Paard verkocht. Contract voor aanbetaling nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horsething

Paard verkocht. Contract voor aanbetaling nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 19:44

Hallo,

Ik heb serieuze kopers gevonden voor mijn paard maar zij hebben nog geen stalling. Zij willen een aanbetaling doen en dan het paard zolang nog bij mij laten staan.

Zijn hier contracten voor? of wat zou er in moeten staan.
En wie is er op dat moment aansprakelijk voor het paard ivm blessure gezondheid enzo?

Of weet er iemand nog andere dingen waar ik op zou moeten letten?

Groetjes Wendy

_Jordy_

Re: Paard verkocht. Contract voor aanbetaling nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:47

ik heb mijn paardje ook bij de fokkers laten staan voor een poosje maar het was mijn paard dus alle kosten eromheen waren ook voor mij..
wij hebben zoals je zegt een contract hiervoor getekent zodat geen van beide er een mooi verhaaltje van kon maken geen idee of hier nog speciale voor zijn??

Verder gewoon hele goede afspraken maken met de volgende eigenaren..

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:48

Gewoon alles netjes op papier zetten en laten tekenen; kan een boel ellende voorkomen.
Wel duidelijk met deadline en alle gegevens, ook het aanbetaalde bedrag en adres e.d.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:51

Ik zou ze het hele bedrag laten betalen en dan pensionstalling rekenen (eventueel tegen een gereduceerd tarief), temeer omdat dan het paard ook in hun eigendom is en zij dan dus ook alle risico's lopen als het paard onverhoopt ziek wordt. Dus gewoon verkopen met koopcontract (in tweevoud) en paard is dan van hun.
Over hoeveel tijd gaat het hier? een stal is toch zo gevonden, anders moet je nog geen paard kopen.....

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:52

Wie wanneer welk bedrag betaalt, wie vanaf wanneer aansprakelijk is, stallingsgeld.. en misschien de officiele overdracht? Stel het paard trapt jou in die periode, wie is dan de aansprakelijke (eigenaar)?

Ik zou het ook doen zoals Cissy zegt, gewoon volledig laten betalen, dan is het probleem direct opgelost. Het is dan hun paard, en wat jij dan aan stalling rekent is aan jou.

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 19:53

Geen idee hoe lang. Ze zoeken een geschikte stal in Son maar die schijnt nog niet zo makkelijk te vinden te zijn. Ze willen het liefst niet op een grote stal maar op een kleine pensionstal, bij een boer of bij een particulier.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:38

dat is hun probleem niet het jouwe, ze hadden eerst een stal moeten gaan zoeken voordat ze een paard gingen kopen. Dat jij genegen bent om het paard nog bij jou te laten staan siert jou maar is niet ´normaal´ dus ik zou het doen zoals ik al eerder zei.
Reken dan wel een redelijke prijs die ze anders ook hadden betaald als ze wel een stal hadden gevonden en geef ze desnoods daar iets korting op als je dat zelf goed vind.
Zeker als je niet weet hoe lang het gaat duren, en stel ze vinden geen stal wat dan met de aanbetaling? en de verkoop van het paard? Ik vind dat jij ook een termijn moet stellen tot wanneer het paard bij jou kan blijven (bijv uiterlijk 2 maanden), je had m tenslotte niet voor niks te koop staan, of je moet het niet erg vinden dat hij nog even blijft. ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:42

Ik zou ze het complete bedrag laten betalen, zodat het 100% hun paard is. Als hij dan ziek wordt, jou trapt, de deken van een ander sloopt enz is het allemaal hun verantwoordelijkheid.

Als ze het zo lang bij jou willen laten staan, dan reken je een normale prijs voor de stalling. Staat het paard op een pensionstal, dan is het hele bedrag voor hen, staat het bij jou thuis dan kun je bijvoorbeeld 5 euro per dag, inc stro, voer en beweging rekenen.

