Jury's: Hoe stakend paard beoordelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jaquel

Jury's: Hoe stakend paard beoordelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 14:51

Ik was afgelopen week bij een wedstrijd waar in de B een vriendin van mij reed. Ze kwam goed binnen en de eerste twee onderdelen ook prima. Derde onderdeel (hand veranderen middendraf) begint het paard vanuit het niets te steigeren. Binnen de tijd die ervoor staat kreeg ze het paard weer aan de gang en rijdt de proef verder. Van het gevraagde onderdeel had ze de middendraf natuurlijk niet kunnen laten zien. De rest van de proef was redelijk maar niet perfect door de opgetreden spanning Vraag: Hoe zouden jullie dit beoordelen? Cijfer voor het onderdeel met staken en meewegen in de rest van de proef?

De tweede proef komt het paard binnen en begint gelijk weer te steigeren en te drammen. Amazone krijgt het paard weer naar voren en besluit de proef ondanks drammend paard toch te rijden. De jury geeft het begin teken en de amazone begint. De proef gaat netjes maar bij de uitgang zie je het paard elke keer weer een poging tot stoppen (met doel steigeren) te doen. Echter amazone is resoluut en geeft hem een "schop" of een tikje op zijn kont en paard blijft aan het lopen. De onderdelen zijn bovengemiddeld netjes maar tussen de onderdelen bij de uitgang is er telkens een storing (paard springt meter vooruit, komt iets tegen de hand).
Hoe zou je dit inpassen in je jurering ?

Ik stel deze vraag niet omdat we het niet eens zijn met de punten (verklap ik later ;) ) Maar puur uit nieuwsgierigheid hoe juryleden daar mee omgaan. Ook voor de toekomst :(:)

Lielle

Re: Jury's: Hoe stakend paard beoordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:06

ik was ooit jurylid.

- eerste proef: een 1 voor de moeite in de middendraf, mogelijk ook -2 voor een vergissing; verder de onderdelen beoordelen zoals getoond (de spanning zal dus voor lagere punten zorgen) en aftrek in algemene onderdelen (het rechtgerichte, blalabla, paard en rijvaardigheid/effectiviteit van de hulpen, impuls) met opmerking 'verzet'
- 2e proef: iedere grote storing in het grijze stuk levert een punt aftrek in het volgende onderdeel op. Verder kan ik me voorstellen dat rijvaardigheid dan juist wel een hoger punt oplevert als ze de storingen netjes weet op te lossen, maar de de andere algemene onderdelen (zie hiervoor) blijven laag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:09

1e proef een 1 of 2 omdat ze wel de lijn heeft gereden, maar niks heeft laten zien. -2 is niet aan de orde, als ze niet een volte oid heeft gedraaid..
2e proef het verzet in het algemene cijfer op het eind meenemen (ontspanning) en "steeds" in het volgende onderdeel een punt eraf voor het verzet.. Grijs gebied wil niet zeggen dat je het niet beoordeeld ;)

In de B vind ik het dan overigens wel belangrijk dat het goed opgelost wordt! :j

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:43

Voor de 1e proef zou ik een 1 geven voor het verzet op de diagonaal. Geen -2, omdat ze inderdaad geen volte heeft gedraait.

Bij de 2e proef zou ik de tijd in de gaten houden, bij meer dan 20 seconden verzet (ik meet ruim), zou ik haar uitbellen. Maar ik zou haar dan wel de kans geven om nog een rondje door de bak te draven. Is het steeds minder dan 20 seconden, dan geef ik voor ieder cijfer een zeer laag cijfer, afhankelijk van wat ze nog heeft laten zien van de gevraagde oefening, maar zeker niet hoger dan een 3.

Ik zou wel de amazone even bij me roepen en een klein praatje houden over waarom het paard zo doet en wat ze eventueel zou kunnen doen om het op te lossen.

