Laadprobleem trailer, cursus? en ervaringen daarmee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mloez

Laadprobleem trailer, cursus? en ervaringen daarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:24

Ik was zo blij toen ik mn paardje had dat erg braaf de trailer op ging. Helaas ging het elke keer slechter.

In het begin ging ze af en toe 1x of 2x scheef en dan liep ze erop. Uiteraard zodra ze erop stond belonen etc. Maar de laatste tijd gaat het helemaal niet meer.
's Morgens ging ze nog prima op de trailer, maar op de terugweg van de clinic waar ik heen was ging ze er gewoon niet op. Ze heeft nooit angst gehad, ook nu oogt ze niet nerveus, ze gaat gewoon op rust staan en besluit dat ze er niet op wilt.
Ik kan dan doen en laten wat ik wil, maar niks helpt. Ze staakt gewoon en gaat op rust staan. Als je een beetje aan haar duwt, duwt ze gewoon terug, druk op het touw houden helpt niks, ze gaat dan gewoon makkelijk hangen.
Een keer met de zweep erachter wat iemand voorstelde ga ik niet doen, want daar is ze absoluut niet van onder de indruk dus dat hoef ik niet te proberen, plus dat ik ervan overtuigd ben dat het ook op een zachte manier moet kunnen.
Als ik haar 'insluit', dus de trailer tussen 2 muren in parkeer, of tussen struiken, loopt ze er zo op zonder problemen zonder stress of treuzelen, want dan weet ze dat ze nergens heenkan, maar als ze de plek heeft gaat ze alleen staan draaien en lekker niksen.
Dus heb ik het idee dat het niet zozeer is dat ze angst heeft, maar meer dat ze gewoon geen zin erin heeft.

Nu weet ik dat er instructeurs en cursussen zijn speciaal voor trailerladen, maar ik het nogal wat moeite met zoeken ernaar. En aangezien de cursussen toch vrij prijzig zijn wil ik wel weten wat de resultaten zijn dus of het daadwerkelijk effect heeft.

Is er iemand hier met problemen die een cursus heeft gedaan? Wat waren daar de ervaringen mee? En welke cursus was het?

sonadore

Re: Laadprobleem trailer, cursus? en ervaringen daarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:30

misschien is de dvd van balingof trailertraining iets voor je

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:30

hee
dit is heel erg herkenbaar, ik heb/had precies hetzelfde. Was blij dat ik een paard zonder laadprobleem had gekocht maar na een paar maanden liep ze er niet meer in. Ik heb toen een paar keer wendy misran erbij gehad, maar echt geholpen heeft dit niet. Op dit moment doen wij een longeerlijn erachter, zodat ze niet aan de zijkant weg kan, we maken de longeerlijn dus aan de zijkant van de trailer vast en mijn vader loopt dan achter het paard langs naar de andere kant zodat hij als het ware 'opgesloten' zit en dus niet naar links rechts of achteren kan. Enigste optie is vooruit. Ik probeer het paard naar voren te krijgen. Mijn vader doet alleen iets als ze achteruit wil. Hij geeft dan een korte ruk aan de longeerlijn zodat ze weet dat ze niet achteruit kan/mag. Het gaat dus niet vlekkeloos maar zo zijn we hooguit 10 min bezig. Ik heb me ook opgegeven bij tinley opleiding. Hier was 2 weken terug ongeveer een bericht over geplaats op bokt. Dit zou je even na kunnen zoeken. Dit is ook een soort cursus, maar dan gratis. Ik weet alleen niet of je je nog op kunt geven. In iedergeval veel succes, ik weet hoe het is...en ik hoop dat je misschien iets aan mijn tip hebt

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:31

die dvd heb ik inderdaad ook, maar vind dat hij niet echt te gebruiken is voor jezelf..ik zou er in iedergeval nooit zelf zo alleen mee aan het werk gaan, die manier moet je toch wel leren..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:35

Ik zou zelf niet je paard op gaan sluiten met longeerlijnen. Zolang het goedgaat gaat het goed, als het niet goed dan hangt je paard vast in die lijn.

Waar ik zelf hele goede ervaringen mee heb is de paardelarij (http://www.paardelarij.nl). Van de zomer heb ik daar de NH midweek gedaan, waar we onder andere hebben gewerkt met een paard wat echt al begon te stuiteren zodra hij de trailer zag. Hun trainingsmethode is op basis van NH, heel duidelijk een heel vriendelijk. Het dier wat al begon te stuiteren zodra hij de trailer zag liep er na een dag of 3, 4 eigenlijk al probleemloos op, en kom daar ook eventjes blijven staan.

http://paardelarij.forumup.nl/viewforum ... a31ee5e826

Dit is zijn dagboekje, waarin je kunt lezen hoe het ging. Ik was echt bijzonder onder de indruk van hoe ze dit hebben aangepakt. Sovereign was een paard wat aan zijn deken is blijven hangen en compleet in paniek is geraakt.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:40

