hengstengedrag??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

akerna

hengstengedrag??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 16:18

mijn tinker van nu 8,5 jaar is op het moment heel erg vervelend met andere paarden in ee ngroep...
Hij is met 1,5 jaar geruind, daarna altijd samen in een groep met ruinen en merries gelopen..Echter de laatste 2/3 jaar word hij steeds dominanter.. Op het moment heeft hij zelfs 2 merries (nu staat ie nog maar met een van de 2 samen) die hij enorm beschermt.. hij staat samen met deze merrie (3,5 jaar oud) in een koppeltje van nog een 3,5 jarige ruin, een bijna 3 jarige merrie en 2 2 jarige merries. plus 3 oudere drachtige merries.. altijd jaagt hij de adnere paarden bij zijn vriendinnetje weg..Hij zondert haar ook steeds af van de rest, zodra er een paard te dicht bij komt dirigeert hij haar een andere kant op en doet hij boos tegen de andere..
Ik vind dit vrij vervelend, daardoor staat hij al niet meer in zijn oude groepje (wat eerder altijd heel goed ging) en moet hij dus 's nachts op stal..
herkent iemand dit??

Sassol

Re: hengstengedrag??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:05

Heel veel paarden doen dit, meestal ruinen die laat gecastreerd zijn of nooit bij merries hebben gestaan.

Er is eigenlijk niet zo heel veel aan te doen behalve hem gewoon bij een groepje ruinen te zetten. Het is eigenlijk best normaal paardengedrag, dus ook niet iets om af te straffen.

Ik snap alleen niet waarom hij nou 's nachts op stal moet? overdag staat hij er toch ook gewoon bij?

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 17:14

de groep waar hij nu bij staat gaat 's nachts ook op stal..
ik wilde m eigenlijk in zijn oude groepje hebben zodat ie lekker dag en nacht buiten kon, maar dat gaat dus niet.. alleen met anderen ruinen wil ook niet, die jaagt ie weg..
hij was 1,5 dus zo laat is ie niet gecastreerd.. en hij heeft altijd in een gemixte groep gelopen..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:17

Hij jaagt die ruinen toch weg omdat hij z'n merrie beschermt?
Als hij dus zonder merries staat, waarom zou hij ze dan nog wegjagen? al eens geprobeert?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:18

ik vind het niet vreemd .
wij hebben ook het liefst 1 ruin bij meedere meries staan.
zet je er meer ruinen bij dan gaan ze toch onderling knokken wie de meeste meiden krijgt.
dus of apart zetten,de ruinen bij elkaar of proberen hoe het gaat als je deze ruinen hun eigen groep dames krijgen?

doet hij het eigenlijk alleen bij die merrie?

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 17:23

alleen bij deze en een andere, maar die staat er nu niet bij.. het is met die andere merrie begonnen. zij staat nu in een adnere groep. als zij er wel bij zou staan dan zondert hij deze 2 samen af, naar de andere merries kijkt hij niet om of jaagt ze weg..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:28

Tjah beetje dominant maar zolang de merrie er geen last van heeft is het niet erg toch? Zorg gewoon dat je weide groot genoeg is zodat ze elkaar uit de weg kunnen gaan dan lijkt het me geen probleem.
Als je het echt niks vind zou je de merrie een paar weken apart kunnen zetten (uit het zicht) zodat hij wat beter leert omgaan met de andere paarden maar kans is groot dat hij terugvalt in zijn oude gedrag zodra de merrie terug is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:29

wel lief he zo'n paard wat dan ineens vriendinnetjes wil hebben :P

ik zou het even in de gaten houden hoe het verder gaat.
als de wei voldoende groot is zou er geen probleem zijn dat beide ruinen hun merries bij elkaar hoduen, houd ze juist alert en fit. :D
maar op een wat kleinere weide en zeker als ze er om gaan knokken denk ik toch dat je moet gaan splitsen

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 17:43

we hebben alles al zoveel mogelijk gesplitst. hebben al zeker 4/5 groepen die apart naar de wei/bak gaan..

annelies, merrie eruit hebben we met de eerste merrie al gerpobeerd.. maar idd werkte dat niet, zodra de merrie weer terug is wordt t alleen maar erger :S

op zichzelf heb ik er ook niet zoveel problemen mee,(alleen lastig met rijden voordat we t erf afzijn, zodra we onderweg zijn is t goed) mijn stalhouder eerder.. hij vind m nu maar lastig om hem ergens bij in te zetten.. ik blijf er persoonlijk bij dat het mis is gegaan dat hij ,steeds als er een nieuw onbekend paard in de groep kwam, eruit ging om die nieuwe eerst te laten wennen aan de rest.. en dan hij er weer in..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:45

en hem nog weer bij een andere groep zetten..of kan dat niet?

