Hengst bijt in halster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nitoucheke

Hengst bijt in halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 13:13

Ik heb een bijna 4-jarige hengst die sinds een aantal maanden een vervelend trekje heeft gekregen. Elke dag als hij naar buiten mag en ik het halster wil aandoen, bijt hij in het halster alsof hij een bit wil aandoen. Verder vertoont hij geen bijtgedrag (alleen wil hij altijd op de koord knabbelen waar hij mee vastgebonden staat) en is hij superbraaf voor een hengst. Hij is alleen heel enthousiast als ik de stal wil ingaan en begint onmiddellijk te zoeken naar het halster in mijn handen. Als ik het halster wil aandoen als hij naar binnen komt of afgezadeld wordt, doet hij het niet meer.

Iemand tips om dit op te lossen? Of is het helemaal geen probleem om mij zorgen over te maken en hoort het bij zijn hormonen die op gang komen?

Sassol

Re: Hengst bijt in halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:32

Ik denk dat ie gewoon opgewonden is over het naar buiten gaan. Hij moet dit op een bepaalde manier uiten en ik denk dat ie het op het halster africht.
Verder niet te veel zorgen over maken, maar het blijft natuurlijk wel een jong paard! Consequent zijn dus!

Als ie in het halster bijt, ga geen heel gevecht aan, gewoon wachten tot ie weer loslaat, rustig nog een keer proberen.
Het moet natuurlijk niet in een gewoonte uitgroeien!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:37

mijn jaarling (ruin) bijt ook in het touw en halster.
ik negeer het :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:42

Ik heb afgelopen jaar ook zo een op stal gehad, 20 jaar oud en je sta een kwartier te hannesen om het halster om te krijgen.
Als hij een paar dagen achter elkaar moest dekken hielt hij het halster om en schoof ik er een bakstuk met bit overheen. Hoefde hij een tijdje niet van het land gehaald te worden ging hij gewoon af (hij kwam wel gewoon).
Dat heerschap komt volgend jaar weer, dan mag hij samen met een eigen merrie op het land. Ik hoop dat hij dan wat afgekoeld is.

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:17

Gewoon nergeren,
en als ie het niet doet goed belonen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:21

Hahaha, dat is ook echt het enige wat sommige mensen kunnen zeggen he. :D Ik krijg al de slappe lach als ik dat antwoord zie.
Heel handig om maar te blijven negeren, terwijl je hengst minuten lang gelukzalig op zijn halster aan het knagen is.

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:25

Iris82 schreef:
Hahaha, dat is ook echt het enige wat sommige mensen kunnen zeggen he. :D Ik krijg al de slappe lach als ik dat antwoord zie.
Heel handig om maar te blijven negeren, terwijl je hengst minuten lang gelukzalig op zijn halster aan het knagen is.

ja vast, maar als je er aandacht aan besteed gaat ie het misschien wel leuker vinden.
nou dan ben je nog verder naar huis.
veel paarden vinden het na een tijdje toch niet zo bijzonder meer (meestal zoeken ze dan wat anders :] )

LynnLinkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:32

Die van mij doet precies hetzelfde.
Alleen is hij een 6jarige ruin.
Volgens mij doet hij het gewoon om te spelen.

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:39

ik had een verzorgpony en die beet ook in het halster.
Maar volgens die eigenaar van die pony kwam dat omdat ze vroeger als veulen bij een andere eigenaar werd geslagen met halster.
bij haar was het geen spelletje

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:43

Doet hij het ook bij verschillende soorten halster, wie weet smaakt de ene wel lekkerder dan de andere ;)

Anders eens anti-bijt erop smeren als hij altijd op eenzelfde plek bijt?

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:51

Misschien vind ie het gewoon lekker om ergens op te kauwen?
koop anders iets voor hem waar ie op kan kauwen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 17:55

Mijn paard doet het ook wel eens. Veelal is dit gewoon speelsheid. Wat ik doe (met touw, teugel, halster, whatever hij vast heeft) is: ik doe het strakker/verder in z'n mond dan hij eigenlijk wil. Zo van 'Wil je in je touw bijten? Bijt dan!' :P Als ik dan loslaat spuugt hij het vanzelf weer uit.

