vlecht probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sita18

vlecht probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 12:55

Nu heb ik a.s zaterdag wedstrijd en de manen van mijn paard zijn er bijna tot over de helft uitgeschuurd (alleen nog een paar dunne lange plukjes) hebben jullie tips hoe ik dit moet oplossen met vlechten?

groetjes

wizewo

Re: vlecht probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:58

euhm, is misschien niet wat je wil horen, maar kort knippen en rechtopstaande manen? Daarna krijgt het de kans om weer dikker aan te groeien.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:02

wizewo schreef:
euhm, is misschien niet wat je wil horen, maar kort knippen en rechtopstaande manen? Daarna krijgt het de kans om weer dikker aan te groeien.

ja dat is inderdaad de beste oplossing ja
dan groeit het ook weer gelijk aan en krijg je niet van die lelijke happen.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:05

Bedoel je met de helft, de bv onderste helft wel afgeschuurd en de bovenste helft niet.
Of over de gehele lengte van de hals een hele rij afgeschuurd?

Sita18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 13:53

hij heeft in de lengte nog maar een paar dunnen plukjes, ik zat zelf te denken om met de zelfde keur wol er in te vlechten, maar weet niet of dat werkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:56

Ik zou het ook afscheren en dan weer laten groeien.

Wol meevlechten lijkt me veel werk en ik weet niet of het resultaat wel zo mooi is...

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:58

heb je van de week niet een keer tijd over ?
dan zou je met wol kunnen proberen, staat het niet ? dan heb je nog eventjes om iets anders te bedenken..

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:59

gewoon lekker kort, het zal wel even duren voordat het weer op mooie lengte is maargoed daar is het resultaat wel naar..
enja met wol? zal dit echt mooi zijn?
volgens mij ziet het er niet zo denderend uit en dan heb je dus zolang staan vlechten om te zien dat het toch niet zo mooi is.

Sita18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 14:02

ik vind het ookal weer zonde om het af te scheren nl, aangezien dat hij de eerste helft wel gewoon dikke manen heeft.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:12

Dan vlecht je die eerste helft, en de rest kortwieken.
In het voorjaar is alles wel weer bijgegroeid

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:19

Gewoon het beste van maken. Maak je aan het begin knotjes? Dan aan het einde ook gewoon proberen, jammer als er hier en daar wat spieten uitkomen. Met elastiekjes vlechten zal het beste gaan. Vlechtje maken, stiekje erom. Daarna het vlechtje dubbelslaan, of misschien zelfs 2x dubbelslaan of in 3en, en weer een stiekje erom.
Jammer dat het er nu niet mooi uitziet, als het van de zomer weer bijgegroeid is kan je weer mooiere knotten maken. Als je soms wel eens ziet wat voor slordige knotten je tegenkomt op wedstrijd, dan kunnen die paar kleine knotjes bij jou geen kwaad. Volgende keer beter.

En denk maar zo; Die presentatie is maar 1 punt, maar je hebt wel 22 onderdelen om voor punten te rijden.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:10

Ik zie meer paarden en pony's met dit euvel in de ring. Sommige kiezen ervoor om de manen af te scheren andere maken er gewoon het beste van. Ik vind allebei prima, zolang er iemand zijn best op heeft gedaan en het paard er goed gezond en verzorgd bijstaat, maken die manen niets uit. Het beestje heeft ook niet expres zijn manen geweld aangedaan, dan ga ik daar als jury niet over 'emmeren' hoor! Maak er gewoon het beste van en zorg dat ie extra blinkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 00:55

Heb zo'n beetje hetzelfde probleem. Driekwart van de manen zijn lang. Te lang om te knotten, de rest heeft ze tot een centimeter of 5 afgeschuurd. Bij de schoft zit dan weer een plukje lange manen.

Zelf maak ik dan van de lange manen een hengstenvlecht. Die sprietjes kan ik niks mee en dat laatste lange stukje ook niet.

Dit is een foto van vorig jaar, toen begon alles net weer een beetje bij te groeien, maar nog net te kort om mee te vlechten:

Afbeelding

Misschien kun je hier wat mee?

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 01:43

iemand bij ons op stal had dat ook ,een heel stuk kaalgeschuurd de oplossing was : ik heb een pony met heeeellle dikke manen die hebben we uitgedunt en daarvan vlechtjes en toen met draad knotjes gemaakt ,en met wedstrijd kan ze die met draad zo op de geschuurde plekken vastmaken en je ziet er niks van
Je moet dus iemand zoeken met een paard met veeeel en dikke manen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 02:03

Als je zwarte manen zoekt kan je ze bij mijn merrie komen halen :j Die heeft shetlandermanen...

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:31

Ik zou er ook zo maar het beste van maken. Als je de manen afscheerd, krijg je dat alles in een keer teruggroeid en dan is het allemaal zo dik dat je ook bijna geen vlechten kan maken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:04

Ik zou het ook afscheren, mijn merrie had al haar manen op 2 plukken na verloren door de halsdeken vorig jaar, afgeschoren en na een paar maanden waren de manen weer lang genoeg om er prachtige volle knotten van te maken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:17

pietsie schreef:
iemand bij ons op stal had dat ook ,een heel stuk kaalgeschuurd de oplossing was : ik heb een pony met heeeellle dikke manen die hebben we uitgedunt en daarvan vlechtjes en toen met draad knotjes gemaakt ,en met wedstrijd kan ze die met draad zo op de geschuurde plekken vastmaken en je ziet er niks van
Je moet dus iemand zoeken met een paard met veeeel en dikke manen

Dat zou kunnen als je een paard hebt waarvan de manen een veel voorkomende kleur hebben. Ik ken geen paard die dezelfde kleur manen heeft als die van mij (zie foto boven)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:14

Mijn pony heeft aan de onderkant ook afgeschuurde manen (wel nog op lengte maar heel dun).
Pony nog wel een volle bos aan de bovenkant en hier dun ik een gedeelte uit en vlecht het mee bij het dunne stuk. :)
Je kunt ook een stukje van de staart afknippen maar het haar van de staart is wel van een andere structuur.

stoneysmokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:30

ik zou het los doen mag ook en het laten groeien