waarom haalden ze hem er eigenlijk uit als er een nieuw paard kwam en de anderen niet?
dan was hij al wat dominant ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:50

akerna schreef:
we hebben alles al zoveel mogelijk gesplitst. hebben al zeker 4/5 groepen die apart naar de wei/bak gaan..

annelies, merrie eruit hebben we met de eerste merrie al gerpobeerd.. maar idd werkte dat niet, zodra de merrie weer terug is wordt t alleen maar erger :S

op zichzelf heb ik er ook niet zoveel problemen mee,(alleen lastig met rijden voordat we t erf afzijn, zodra we onderweg zijn is t goed) mijn stalhouder eerder.. hij vind m nu maar lastig om hem ergens bij in te zetten.. ik blijf er persoonlijk bij dat het mis is gegaan dat hij ,steeds als er een nieuw onbekend paard in de groep kwam, eruit ging om die nieuwe eerst te laten wennen aan de rest.. en dan hij er weer in..

Is hij aggressief als hij bij vreemde paarden komt dan?
Je kunt het ze toch gewoon uit laten vechten of is het echt extreem?

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 17:53

eerder ging ie kennismaken en was t goed.. nu gaat ie erachteraan jagen.
ze gingen m er steeds uit halen omdat hij dominant zou zijn, al vond ik dat in het begin wel meevallen.. ja ze vochten soms ff dat was t..
nu is ie naar mijn idee alleen nog echt agressief met een ijslanderruin (die ie overigens al vanaf zijn 2e kent, altijd bij ingestaan) en die ruin is zelf ook zwaar dominant.. das ook de einig waar ik m echt mee heb zien vechten zodat is onder de hoefafdrukken zat..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:55

vechtende paarden is niks, even jagen oke,maar als er verwondingen komen is dat niks waard.

eigenlijk zou je hem bij de drachtige merries moeten zetten,die leren hem wel respect denk ik ;) :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:00

Drachtige merrie's doen dat ook niet zachtzinnig hoor.

Maar ik begrijp dat er dus nu niks gebeurd?
Eruit halen omdat ie jaagt of dominant is is het domste wat je kunt doen, daarmee lok je het alleen meer uit. Iedere keer onderbreek je hun machtsstrijd waardoor het andere paard zal denken dat ie de baas is, dus zodra jouw paard er weer bij komt gaat het weer net zo. Laat het ze gewoon uitvechten dan zul je er minder problemen mee hebben.

Maar als hij nu niet aggressief is maar alleen zijn merrie beschermt dan is er toch niets aan de hand? Zolang ze genoeg ruimte hebben om elkaar te ontwijken gaat het toch wel goed?

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:03

daar staat ie nu ook mee, werkt dus ook niet erg.

annelies, dat probeer ik dus ook jjuist tegen mijn stalhouder te zeggen, maar volgens hem is dat niet zo.. ik zei al tegen hem dat elke x als hij dan weer terugkomt hij dan weer zijn plekje terug gaat veroveren met dit als gevolg.. maar dat was niet zo volgens hem :(

hij doet wel agressief naar de rest, maar heb ze nog niet op flink trappen kunnen betrappen.. al ben ik er natuurlijk niet zelf de hele dag bij.. maar weet soms ook niet meer wat ik van de rest van mn stalgenoten erover moet geloven.. ikzelf denk ook steeds laat ze maar ff flink knokken dan is het misschien over

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:06

Sorry ben blond ;) Maar waarom gaat het niet met het vriendinnetje dan?

Zolang je geen kreupele paarden uit de wei haalt zijn ze nog niet echt aan het knokken geweest hoor ;)
Maar kan me voorstellen dat de eigenaren van de andere paarden het niet leuk vinden om het te zien en bang zijn dat hun paard straks wel kreupelt.

Zou hij niet apart kunnen met zijn vriendinnetje en evt nog een ander onderdanig paard?