Vjestagirl schreef:
Ik zou zelf niet je paard op gaan sluiten met longeerlijnen. Zolang het goedgaat gaat het goed, als het niet goed dan hangt je paard vast in die lijn.
Waar ik zelf hele goede ervaringen mee heb is de paardelarij (http://www.paardelarij.nl). Van de zomer heb ik daar de NH midweek gedaan, waar we onder andere hebben gewerkt met een paard wat echt al begon te stuiteren zodra hij de trailer zag. Hun trainingsmethode is op basis van NH, heel duidelijk een heel vriendelijk. Het dier wat al begon te stuiteren zodra hij de trailer zag liep er na een dag of 3, 4 eigenlijk al probleemloos op, en kom daar ook eventjes blijven staan.

Dit is zijn dagboekje, waarin je kunt lezen hoe het ging. Ik was echt bijzonder onder de indruk van hoe ze dit hebben aangepakt. Sovereign was een paard wat aan zijn deken is blijven hangen en compleet in paniek is geraakt.

dat heb ik nog nooit mee gemaakt, je kunt een lijn ook nog laten veren of erachter weg halen. Als je geen druk uit oefend, maar alleen een korte ruk op het moment dat hij naar achteren wil is er (bij die van mij, en dat is nogal een stresser) niks aan de hand en gaat ze er ontspannen en rustig in. Ik zeg niet dat dit de manier is hoor!! begrijp me niet verkeerd, maar dit is hoe ik het nu oplos totdat ik iemand van tinley opleidingen hier heb gehad en we het probleem hopelijk echt voorgoed kunnen oplossen

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:57

Oh, dit komt helaas bekent voor :(
Mijn paard heeft het trailer probleem bij de vorige eigenaar gekregen. Ze gaat er absoluut niet op. Ze is bang kleine ruimtes in te lopen. Achteruit gaat het perfect, en heb haar zelfs laatst achterstevoren vervoerd. Doodsbang was ik, maar ze is zo rustig op de trailer.

Maargoed, mijn paard gaat op een gegeven moment steigeren, en hoog ook. Met longeerlijnen moet je bij haar ook neit aankomen, zodra ze er een ziet is je kans al verkeken. Dus ik zou je aanraden er niet mee te beginnen! Geen andere hulpmiddelen, ze gaan het associeren met "die enge trailer" en "dan word ik er in gedwongen". Ookal is je paard neit bang maar heeft ze gewoon geen zin, dan nog wordt het een negatief iets. Je kunt beter nu een kwartier langer bezig zijn met haar rustig erin krijgen, dan haar er met geweld in te krijgen, ben je weer een stap verder van huis om het maar zo te zeggen ;)

Ieder paard werkt anders, dus ik zou je aanraden om een cursus te nemen inderdaad :j Ik ben zelf ook nog op zoek naar een cursus of clinic hiervoor, dus ik houd het hier ff in de gaten ;)

Succes!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:58

Phylos schreef:
Vjestagirl schreef:

dat heb ik nog nooit mee gemaakt, je kunt een lijn ook nog laten veren of erachter weg halen. Als je geen druk uit oefend, maar alleen een korte ruk op het moment dat hij naar achteren wil is er (bij die van mij, en dat is nogal een stresser) niks aan de hand en gaat ze er ontspannen en rustig in. Ik zeg niet dat dit de manier is hoor!! begrijp me niet verkeerd, maar dit is hoe ik het nu oplos totdat ik iemand van tinley opleidingen hier heb gehad en we het probleem hopelijk echt voorgoed kunnen oplossen

Ik heb het al wel zien gebeuren.

Het hangt er ook vanaf, of je paard bang is van de trailer, of er echt niet op wil lopen, omdattie er niet op wil lopen. In het laatste geval zou ik misschien ook wel een lijn overwegen, in het eerste echt niet. Je maakt de trailer er namelijk niet minder eng mee, en ipv dattie de keuze heeft om de vluchten zoals hij zou hebben als jij er niet stond, dwing je hem er ook nog eens in te gaan.

