Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Alet74 schreef:Misschien een domme vraag, maar waarom wil je haar een deken op gaan doen? Als ze een dikke vacht heeft, kan ze toch lekker buiten blijven?
Dit stukje komt van http://www.paardnatuurlijk.nlCitaat:Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!
Annikab schreef:Dit stukje komt van http://www.paardnatuurlijk.nlCitaat:Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!
Een deken opdoen hoeft dus niet voor de redenen die jij noemt.
Lekker zonder deken naar buiten dus!
Tayga schreef:Ik heb mijn paarden ook dag en nacht buiten staan met deken op. (horseware)
Maar ik heb ook een schuilstal en als mijn paarden nog niet droog zijn na 20 min uitstappen, gaan ze eerst met zweetdeken op stal en daarna pas de gewone deken op.
en lekkende dekens heb ik (gelukkig
) geen verstand van. gefeliciteerd trouwens met je aanwinst, veel plezier ermee! 
celticpony schreef:...maar je zet haar toch ook niet drijfnat met die deken op .....imo kan ze het dan beter zelf reguleren, dan met een deken op. Misschien na het uitstappen, nog ff op stal, met wat hooi erbij , kan het ergste droog worden/wrijven om ze dan een halfuurtje later de wei weer op te gooien?? maar goed hier spreekt wel een die-hard denkenloos typeen lekkende dekens heb ik (gelukkig
) geen verstand van. gefeliciteerd trouwens met je aanwinst, veel plezier ermee!
_rosita_ schreef:Ik ben allereerst voor een paard lekker 24-7 buiten te laten, zoals ergens hierboven al is aangegeven, kan een nat/zwetend paard geen kwaad buiten...Afsluiten met een deken en dan naar buiten vind ik veel linker.
Ik heb een half jaar geleden een oudje van 17 gekocht... Altijd op stal gestaan en in de winter onder dekens.
Heeft vanaf de zomer lekker 24-7 buiten gelopen tot zo lang mogelijk. Op een gegeven moment hield zijn huid het niet meer droog (doordat hij altijd op stal heeft gestaan en een dun vachtje had) en heb ik hem een 0-grams regendeken opgelegd, zodat ie zn vacht wel ging gebruiken voor de warmte, maar hij wel droog bleef en daar geen extra energie voor nodig heeft. Hieronder staat ie nu vanaf de eerste regenperiode een maand of 2,5 geleden, gaat erg goed en is nog nooit doorgelekt. Is gewoon een goedkope deken van Harry's Horse geloof ik
Up_to_Date schreef:@ TS;
Ten eerste vind ik het belangrijk dat paarden kunnen schuilen wanneer ze in de wei staan. Aan een heuvel en enkele bomen hebben ze weinig. Maar goed, da's mijn mening!
Wat deken betreft, ik begrijp je.
Wanneer je ervoor kiest geen deken te gebruiken, krijg je paard een dikke wintervacht. Waar ie profijt van heeft als ie 24/7 in de wei staat. Maar bij een dikke wintervacht, word je paard ook extra sneller bezweet. Het duurt erg lang voordat ie weer droog is, ik kan me voorstellen dat je 'm niet nat in de wei wilt zetten.
Ik zou wel kiezen voor dekens zodat je hem kort in de vacht kan houden.
Je kunt bijvoorbeeld voor de volgende dekens kiezen;
regendeken (0 gram).
150 gram winterdek.
300 gram winterdek met eventuele halsdeken.
Succes met je keuze en geniet van je haflinger!!
Tayga schreef:Ik heb in 6 jaar tijd nooit een doorlekkende deken gehad. Maar ik heb er wel rhino's op liggen en geen dekens van 3 tientjes.
Verder voer ik met regen ook binnen, dus dan staan ze 2 x per dag z'n 3 uur droog, kunnen de dekens ook weer even 'herstellen'. Maar opzich is dat niet nodig.
Tja als je haf zo nat is na het rijden, kan ze echt niet gelijk de winterdeken op, daar zul je wel een oplossing voor moeten vinden.
kobus1980 schreef:Je moet natuurlijk wel een waterdichte deken opleggen. Maar ik zou er niet al te te grams van maken. Voor een haffie zou ik gewoon lekker 200 gram die waterdicht is en natuurlijk goed uitstappen na het rijden dan kunnen ze gewoon weer de wei op.
kimmy1985 schreef:Een nul grams deken vindt ik nog veel enger dan kunnen ze de vacht niet meer op zetten omdat er een deken op licht, volgens mij krijgen ze het dan juist koud.
Sientje schreef:Koop een Rambo Duo, dan heb je een fijne regendeken met hals, en als het echt koud wordt kun je de onderdeken er aan vast klikken. Moet je alleen wel een flinke spaarpot hebben om stuk te slaan...![]()
Maar heb nog wel een vraagje aan je. Persoolijk zou ik me eigenlijk drukker maken om een natte ondergrond, niet om een nat pak. Heb je daar al over nagedacht? Met mijn IJslanders heb ik op zich een ras dat 24/7 in elke weersomstandigheid buiten kan, maar ik haal ze toch binnen (schuistal/box) 's nachts, om mok, rotstraal en andere ellende te voorkomen.
kimmy1985 schreef:Sientje schreef:Koop een Rambo Duo, dan heb je een fijne regendeken met hals, en als het echt koud wordt kun je de onderdeken er aan vast klikken. Moet je alleen wel een flinke spaarpot hebben om stuk te slaan...![]()
Maar heb nog wel een vraagje aan je. Persoolijk zou ik me eigenlijk drukker maken om een natte ondergrond, niet om een nat pak. Heb je daar al over nagedacht? Met mijn IJslanders heb ik op zich een ras dat 24/7 in elke weersomstandigheid buiten kan, maar ik haal ze toch binnen (schuistal/box) 's nachts, om mok, rotstraal en andere ellende te voorkomen.
Daar is over nagedacht, de wei waar ze lopen is aan de waal. Dat houd in dat de hele wei zand als onder grond heeft. Blubber is er niet alleen voor de poort.En als het veel regend loopt het water weer terug naar de waal.
De paarden lopen er al een jaar of 4 in de winter en heb daar minder last van mok als wanneer ze thuis in de wei met schuilstal staan.
Sientje schreef:Klinkt goed! Wil ik je nog wel de tip meegeven om goed de stralen in de gaten te houden, want die worden ook week van nat zand, weet ik helaas uit ervaring. Dus gewoon op de droge dagen even lekker teren.