Paard staakt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shelley_026

Paard staakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 12:21

Hallo,

Zondag ben ik samen met een vriendin een rondje in de polder aan het wandelen met mijn haflinger van 5 jaar. Opeens staat ze stil en weigert ook nog maar 1 stap te zetten.

We hebben van alles geprobeerd:
Gewoon aardig vragen verder te lopen
Wat harder aan halstertouw trekken
Tegen de kont aan duwen
Met halster tegen de hals aantikken
Stem iets verheffen

Op een gegeven moment trokken we haar om naar rechts en dan weer links. De stappen die ze op zij moest zetten deed ze wel maar rechtdoor ging ze echt niet. Vervolgens alleen cirkels gelopen ook dit deed ze maar weer verder vooruit ging ze niet.

Toen lieten we haar staan en negeerden we haar. We dachten misschien gaat ze dan vanzelf weer mee ook dit hielp niet. Ze vond het wel prima dat we haar negeerden. We hebben haar omgekeerd om te kijken of ze wel terug wilde lopen en dit wilde ze wel maar ja wij wilde nog niet terug zij is niet de baas maar wij (hoopten we ;-)).

Uiteindelijk met wat grassprieten hebben we haar (drie kwartier) later nog wat naar voren gekregen.

Wie weet wat te doen als je paard staakt en echt niet mee verder wil?

Ik hoor het graag.

Groetjes,

Shelley

tjady

Re: Paard staakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:27

Haha! lekker eigenwijs. Ze had waarschijnlijk geen zin meer. Wat ik dan zou doen is haar achterwaarts zetten. Niet enkele passen, maar wel 20 meter en dan gelijk weer vooruit. Wil ze dan weer niet mee, dan gelijk weer 20 meter achteruit laten lopen. Dat zijn ze snel zat hoor.
Moet je paard natuurlijk wel het achterwaarts gaan aan de hand kennen. Anders lukt het niet als je het terplaatse nog moet leren.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:50

achteruit lopen is een goed idee maar misschien je paardje eerst omdraaien :Y) zo heb ik het met een 3 jarige gedaan. Die wou absoluut de wei niet meer in, vond het buiten veelste leuk (was ontsnapt). Dus ik draai hem om en laat hem rustig achterlopen richting het hek :)
Maar dit moet je niet doen als je paard bang is voor iets wat verderop staat. Soms voelen paarden wat aan. Of er bijv. een slang is, of iets anders 'eng' waar hun bang voor zijn. Laat iemand anders dan voor lopen en beloon elke stap die ze dan stek groots! misschien vind ze die weg wel saai worden? loop je die vaak?

Shelley_026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 13:59

Achteruit lopen heb ik inderdaad nog niet geprobeerd. Zal ik ook zeker doen.

Ik loop die route op zich niet heel vaak. Toevallig had ik zaterdag ook wel gewandeld. En toen was er niets aan de hand.

Ik denk echt dat het baldadigheid was want ze keek echt zo ondeugend uit der ogen van joh mens je ziet maar wat je doet ik heb geen zin meer.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:06

pas wel op dat ze niet opeens naar voren schiet en dat je er onder ligt!
tja kan idd een spelletje zijn. Misschien moet je er ook een beetje een spelletje van maken :) dat ze dan gaat mee spelen.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:09

Ik heb dat ook gehad met mn haflinger toen hij jonger was :(
Had eigenlijk altijd iemand mee die hem dan een tik op zn kont kon geven, vervolgens werd hij beloond als hij voorruit ging.
Bij mijn haflinger was het echt testen, kijken wie er de baas was. Hij deed dit altijd, op de wei, in de bak, buiten, op het erf _-:(
Uiteindelijk met hengstenketting en een drijver erachter heb ik het eruitgekregen gelukkig.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:12

sorry dat ik het zeg maar ik zou dat echt niet aanraden. Dominantie en vertrouwen moet je verdienen. Niet door harde middelen maar door een natuurlijke sterke uitstraling en helderheid. Zo doen paarden dat ook bij hunzelf ;)
alleen de zwakkere paarden, die lager in de rang staan gebruiken snel hardere middelen.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:48

Ik heb toen alles geprobeerd, iets met achteruitlopen, lokken, laten staan, onverschillig doen etc. Maar paard, moest toch van wei naar stal en van stal naar wei.
We spreken hier ook wel over een bijzonder geval wat bij vorige eigenaren helemaal niets had geleerd, en dan heb je een 2,5 jarige klophengst zonder manieren.
Ik zeg ook niet dat hij geslagen werd maar wel een tikje kreeg bij het niet lopen. Alleen de zweep erachter houden was eigenlijk al voldoende. Het paard had idd geen respect voor de mens, en dat was gewoon gevaarlijk. (Lees hij had geen angst, dacht gewoon dat hij de baas was en dat was hij de afgelopen 2,5 jaar ook geweest bij vorige eigenaar) Dan moet je soms weleens overgaan op andere middellen als uren in de wei hangen om vertrouwen te winnen...

