Maar dat is geen probleem, want het stamboekpapier geldt in dit geval.
Nu zou het wel een probleem zijn, omdat het stamboekpapier in het paspoort verweven zit bij de meeste stamboeken, en zo ook bij het hackneystamboek. Maar voor die overgangspaarden is het geen probleem.

In dit geval heeft het AVS dus dit dier erkend als Arabisch Volbloed door middel van het afgegeven stamboekpapier.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:21