hoe werkt een keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

hoe werkt een keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 19:00

Hoi

Ik zou graag willen weten hoe het precies werkt om een paard helemaal te laten keuren.

Ik neem aan dat je het paard op de stal van de huidige eigenaren laat staan. Kom de arts dan bij het paard, of moet het paard naar de kliniek...

Paard staat namelijk 2u rijden bij mij vandaan...

Dus vraag me af hoe dat nu precies in zijn gang gaat... En hoe lang duurt het dan voordat je uitslag hebt??

Gr
Laatst bijgewerkt door Tamadine op 20-01-09 19:18, in het totaal 2 keer bewerkt

SandravdB

Re: hoe werkt een keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:03

Ligt eraan of je klinisch of rontgen doet, rontgen is meestal op de kliniek, bij eigenaar op stal is het makkelijkste of je moet afspraak kunnen maken of je paard terug kunt brengen als het afgekeurd is, meestal ben je zelf bij de keuring zodat je zekerheid hebt of het klopt, ik was van de week 125 euro voor klinisch kwijt bij de eigenaar op stal

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 19:17

Nou ik wil haar dus helemaal keuren, dus ook foto's maken...
Dan moet ze dus zeker naar de kliniek... Hopen dat dat te regelen valt dan...

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:02

Er zijn klinieken die mobiele rontgenapparaten hebben, dan heb je de uitslag vaak dag erop, is wel duurder dan op de kliniek want er gaan dan vaak twee veeartsen mee, heb dit laatst laten doen bij fries met gekanteld hoefbeen was ik voor een foto ruim 100 euro kwijt dus op kliniek is goedkoper en makkelijker

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 21:59

Hebben jullie er ook ervaringen mee hoe de eigenaren reageren? Het is op dat moment toch nog hun paard die je naar een kliniek laat brengen...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:01

Veel eigenaren willen zelf mee, zou ik zeker vragen i.v.m. niet alleen de uitslag maar ook het vervoeren, en de verantwoordelijkheid.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 22:07

Ja het word misschien eerste aankoop, dus voordat ik bij het paardje ga kijken wil ik gewoon alvast op alles voorbereid zijn en wil ik alles al beetje weten hoe het werkt enz enz....

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:59

Het ligt eraan hoeveel een paardje moet kosten, wil ik al die ellende op de hals halen.
Keuren is het makkelijkste in jou geval bij de eigenaar zelf.
Als het paard in het ergste geval afgekeurd word heeft dat dier 4 u reistijd achter de rug.

Ik weet niet hoe het normaal gaat, maar ik zou als eigenaar zijnde niet zomaar mijn dier meegeven.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:55

het is normaal dat je een paard laat keuren dus die eigenaren zullen daar niet raar van op kijken. Vaak willen ze inderdaad mee naar de keuring en soms regelen ze ook nog vervoer voor je.

Spreek wel heel duidelijk van te voren!!! (enhet liefst schriftelijk) af wie de kosten van de keuring gaat betalen bij afkeuren want voor je het weet heb jij al tig paarden laten (af)keuren op je zoektocht naar een nieuw paard en dat is niet leuk voor je portemonnee.

Gebruikelijk is dat de koper bij goedkeuren betaald en bij afkeur de verkoper, echter dit is gebruikelijk en geen standaard regel dus moet je het goed afspreken.

Neem bij voorkeur een dierenarts van jezelf of een stuk bij verkoper vandaan.

Ik heb mijn paard ook 2 uur van huis gekocht, opgehaald doorgereden naar mijn eigen kliniek en toen na goedkeuren thuisgebracht. Het is maar net wat je met verkoper afspreekt en hoe makkelijk het paard te vervoeren is.

succes!

edit: laat paard eerst klinisch keuren, als de DA dan al zegt dat het paard niet goed is hou je de centen van de foto's in je zak.
En de foto's plus keurrapport zijn van degene die de keuring betaald, dus bij afkeuren en betaling door verkoper is het keurrapport dus ook voor hem.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:34

kan helemaal meegaan in de post van Cissy. Spreek alles duidelijk af, vooral wie er wat gaat betalen.

En inderdaad: laat het paard eerst klinisch keuren, en niet direct (dure) foto's laten maken. Een jaar of 10 geleden zouden we ook een behoorlijk prijzig paardje kopen, dus wij wilden ook zekerheid hebben en hebben haar laten keuren. Dit wilden we zowel klinisch als rontgenologisch laten doen.
Bij de buigproeven werd ze al afgekeurd, en later die dag toen de buigproef herhaald werd, werd ze wederom afgekeurd. Foto's laten maken had dus geen zin, het paard kreeg een negatief aankoopadvies.

Let hier dus goed op, en stem niet zonder meer in met het direct laten maken van foto's. Dit kan je veel geld schelen.

