Welke dekens aanschaffen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Welke dekens aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 21:54

Bangi heeft dit jaar n heerlijk dikke wintervacht gekregen, en heeft heerlijk paard mogen zijn :j
Enige nadeel; zeiknat van het zweet, dus zweetdeken op die natuurlijk ook weer afgehaald moet worden..
Volgend jaar winter ga ik dus toch maar met dekens beginnen :)
Omdat het einde van de winter nu nadert gaan de winterdekens in de uitverkoop en wil ik nu vast dekens aanschaffen voor volgende winter..
Wat raden jullie mij aan? Hoeveel grams etc. Ben namelijk echt n onbenul op het gebied van dekens. In de winter staat hij snachts binnen maar overdag buiten. Alle tips en adviezen zijn welkom!

TeeGee

Re: Welke dekens aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:41

FJ > SV

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:54

Wil je hem alleen dunner in de vacht houden of ga je hem scheren?
Zelf ga ik niet snel boven de 200 a 300gr wat dekens betreft. Mijn paard die 24/7 buiten staat met schuilstal en deels geschoren is staat onder 200gr en voelt daar behoorlijk warm onder. Als ik daar iets dikkers op ga leggen gaat hij zweten.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 12:59

Het is eigelijk de bedoeling dat hij gewoon dun in zn vacht blijft en dus niet geschoren wordt.. Dus dat ik na n halfuur rijden niet een zeiknat paard heb en terug moet komen op stal om later de zweetdeken af te halen..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:02

het ligt heel erg aan je paard, de ene houdt een gladde vacht onder maar 200 gram en de andere heeft er 400 gram voor nodig.

dit zijn fijne diktes om in ieder geval te hebben:
- 0 gram regendeken
- 150/200 gram (regen)deken
- 300/400 gram (regen)deken

zo heb je fijn oplopende diktes en als het echt heel erg koud is kan je de 2 dekens met vulling over elkaar gebruiken.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 13:05

Oke dankjewel :j
Voor de duidelijkheid het gaat hier om n fjord, dus die maken doorgaans meer vacht aan dan bijv. een arabier.

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:07

outdoordeken 300/360 grams voor de winter is geen overbodige luxe ;)

je moet natuurlijk beginnen met een zomerdeken anders gaat ie al haar ontwikkelen en heb je weinig aan je winterdeken.

de mijne staat in een buitenbox kwpn niet geschoren.

eerst zomerdeken dan tussendeken en daarna winterdeken. mocht het nou min 10 worden
dan gooi ik er nog wel een fleece dekentje onder.
gewoon opbouwen dus.

bedoel niet dat ze nu onder 4 dekens staat even voor de duidelijkheid ;)
staat nu alleen met winterdeken.

groetjes steffie

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:08

dat zal je verbazen hoor :D een arabier die in de winter buiten staat is ook een echte bol wol :j

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 13:10

Haha ja wij hadden ook een arabiertje op stal die zonder deken stond, en die had ook een behoorlijke teddyvacht opgebouwt, maar mijn bol wol haalde het toch nog wel in :P

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:02

Ik heb ook lang gerommeld met dekens en ik heb er nu dus veel te veel :D
Maar ik ben er nu eindelijk uit wat het handigste is:
-een 0 grams regendeken
-een 150-200 grams outdoordeken
-een 380 grams outdoordeken

Die laatste ligt er nu al de hele winter op, zelfs met -20 heeft ze het niet koud gehad. Het outdoordeken van 200 gram gooi ik er meestal op als het een graad of 10 begint te worden in de herfst en straks als het weer wat warmer gaat worden.
Het regendeken is gewoon handig om de dekens droog te houden als het een paar dagen regent.

Edit: Mijn paard is niet geschoren en heeft nu gewoon een mooie korte vacht.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:07

Goed op de maat letten, en even kijken naar de vorm van je paard.
Veel dekens (oa die van Harry’s horse) sluiten erg hoog. Die dekens zijn alleen geschikt voor paarden met een smalle hals die hoog begint.
Voor een paard met een flinke hals zit dit weer in de weg (bv met hooi eten of grazen) wat irritatie plekken kan geven.
Dit is een extremer voorbeeld:
Afbeelding
Dit paard zou dus niet normaal van de grond kunnen deken met deze deken op.

