paard bijt, muilkorf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hlidar

paard bijt, muilkorf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 17:08

ik rijd op het moment 4 paarden voor iemand, en die staan ´s nachts op stal en overdag probeer ik ze zoveel mogelijk op de paddock te hebben. het probleem is alleen dat één van de vier een ongelofelijke eikel is naar de anderen, hij bijt ze in hun rug, vorige winter heeft hij een paard ook zo te grazen genomen dat het weken lang niet meer bereden kon worden door de wonden op de rug.
ik wil hem dus niet bij de anderen op de paddock, maar om eerst alleen op stal te staan terwijl de anderen buiten staan en vervolgens alleen buiten terwijl de anderen alweer binnen staan vind ik ook een beetje sneu...
ik zat er dus aan te denken om hem iets van een muilkorf om te doen, ik vind zegmaar zo´n bakje onder de kin er het fijnste uitzien, maar denken jullie dat dat zal helpen? anders zat ik te denken aan zo´n graasmasker, dan weet ik zeker dat hij de anderen niet kan bijten...
wat zouden jullie doen? muilkorf (en welke dan), of toch maar alleen buiten?

anneliesdj

Re: paard bijt, muilkorf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:12

Er zijn van die muilkorven van gaas, daarmee kan hij wel grazen.
Zo'n bakje onder de kin zal ook wel helpen, die zijn eigelijk bedoeld voor paarden die aan dekens/bandage's bijten maar daar zal hij niet mee kunnen grazen.

Is hij niet gewoon heel speels? Bijten in de rug/schoft is vrij typerend voor spelende paarden.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:34

anneliesdj schreef:
Is hij niet gewoon heel speels? Bijten in de rug/schoft is vrij typerend voor spelende paarden.

Zo speels lijkt het mij toch niet als een paard er van geblesseerd raakt...

Het lijkt me inderdaad een goede optie in dit geval :j.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:39

Kan hij niet in een paddock ernaast staan zodat de paarden wel bij elkaar in gezelschap staan maar de paard dat gebeten word ook weg kan gaan zonder dat hij erachteraan gaat?
Anders zou ik ook kijken naar een muilkorf waarbij het wel kan grazen.

Ire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:41

Ik ben het met hier boven eens, en anders een muilkorf waar hij nog mee kan grazen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:14

lindake schreef:
anneliesdj schreef:

Zo speels lijkt het mij toch niet als een paard er van geblesseerd raakt...

Het lijkt me inderdaad een goede optie in dit geval :j.

:o? Sinds wanneer spelen paarden voorzichtig?

Ik weet niet hoe de andere paarden eruit zien maar schrammen en bulten is heel normaal bij speelgedrag.
Speelgedrag en agressief gedrag is niet moeilijk uit elkaar te houden, bestudeer hem maar eens goed.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:54

Paarden spelen idd niet voorzichtig maar een paard dat zo hard bijt dat het andere dier weken niet kan bereden worden door een rug gaat hoe dan ook te ver...
Mij maakt het eigenlijk niet uit of het spelen of vechten is maar een muilkorf lijkt me in dit geval de enigste optie, tenzij je het dier apart kunt zetten...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:57

En hem zijn leuke speelkwartier afpakken? Zoek dan een ander maatje voor hem waar hij wel mee kan spelen, vooropgesteld dat het spelen is.
En wat wordt er bedoeld met wekenlang niet rijden? Als hij net op de verkeerde plek flink bijt dan heb je een flink bult ja, blauwe plek of hoe je het wilt noemen, niks vreemds aan hoor.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:00

Daar heb je inderdaad wel gelijk in... Dier kon op de verkeerde plek gebeten zijn...

Maar met muilkorf kan het dier toch ook spelen?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:02

tjah paarden spelen eenmaal ruw...en ja dan kom je vaak kale plekken bulten etc tegen...niet bereden kunnen worden lijkt me stug...
en als t niet anders kan idd gewoon muilkorfie om

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:08

lindake schreef:
Daar heb je inderdaad wel gelijk in... Dier kon op de verkeerde plek gebeten zijn...