Ben toen hij eenmaal meeliep, voetje gaf en wat makkelijker in omgang was op stal en aan de hand met hem aan het loswerken geweest wat onze band heel veel goed heeft gedaan. Dat raad ik ook iedereen aan. Maar ook om je paard niet de baas over je te laten worden. Ze zijn uiteindelijk veel groter en sterker, dat kan gewoon gevaarlijke situaties opleveren.
En in de natuurlijke omgeving krijgen ze wél een waarschuwing eventueel gevolgd door een knauw of schop van de baas/kuddeleider als ze te dichtbij komen :j Dat gedrag mag je als paard alleen 'paards' kent best kopieren is mijn mening.

Shelley_026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 15:02

Bij Bow is het ook echt testen. En proberen de baas te spelen. Bij de vorige eigenaar is ze veel geslagen met de zweep en dit heeft ook echt geen effect meer bij haar. Ik ben ook niet echt van de 'harde' aanpak.

Ik wil haar ook op een goede, niet agressieve manier, leren dat ik de leider ben en niet zij. Het is nu tussen ons een kwestie van dominantie/vertrouwen. Dit staken wat ze nu doet heeft denk ik ook mee te maken dat ze mij uitprobeert.

Ik zit zelf aan goed grondwerk of een join up te denken? Is dit een goed idee en zo ja, weet iemand misschien wie ik kan benaderen om mij hierbij te helpen?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:28

Grondwerk is een hele goede manier om de band met je paard te versterken en vertrouwen in elkaar te krijgen. Daar zijn verschillende methodes voor, denk aan Pat Parelli, Emiel Voest en Monty Roerts. Maar ook Petra Vlasblom van 2Moons is heeeel goed met dit soort probleempjes en kan je vast wel tips geven om het op te lossen.
Ik herken dit gedrag van m'n vzpaard, dus ik weet hoe lastig het is. Heel veel succes en bij vragen kan je me altijd pb-en :D

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:30

m'n shet is ook met buitenwandelen een monster.
dus geen stap! alleen omdraaien, bokken,bijten, en het monster dacht de baas te zijn.
dus zoals al eerder is gezegd, echteruit heb ik haar gezet.
en het is een volhoudertje, en ik ook, dus we hebben ongeveer de rest van de weg achteruit gelopen. :+

probeer gewoon iedere x een stapje verder te gaan, dus als je weet bepaalt punt, en ze zet toch weer stapje , belonen!

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:17

Ik denk dat het toch een kwestie is van even 'doorpakken'.
Dus even hard optreden. Mijn paard heeft het ook gedaan en ik probeerde het op een rustige en geduldige manier op te lossen, maar daar maakte hij gruwelijk misbruik van en het gevolg was dat we op een gegeven moment niet eens het erf meer afkwamen... Op een gegeven moment heb ik hem een paar keer flink aangepakt en nu gaat het weer goed. Soms stopt hij nog wel eens voor iets 'engs', maar dan krijg ik hem er snel op een vriendelijke manier toch langs. Het is een kwestie van vertrouwen en leiderschap, maar het is echt niet zo dat je het altijd verdient door lief te zijn.... Sommige paarden moeten gewoon eens duidelijk op hun plek gezet worden. Ze hebben dan juist het gevoel dat jij je mannetje/vrouwtje wel staat. Daar worden ze echt niet slechter van. Paarden onderling gaan vaak ook niet zachtzinnig te werk om een ander paard manieren te leren. Maar het is wel belangrijk niet je frustraties te botvieren en als hij luistert ben je ook meteen weer poeslief en beloon je hem uitbundig.

Nog even voor de duidelijkheid: Ik zeg dus niet dat je je paard helemaal verrot moet slaan... Maar net even iets harder optreden. Als je het goed doet, hoef je het maar één keer te doen.

_Rebecca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:00

mijn paard doet dat ook wel is als tie iets ziet liggen wat tie eng vind meestal praat ik dan tege hem dat alles goed is enzo

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 01:36

Miep doet dat ook wel eens, als ze geen zin heeft of als ze iets eng vindt. Bij geen zin krijgt ze een tik op haar achterste (met halstertouw of zweep of desnoods voet, niet te hard maar genoeg om haar even te laten schrikken) en bij eng leg ik mijn arm om haar hals en loop verder door alsof er niets aan de hand is. Geef haar wel de mogelijkheid om "bij me weg te kruipen" (haar hoofd in mijn jas of zo te stoppen). Ze volgt me wel, maar wil het enge iets niet hoeven zien. Is altijd een heel vermakelijk stuk struisvogelpolitiek van haar.

