paard vaak chagrijnig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

paard vaak chagrijnig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 22:04

mijn paard is eigenlijk heel vaak met sommige dingen erg chagrijnig.

vaak als ik onder haar hoofd door loop om water in haar bak te doen probeert ze naar mij te happen en heeft ze haar oren zo'n beetje plat.
ook met borstelen is ze erg chagrijnig en probeert ze ook te happen. met opzadelen is dit het zelfde ze doet haar oren plat in de nek en gaat alleen maar happen.

soms hapt ze dus dan ook nog goed dat ze mij pakt...
vaak als ik de kans krijg als ze hapt geef ik haar ook wel een tik. maar dit heeft ze erg snel in de gaten en dan gooit ze haar hoofd omhoog.

ook soms als m'n vader de paarden naar buiten doet reageert ze erg chagrijnig naar m'n vader en wil ze happen.

als je verder gewoon met haar lippen enzo gaat spelen in de stal is het een enorme knuffeldier. dan is ze erg lief...

maar ik word er gewoon een beetje zat van dat ze altijd naar mij gaat happen als ik water in haar bak wil doen. ik loop dan gewoon onder haar hals langs en dan hapt ze..

wat kan ik hier aan doen dat mijn paard niet zo gauw meer chagrijnig reageert als ik onder haar door loop. en als ik haar borstel?

caroline94

Re: paard vaak chagrijnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:06

mijn paardje heeft dat dus ook bij sommige dingen, maar ze heeft een apart karakter, en mijn instructrice zegt dat het ook wel komt omdat ze een merrie is.. maar ik weet het ook niet,,

ik denk dat je het het beste gewoon kunt negeren... misschien dat ze er dan vanzelf mee ophoudt.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:18

Mijn paard hapt ook gewoon. Dit omdat ze vroeger ook fout behandeld is.
Probeer eens een andere aanpak. Gedraag je dominand (niet dwang of geweld) en zorg dat je altijd zeker bent. Beweeg rustig.
Het kan ook dat ze snel denkt dat je haar 'aanvalt'

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:08

Ik denk ook aan een foutieve herhindering in combinatie met een gewoonte?
Gedrag kun je weer veranderen, alhoewel je hier veel geduld voor moet hebben, inderdaad zorgen dat je consequent bent en zeker.....
Heeft z ehet bij nog meer mensen, behalve bij jou en je vader?

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:07

hoe lang heb je haar al? is ze misschien wat eenkennig?
heeft ze slechte ervaringen van een vorige eigenaar?
sommige paarden hebben gewoon een eigenaardig karakter

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:13

_maaike_D schreef:
hoe lang heb je haar al? is ze misschien wat eenkennig?
heeft ze slechte ervaringen van een vorige eigenaar?
sommige paarden hebben gewoon een eigenaardig karakter

hier ben ik mee eensantwoord voor jezels eerst deze vragen..
en verder hoop gedult!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:19

Heeft je paard lichamelijk ergens last van? Mijn paard is namelijk ook sjaggie als hij ergens last van heeft (rugpijn, spierpijn etc.).

Verder denk ik dat het grootste probleem is dat je haar signalen gewoon negeert en ze daarom dus maar duidelijker probeert te zijn door te happen. Let dus goed op haar lichaamstaal: gaan de oren naar achteren, zwiept ze met dr staat, drukt ze haar rug of schouder weg als je haar daar aanraakt? Dat zijn allemaal tekenen dat ze het niet oké vind dat je haar zomaar aanraakt. Jij vind het toch ook niet prettig als iemand gewoon je persoonlijke ruimte binnenstapt en je uitgebreid gaat staan knuffelen? Daar heeft die persoon eerst toestemming voor nodig. Zo ook bij paarden.

Let dus op die kleine signalen en reageer dan gelijk door een pasje terug te zetten. Soms geven paarden die signalen al af als je nog meter verweg bent! Elke keer als die oren naar achteren gaan betekend dat dat je geen toestemming hebt. Door op dat moment een stapje terug te doen (zodat de oren weer naar voren gaan en je paard je met twee ogen aankijkt), creëer je respect en vertrouwen: 'kijk, ik negeer je signalen niet, maar heb respect voor je door even een stapje terug te doen'.

hier door wordt de band met je paard beter en zal je uiteindelijk vrij snel zonder problemen kunnen benaderen.

Als je hier meer over wilt weten kun je jezelf verdiepen in Natural Horsemanship. Parelli heeft er een aantal boeiende dvds over.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:23

rare vraag maar wie is de vader? ik heb bv een ursus afstammeling en dat is een ramp in omgang. bijten trappen pletten etc.... en eenmaal er mee aan t werk is het een engel.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 14:35

ik heb mijn paard bijna 2 jaar...haar vader is Elcaro
ik weet zo niet wat ze bij de vorige eigenaresse heeft meegemaakt dus weet niks van haar verleden....

elcaro's zijn vaak ook wel heethoofden en niet altijd lief van karakter..

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:33

karakter combinerend met verleden, dus consequent zijn in je opdrachten ook. dan als ze zo doet 1 maal corrigeren, dan negeren en belonen als ze het goed doet. is heel moeilijk!

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:38

Mijn merrie is ook zo. Ze is ontzettend eenkennig en een echte dame. Eigenlijk gewoon een paard met een apart karakter aangezien ze al van jongs af aan bij ons op stal staat. Ze heeft me echter nog nooit wat gedaan, het blijft bij dreigen.

De enige oplossing is wat mij betreft negeren. Wellicht is ze erg eenkennig, dan trekt het met de jaren wel ietsjes weg.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:46

Mijn draver is ook zo'n type paard.
Als ie hapt, krijgt hij wel een tik terug hoor, anders zou hij het nu nog veel meer doen dan in het begin...
Vroeger hapte hij ook bij alles, nu is hij al wat meer op zijn gemak, enkel bij aanrakingen die hij niet ziet afkomen (hij is blind) durft hij wel nog eens te happen.
Als meneer daarentegen uit zichzelf naar mij toekomt om zijn rugje te wrijven, is hij weer de braafheid zelve :D
Bij de mijne draait het hem er gewoon om dat je hem niet hoeft te gaan knuffelen of strelen ofzo, hij wil gewoon lekker met rust gelaten worden (doe ik dan ook hoor, heb een merrie die wél een knuffelkont is, dus dat compenseert :D )

Zoals je ziet; je paard is niet de enigste.
Ik zou het wel niet accepteren dat als je terwijl je water brengt ze naar je hapt.
Mijn ruin deed dat ook allemaal in het begin en was het snel afgeleert.
Paardje bijten, stond gelijk aan een tik, paardje braaf, baasje raaf

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:47

Als ik jou was, zou ik willen uitsluiten dat ze last van pijn heeft.
osteopaat erbij halen en desnoods op de foto zetten en het zadel laten nakijken op hoe die ligt op je paard. Volgens mij (weet dat niet zeker!) kun je ook en bloedtest laten doen op ontstekingen, want soms zie je die niet zitten. De mond (tanden) kunen vaak ook zorgen voor pijn.

Als dat het niet is, zou het nog door de hormonen kunnen komen of doordat ze een vervelende ervaring heeft gehad... Daar zou je imo weinig aan kunnen doen :(:)
Karakter bepaald vaak hoe ze met dingen (bijv frustraties) om gaan.