Daarnaast: sommige hengsten vererfen bepaalde "afwijkingen". Zo heb ik een E-pony gehad van een bepaalde KWPN-hengst, en van hem was bekend dat ie een soort haakje op het spronggewricht kon vererfen. Nu wist ik dit niet, maar toen ze me op de kliniek vroegen om de afstamming vertelde de dierenarts me dat.
Niks ernstigs, ook niet om op af te keuren of om een slecht sportpaard te zijn, maar dit namen ze met de rontgenologische keuring wel mee. En inderdaad, mijn merrie bleek hetzelfde haakje te hebben. Geen probleem, een positief aankoopadvies, en ze heeft er ook nooit last van gehad. Een kleine afwijking hoeft dus niet per definitie een negatief aankoopadvies te geven.

Geef dit dus ook aan met de keuring, welke afstamming het paard heeft. Het kan je een hoop verrassingen schelen ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:28

en vergeet niet bij aankoop (dus na goedkeuren) ook een koopcontract te maken zodat er altijd duidelijk is: wat er wanneer voor welk bedrag van wie gekocht is. En ondertekenen door beide partijen.

De stamboekpapieren en paspoort zijn namelijk voor de wet geen eigendomsbewijzen en je koopcontract wel.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 20:07

en hoe werkt het bieden dan precies? Bied je voordat je gaat keuren al een prijs, of doe je dat pas daarna?

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:14

de verkoopprijs moet voor de keuring al vaststaan en als paard niet goedgekeurd word kan je hem voor eventueel minder geld kopen (als de verkoper dat wil) of (beter nog) gewoon een ander paard zoeken die wel goedgekeurd word...er zijn er genoeg te koop op het moment!Zoals hierboven al word gezegd:van te voren goede afspraken maken wat betreft de kosten..en een goede dierenarts uitzoeken die veel ervaring heeft in het rontgenologisch keuren van paarden..en misschien ben je een hele of halve dag kwijt,maar beter dan straks een paard hebben die niet goed is..suc6 ermee

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:15

Je komt de prijs overeen voordat je aan het keuren gaat.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:21

Hier eigenlijk ook nog een vraagje: als je een paard klinisch laat keuren krijg je dan meteen de uitslag? Het paard dat ik op het oog heb staat hier ook een behoorlijk eind vandaan, dus als het paard is goedgekeurd lijkt het me het handigst om het meteen mee naar huis te kunnen nemen. Scheelt me weer een halve dag heen en weer rijden (of is dat ongebruikelijk?)

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:29

Dat zou ik ook wel willen weten..
Volgens mij Klinisch kan ter plaatse op stal gedaan worden door een veearts en dan krijg je meteen de uitslag, Rontg. foto's laten maken moet op de kliniek zelf en duurt geloof ik een kleine 2 tot 3 weken ik weet niet of dit klopt?

gr.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:31

Uitslag is bij klinisch meteen bekend.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:34

Mooi!
Bedankt.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:37

Van rontgenlogisch is volgens mij uitslag ook zelfde dag of dag erna bekend maar dat weet ik niet zeker

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:48

Van een rontgenologische keuring is het de uitslag ook meteen bekend!
Als ik jou was zou ik de keuring gewoon daar in de buurt laten uitvoeren door een erkend paarden dierenarts. De meeste dierenartsen werken tegenwoordig met een digitaal systeem waarbij de rontgenfoto's dus op de computer verschijnen, de foto's kunnen dan ook op cd gebrand worden en dan kan je alsnog even langs je eigen dierenarts rijden om die nog een keer extra naar de foto's te laten kijken. Zo bespaar je de eigenaar en het paard een hoop reistijd.

Verder laat het paard voor de keuring altijd door de eigenaar vervoeren en zorg dat de eigenaar bij de keuring is zodat ook aan hem/haar uitgelegd waarom het paard eventueel niet goed gekeurd wordt en jij geen risico loopt tijdens vervoer en keuring.

De gewoonte is inderdaad goedgekeurd kosten koper, afgekeurd kosten verkoper. Zet dit wel zwart op en wit en laat dit ook aan de dierenarts weten en zorg dat beide partijen op de hoogte zijn van de kosten van de keuring.

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 04:50

Ik lees even geinteresseerd mee..... :P

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 08:36

OK, ik ben wel blij dit allemaal nu te weten, want had echt heen idee hoe het allemaal werkte.

Enige twijfel zit bij mij alleen nu of ik alleen klinisch laat keuren of ook foto's.. Er is namelijk een kans (zo te zien op de foto's) dat ze wat weke koten heeft...

En aangezien ik een paard echt voor het leven koop en ik er lang van wil genieten....... Het gaat om een 3 jarige nu...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:57

Een DA kan je bij een klinische keuring ook vertellen of je as paard weke koten heeft of niet, en zoja, kan hij ook uitleggen wat dat betekend.En als hij het nodig vind kan je alsnog een foto keuring laten doen.