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:54

Citaat:
Is het steeds minder dan 20 seconden, dan geef ik voor ieder cijfer een zeer laag cijfer, afhankelijk van wat ze nog heeft laten zien van de gevraagde oefening, maar zeker niet hoger dan een 3.

Bedoel je dit voor de oefeningen met storing ? Of ook niet hoger als een 3 als er 2 onderdelen zonder storing (ook niet in grijze gebied) zijn geweest ?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:57

Ja klopt Jaquel, als het paard in een onderdeel langer dan 20 seconden staakt, mag de jury het paard uitsluiten. Als het minder lang is, dan kan een jury een zeer laag cijfer geven. De oefeningen die wel goed gaan, krijgen natuurlijk een hoger cijfer.

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:59

Ok bedankt zo kwam het over dat "goede"dingen ook niet hoger als een 3 kregen aan wat er 6 onderdelen eerder gebeurd is bij wijze van spreken

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:03

Dan heb ik dat een beetje verkeerd opgeschreven.
Ik bedoel dus per onderdeel, een onderdeel dat goed gaat, daar krijgt de amazone ook goede punten voor. Gaat het gruwelijk fout, dan lage punten en bij langer dan 20 sec. verzet eventueel uitsluiting.
Bij mij hangt het er ook maar helemaal vanaf hoe het verzet is, is het angst, dan zal ik niet zo snel uitsluiten, maar als een paard echt een draak is en alles doet om een amazone eraf te werken, dan stuur ik iemand sneller de ring uit, al is het maar voor de eigen veiligheid van de amazone.

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 17:39

overigens voor het staken in de eerste proef gaf de jury een 0.
Niet eens een puntje voor de moeite ;)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:43

Tja, een 0 krijg je als je de oefening niet hebt uitgevoerd, als je vriendin de middendraf dus niet heeft laten zien, kan je een 0 krijgen. Maar om nou over dat ene puntje te vallen.... winst was het toch al niet...

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:45

wat waren de totaal punten??

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 17:53

Storm76 schreef:
Tja, een 0 krijg je als je de oefening niet hebt uitgevoerd, als je vriendin de middendraf dus niet heeft laten zien, kan je een 0 krijgen. Maar om nou over dat ene puntje te vallen.... winst was het toch al niet...

Val niet over dat ene puntje daarom ook een ;) erachter. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:57

Storm76 schreef:

Wordt daarbij geen onderscheid gemaakt tussen het onderdeel en een eventueel onderdeel binnen het onderdeel?

- Gebroken lijn, daarbij doorzitten: oefening gebroken lijn, ik heb nog nooit gehoord dat iemand een 0 kreeg als diegene niet doorzit.
- Van hand veranderen, daarbij middendraf: oefening zou dan dus zijn van hand veranderen, dan zou bij het rijden van de lijn H-X-F (voorbeeldje) een 0 toch al uitgesloten zijn?
- D-H wijken voor rechterbeen: daarbij is het wijken de oefening. Wel op de één of andere manier van D naar H rijden zonder daarbij een pas te wijken, zou dan dus weer wel een 0 op kunnen leveren.

Toch?

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 18:01

Suzan_bobar schreef:
wat waren de totaal punten??

Eerste proef 173 en de tweede proef 182. Dus niks te klagen hoor :Y)

Voor de oefeningen na de storingen in het grijze gebied 4en en 5en
Maar de stukken die hij wél normaal liep 7ens.

Dat is ook de reden dat ik de vraag hier neer leg, was heel benieuwd naar de punten. Vooral omdat de slechte stukken dus ook echt dramatisch waren en de goed stukken ook echt goed (naar omstandigheden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:29

Storm76 schreef:

Imo kan het nooit een 0 zijn als ze de diagonaal wel heeft gereden.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:36

Ik (geen jury) zou voor de eerste proef een 1 geven op de middendraf, de rest beoordelen zoals ik het zie en misschien bij "algemene indruk" een 5 met een opmerking over de spanning.

