rijlaarzen: wat is de meerwaarde van een veter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juf_esther

rijlaarzen: wat is de meerwaarde van een veter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 19:10

Hoi,

Ik ga binnenkort nieuwe leren laarzen laten aanmeten en wil in elk geval een model met rits. Nu heb ik ook een aantal mooie modellen gezien met rits aan de achterkant en een veter op de wreef. Wat is de functie van de veter? Kun je daar iets mee of is het voor de sier? Ik vind het namelijk erg mooi maar ben ook bang dat het snel slijt. Graag jullie ervaringen. Ook als jullie ervaring hebben met huismerk van rijlaarzen.nl (van huet) ben ik daar benieuwd naar

Klaartje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 02:22

voor zover ik weet heeft het geen functie, mijn laars word er niet strakker van. Ik vind het net wat mooier staan.. sier dus

KozieZ

Re: rijlaarzen: wat is de meerwaarde van een veter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:06

Door die veter sluit mijn laars mooier aan bij mijn enkel. Ik heb nogal smalle benen en had daar ook altijd veel ruimte over. Nu ik laarzen met rits en veter heb, sluiten ze wel super aan.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:08

Dat heb ik ook en doordat ik een hogere wreef heb, kan ik daar wat meer ruimte creeren.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:46

Volgens mij maakt het weinig verschil.. Ik heb in elk geval enkel veters omdat ik het mooi vind :)
Naar mijn gevoel slijten die veters niet hoor, want je gebruikt ze uiteindelijk bijna niet..

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:48

Ik heb zelf geen veters er in, maar dat is puur omdat ik het echt lelijk vind. Maar dat is ieder zijn eigen beleving natuurlijk.
Tis gewoon voor de sier.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:49

ik vind een veter persoonlijkj erg mooi. breekt de laars iets waardoor je voeten kleiner lijken.

ook kan je inderdaad de veter strakker trekken of juist lossen maken als je bijvoorbeeld een lage of hoge wreef hebt

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:53

Ik heb het nagevraagd bij het aanmeten van mijn laarzen,
het doel van de veter was inderdaad om de laars mooi sluitend bij de enkel te kunnen maken.
Geld denk ik voor ruimer of strakker allebei dus.

Een rits helpt al heel veel om mooi sluitend te kunnen snijden (pasvorm dus) omdat je voet ed niet door een gaatje hoeven en er dus minder ruimte nodig is. (de rits geeft de instap ruimte en sluit die daarna natuurlijk weer af)
Eeen rits aan de voorkant is dan nog het nauwst sluitend te maken werd mij verteld als je hele smalle enkeltjes hebt en geen veters zou willen, maar wel sluitend bij je enkel is dat ideaal.

Maar de veters zijn dus voor de pasvorm, als je al een rits hebt zijn ze niet erg nodig, maar als je ze mooi vind...

Igorovic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:09

Mijn oude laarzen hebben ook veters, maar ik heb er nooit echt problemen mee gehad hoor. Maar als het je niet gaat om hoe het eruit ziet en je het niet nodig hebt voor je voeten, dan zou ik persoonlijk zonder veters doen. Het model schijnt bij oudere laarzen iets mooier te blijven zonder veters. Al zien die van mij er na bijna 10 jaar dagelijks intensief gebruik nog prima uit!
Wat betreft van Huet, ik ben erg bekend met zijn werk en ben altijd heel erg tevreden. Zijn huislaars ken ik wel, maar ik heb er zelf toen niet voor gekozen omdat mijn voet beter in een andere laars paste. Ik zou gewoon eens met meneer van Huet gaan praten en je voeten en kuiten laten opmeten. Je kunt ter plekke ook de laarzen aan je voeten voelen, dat geeft ook een goed beeld. Succes!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:10

Je moet er gewoon opletten dat je laarzen met rits en veters niet gewoon op de grond neerzet als je ze niet aan hebt. Dus spanners erin of zelfs het liefst weg hangen. Dan blijven ze super in model.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:00

Ik vind een veter klassieker staan! :)

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:51

Ik heb er ook veters in, heeft wel geholpen de wreef iets smaller te maken.

Door mijn sporen zijn ze al wel een aantal keer geknapt (elke keer spoor er op en er af)

HeleenH82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:23

Heb ik meteen een vraag om er op in te haken. Ik wil zelf ook over een tijdje (eerst even sparen) leren rijlaarzen kopen. Eigenlijk wil ik maximaal 300,- uitgeven.

Ik wil graag een rijlaars met rits (makkelijk aan te trekken) en veters voor inderdaad.

Waar kan ik het beste op letten (prijs / kwaliteit).
Ik rij zo'n 3 keer per week, geen wedstrijden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:26

Ik vind een veter ook erg mooi staan. Ik heb derby softjumpers met elastiek als veter, dat vind ik ook wel erg mooi omdat je dan geen strik er op hebt. Dat is overigens ook een erg fijne laars binnen jou budget meestal HeleenH82

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:32

Ik heb veters van elastiek en een rits aan de achterkant van Mountain Horse (high caliber heten ze geloof ik), ik vind het zelf erg mooi en het zit lekker.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:36

als ik mij niet vergis zijn de huismerk laarzen van Huet van Lipica. Daar liep een tijd geleden een heel groot topic over. Als je de zoekfunctie gebruikt zal je die terug kunnen vinden.

HeleenH82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:39

Okay..thanks.. ga ik eens zoeken.
Had begrepen dat er ook verschil zit qua leder. De 'goedkopere' hebben een extra laagje eroverheen zodat ze zwart blijven.
Ga je wat hoger qua prijs, kom je bij rundleder uit en die houden zich beter. Of hebben jullie andere meningen?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:09

Ik heb een elastiek als veter (geen gestrik, voor de sier dus) maar door die elastiek zit de laars wel mooier om mijn voet heen! Heb ook laarzen zonder veter gepast maar dan had ik veel te veel ruimte.

Jeany_Orion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:22

Zodat de laars wat mooier rond je enkel zit :j

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:06

Silly1972 schreef:
Dat heb ik ook en doordat ik een hogere wreef heb, kan ik daar wat meer ruimte creeren.

Inderdaad dit merk ik ook! :) Maar daarvoor heb ik ze niet uitgezocht hoor, dit was puur toeval en vond het toch mooier dan dat er geen veter in zat!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 22:11

ik inderdaadf ook omdat ik het persoonlijk mooier vind en zodat ie beter aansluit rond mn wreef en enkel (hele kleine smalle platte voetjes)