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:13

helaas zit mn stalhouder met een aantal weilanden die hij nu niet mag beweiden.. van het weekend is mn pony wel met zijn vriendinnetje alleen de wei ingeweest.. rest mocht niet in de wei (te nat en als ze gaan rennen lopen ze t erg kapot) en met zn 2tjes staan ze alleen maar beetje bij elkaar..

vriendinnetje zoekt zelf steeds contact met de rest en dan komt hij er weer tussen.. dat vind ik ook wel sneu..

en tja snap wel dat andere eigenaren het niet leuk vinden, maar goed ik vond t met de ijslander toen ook niet leuk dat die complete ijzerafdrukken op mijn pony achterliet..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:20

Als er meerdere groepen met paarden zijn, is er geen groep met oudere paarden dan? Mij lijkt het een minder goed idee om een toch al dominant paard bij jongere paarden neer te zetten?
Of inderdaad alleen maar merries en ruinen bij elkaar zetten, zo gaat dat bij ons op stal ook goed. Juist zodra je een gemengde groep gaat maken moet je goed opletten wat voor groep het is, alleen ruinen onderling doen meestal niks.

Het is lastig vooral als de staleigenaar hem steeds eruit haalt waardoor hij juist nog meer om z'n plaats gaat vechten. Toen de merrie uit de groep was was het toen wel goed? Anders de merrie bij die andere groep erbij zetten.

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:32

dan zoekt ie wel een andere merrie op.. zo heeft ie nu deze gevonden..

en de groepen zijn in principe nu zo gevormd dat er verder geen strijd onderling is.. alleen die van mij dan.. en de groepen kunnen in principe ook allemaal bij elkaar.. alleen dan kan die van mij er dus niet in.. vandaar nu die andere groepen.. deze groep waar ie nu instaat gaat nu t beste, maar ik blijf er wel mee zitten. (groep jonge paarden en 3 oudere merries die drachtig zijn)

_Rebecca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:57

ja ik herken het staat nog so paard op stal ruin die merrie beschermt en heele tijd bij haar in buurt blijft en lelijk doet naar andere paarde

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 01:27

Tjah, lijkt me niet zoveel aan te doen, hij is wss bang dat ie zijn vriendin weer kwijt raakt. Probeer dus zo weinig mogelijk van groep te wisselen maar probeer wel paarden bij hem te zetten waar het mss mee kan klikken zodat hij de merrie ook eens met rust laat.

mariska87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 01:06

hallo ik ben mariska ik heb een ex draver net 3 maanden ik heb hem gekocht als ruin maar in zijn paspoort staat hengst ik heb gevoeld en ken geen ballen meer vinden maar hij is heel erg nijdig naar andere paarden en als ik wil op stappen staat hij niet stil en stijgert afentoe wel eens en als ik er een maal op zit gaat hij bokken en daarna is het oke ben gister ook aangevaallen door hem in de stal ik was sneller dus heb niks als je met een zweep aan komt valt hij je ook aan en trapt naar je ook met longeren doet hij dit ik weet niet meer wat ik kan doen kan iemand mij helpen ik ben bang dat ik een klophengst heb maar weet het niet zeker

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:31

Mijn Ruin, met 2 jaar gecastreerd loopt met mijn merrie....net ene getrouwd stel. Een merrie erbij kan, maar een ruin erbij is onmogelijk.....hij protesteerd en vecht om zijn plek.

Een natuurlijke manier van kuddebescherming.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:34

mariska87 schreef:
hallo ik ben mariska ik heb een ex draver net 3 maanden ik heb hem gekocht als ruin maar in zijn paspoort staat hengst ik heb gevoeld en ken geen ballen meer vinden maar hij is heel erg nijdig naar andere paarden en als ik wil op stappen staat hij niet stil en stijgert afentoe wel eens en als ik er een maal op zit gaat hij bokken en daarna is het oke ben gister ook aangevaallen door hem in de stal ik was sneller dus heb niks als je met een zweep aan komt valt hij je ook aan en trapt naar je ook met longeren doet hij dit ik weet niet meer wat ik kan doen kan iemand mij helpen ik ben bang dat ik een klophengst heb maar weet het niet zeker

Dat in het paspoort nog hengst staat gebeurt wel vaker, wil niet zeggen dat het ook zo is.

Maar dit kan evengoed gebrek aan opvoeding zijn, deed hij dit ook bij de vorige eigenaar? Doet hij het vanaf het begin dat je het hebt?

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 15:45

hogeboom, idd net een getrouwd stel, zo loopt die van mij nu ook met die ene merrie..