Let goed op wat voor deken je wil, een weide/outdoor deken of een staldeken. Als je paard buiten staat is een staldeken niet handig, die zijn niet water dicht.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:23

ik heb een 0-grams regendeken met vliesvoering en een 300-gramsrgendeken.
de 0-grams deken gaat op als de nachten onder de 10 graden komen en de 300 grams deken gaat op als de dagen onder 10 graden komen.
verder heb ik een wollen deken als zweetdeken maar gebruik die ook wel als onderdeken onder de 0-grams als tussenmaatje en onder de 300-grams als die te koud blijkt te zijn, maar dit allebij gebeurt zelden.
mijn paard staat in de winter ook overdag buiten en 'snachts binnen.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 23:09

even een stipje wil mijn fjord ook onder de dekens zetten.
ook gelijk een vraagje? wanneer moet je dan een zomerdeken opgooien, of is dat niet echt noodzakelijk.
je kan toch in sept/okt beginnen met een 100/150 gr staldeken
(of zijn er ook dekens die minder warm zijn?) en als die naar buitengaat een 0 grams regen deken erop?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:15

bedoel je met een zomerdeken zo'n katoentje?
die zijn er naar mijn mening alleen maar om je paard schoon te houden.
vaak is in sept. een 100/150 gr deken nog te warm, en als je paard dan naar buiten gaat er nog eens een regendeken erop dat is helemaal bloedheet, dan kan je beter als hij naar overdag naar buiten gaat de deken af doen aangezien het in sept. vaak nog overdag boven de 15gr is.
mijn paard staat in sept/okt nog 24/7 buiten en ik kan niet 'sochtens voor mijn werk niet naar mijn paard toe komen, vandaar mijn schema.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:07

maar je moet toch niet te laat beginnen met dekens.
Wanneer kan je dan welke deken het beste opdoen?

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:58

Mag ik gelijk even promoten? Hihi ;) Ik heb een Bucas Turnout Light te koop, vind ik een super deken! Komt overeen met 100 gr., maar kan al eerder op omdat hij goed ademt. Ik ben hiermee begonnen, heb daarna mijn dikke deken op gedaan en that's it. Zolang je dekens goed ademen kan je ze langer gebruiken, zo zie ik het dan :)

Helaas is die van mij te breed geworden (don't ask me why, oma buik?) dus moet hem helaas wegdoen!

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:21

Ik heb nu op m'n haf een pagony heavy 370 grams liggen.
En op m'n andere paardje ook :)

Ze hebben wel een redelijke wintervacht ontwikkeld, vooral m'n haf. dus volgend jaar mss toch iets dikkere dekens of twee dekens opleggen :j

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:58

Met een fjord zou ik zeker op tijd beginnen met een deken opleggen als je de vacht kort wil houden. Toch zeker wel eind augustus/begin september met regendeken starten :j

Ik heb dus een regendeken (0 grams) die ik ergens in september opleg. Dan volgt naarmate het kouder wordt een 200 grams. Mijn fjord wordt wel geschoren (anders is het niet te doen; die kweekt door de dekens nog een Noorwegen-vacht...) en dan krijgt ze 370 grams op. Dit is meestal in oktober/november. Tenslotte heb ik nog een onderdeken van 300 grams die onder de 370 gaat als het echt winterweer wordt.

Dit blijft dan lekker de winter opliggen en als de temperaturen weer gaan stijgen, ga ik weer langzaam afbouwen tot ponylief in april ongeveer weer lekker in d'r blote velletje staat.

Het is wel belangrijk om je pony goed in de gaten te houden als ie onder dekens staat. De ene heeft het sneller warm dan de ander, dus misschien heeft die van jou wel een dikkere deken nodig of juist niet.
Maar een regendeken, 200 grams en iets rond de 300 grams zou ik je aanraden.
Ik heb trouwens allemaal waterdichte outdoor-dekens. Dus geen gedoe met staldekens en regendekens over elkaar heen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:01

ik denk dat een dikkere deken niet veel uithaald om de vacht dunner te houden, een 370-gr deken is al best dik voor ongeschoren paarden, miss ben je dit jaar wel iets te laat begonnen met dekens of miss is het een idee om je paarden volgend jaar toch maar te scheren.
ik begin met dekens als de nachten 10 graden of kouder worden en dan met een 0-gr deken met vliesvoering, dit is ong net zo warm als een goed ademende 100-gr deken (die bucas is idd een hele goede deken), ik vind trouwens dat als je met regendekens werkt dat je altijd moet opletten of hij goed ademt, staldekens doen ditk ijgenlijk altijd wel.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:40

Ik ga voor mijn ongeschoren pony niet hoger dan 200gram, alleen toen we hier laatst -23 hadden heeft ze 400 gram op gehad.
En dat doen ik door er twee van 200 gram op te leggen.
Ik heb al eens een 360 grams gehad maar daar had ze het snel te warm onder.
Ik heb mijn pony voornamelijk onder een 0-grams staan tegen de regen .
Ik heb altijd het idee dat het niet helpt om een deken op te leggen tegen haargroei en dat scheren dan een betere oplossing is en dat hoeft niet eens helemaal.
Je kunt mooie modellen laten scheren zodat alleen de zweetzones dun in de vacht zijn.