Maar met muilkorf kan het dier toch ook spelen?

Kan me niet voorstellen dat die andere paarden daar blij van worden := Komt ie weer aan met zijn ijzeren korf om me mee op mijn rug te beuken :+ Maar zou idd wel een oplossing zijn, dan zou ik liever zo'n korf nemen dan zo'n kap, dat is 100% veilig en kan hij wel mee eten, met die kap niet en loop je ook het risico dat hij nog steeds bijt.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:26

Een ijzeren muilkorf lijkt me ook maar niets... Idd te pijnlijk voor de andere paarden en het lijkt me ook niet aangenaam voor dat ene paard...

Wat jij voorstelt of die muilkorfen van gaas die hierboven al zijn voorgesteld lijken mij wel goede ideeën.

hlidar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 00:11

bedankt voor jullie reacties
ik weet zeker dat het geen spelen is, dat andere paard had echt flinke wonden op z´n rug, geen simpele kale plekken, echt goed kapot.
ik heb maar 1 paddock tot mijn beschikking, dus apart zetten gaat niet lukken.
ik zat ook niet aan zo´n ijzeren muilkorf te denken, maar meer zo´n graasmasker, van leer of nylon...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 00:17

Wat doet hij precies dan? Valt hij aan, wil hij zeg wegjagen? Is het voernijd of beschermen van een ander paard? Als de ander niet wegloopt draait hij dan om om te slaan? Doet hij het alleen bij één paard of bij allemaal en in alle situatie's of enkel als er bv voer is?
Hoe groot is de paddock en met hoeveel staan ze daar?

hlidar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 00:26

hij valt aan en bijt in de rug, er is geen voer, hij beschermt ook geen anderen, als het andere paard dan wegloopt blijft hij doorgaan terwijl dat andere paard al lang zoiets heeft van oke ik ben weg, en hij gaat maar door en hangt maar in die rug. nadat hij dit vorig jaar dus zo erg heeft gedaan heeft hij niet meer samen met andere paarden op de paddock gestaan.
nu zijn we van plan hem overmorgen weer naar stal te halen, hij staat nu nog buiten in de kudde, dus ga ik zowiezo eerst kijken of het misschien nu wel gaat, maar ik zit al wel te denken aan alternatieven.
ze komen met z´n vieren op een paddock van (gokje) 20 bij 15 ofzo...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 00:40

Het valt te proberen, maar ik vraag me af of je het probleem hiermee oplost of dat het paard op andere manieren vervelend blijft. Hij hoeft niet te kunnen bijten om een ander paard te verwonden. Ik vind het eerlijk gezegd een kleine paddock voor 4 paarden, vooral als er eentje vervelend doet. Ze kunnen geen kant op lijkt me.

Edit: als het nu in de kudde wel goed gaat is er misschien een klein beetje hoop dat hij dit gedrag helemaal niet meer zal vertonen, ik hoop het voor je, zou de fijnste oplossing zijn!

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 00:43

doet hij het bij alle paarden of is er steeds 1 die hij eruit pikt en aanvalt? anders zou je ze ook 2 aan 2 in de paddock kunnen zetten,als die misschien met 1 van de 3 andere paarden wel samen kan staan ? bij ons op stal staan ook een paar van die paarden die alle andere paarden aanvallen,maar ze hebben toch allemaal wel 1 maatje waarmee ze wel samen kunnen staan..soms is het een dominantere waarvoor ze respect hebben,maar soms is juist een hele onderdanig paardje waar ze mee kunnen opschieten omdat die juist het respect voor hem tonen. Succes ermee!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 00:48

hlidar schreef:
hij valt aan en bijt in de rug, er is geen voer, hij beschermt ook geen anderen, als het andere paard dan wegloopt blijft hij doorgaan terwijl dat andere paard al lang zoiets heeft van oke ik ben weg, en hij gaat maar door en hangt maar in die rug. nadat hij dit vorig jaar dus zo erg heeft gedaan heeft hij niet meer samen met andere paarden op de paddock gestaan.
nu zijn we van plan hem overmorgen weer naar stal te halen, hij staat nu nog buiten in de kudde, dus ga ik zowiezo eerst kijken of het misschien nu wel gaat, maar ik zit al wel te denken aan alternatieven.