De tweede proef krijgt elk onderdeel wat de door de spanning wordt beinvloed een lager punt, bij wegspringen bijvoorbeeld een 3 maar bij verzet met het hoofd en verder een net onderdeel kan het ook een 5 zijn. Dat zou ik dus afhankelijk maken van de situatie. Ook hierbij zou ik voor algemene indruk of vertrouwen van het paard oid een 5 of 4 geven met een opmerking over de spanning.
Als laatste zou ik de amazone bij me roepen om te vragen wat er aan de hand is, evt uitleggen dat je mag afgroeten zonder concequenties (als de amazone dat niet weet)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:02

Inderdaad een 1 voor de diagonaal.
Je neemt het ook mee in punt 27 (ontspanning) en punt 29 (effect hulpen).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:17

Ik zou een 2 geven voor de diagonaal en verder voor de storingen een punt minder voor het volgende onderdeel.
Ook in de eindcijfer voor de ontspanning neem ik het mee.

Verder hou ik me niet zo strikt aan die 20 seconden, het is al rot genoeg als het gebeurt.

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 10:29

Ik ben positief verbaasd dat hieruit ook blijkt dat als zoiets gebeurd niet gelijk je proef naar de kl*te is maar je een kans krijgt om het goed te maken. Ik kan me voorstellen dat je als jury denkt wanneer zoiets al vroeg in de proef gebeurd "ga thuis nog maar even oefenen". Maar dat valt dus heel erg mee.

Overigens de amazone heeft wel aan afgroeten gedacht. Oomdat het geen angst was van het paard maar pubergedrag is er bewust doorgereden. Vooral met de gedachte als hij nu zijn zin krijgt en de bak uit mag hebben we de volgende keer een groter probleem.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:57

Ik ben jury tm de klasse L2 en zie regelmatig combinaties rondstuiteren. Ik vind de aanpak van de ruiter het allerbelangrijkste, of dat nou 20 40 of 50 sec duurt. Het moet natuurlijk wel verantwoord blijven, maar als ik denk te zien dat de ruiter het op kan lossen dat geef ik ze graag de kans. Het aantal punten zal niet heel hoog zijn, maar je paard heeft toch weer iets geleerd!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:36

Fitzroy schreef:
Ik zou een 2 geven voor de diagonaal en verder voor de storingen een punt minder voor het volgende onderdeel.
Ook in de eindcijfer voor de ontspanning neem ik het mee.

Verder hou ik me niet zo strikt aan die 20 seconden, het is al rot genoeg als het gebeurt.

Ik ook denk ik. Neem het iig mee ook onderaan in de punten voor ontspanning/harmonie/gehoorzaamheid en in het onderdeel rijvaardigheid en effect van de hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 00:18

Nouks schreef:
Storm76 schreef:

Wordt daarbij geen onderscheid gemaakt tussen het onderdeel en een eventueel onderdeel binnen het onderdeel?

- Gebroken lijn, daarbij doorzitten: oefening gebroken lijn, ik heb nog nooit gehoord dat iemand een 0 kreeg als diegene niet doorzit.
- Van hand veranderen, daarbij middendraf: oefening zou dan dus zijn van hand veranderen, dan zou bij het rijden van de lijn H-X-F (voorbeeldje) een 0 toch al uitgesloten zijn?
- D-H wijken voor rechterbeen: daarbij is het wijken de oefening. Wel op de één of andere manier van D naar H rijden zonder daarbij een pas te wijken, zou dan dus weer wel een 0 op kunnen leveren.

Toch?

Ik vraag me hetzelfde af?

annie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:39

goed om dit allemaal te weten.. ik wil binnekort ook wedstrijden gaan rijden.. Paard is onervaren.. Het is een pittig beestje en het zal me niet geheel verbazen als ze een rare sprong of een andere manier van staken toepast. Het feit hoe er hier erover word gesproken maakt mij gemotiveerder! Het belangrijkste vind ik ook dat de ruiter/amazone er goed mee omgaat. Ik zal altijd rustig en concequent blijven.