Spreek duidelijk af wat jij nog met het paard doet/mag doen. Mag je nog rijden, mag je naar buiten? Vrijheidsdressuur, springen, lessen? Zet het maar op papier, better safe than sorry...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 09:43

Indien het paard blijft staan de kosten doorrekenen (ook op papier zetten tot hoelang)
Indien jij je paard aan huis hebt is 100,00 euro een rieel bedrag maar als zij in de buurt wonen zijn zij minder geneigd elders stalling te zoeken voor dat bedrag. Dus ik zou wel zeggen max tot ... voor bv 100,00 euro. En daarna gewoon stallingskosten.
Indien zij overhaast jouw paard gekocht hebben en echt op zoek moeten gaan dan kun je zeggen bv tot 1 februari gratis daarna stallingskosten.
zeker ook vermelden dat zij per aankoopdatum eigenaar zijn er verantwoordelijk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 09:51

cissy schreef:
Ik zou ze het hele bedrag laten betalen en dan pensionstalling rekenen (eventueel tegen een gereduceerd tarief), temeer omdat dan het paard ook in hun eigendom is en zij dan dus ook alle risico's lopen als het paard onverhoopt ziek wordt. Dus gewoon verkopen met koopcontract (in tweevoud) en paard is dan van hun.
Over hoeveel tijd gaat het hier? een stal is toch zo gevonden, anders moet je nog geen paard kopen.....

idd!

Al moet ik zeggen dat ik ook eens een paard heb gekocht voordat mijn stal klaar was. Ze stond ook niet héél ver weg. Ik heb toen de helft aanbetaald en de 'mede-eigenaar' bleef haar in die periode (kleine 2 maanden)gebruiken voor de kar.(niks op papier gezet behalve adressgegevens :o ) Bij het ophalen de rest en de afgesproken stalling betaald.
Voelde gewoon goed, maar zou dat niet bij iedereen doen ;)

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:59

Een overdrachtsverklaring is altijd het beste, waarin alle betrokken staan beschreven, van naam, adres datums, reden van overdracht en de eventuele bijzonderheden.
Tevens alle gegevens van het dier met daarbij een beschrijving van de opdat moment gezondheidsfuctioneren. Ieder partij een handtekening en een exemplaar. In een overdrachtsverklaring kun je zaken ook omschrijven als zijnde die zijn afgesproken en nagekomen dienen te worden.

Het is niet verplicht, maar werkt zorgvuldig en verhelderd in momenten waarin er discussie of vragen ontstaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:38

Geen aanbetaling accepteren, maar alleen volledige betaling. Dat het paard nog bij jou op stal blijft heeft niets te maken met de verkoop. Als zij het paard willen kopen, dan kopen ze het paard en regelen er stalling voor. Dat die stalling tijdelijk bij jou is, is een aparte transactie waar je ook goede afspraken over moet maken.
Wij hebben ook een jong paard van een fokker gekocht en daar nog even in pension gehad om de overgang voor het paard gemakkelijker te maken.
Een aanbetaling geeft alleen maar onduidelijkheid over wie nou eigenlijk de eigenaar is, als ze willen kopen, laat ze dan ook kopen, willen ze dat niet, moet je vrij zijn om een andere koper te zoeken.

Dwyne

Re: Paard verkocht. Contract voor aanbetaling nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:43

Kan me voorstellen dat het lastig is om stalling te vinden, zijn ook zat stallingen die geen stal bezet willen houden omdat iemand een paard gaat kopen. Kom eerst maar over de brug met dat paard anders houdt hij de stal leegstaan terwijl er iemand anders hem ook zou willen opvullen met een paard. Maar lijkt me wel verstandigste om het hele bedrag te laten betalen en daarnaast stallings/onderhoudskosten. En goed op papier zetten wat jij er nog mee mag doen in de tussentijd dat het paard nog bij jou op stal staat. Risico's zijn natuurlijk voor de kopende partij, voor het geval dat er iets gebeurd.