Buitenrijden vraagje: verstandig om alleen te gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LittleStar

Buitenrijden vraagje: verstandig om alleen te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 16:27

Ik heb vreselijk zin om buiten te gaan rijden met mijn paardje!

En op 1 minuut lopen van stal is een park! Alleen weet ik niet of het verstandig is om alleen te gaan... hoe kan ik dit oplossen? Wat ik wil niet met iemand anders! Want die heb ik niet!

Ik wil dus heel graag buiten gaan rijden! Maar wat kan ik doen om het veilig te maken voor mezelf als ik alleen naar het park ga?

Liefs
Laatst bijgewerkt door Judje op 29-01-09 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Apple

Re: Buitenrijden vraagje !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:28

Is je paard gewend aan buiten rijden of aan alleen rijden?

Sowieso altijd een mobiel meenemen :-).

De eerste keer kun je dan gaan na het rijden in de bak. Gewoon even 10 minuten buiten uitstappen en kijken hoe dat gaat.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:30

ga eerst gewoon rijden, zodat de ergste energie weg is, neem je telefoon mee, en stel mensen op de hoogte dat je gaat.
En dan gewoon gaan, gaat het niet, om keren en weer terug en zo steeds een stapje verder. Zo heb ik mijn net ingereden paardje leren buitenrijden.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:31

vooral opbouwen..misschien als je zin hebt in de bak bivoorbeeld nog een paar x schrikraining doen is ook heel leuk! en wanneer er dan ergens een plastic zak ligt schrikt ze niet.. als ze erg onafhankelijk is en tijdens het rijden in de bak ook niet op andere paarden let denk ik dat je et zoals apple zegt gewoon moet proberen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:11

Begin eens met er een paar keer naartoe te wandelen en kijk hoe je paard reageert. Als het rustig blijft en goed naar je luistert, kun je het dan wel een keer rijdend proberen.

Jollybal

Re: Buitenrijden vraagje !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:52

Misschien kun je een vriend(in) vragen om mee te fietsen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:51

Iemand mee laten fietsen inderdaad.

Ik weet dat ik mijn paardje echt wel kan vertrouwen als we de bossen in trekken, maar toch ga ik nooit alleen.
Je kunt je mobiel wel bij hebben, maar mocht er iets gebeuren en je bent bijv. bewusteloos of helemaal van de kaart, dan heb je daar ook niks aan.
En daarbij komt, dat met z´n tweetjes toch vaak net iets gezelliger is.
En dat geeft voor mij meer de doorslag, dan de kans op vallen of iets.

Bij mij gaat mam dan ook altijd mee met de fiets. Vind ze zelf ook heerlijk om te doen, dus waarom dan niet samen ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:40

Misschien eerst een wandelingetje aan de hand???

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:47

Ik ga vrijwel altijd alleen naar buiten. Pony heeft een vrij hoog staptempo en dat geeft ellende in een groep. Daarnaast zou ik niet naar buiten kunnen als ik alleen samen zou gaan, omdat ik op een kleine stal sta en daar ook niet alles naar buiten gaat of op mijn tijden tijd heeft om te gaan rijden.

Daarnaast rij ik liever alleen, als ik alleen op mezelf en mijn pony hoef te letten gaat alles veel prettiger dan wanneer ik ook met een ander rekening moet houden. Ook schaam ik mij echt er niet voor om af te stappen als dat nodig is, een andere route te kiezen of alleen maar te stappen op een rit als harder niet veilig aanvoelt. Ook wandel ik veel met mijn pony, zeker nu met de vorst/dooi is de grond onbetrouwbaar en rijden geeft mij teveel risico op uitglijden/verstappen ernaast is dat risico veel kleiner.

Lenneke_

Re: Buitenrijden vraagje: verstandig om alleen te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:47

Ik ga ook meestal alleen. Vind het gezelliger om met andere te gaan, maar trainen kan ik al niet samen met stalgenootjes. Bovendien wil ik absoluut niet voluit galoperen en ook al spreek je dat van te voren af, niet iedereen houdt zich daaraan.

Bridget24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:30

Ik ben met die van mij eerst een paar keer gaan wandelen. Later iemand mee laten fietsen. En daarna telkens alleen erop uit. Tot 2 weken geleden. Er in de verte een grote hond op ons af komt gerend. (een loslopende) Die probeert mijn paard te bijten. Paard helemaal in paniek. Bokken stijgeren.. en in galop er vandoor. Ik viel eraf en kwam goed slecht terecht. Wat doe je dan. Bellen was niet mogelijk want ik was op die telefoon gevallen. En kreeg hem niet meer terug aan. Nu had ik het geluk dat ik nog naar de weg kon lopen....

Maar sindsdien rijd ik geen buiten/bosrit meer alleen. Ondanks dat ik een supermakkelijk paard heb, wat nog voor geen vrachtwagen of traktor aan de kant gaat....

pietermolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:33

Vriendin mee, wandeling aan de hand. Maar ook rustig rijden is een goede aanpak!