Trekken ed heeft geen zin, bos worden en slaan ook niet. Maak er een spelletje van. Zo heb ik mijn paard, met zn ongelofelijke talent om in dinegn te bijten, leren apporteren: hij kan emmers, zweepjes en kegels oppakken en brengen. Zo leer je je paard iets constructiefs te doen met z'n hobby ;)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:07

Zoooooo herkenbaar! Mijn ruin van 3,5 doet dat ook all the time! Zeer irritant kan dat worden!
Ik zeg altijd een keer bars en chago "niet doen" en haal het halster weer naar beneden. Daarna weer proberen. Vaak lukt het dan wel en dan beloon ik hem.
Soms moet ik het wel 10x doen, helaas........

Hij is net als die van jou; overal op en aan knabbelen. Zo heeft hij ook een tik, dat ie op het halstertouw waarmee je hem leidt gaat knagen. Denk soms echt, waar gaat ie nou heen, omdat het touw straks wordt getrokken, maar dan heeft ie alweer een heel stuk in z'n mond......*zucht* Puber!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:55

Mijn ruin doet het bij vlagen ook.
Ik heb het idee dat hij het gewoon een spelletje vindt.
Zodra je het halster om wil doen bijt hij erin. Ik haal het dan terug, zeg streng;"nee" en probeer het nog een keer.
Soms moet ik dat echt een paar keer zeggen voordat hij luistert ;) en soms doet hij het tijden niet.

Nitoucheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 11:08

Bedankt alvast voor de tips!

Volgens mij doet hij het ook om te spelen en is hij heel enthousiast als hij naar buiten mag, op zich stoor ik er mij niet zo erg aan omdat hij het voorlopig 'goed bedoelt' (alleen jammer dat zijn halsters er zo van afzien...) maar ik ben bang dat hij, als hengst, de grens op den duur niet meer gaat weten.
Hij heeft al vanaf jaarling een speelbal in zijn stal hangen om in te bijten (en dat doet hij met plezier).

Ben wel gerustgesteld dat hij niet de enige is die dit doet. Mijn vader heeft vroeger ook een paard gehad die als jaarlinghengst beet in zijn halster, is gecastreerd op zijn tweede (omdat hij wel begon te bijten naar mensen) en ik herinner mij dat hij op zijn 18de nog steeds eens (vriendelijk) moest kunnen happen in het halster voor je het aan kon doen.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:59

die van mij doet het ook, maar volgens mij is het speelsigheid, vroeger beet hij ook op mn touw en maakte ze steeds kapot en heb toen een met hard plastic gekocht hielp goed, en det het niet meer, maar met het halter, haal ik het uit zijn mond en doe ik het weer, let nu wel beter op dan krijgt hij de kans niet:P

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:02

Mijn ook bijna 4-jarige hengst deed dit ook altijd. Je werd er echt gestoord van. Kon nooit in een keer halster op doen, want dan had hij wel weer een stuk een z'n mond. Hij deed dit toen ik hem net had, hij stond toen op een pensionstal, waar hij maar 2 uurtjes per dag naar buiten mocht.

Nu ik heb thuis heb staan, staat hij 24/7 buiten. Hij doet het nu bijna niet meer. Ik denk dat het bij hem vooral ongeduld was.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:26

misschien dom gezegd,maar is het een idee om hem wat anders te geven zodat je zelf het halster rustig om kunt doen?
geef hem anders het touw in zijn mond en dan kun jij het halster om doen.
zit het halster om dan vraag je het touw terug

Whis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:32

Goh hoe herkenbaar, heb hier ook 2 hengsten die elke keer in het halster bijten en 1 van deze hengsten doet dit ook altijd bij het hoofdstel (dan weer sperriempje, dan weer teugel vast grrr). Heb helaas geen tips hoe af te leren, ik probeer het zelf toch ook te negeren en zelf zo snel mogelijk te handelen zodat ie net misgrijpt. Heb het eerder een tijdje proberen af te straffen, maar na 3 maanden (en de vorige trainer die al 2 jaar ah afstraffen was) heb ik dat opgegeven en probeer het nu zo snel mogelijk om te krijgen.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:32

Onze hengst deed dit ook. Vanaf die tijd heb ik hem het halster omgedaan op de manier zoals je normaal gesproken het hoofdstel om doet. Dus eerst naast 'm staan en een arm van onder langs om zijn hooft. Daarna met de andere hand het halster er om heen. Op deze manier kan hij niet zijn hoofd omhoog/omlaag doen om er in te gaan bijten. Toen de lol er af was zocht ie weer wat anders om mee te klieren... ;)
Nu staat ie lekker in de opfok, samen met vele hengstenvriendjes