auto kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

westernjoJarig

auto kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:12

hoi hoi,
Ik ben aan het zoeken naar een leuke 2e hands auto, en nu wil ik graag een auto waar ik een trailer mee kan trekken. Waar moet ik op letten? Hoe zwaar moet de auto zijn om een 1paards trailer + appaloosa te vervoeren?
alvast bedankt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:26

Hier de vuistregels voor auto's die veilig een trailer kunnen trekken.
[TAO] Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd even naar beneden scrollen, bijna onderaan de pagina vindt je mijn lijstje. Dit lijstje is gebaseerd op ervaring. Gewoon domweg vlieguren maken met alle mogelijke en onmogelijke combinaties.

Heb je E-rijbewijs? Zo niet, haal dat eerst. Die flauwekul van rekenen is over 2 - 3 jaar ten einde, dan is het gewoon alles boven 750kg TMM = E-rijbewijs. Wacht daar niet op, het zal er niet gemakkelijker op worden. Bovendien worden gewichten schromelijk onderschat en rijdt een aanzienlijk aantal mensen met een combi die ze feitelijk NIET mee mogen rijden. Stort niet in diezelfde valkeuil.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:36

ikke schreef:
Heb je E-rijbewijs? Zo niet, haal dat eerst. Die flauwekul van rekenen is over 2 - 3 jaar ten einde, dan is het gewoon alles boven 750kg TMM = E-rijbewijs. Wacht daar niet op, het zal er niet gemakkelijker op worden. Bovendien worden gewichten schromelijk onderschat en rijdt een aanzienlijk aantal mensen met een combi die ze feitelijk NIET mee mogen rijden. Stort niet in diezelfde valkeuil.

Ben het hier mee eens! Als je het nog neit hebt, zou ik het eerst gaan halen.
Anders ga je mss jezelf dingen aanleren wat betreft het rijden met een trailer, die eigelijk niet worden goedgekeurd op je examen. Is moeilijk af te leren denk ik!

Weet zelf niet zoveel van auto's die bepaalde trailers kunnen trekken etc.
Over het algemeen kunnen 4x4 en stations meestal wel een 1/1,5 paards trailer trekken met een paard erin. Wij hebben een vw passat station en citroen c5 station die makkelijk 1,5 paards met groot paard (169) erin trekken :j

Mocht je veel op wedstrijdterrein komen, is 4wiel aandrijving mss makkelijk. Mocht het glad zijn, heb je twee keer zoveel kracht. Hoef je je paard er in ieder geval niet voor te spannen om je uit de blubber te trekken, hihi.

Lijstje van ikke is erg handig :D

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:50

Hoi!
bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga binnenkort sowieso mijn E rijbewijs halen, maar mijn oude autootje moet toch naar de sloop dus vandaar dat ik nu al aan het kijken ben voor een auto met genoeg trekkracht.
@ ikke: als ik je lijstje goed begrijp moet de auto alleen al zo'n 1300kg wegen? Das best veel lijkt me... Zit je dan gelijk aan een 4 wheel drive jeep vast of zijn er ook nog elegantere auto's? Ik zal es even rondsnuffelen op internet.

annastasia

Re: auto kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:42

een beetje ''normale'' auto weegt al gauw zo'n 1300 kg.
Onze passat (station) weegt leeg 1335kg
Een peugot 307 (station) weegt leeg ook zo'n beetje hetzelfde.
Neem je een Ford focus (hatchback) die weegt leeg zo'n 1150 kg.

1ste 2 auto's mogen 1500 aan de haak hebben
de laatste mag 1200kg aan de haak hebben.
(tenminste, de auto's die ik ken met bijbehorend kenteken)

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:05

Oke, maar uit het lijstje van Ikke heb ik begrepen dat het eigen gewicht van de auto 1300kg moet zijn?
Kom ik gelijk op mijn volgende vraag, hoe zwaar is een trailer met paard (1.45m).

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:07

De auto hoeft niet perse minimaal 1300 kg te wegen, maar voor het veilige is het beter dit wel als minimale eis te nemen. Als je auto wat zwaarder is, heb je vaak net wat meer te vertellen, vaak zijn zwaardere auto's ook sterker (zwaardere motor)

ligt eraan wat voor trailer je hebt.
is het een 1 / 1,5 of 2 paards?
Wat voor merk is het, hoe is deze verder uitgevoerd (zadelkamer etc)

Stel je hebt een 1,5 paard trailer, deze weegt leeg zo'n 650kg (ongeveer) + pony 400??kg. Dan zit je op 1050 kg

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:11

westernjo schreef:
Oke, maar uit het lijstje van Ikke heb ik begrepen dat het eigen gewicht van de auto 1300kg moet zijn?
Kom ik gelijk op mijn volgende vraag, hoe zwaar is een trailer met paard (1.45m).