Maar goed, het is geheel situatie afhankelijk.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:09

dat in rust staan kan ook nog "freezen" (of hoe je het dan ook noemt) zijn. Mijn pony, lastig trailer in te krijgen heeft met een specifieke traiiler (loopplank is wat gladder dan eigen trailer) haar angst verder uitvergroot. Heeft altijd wel een vorm van onzekerheid gehad, maar ben nadat ik haar kreeg langzaam gaan opbouwen en ging erg goed, totdat ze op een geleende trailer zich flink verstapte en nu zijn we verder dan terug bij af.
vandaag (met dezelfde geleende trailer) heb ik haar voor het eerst ook zo suf bij zien staan. Eerst was er nog weerstand tegen de (enkele) longeerlijn, maar op een gegeven moment had ik haar gewoon kunnen omduwen...ff op voorhoofd kloppen, hoofd omlaag houden, ontspanning opzoeken en toen kwam ze weer bij. Voor mij betekent dit dat de spanning echt te groot is geworden en voor haar "te ver" zijn gegaan. En ja..eindconclusie is nu toch om cursus in te zetten, want als ze dit verschijnsel laat zien, word een bosritje wat ontspannen moet zijn, eigenlijk alleen maar een triest verhaal. Ik heb verschillende tips en methodes gezien, werk veel vanaf de grond, maar ik heb ook ff een tik op voorhoofd nodig...weet ook niet meer zo goed wat te doen....om lang verhaal kort te maken...ik volg ff mee!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:18

Ik heb ook een paardje wat gewoon niet te laden was.
Ben ook best lang zelf aan het proberen geweest, maar uiteindelijk besloten om er iemand voor te laten komen.
Uiteindelijk hebben we gekozen voor Petra Vlasblom van 2Moons.
Ben toen eerst naar haar theorieavond geweest in Rotterdam.
Daarna is zij een avond naar ons gekomen om aan het probleem te werken.
Diezelfde avond werd duidelijk dat mijn paard echt angst had, maar dat het wel te verhelpen was.

We hebben ongeveer 2-3 uur gewerkt en uiteindelijk liep hij dravend de trailer in.

De dag erna hebben we zelf weer geoefend, maar toen ging het weer helemaal niet.
Meteen contact opgenomen met Petra en zij heeft ons verder geholpen.
Ze wilde zelfs nog een dag terug komen, maar dat kon helaas niet doorgaan.

Even laten rusten en sindsdien loopt Silence zonder problemen de trailer op.
Van gemiddels 3 uur laden (als hij er al op ging) zijn we gegaan naar binnen 3 minuten laden en vertrekken.
Echt ideaal dus.

Die avond heeft me flink wat gekost, maar het is het dubbel en dik waard geweest.
Petra boekt echt resultaat en het is een heel fijn iemand om mee te werken.
Wel recht voor z´n raap, ook tegenover jou, maar het is het zeker waard.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:26

yup 2moons. ik heb het ook via haar manier opgelost, wel met een stevigere aanpak maar dat gaf niks zei petra. waar je ook veel aan hebt is het monty roberts dually halster. met name om de voorwaartse druk te regelen. blijf in elk geval niet trekken, en het belangrijkste: vier meteen de druk op het halster zo gauw ie maar een millimeter naar voren toegeeft.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:27

Petra kijkt echt naar het paard inderdaad. Bij Silence moest zijn vertrouwen gewonnen worden en dat bereik je niet met een hardere aanpak, is bij hem dus ook niet gebruikt. Is ook ideaal aan haar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:52

frankiej schreef:
yup 2moons. ik heb het ook via haar manier opgelost, wel met een stevigere aanpak maar dat gaf niks zei petra. waar je ook veel aan hebt is het monty roberts dually halster. met name om de voorwaartse druk te regelen. blijf in elk geval niet trekken, en het belangrijkste: vier meteen de druk op het halster zo gauw ie maar een millimeter naar voren toegeeft.

Ik moet wel zeggen dat ik niet vind dat dit halster iets is waar je zelf mee moet gaan klooien. Het moet precies goed zitten, en strak genoeg, omdat je anders op de verkeerde manier druk doorgeeft...

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:44

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:06

Wij kunnen je ook helpen, kijk maar eens op de site en forum voor referenties.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:22

Hoe rijdt de gene die met de trailer rijdt want hij ging goed trailer op en nu niet meer? Vertrouwt het paard je wel en loop jij vol goed moed vooruit met het idee die gaat er gewoon in of loop je heel afwachtend. En de allebelangrijkste gaat je paard alleen met de trailer als die naar wedstrijd, nieuwe stal, veearts, hoefsmid, les moet? Ga dan eens paar keer alleen rondje rijden in de buurt en weer uitladen op stal als dit goed gaat ga dan eens naar het strand/bos/of duin met de trailer

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 09:14

Daffie, degene met de trailer rijd prima, dus daar ligt het niet aan. Mijn paard staat inderdaad alleen op de trailer, heb maar 1 paard dus ;) En ze gaat alleen op de trailer naar clinics of een klein wedstrijdje. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om vaker gewoon rondjes te rijden omdat ik geen eigen trailer heb.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:27

Mijn paard heeft pecies hetzelfde. Of had dan nu.

Wat wel hielp was het gebruiken van 2 longeerlijnen recht naar achter, dus niet kruislings achter de kont van het paard, dan ziet hij dat hij er niet langs kan en loopt zo de trailer in.

