paard als de dood voor scheren, maar al half gedaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

paard als de dood voor scheren, maar al half gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 17:46

Hallo,
mijn paard gaf geen problemen met zijn lichaam scheren, dit leek hij zelfs fijn te vinden.
Zijn hoofd wilde we ook kaal, dus zo gezegt zo gedaan.
Toen we (precies) op de helft waren besloot meneer het ineens eng te vinden?
nu hoeven we het apparaat maar aan te zetten en hij staat al te springen.

hoe kunnen wij dit nu het beste aanpakken?
om hem zo te laten staan is ook wat :') hij moet nl binnenkort weer op wedstrijd.

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:50

Tjsa, dat ziet er inderdaad niet uit.... :=
Ik zou even wachten (dag of 2), en dan sederen dan wel met de praam het laatste stukje doen en dan nooit meer proberen... (stel je voor dat ie iedere keer op de helft van zn hoofd denkt dat het genoeg is geweest... _O- )

Karina_1979

Re: paard als de dood voor scheren, maar al half gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:54

Of heb je m per ongeluk pijn gedaan????
Dan zou ik t ook niet meer leuk vinden...

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 17:54

Ik heb nu paar dagen gewacht.. en elke dag apparaat aan, tegen zn lijf houden, langzaam richting zijn hoofd..
dat gaat nu wel goed :j
maar zodra je 1 haartje aanraakt dan gaatie weer omhoog...

Ik ben in iedergeval niet meer van plan om volgend jaar zn hoofd weer te doen _O-

ik heb hem, in mijn ogen, geen pijn gedaan? ik weet wel hoe ik het apparaat moet houden :j

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:54

Even tranquigel ( dit werkt pas na een minuut of 20) bestellen op de website van divoza en een praampje draaien en dan nog us proberen!

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:56

hebben hetzelfde meegemaakt, alles ging goed tot het hoofd. Na paar dagen dierenarts laten komen, was een ramp; paard half suf (kon amper lopen) maar rood lichtje aan van scheerapparaat en paard op tilt. Uiteindelijk met praam en 3 man sterk erbij de boel beetje gefatsoeneert en meteen besloten om het noooooooit meer te doen. Veel succes hoop dat het bij jullie beter gaat.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:15

bokjes schreef:
Even tranquigel ( dit werkt pas na een minuut of 20) bestellen op de website van divoza en een praampje draaien en dan nog us proberen!

Jep, of wat cedalin geven, kan ook.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:29

Ik zou toch maar hulp vragen van iemand die weet hoever die mag gaan wat verdoven betreft......juist omdat het paard nu al zo reageerd.....
fatsoeneren en niet weer zo doen......als je pech hebt krijg je nu een steigerende , stuiterende paard , zodra het ook maar denkt iets te voelen/horen....
wees daar wel alert op....

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:29

is ie misschien te warm geweest?
zo'n scheerapp kan heel warm worden en dan op een dun hoofdhuidje kan best pijnlijk zijn.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 18:50

Thirza schreef:
is ie misschien te warm geweest?
zo'n scheerapp kan heel warm worden en dan op een dun hoofdhuidje kan best pijnlijk zijn.

nee gelukkig niet :)
heb een appart apparaatje voor hoofd en benen :)

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:52

Ik heb mijn paard wat van dat calmeringsmiddel (slaapmiddelachtig)gegeven , dat werkte heel erg goed .....
Suc6 er mee !

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:58

Ik kies dan toch voor een lichte sedatie, beter dan dat je paard er panisch voor wordt.
De mijne vond het de eerste keer ook dood eng, wat sedatie erin en toen ging het prima.
Nu hoeft hij niets meer te hebben, vind het ook helemaal niet eng meer.

Krol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:22

Sederen is inderdaad een goeie stap. Het maakt het paard rustig en hierdoor snapt het paard op een gegeven moment dat het niet eng is en zal het uit zichzelf ook rustiger worden. Je helpt je paard er als het ware mee. Belangrijkste met zulke dingen is rustig blijven en consequent zijn. Hoe meer rust je zelf uitstraalt hoe rustiger een paard wordt over het algemeen. Maar leg ook vooral niet zomaar het werk neer als het paard het eng vindt wat dit gaan ze zien als beloning voor hun gedrag.

Het leukste is dat de theorie vrij makkelijk klinkt maar de praktijk toch altijd lastig blijkt te zijn :) Succes met het laatste stukje scheren

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:30

Een paard wat ineens zó heftig reageerd op scheren, zou ik niet pakken met sedalin of tranquigel, maar zou ik laten spuiten door een da..

Puur om echt zeker te weten dat ze echt suf zijn..
Als tranquigel niet voldoende werkt, heb je ook kans op een nog groter 'trauma'..

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:34

femmefatale1 schreef:
Een paard wat ineens zó heftig reageerd op scheren, zou ik niet pakken met sedalin of tranquigel, maar zou ik laten spuiten door een da..

Puur om echt zeker te weten dat ze echt suf zijn..
Als tranquigel niet voldoende werkt, heb je ook kans op een nog groter 'trauma'..

