Een band met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eef_juh

Een band met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 23:10

hey, ik vroeg me wel eens af hoe jullie band met je paard is en hoe snel of langzaam die er kwam na de aankoop,
waren jullie voor elkaar gemaakt, of is het eerder gegroeit?

Ik zelf heb men paard nog maar sinds oktober.
Ik heb heel snel moeten beslissen bij de koop aangezien meerdere mensen op hem aasden, hij was niet men droompaard
maar eerder een verstandige keuze (ik heb het voor vurige paarden, maar hij is redelijk rustig, ook geschikt voor wandelingen, betrouwbaar enz)
Er was niet direct een band, ik was erg blij, maar het voelde raar aan. (stond ik daar ineens naast men eigen paard in men eigen stal, niet naast het paard van een ander :D )
Eind november stond hij op zen wei, die aan de straat kant ligt, als ik met men fiets voorbij reed richting zen stal hinnikte hij altijd naar mij.
Vandaag zag hij me komen, hinnikte en gallopeerde hij achter me aan. Vorige week liep ik in zen wei en volgde hij me op de voet, toen ik versnelde kwam hij zelfs in een gallopje achter me aan, dit had hij nog nooit eerder gedaan. Dus ik ben best tevreden over de band die er nu al is toch op vlak van verzorging enzo. We kennen elkaar al wat beter. Nu ben ik tegenwoordig erg gefrustreerd omdat door het weer de wei en de 'piste' (die geen echte piste is) niet berijdbaar zijn, ik kan niet vaak oefenen dus ik ga meestal wandelen of longeer. Ik ben een dressuur ruiter en met het manege paard waar ik vroeger mee reed kon ik al wijken, schouderbinnenwaarts, vliegende gallopwissel, hij kan dit allemaal nog niet en ik kan dus niet oefenen en tijdens het rijden voel ik niet die klik, ik heb geduld maar tegelijk ook niet, is dit normaal, ligt dit aan het feit dat het winter is? zal het in de zomer beter gaan (dan kan ik meer oefenen)?
Ik hoop dat het beter gaat aanvoelen als ik eenmaal de vooruitgang zie, maar voorlopig zit dat er niet in.
Ik weet dat hij het kan hoor, hij heeft aanleg

Iemand ideetjes, tips, eigen ervaringen?

Dani

Re: Een band met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:56

Maar een klik krijg je toch niet omdat je paard de oefeningen goed uitvoert, maar omdat je zijn karakter zo leuk vind, en omdat het zo'n lieverd is, enzo?

Hij hecht zich wel aan jou, hoe zit dat andersom? Als je niet denkt aan wat hij wel of niet kan, maar aan het paard dat hij is, wat is je gevoel daarbij?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:08

PP >OPG

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:19

een band moet uiterraad opgebouwd worden,en dit heeft tijd nodig.zo te horen begint dit wel te komen vanuit je paard,en jij?
ik had bij mijn vorige paard het geluk dat ik hem al kende ,voor de koop(stond op de stage van mij)bij nyos heeft het ook tijd nodig gehad voor de band er was,dit betekend niet dat er geen klik was die was er wel degelijk!! anders had ik hem ook niet gekocht.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:26

Een band opbouwen heeft inderdaad zijn tijd nodig. Toen ik mijn eerste pony kreeg, had ik ook zo'n vreemd gevoel, 'Dit is het dan' en ik voelde ook geen klik ofzo met haar. Maar ze was de ideale pony, werkt graag voor haar ruiter en schrikt haast nooit. Mijn zusje en pa waren helemaal weg van haar, dus hebben we ze na 'n paar weken proefperiode gekocht. Het heeft toch wel een halfjaar geduurd voor ik een beetje een band met haar begon te krijgen. Een echte 'klik' heb ik nooit gevoeld, 't is bij mij niet zo geweest dat er op een bepaald moment een knopje is omgegaan en dat we sindsdien zo'n sterke band hebben.
Sinds ik Natural horsemanship doe, is onze band steeds sterker aan het worden en dat verschil voel ik ook wel sterk tegenover in het begin. Maar die band is wel heel langzaam opgebouwd. Ik zou zeggen dat ik na 2 jaar kon spreken van een hechte band tussen mijn pony en ik.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:39

Ik heb sinds vorig jaar mijn eerste eigen paard en daarvoor veel paarden gereden voor anderen. Ik heb meteen een klik met een paard of ik heb het niet. Zo heb ik helemaal niks met het paard dat ik nu nog tijdelijk rij voor iemand anders..Toen ik mijn eigen merrie kocht was het een grote gok, ze kende niks, kwam zo uit het land..laat staan dat ze zich liet aanraken! Maar toen ik dr zag lopen was ik verkocht..en heel even, echt heel even mocht ik dr aaien toen ze op stal stond..en nu? Nu ben ik nog steeds dolgelukkig met dr! Het vertrouwen tussen ons is enorm, ze wil alles voor me doen en is erg braaf (maar geen dooie zoals de staleigenaar dr noemt :+ ) Een band moet groeien maar er moet wel vanaf het begin een klik zijn, tenminste bij mij wel..