Ik heb daarna ook training van Petra gehad en dat heeft ook geholpen, ik ken meerdere mensen die met behulp van haar het paard nu probleemloos laden. Zeker een aanrader. Ze ziet kijkt waar het probleem ligt, bij mijn paard was dit geen angst maar dominantie. Daar past zij de aanpak op aan.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 14:38

ik heb ook het idee dat het dominantie is van mijn paard. angst heeft ze niet, dan zou ze ook weigeren erop te lopen als hij langs een muur stond. en ze is vrij dominant qua gedrag. naar voren gedreven worden bij longeren bv moet je niet proberen, zij is de baas.. het is gewoon een kreng ;)
Dus jij hebt ook goed ervaring met petra? zou je me jouw verhaal daarvan eens willen sturen? via pb ofzo?

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:52

Ik had juist een paard wat wel de trailer in wilde, maar er nooit meer uit ging. Uren hebben we staan klooien (met een geleends 1,5 paard trailer) om haar uiteindelijk maar gewoon helemaal los te maken en haar op haar eigen manier eruit laten gaan. Daar stond ze dus mooi en rustig in. Toe ze los stond is ze uiteindelijk omgedraait. Hoe ze dat heeft gedaan is nog een raadsel maar ze was eruit.

Toen is ze bij paard natuurlijk geweest en die hebben het opgelost. Ze is daar ook met een video opgenomen en hebben haar op de dvd staan die ze gebruiken bij trailertraining (daarom hoefde ik niks te betalen). Misschien kan je op hun website iets vinden of ze om hulp vragen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:03

Zelf geen moeilijk te laden paarden. Maar heb wel een middag mogen meemaken van
mensen van een naastgelegen stal. Daar waren 2 paarden die echt niet te laden waren en
Petra Vlasblom van 2-moons heeft deze mensen heel goed geholpen. Paarden zijn nu goed te laden
en ook door de eigenaren zelf. Petra gaat eerst zelf met je paard aan het werk en als dat goed gaat, gaat
ze ook jou leren hoe je je paard "moet" laden.

Heb ook nog andere cursus van haar gevolgd en heb echt hele goede ervaring met haar, alles gaat met
rust en respect voor het paard :)

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:07

ook ik zou zeggen petra vlasblom van 2-moons.
Ben dinsdag avond bij haar theorie curcus geweest ging ook een gedeelte over
problemen met trailer laden echt super.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:48

Klinkt heel herkenbaar, op rust staan en niet erin willen!
Die van mij heeft het ook een tijdje gedaan, nadat hij eens is geschrokken toen hij op de trailer moest.
Hij bleef vanaf toen voor de klep stil staan, en je kreeg hem met geen mogelijkheid erop. Ik heb vanalles geprobeerd. Achteruit-vooruit-achteruit-vooruit.. aanloop nemen.. longeren over de klep heen.. in de trailer staan en blijven vragen.. boos worden.. tik met het touw.. longeerlijn er achter.. eigenlijk alles wat we konden bedenken, ook via de natural horsemanship manier. Maar hij is gewoon ontzettend dominant, heel eigenwijs, en als hij echt niet wil dan wil hij niet. Boos worden werkt dan alleen averechts.
Uiteindelijk, tegen alle natural-horsemanship adviezen in een emmer gekocht voor in de trailer, vastgeschroefd, een banaan en een flinke hand muesli erin. Kwartiertje gerammeld, en ja hoor, stapje voor stapje liep hij er in :)
De keer daarna ging het al weer wat sneller..
En na een paar keer liep hij er helemaal vanzelf in.
Ik zorg nu altijd dat er een beetje voer in de emmer zit. En helemaal geen problemen meer gehad. :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 08:16

Ik denk dat je goedkoper uit bent om eens wat vaker een trailer te huren/lenen en toch eens plezier ritje te maken blijkbaar vindt jij de clinics en kleine wedstrijdjes leuker als je paard en anders als je denkt dat t een probleem geval is kun je m eens naar monya erb brengen zit hier ook op bokt, maar ben toch eigenlijk wel overtuigd als je afentoe trailer huurt voor strand dat ze binnenkort de trailer oprent(praktijkervaring)

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 09:48

Naar het strand gaat word vrij moeilijk aangezien ik in zuid-limburg woont. Buitenrijden in het geheel is niks voor ons.
En ik ben ervan overtuigd dat het niks te maken heeft met clinics niet leuk vinden vanuit mijn paard. Als zij iets niet leuk vind, doet ze gewoon niks, als ze iets wel leuk vind doet ze enorm haat best en zie je haar veranderen onder het zadel. En dat doet ze ook op clinics etc. Maar dat is via de pc niet echt goed uit te leggen, kun je eigenlijk alleen zien.