Mits je een goede trailer neemt, reken dat op zo'n 1200 - 1300kg FEITELIJK gewicht (trailers wegen meer dan op papier staat!!) De auto weegt bij voorkeur meer dan de geladen trailer.
Even los van de vermogens die ik "voorschrijf", neem ALTIJD de grootste motor die er geleverd is in de auto van je keuze. Minder is voor de mietjes.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 01:15

Dat zijn naar mijn ervaringsmening gevaarlijk ongenuanceerde adviezen Ikke.

Een sterkere motor is alleen veilig als de bestuurder NIET harder gaat rijden dan verstandig is en hoe langzamer (zonder wegsperring te zijn) hoe veiliger.

Veilige controle over de combinatie en voldoende remvermogen zijn vele malen belangrijker voor de veiligheid dan motorvermogen.
Voor goede conrole over de combinatie is volgens de ervaringsgevens van verschillende weggebruikersbonden 85% de correcte verkeersveilige gewichtsLIMIET voor een aanhanger. Bij voorkeur slechts 75%!!!

Harde veilgheidsverhogende criteria zijn verder de hoogte van kogel t.ov. de koppeling (moet overeenstemmen), de achteroverbouw (hoe minder hoe beter) en de verhouding wielbasis : achteroverbouw (hoe groter hoe beter).

hc

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 11:23

Jeetje, jullie hebben er wel veel verstand van! voel me echt een groentje haha. Een trailer heb ik trouwens (nog) niet. Even nog een lekenvraagje: wat is precies een 1,5 trailer? anderhalf paard erin lijkt me niet :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:33

1,5 paards trailer ligt stabieler op de weg als een 1 paards
(deze zie je tegenwoordig haast niet meer)
1,5 paards kun je bv paard met veulen in vervoeren of een wat groter paard.
Vaak vinden paarden het fijner om in een wat ruimere trailer te staan en lopen ze daar makkelijker in als zo'n smal ding (mijn ervaring)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:11

Voor info ivm trekauto's ga eens kijken op www.caravantrekken.nl
Je kan kijken hoe een auto is als trekker en je vindt veel tips.
Wij hebben zelf juist een Subaru Forester gekocht maar ik heb hem nog niet dus nog geen ervaring.
Forester is meerdere keren gekozen als trekauto van het jaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:45

MarcR schreef:
Voor info ivm trekauto's ga eens kijken op http://www.caravantrekken.nl
Je kan kijken hoe een auto is als trekker en je vindt veel tips.
Wij hebben zelf juist een Subaru Forester gekocht maar ik heb hem nog niet dus nog geen ervaring.
Forester is meerdere keren gekozen als trekauto van het jaar.

Zit wat krapjes in z'n vermogen, zeker de oudere types, beetje jammer, voor de rest geen foute kar.
Let vooral bij de turboversies op je motortoerental, de turbo moet wel "wakker" zijn, anders mis je een hoop power en riskeer je nogal wat vervelende motorschade (turbo's zijn duur.....)

Huertecilla schreef:
Dat zijn naar mijn ervaringsmening gevaarlijk ongenuanceerde adviezen Ikke.

Een sterkere motor is alleen veilig als de bestuurder NIET harder gaat rijden dan verstandig is en hoe langzamer (zonder wegsperring te zijn) hoe veiliger.

hc

Als men zich in NL aan de regels houdt, is er niks mis met mijn adviezen. Degene die zich niet kan beheersen heeft niks op de weg te zoeken met paarden aan de haak. Zo simpel is het leven. je bent nog altijd zelf verantwoordelijk voor je daden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:36

1,5 paards is oorspronkelijk bedoeld voor een merrie met veulen. Net wat meer ruimte dan een 1-paards, maar nog niet 'zoveel' als in een tweepaards zonder schot. Elk paard is weer verschillend, zo houd ik juist niet van 1,5 paards trailers omdat ze daar teveel ruimte in hebben. Die van mij gaan dan opzij en meuten. Ik verkies daarom een tweepaards met schot, dan staan ze stabieler en rustiger.

Een beetje fatsoenlijke trailer begint vanaf zo'n 600-700 kg ledig gewicht. Doch 800 kg kan ook makkelijk. Paard kun je op 500 zetten, dus maak het sommetje maar :)

Een gewone gezinsauto 5 deurs weegt al snel 1200 of 1300 kg, dus je hoeft niet naar jeeps oid te kijken als je dat niet wilt. Wat een auto mag trekken kun je eenvoudig op de website van RDW nakijken. Bij voorkeur minimaal 100 kg 'over' houden. Meer is natuurlijk beter :j Hoe makkelijker hij het trekt, hoe relaxter rijden het is.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:01

Idd is wat je auto MAG trekken belangrijk ! Dat is in de eerste instantie mischien nog wel belangrijker dat wat ie weegt. Als je een zware auto hebt met een lichte motor kan het zijn dat ie nog geen trailer mag trekken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:33

Moderatoropmerking:
Er zijn een reclamebericht en de bijbehorende reactie gesplit uit dit topic. Aangezien op de fora [EA] Eenmaal, Andermaal ruimte is om te adverteren is dat daarbuiten niet toegestaan.