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:42

Maar heb jij zelf een band met je paard, uit je verhaal blijkt dat je paard al wel een band heeft, maar is het voor jou ook je maatje? En dan niet alleen betreffende het rijden, maar ook buiten het rijden om? Dat proef ik namelijk niet uit dit verhaal...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:30

Toen ik ging kijken voor mijn paardje was die klik er meteen al. Toch nog verder gekeken of het niet gewoon het idee was van een eigen paard. Maar nee, de rest vond ik 'wel leuk'. De 2e keer kijken heeft ze me aan het halstertouw door de wei gesleurd, toen was ik verliefd!! Moest haar nog zelf inrijden. Bleek de manege waar ik al 7 jaar reed helemaal niet goed te zijn! Dus na een jaar had ik een paard wat geen stap meer wou zetten en strontchaggerijnig was. Toch was het nog steeds mijn mopje:) Nu gaat het prima en cross ik met een gerust hart door de bossen met een halster om:)

Voor mij is het dus zo dat die klik er al vanaf het begin was. We hebben ons door alle tegenslagen heengewerkt, waarna het alleen maar beter werd, zodoende onze band:)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:34

eef_juh schreef:
Nu ben ik tegenwoordig erg gefrustreerd omdat door het weer de wei en de 'piste' (die geen echte piste is) niet berijdbaar zijn, ik kan niet vaak oefenen dus ik ga meestal wandelen of longeer. Ik ben een dressuur ruiter en met het manege paard waar ik vroeger mee reed kon ik al wijken, schouderbinnenwaarts, vliegende gallopwissel, hij kan dit allemaal nog niet en ik kan dus niet oefenen en tijdens het rijden voel ik niet die klik, ik heb geduld maar tegelijk ook niet, is dit normaal, ligt dit aan het feit dat het winter is? zal het in de zomer beter gaan (dan kan ik meer oefenen)?
Ik hoop dat het beter gaat aanvoelen als ik eenmaal de vooruitgang zie, maar voorlopig zit dat er niet in.

Verwacht je mss niet teveel van je paard? Je hebt 'm net 3 maanden, je kunt niet veel rijden door de weersomstandigheden, dus lijkt me vrij logisch dat je niet veel vooruit gang boekt. Je paard kan wel aanleg hebben, maar moet er fysiek ook aan toe zijn om wat moeilijkere oefeningen te kunnen doen. Weet je ook hoe je die oefeningen aan moet leren?

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 13:47

DaniBanani schreef:
Maar een klik krijg je toch niet omdat je paard de oefeningen goed uitvoert, maar omdat je zijn karakter zo leuk vind, en omdat het zo'n lieverd is, enzo?

Hij hecht zich wel aan jou, hoe zit dat andersom? Als je niet denkt aan wat hij wel of niet kan, maar aan het paard dat hij is, wat is je gevoel daarbij?

nee zo bedoel ik het niet (komt mss wel zo over in men tekst nu ik hem weer lees) , maar in het rijden heb ik nog niet echt een klik gevoeld nee,
maar dat ligt vooral aan het weinig kunnen oefenen denk ik.
Ik hecht me nu stilaan meer aan hem, ik vertrouw hem ook en ken al heel wat van zen speciale kantjes.
Maar ik heb het gevoel dat we toch nog wat meer moeten openbloeien, en dat heeft tijd nodig.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 13:51

aslo schreef:
eef_juh schreef:
Nu ben ik tegenwoordig erg gefrustreerd omdat door het weer de wei en de 'piste' (die geen echte piste is) niet berijdbaar zijn, ik kan niet vaak oefenen dus ik ga meestal wandelen of longeer. Ik ben een dressuur ruiter en met het manege paard waar ik vroeger mee reed kon ik al wijken, schouderbinnenwaarts, vliegende gallopwissel, hij kan dit allemaal nog niet en ik kan dus niet oefenen en tijdens het rijden voel ik niet die klik, ik heb geduld maar tegelijk ook niet, is dit normaal, ligt dit aan het feit dat het winter is? zal het in de zomer beter gaan (dan kan ik meer oefenen)?