Shelley_026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 11:51

De manier 'iets harder aanpakken' heb ik ook al geprobeerd. Meestal een tikje op de billen met halstertouw helpt wel. Alleen bij het stilstaan helpt echt niets. Ze doet het niet omdat ze iets eng vindt. Want dit gebeurt soms ook wel maar dan laat ik haar ernaar kijken en als ze dan ziet dat het niets is loopt ze gewoon weer door.

Het stilstaan zoals afgelopen zondag is echt omdat ze geen zin meer heeft. Hoe bozer ik wordt (ik bedoel dan niet met slaan maar met lichaamstaal) des te meer dit averechts werkt :(.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:00

Als mijn paard het op wandeling (aan de hand) even beu is, doe ik het op de volgende manier (we volgen wel les in grondwerk dus hij kent de commando's en wat er van hem verwacht wordt ;) )

-ik sta naast hem en zeg "Noah, op stap", en stap vooruit
-geen reactie, "op stap" en tik met halstertouw op zijn flank, terwijl ik nog steeds naast hem sta en een voorwaartse beweging maak
-dan volgt er meestal reactie ;)
-moest er geen reactie volgen: commando herhalen (met tik erbij) maar dwingender

Dan volgt er eigenlijk altijd reactie, maar dat is omdat hij dit tijdens het grondwerken geleerd heeft: als ik vooruit stap, hij ook. Dus grondwerk zou zeker helpen denk ik, dan oefen je op het voorwaarts gaan als jij vooruit gaat :)

Eén keer had hij er écht geen zin in, dus hebben we (was aan het wandelen met een vriendin en haar shetlander) hem gewoon laten staan en zijn doorgewandeld. En toen is hij met een heel zielig hoofd achter ons aangekomen :')

Shelley_026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 13:12

Oke. Je volgt les in grondwerk. Dit wil ik ook zeker gaan doen. Mag ik vragen bij wie jij dit volgt?

Ik zal Bow de volgende keer ook eens laten staan. Hoop dan alleen niet dat ze snel terug gaat naar huis ;).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:14

Het is niet zo'n bekend iemand, en hij komt uit België dus daar zal je wrs niet veel mee zijn :)

Wel oppassen als je haar laat staan dat ze niet wegloopt ofzo he :P Ik was toen juist op een heel rustig weggetje en ik verwachtte ook wel zo'n beetje dat hij achter z'n shetmaatje aan zou gaan.

Allstars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:27

hi

Ik heb dit ook gehad met de mijne zo erg dat ze ging stijgeren aan het hoofdstel als ik haar uit het land haalde. Zo erg dat ik er zelfs een keer een kopstoot gekregen heb met een bloedneus. Dus wees aub erg voorzichtig.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:38

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:58

heerlijk he, zo'n etter :P Mijn beste vriendin haar ijslander heeft ook een tijd zo gedaan. En die deed het buiten constant, vooral onder het rijden. Ze heeft echt vanalles geprobeerd, en werd er helemaal wanhopig van. En hoe harder ze werd, hoe harder het paard werd. Ging ze met de zweep erop, ging hij achteruit, of stijgeren, alles om niet vooruit te hoeven. Nu was in dit geval het gezegde echt heel duidelijk waar: je paard is je spiegel. Die twee lijken ontzettend op elkaar, allebei even eigenwijs. En uiteindelijk heeft ze besloten het eens te proberen: het moment dat hij ging stilstaan heeft ze gezegd: oke, dan gaan we stil staan. Ze heeft daar bijna een uur op het paard gezeten, totdat hij besloot dat hij het zat was en ging lopen, toen heeft ze hem als beloning omgedraait en terug gegaan. Hierna heeft hij het nooit meer gedaan :D geduld is je grootste wapen

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:33

xXLianneXx schreef:
ja paarden kunnen idd heel lastig zijn freestyle was al genoemt geloof ik zag ik in een flits voorbij komen en langzaam opbouwen weer terug gaan voor dat je paard stopt dan kan hij hetook niet aanleren en als je het rustig opbouwt zal die ookvanzelf verder willen miss heeft hij ook een soort verlatingsangst een paard blijft een kuddedier miss als je met een ander paard samen gaat?

Volgens mij moet hij/zij jou juist volgen OMDAT het een kuddedier is.
Mitst hij/zij jou ook als leider ziet natuurlijk ;)
Mijn verzorgFjord deed ook vaak erg moeilijk bij het verlaten van het terrein,
heb veel grondwerk gedaan en het gaat nu veeeel beter!
Er is niet altijd iemand die met zijn/haar paard gaat wandelen waarbij
je mee kan gaan,dus met je paard alleen moet gewoon kunnen!

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:52

.