20 bij 15 of zo zijn ook geen afmetingen voor 4 paarden.....
zet ze dan 2 om 2 dan lijkt het nog wat.

denk er wel om dat als jij hem gaat korfen hij zijn frustratie gaat opkroppen en meestal wat anders gaat verzinnen.
ik denk dat je naar je stalbeleid moet kijken,zoek een maatje waar hij wel meekan of iets???

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 01:14

hlidar schreef:

Bij 20x15 hebben ze ook geen ruimte om elkaar uit de weg te gaan, zet ze eens in een weide van minstens een halve ha en je hebt wss nergens meer last van.
In de rug aanvallen en blijven hangen is geen normaal gedrag, klinkt of als spelen of als een paard met teveel hormonen. Probeert hij soms ook tegen ze op te klimmen? Is het een ruin? Hoe agressief oogt hij als hij dat doet? Is het echt ogen wit, bek los, oren helemaal plat, neusgaten groot enz of niet zo extreem?

hlidar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 17:10

op de wei is het ook geen probleem, maar ik heb nu geen andere optie dan deze paddock, ik ga in ieder geval kijken hoe het gaat morgen, anders zet ik ze inderdaad 2 om 2...
het is trouwens een ruin, hij klimt niet op ze, het probleem is dat bijten...
hij heeft dit eigenlijk altijd al gedaan (zolang ik hem ken, de laatste paar jaar), en het is ook niet steeds hetzelfde paard wat hij aanvalt..
nouja eerst morgen maar kijken hoe het gaat.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:21

hlidar schreef:
op de wei is het ook geen probleem, maar ik heb nu geen andere optie dan deze paddock, ik ga in ieder geval kijken hoe het gaat morgen, anders zet ik ze inderdaad 2 om 2...
hij heeft dit eigenlijk altijd al gedaan (zolang ik hem ken, de laatste paar jaar), en het is ook niet steeds hetzelfde paard wat hij aanvalt..

en hiermee geef je zelf al het antwoord..... ;)
te kleine ruimte.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:25

logisch ruimte is veel te klein voor 4 paarden.
ik zou dit paard niet muilkorven hij kan er immers niets aan doen, het is gewoon speelgedrag of dominantie misschien , helaas kunnen degene die er niet van gediend zijn niet van hem weg door ruimte gebrek.

doet hij het nu momenteel in de kudde ook?

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:32

lindake schreef:
Paarden spelen idd niet voorzichtig maar een paard dat zo hard bijt dat het andere dier weken niet kan bereden worden door een rug gaat hoe dan ook te ver...
Mij maakt het eigenlijk niet uit of het spelen of vechten is maar een muilkorf lijkt me in dit geval de enigste optie, tenzij je het dier apart kunt zetten...

Ik heb twee shetlanders die samen op de weide staan,
en het ene moment staan ze enkaar te krabbelen aan de schoft en op het kruis,
en het andere moment hebben ze elkaars benen vast en staan ze te steigeren tegen elkaar.
Ik heb nog een filmpje waar één ervan op zijn rug is gevallen!
Spelen kan bij paarden dus écht gevaarlijk worden ;)
[Dit is NIET aanvallend bedoeld, begrijp me zeker niet verkeerd hoor :) ]

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 01:22

mariska32 schreef:
hlidar schreef:

en hiermee geef je zelf al het antwoord..... ;)
te kleine ruimte.

Idd, hij kan er wss gewoon niet tegen dat ze te dicht op hem zitten, hij wil ze héél ver weg hebben, daarom blijft hij in de rug hangen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:20

Goh dat is inderdaad een heel kleine ruimte... Als je het zo bekijkt is het misschien toch beter om ze apart buiten te blijven zetten... Voor beide partijen leuker denk ik :j.