Verwacht je mss niet teveel van je paard? Je hebt 'm net 3 maanden, je kunt niet veel rijden door de weersomstandigheden, dus lijkt me vrij logisch dat je niet veel vooruit gang boekt. Je paard kan wel aanleg hebben, maar moet er fysiek ook aan toe zijn om wat moeilijkere oefeningen te kunnen doen. Weet je ook hoe je die oefeningen aan moet leren?

interessante vragen :)
ik verwacht wat veel, maar ik kan er ook afstand van nemen en realistisch zijn.
Ik weet dat alles tijd gaat vragen en ik wil die men paard ook geven, ik ga proberen alles rustig aan te doen.
En ja het paard waar ik vroeger mee reed kon die oefeningen ook niet en met behulp van men lesgever heb ik die haar aangeleerd.
Dus ik ben instaat die oefeningen aan te leren, al voelt alles wat raar aan omdat het nu men eigen paard is, ik heb veel meer angst om verkeerde dingen te doen, maar dan denk ik van als ik het met een paard kan moet het toch ook met een ander kunnen.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 13:54

botjes schreef:
Maar heb jij zelf een band met je paard, uit je verhaal blijkt dat je paard al wel een band heeft, maar is het voor jou ook je maatje? En dan niet alleen betreffende het rijden, maar ook buiten het rijden om? Dat proef ik namelijk niet uit dit verhaal...

In het begin voelde het raar aan, maar hij is nu wel men maatje hoor :)

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:29

ik heb anderhalf jaar geleden een paard gekocht ik had er al op het eerste moment een goed gevoel mee, ben in 1 weekend twee keer geweest en de tweede dag hebben we een reserviring deel betaald omdat ik voor een wedstrijd een week in zwitserland was, toen ik hem naar een week tuis had werd het steeds sterker, en dat is sinds toen alleen maar versterkt. de pony die heb ik gekregen daar duurden het ietje langer mee maar uiteindelijk is die band ook heel sterk geworden 100% vertrouwen we elkaa, het zijn mijn bete maatjes :)

tinkelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:40

Een band moet groeien.

Mijn ouders hadden een paard op het oog, maar met kijken gooide mijn paard me er al af. Ik wilde haar helemaal niet. Maar me ouders wilde hem persee omdat ze gezond was en heel braaf( "daarom gooit ze me er af :Z ") Maar uiteindelijk is het de beste beslissing geweest. Eerst wilde ik niks van haar weten omdat ze me er toch de hele tijd afgooide. Maar nu we 2 jaar veder zijn, zijn wij onafscheidelijk. Ze gooit nog steeds vreemde eraf maar gaat voor mij door het vuur. Maar je moet wel openstaan om de band te laten ontwikkelen. Ik dacht eerst de hele tijd van "jhaa slijm,slijm,slijm, wat doe je nou weer lief terwijl je me eraf gooit" maar daarna had ik gelezen dat je alle positieve kanten van je paard moest bekijken. En sinds dien gaat het veel beter.. Als ze weer is niet wil meewerken denk ik gewoon van "ach maar op wedstrijden doet ze het wel goed, enz e is zo lief" en het lijkt wel of je paard dan voelt dat je meer van haar gaat houden. En zo is onze band eigenlijk gaan groeien. Ze doet ook heel vaak de oeveningen in de bak niet goed, gewoon omdat ze er soms geen zin in heeft, maar dan bedenk ik gewoon wat ze wel goed kan,en dat ze niet altijd lui is en dan lijkt het of ze vanzelf de oefeningen beter doet!

Ik denk dus dat je gewoon open moet staan voor een band met je paard. En vooral een positieve houding naar haar moet hebben. Gewoon uitralen dat je blij met haar bent!,, en dan krijg je heel veel liefde terug! :+:

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:15

Ik heb mijn pony sinds maart vorig jaar. Toen ik hem net had kreeg ik hem nergens langs wat hij niet helemaal vertrouwde en ook de wasplaats niet op. Ik kon niet opstappen of iets, dan bokte hij al voordat ik mijn been er overheen had.
En nu .. hij vertrouwd me helemaal, loopt overal langs ook al vind hij het eng. Zelfs met een buitenrit toen er een vuurtje langs het pad was, vertrouwde hij mij en liep er langs. Hij schrikt nog wel vaak, maar is wel handelbaar dan.

Van af het begin dat ik hem zag had ik meteen een klik met hem, anders was me dit ook nooit gelukt. Wel heeft het tijd nodig om het vertrouwen op te bouwen. Zeker onder het zadel, omdat hij het dan zelf moet doen en jij niet voor gaat.

Ook met oefeningen doen zal het misschien wat tijd kosten. Je moet elkaar ook op die manier leren kennen en elkaar aan leren voelen. Dat gaat niet in zo'n korte tijd. Maar als je elkaar eenmaal goed kent zowel naast en op hem..! :D

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:17

Kim en ik hadden vrijwel meteen een klik.. en dat gaat al 10 jaar goed!

Bronco en ik zijn vanaf het begin dikke maatjes, dit is al 6 jaar dikke mik...wij zijn het dreamteam!