Misschien wel, maar als je je paard door een veearts moet laten platspuiten om zijn hoofd bij te scheren (dus niet eens medisch 'onderhoud' oid, maar gewoon een schoonheidsprobleempje) dan zou ik dat persoonlijk maar even laten voor wat het is en hopen dat het snel weer aangroeit...

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:32

Corellaa schreef:
nee gelukkig niet :)
heb een appart apparaatje voor hoofd en benen :)

oke gelukkig maar!

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:38

Spuitje sedalin.... komt alles goed

jackeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:57

Of gewoon wachten tot het weer aangegroeid is. :x
(Geeft in ieder geval de minste stress.)
O, sorry lees net je op wedstrijd moet....
Dan inderdaad wat tranquigel, lukt het dan nog niet,
dan zou ik het denk ik maar laten zitten, en wachten tot het
weer aangegroeid is. Ik denk dat het welzijn van je paard belangrijker is als
een wedstrijd. Daar komen er nog meer van toch?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:43

Krol88 schreef:
Sederen is inderdaad een goeie stap. Het maakt het paard rustig en hierdoor snapt het paard op een gegeven moment dat het niet eng is en zal het uit zichzelf ook rustiger worden. Je helpt je paard er als het ware mee. Belangrijkste met zulke dingen is rustig blijven en consequent zijn. Hoe meer rust je zelf uitstraalt hoe rustiger een paard wordt over het algemeen. Maar leg ook vooral niet zomaar het werk neer als het paard het eng vindt wat dit gaan ze zien als beloning voor hun gedrag.

Het leukste is dat de theorie vrij makkelijk klinkt maar de praktijk toch altijd lastig blijkt te zijn :) Succes met het laatste stukje scheren

Praam werkt ook altijd prima.

jackeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:48

Ik vind de praam persoonlijk niet zo erg vriendelijk....

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:44

jackeline schreef:
Ik vind de praam persoonlijk niet zo erg vriendelijk....

Ik heb er geen problemen mee, als je er normaal mee omgaat vind ik er weinig onvriendelijks aan, het ziet er misschien niet zo leuk uit. Maar zodra je de praam weer af doet, stopt het paard weer met stoffen aanmaken. En is hij gelijk weer fit. In tegenstelling tot de verdovende middelen. En zoals hieronder ook staat, veel paarden verzetten zich niet tegen de praam, dus ik betwijfel ook of het de pijn is die het hem doet.

Het verschilt overigens wel per paard!
2 van mijn paarden werkt het prima bij. Terwijl de andere het niks vind.

stukje van internet gejat

"De klassieke verklaring voor de werking van de praam die door vrijwel alle auteurs wordt onderschreven is dat de praam het dier een dusdanige pijn bezorgt dat de pijn op een andere plaats onderdrukt wordt. Merkwaardig is echter het feit dat, in tegenstelling tot wat men van het toedienen van een praam zou verwachten, het een min of meer kalmerend effect heeft. Men ziet de paarden namelijk rustiger worden, de oogleden zakken af, ze vertonen een duidelijk verminderd oorspel en na enige tijd nemen ze vaak een dromerige houding aan. Reacties die men niet verwacht bij ernstige pijn. Ook het feit dat de meeste paarden niet erg bang zijn om meerdere malen een praam opgezet te krijgen, doet vermoeden dat de pijntheorie onjuist is.

Onderzoek aan de Rijksuniversiteit te Utrecht heeft aan het licht gebracht dat de werking van de praam een westerse variant is van acupunctuur. De druk op de bovenlip heeft het zelfde effect als het prikken van de naalden bij de acupunctuur. Beide verzorgen bij het prikkelen van zenuwbanen dat er in de hypofyse een stof vrijkomt, het zogenaamde endorfine. Deze morfineachtige stof zorgt voor een verminderde pijngewaarwording en heeft een kalmerende werking op het dier als geheel. Evenals bij de acupunctuur is het effect van een praam niet op elk dier het zelfde. "

KvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:47

Is het echt angst? anders even praam erop doen

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:51

Je zegt dat je een ander apparaat voor zijn hoofd gebruikt. Probeer het eens met de normale scheermachine?

En inderdaad, anders een praampje of een sedatiemiddel.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:52

Ik heb mijn paard ook laten verdoven dmv sedalin spuitje (gaat net zoals een ontwormingsspuit, en kun je dus gewoon zelf doen). Dat is een half uur vantevoren toegediend. Want als je pas gaat toe dienen nadat het paard gaat flippen, dan werkt de adrenaline je tegen. Verder had hij een praam op. Ik vind overigens een praam ook niet echt diervriendelijk ogen. Ik vind het een rot gezicht.

Wat endorfine betreft: is dat ook niet de stof die vrij komt tijdens een bevalling (wat denk ik heel veel pijn doet)?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:54

De endorfine zelf doet geen pijn, de bevalling doet pijn. De endorfine is een stof die ervoor zorgt dat je in een soort roes komt.