Leren wennen aan dingen op de rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Leren wennen aan dingen op de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 15:04

Ik wil mijn jaarling een beetje laten wennen aan dingen op haar rug zoals dekentje of gewoon dekje zodat mocht er een keer een regendeken overheen moeten ofzo dat dat geen drama wordt (en voor later natuurlijk als er een zadel opgaat als ze 3 is).
Mijn vraag is hoe ik dat het beste kan aanleren.
Ik dacht zelf aan eerst met een doek of iets dergelijks lekker wrijven overal en die dan terloops een beetje laten liggen op haar rug. En vooral dus heel rustig blijven en niet dwingen.
Hebben jullie nog goede ideeën?

Puchje

Re: Leren wennen aan dingen op de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:05

Je moet er inderdaad niet teveel heisa omheen maken, het is toch heel normaal dat er een doek op haar rug wordt gelegd? :P

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:06

Toen die van mij een jaar was ben ik gewoon klein begonnen, tijdens 't poetsen wat borstels op d'r rug laten liggen, later naar dekjes (als je gaat wandelen wel een dekensingel ofzo om), en uiteindelijk een zweetdeken. Nu kan ik d'r winterdekens heel erg onsubtiel op d'r rug gooien en ze geeft geen kik. :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:09

Ik heb mijn veulen vanaf 4 maanden al dingen op zn rug gelegd.
Ik kan nu zonder problemen een deken opdoen, over hem heen gaan hangen(zonder gewicht ;) ) of hem als borstelhouder gebruiken.
;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:25

Ik zou inderdaad gewoon doen alsof het heel normaal is. Gewoon als kapstok en borstelhouder en zeildrager gebruiken :D
Eerst beginnen met een handdoek terwijl je hem poetst. En dan eens je jas erop leggen, of de zweetdeken van een groot paard, je kan em zelfs helemaal ermee bedekken :P En als ie ouder is kun je er ook zwaardere dingetjes op leggen om te laten wennen, ik ken iemand die met een zandzak op de rug stond te poetsen :P

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:29

Afbeelding
:P

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:30

Op de groei gekocht? :P

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:31

Bas speelt kapstok.
Mijn paard stond ernaast, die was ik aan het opzadelen :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:23

wij leggen ook van alles op onze paarden hoor.
even laten snuffelen,dan raak ik ze even met het object aan en dan leg ik het op de rug.
gaat altijd goed en paarden hebben er dikke lol mee

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:31

Mijne moest van helemaal niets gewend opeens een gewaad om :Y) (z'n eczeemdeken). Nou, de eerste keer moest ie er niets van hebben, eng, waaierig ding. Maar ja, hij moest 'm om (kapotte schoft van het krabben, kapotte staart). Dus even eraan laten snuffelen en daarna 'm er al lopend op doen. Meteen daarna heb ik hem in de bak losgelaten waar hij alle hoeken van de bak heeft gezien :Y) echt: bokken, rollen, steigeren, rennen, combinatie van deze vier :D maar na zo'n vijf minuten kreeg ie er vrede mee en heeft ie er nooit meer iets om gegeven. Pads op z'n rug mag, zadel op z'n rug mag (al rent/bokt ie met zadel op ook maar dat is pas 2x gebeurd). Zolang je maar niet te betuttelend gaat doen (maw: doen alsof het ergste in z'n leven op het punt staat te gebeuren) wennen de meeste paarden volgens mij toch snel aan dingen op hun rug.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:52

Inderdaad gewoon doen.....met poetsen leg je al je hand even op zijn rug, je gaat dit dan weer even doen door een borstel erop te leggen, dekjes.......veel praten belonen en het niet bijzonder maken. Hoort er gewoon bij.
Daarna kun je eens een handoek over zijn hele rug leggen en gewoon lekker gaan poetsen, net doen of er helemaal niets aan de hand is.

Daarbij is ieder paard weer anders van karakter en leerbaarheid en leunt op zijn verzorger....dit samenspel maakt het uniek per situatie. Kijk vooral naar je pony....

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 08:59

hier begin ik meestal met een dekensingeltje, nadat ik al vanalles op de rug heb gelegt.
ik koppel dit aan iets leuks, bv singeltje aan, brokjes in de bak of paardje ff in de wei zetten, wel zorgen dat deze zo zit, dat als er eventueel gebokt gaat worden, deze niet naar de lies kan schuiven, dan ben je verder van huis.
Ons veulen kent vanaf een paar weken oud al dingen op zijn rug, ik heb toen hij kleiner was, ook al diverse malen mijn handen om hem heen gedaan, op de plek waar ooit de singel komt te zitten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:03

Niet trutten, gewoon op/om doen :) werkt het beste ;)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:10

Zoals je het zelf nu doet is het een hele goede manier!..

Hij mag best een kijken wat je in je handen hebt en dan langzaam beginnen om dat dekje bijvoorbeeld over zijn hals te wrijven en langzaam door te gaan naar zijn rug/buik.

Niet zodra hij een stap opzij zet hem erweer af halen, want hij moet het toch leren dat als hij bijv een deken op heeft het er ook niet afgaat als hij begint te lopen.

Ik doe dat altijd in de stal, en hem gewoon zelf ook mee vasthouden (dan kun je het beste voelen wat hij daarop gaat doen) en een beetje poetsen en proberen of je met de borstel ook tussen zijn voorbenen kan, en onder zijn buik. Bij de achterhand zou ik nog niet teveel proberen te komen. En niet te overhaasten natuurlijk, je hebt nog ruim 2 jaar ;)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 10:05

Dank jullie voor de adviezen. Heb toen ze net van mij was gezorgd dat ik haar al overal aan kon raken (kon trouwens ook al toen ze bij me kwam). Het lijkt mij dus dat het niet zo`n probleem wordt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:06

Gewoon proberen met een schabrak/handdoek, als je heel gewoon doet, reageren ze vaak niet eens.
Ik ben met mijn veulen gelijk begonnen ;)
(het was erg koud..)
Afbeelding
Afbeelding

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 12:01

Bedankt voor de reacties! Had gister er een sjabrakje rustig opgelegd en ook naar haar hals geschoven maar het deerde haar niks :P