Travis en ik hebben up en down gehad....laatste tijd gaat het erg goed tussen ons :)

Tabasco en ik kennen elkaar nog maar kort..... in eerste instantie passen we niet 100% bij elkaar maar ook dat is aan het groeien.

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:21

hallo, een band met mijn paard is gegroeid, ik kreeg haar met 4 jaar en dat was wennen, dat ze haar brachten stond ze heel zielig tegen me aan en leek het wel of ze bescherming zocht, de band kwam in de maanden daarna langzaam tot stand, en het heeft lang geduurd tot we een echte hechte band hadden en precies wisten wat we aan elkaar hadden, met sunny onze haflinger merrie die bij ons is geboren is het weer anders gegaan, dat was liefde op het eerste gezicht, je voelde meteen de aantrekkings kracht tussen haar en ons, het is nu nog steeds zo dat ze ons overal nakijkt wat we aan het doen zijn, in de stal is het een hap eten en snel weer kijken wat de baas aan het doen is, ze houd ons altijd in de gaten waar we ook zijn , ze kan zich ook volledig ontspannen als ze in het land ligt terwijl wij erbij zitten we hebben aan deze band dus 3 jaar gewerkt door heel veel aandach aan haar te geven.
hier een filmpje van haar
http://www.youtube.com/watch?v=xMPYiF2XBO8

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:19

Now en ik hebben in elk geval de goeie band.
Al van het moment zij mijn verzorgdpaard was, was ik gek op haar. Mocht haar later toen kopen en ook dus gekocht.

Als ik al de stal inkomt doet ze vrij gemeen tegen de buurvrouw aangezien die ook mee in de paddock staat.

Echt de manier van oppassen want mijn baasje is er.

Voor de rest met rijden doet ze rustig alhoewel als het aan haar lag dat alles wel wat sneller mag dan nu.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:27

Ik had meteen een klik met Prisca toen ik haar voor het eerst zag. De band is in de jaren daarna alleen maar beter geworden, we weten precies wat we aan elkaar hebben.

Dit wil echter absoluut niet zeggen dat het rijden altijd top gaat hoor! Soms zit ik niet lekker in mijn vel en soms heeft zij haar dag niet... (Dan zijn er ook nog dagen dat het van beide kanten uit niet gaat... dan ga ik maar snel met lange teugel stappen.)

Door die band heeft zij aan een 'Euh" genoeg om te weten dat ze er niet vandoor hoeft te gaan of iets anders geks te proberen en voel ik aan haar feilloos wat ze van plan is en hoe ze zich voelt.

Het leukste vind ik het als mijn bijrijdster aan het rijden is, je altijd haar oortjes naar mij ziet gaan als ze langskomt. Of het altijd al klaar staan als ze onze auto aan heeft horen komen, aankomen draven als ze op de wei staat en dat je knus tegen je komt staan als ze iets eng vindt. Ik denk dat dat soort dingen meer een band aangeven dan dat het rijden altijd perfect gaat.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:48

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:02

Hoi. Bij mijn eerste paard was het extreem vlug: na de eerste rit hinnikteze al naar me en sloeg tegen de deur, knikte met haar hoofd dat ze met me mee wilde en dit heeft ze in drie jaar bij anderen mensen er voor nooit gedaan, We zijn tot haar dood twee handen op een buik geweest.
Met mijn zelf gefokt twenter is de band ook sterk, maar die gaat geleidelijker. Ik denk dat het laatste ook meer voorkomt.
Bij de eerste was de chemie gewoon perfect. Zij was onder de man vrij eenkennig.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:30

Een nieuw paard is wennen, en soms duurt dat echt wat langer.
Naar mijn idee kun je ook niet met iéder paard een klik krijgen, simpelweg omdat je elkaar niet altijd ligt. Maar het kan soms ook wat langer duren, heb ik ook gehad.
Een van mijn paarden heb ik met mijn pa zadelmak gemaakt, maar was in het begin echt een klungel met rijden. En in de ring had ie de eerste keer meteen 6 van de 8 bordjes omliggen, hij bakte er echt niks van in het L. Pas toen hij wat moeilijkere oefeningen moest gaan doen, ging hij het goed doen en werd onze band ook stukken beter. En toen was ik al meer dan een jaar bezig met hem...

Zelf heb ik met alle paarden die ik rij een band, maar, met elk paard een andere band. Je moet er zelf vertrouwen in houden en ik denk dat die band dan vanzelf komt. Misschien duurt het wat langer, maar geef het de tijd, dwing het niet af, het moet van 2 kanten komen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:25

Er loopt al een zeer recent topic over dit onderwerp, zoals Simmie aangeeft: [OPG] Een echte hechte band krijgen met je paard.
Daarom hier een slotje.

Bekijk voordat je een topic opent op het betreffende forum of je er al een topic over vindt. Ook kan je via de zoekfunctie (altijd rechts boven in beeld) veel informatie vinden. :)