Pony hangt aan halster/hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_X

Pony hangt aan halster/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 18:26

Voor ik begin wil ik even vragen om niet te zuren over mijn spelling (met ick enzo).
Ik probeer het zo min mogelijk te doen.

Nu mijn vraag/verhaal.

Ik wou dus vanmiddag gaan rijden. Met nog iemand die
had de paarden al uit de wei gehaald en gepoetst.
Ik wou dus op gaan zadelen. Omdat ik een martingaal heb
doe ik eerst het hoofdstel om en dan het zadel.
dus ik had het hoofdstel om gedaan en het zadel alvast op
zijn rug gelegd ik wou mijn zadel hoes eraf gaan halen. toen ging
mijn pony (haflinger) aan zijn hoofdstel hangen (had het touw aan zijn bit vast
gemaakt dit zal ik ieder geval niet meer doen) dus ik wou hem
tegen houden maar hij trok door en zijn linker bakstuk brak af (boven bij zijn
frontriem).
Dit is al de 2de keer zijn hoofdstel verder heeft hij al 3of4 touwtjes gemold
en 1 halster.
meestal kan ik het reservenhoofdstel van die ander lenen maar haar tinker
schrok ook en trok zijn bakstuk ook kapot dus we konden neit meer rijden.

Heeft iemand tips andere ringen of touwtjes?
(hij staat nu gewoon aan eenstevige paal met een ring (1 touw) vast.

x

ikowtje

Re: Pony hangt aan halster/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:35

Dit is inderdaad een lastig probleem en ik heb wel meegemaakt met een pony dat het ook zo ging.
Met opzadelen moet je sowieso inderdaad nooit het touwtje aan het bit doen (zeker niet aan maar 1kant!), wat handiger is, is om het halster om de hals te doen, of over het hoofdstel heen.
Als je het halster om de hals doet, dan kan hij het minder makkelijk kapot trekken. Misschien is een veiligheidsklip wel handig, zodra hij dan begint te trekken trek jij hem los.

Je kunt het touw ook wat langer maken, dan wordt het lastiger om er aan te gaan hangen (dan moet je er gewoon voor zorgen dat hij ver genoeg naar voren blijft staan.

En maak altijd een veiligheidsknoop! Ik hoop dat je wat aan de tips hebt, misschien had je het zelf al bedacht, of had je het al, maar ik geef toch maar tips ;)

Veel succes!

Yssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:05

Ja, ik ken dat.
Ik zou in ieder geval het touw aan een halster vast maken, en die alleen om de nek doen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Als hij dan toch gaat hangen, trekt hij het halster uit elkaar, en dat is niet zo erg.
Je moet in ieder geval altijd een veiligheidsknoop maken die je meteen los kan trekken, en je kan ook proberen of je paard blijft staan als je het touw gewoon een paar keer om hetgeen waar je het aan vast maakt slaat. Als hij dan wil ontsnappen, kan hij zichzelf geen pijn doen, of iets kapot trekken. Als je dan bij je paard blijft, zal hij niet ontsnappen ;)

Veel succes ermee!

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 21:49

TanQ voor de tips.
Maar omdat ik (soms) een hengstenketting heb kan er geen veiligheidsklip aan.
Mijn ma was wel een beetje boos dat ik het halster niet op zijn nek gedaan had.

Morgen maar het touwtje niet te strak vast doen ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:01

Ik ken het, mijn welshje hing vroeger altijd ik ging altijd met mijn hand naar haar kont en er dan achter staan en heel zachtjes naar voren duwen of tegenhouden. Daarna niks meer doen gewoon verder gaan met waar je mee bezig was. :) Negeren dus. Verder las ik op een site (is niet mijn aanpak) een stro touwtje om de neus dus vast maken aan de paal, door de ringen langs het halster en zo onder de neus .
Ik hoop dat je het snapt doormiddel van deze foto.

Afbeelding
De rode steep is het touwtje, die gaat onder de kin door naar de andere kant en daar weer door de ring van het halster en dan naar de paal.

Daardoor komt er zoveel druk op dat hun reactie terug is. Dus dat ze naar voren schieten. Ze schrikken er zo erg van dat ze het nooit meer doen.
Ik heb het nog nooit uit geprobeert aangezien mijn methode ook goed gaat en ik mijn pony niet onnodig (heel veel) pijn wil doen. Geen dagelijkse aanpak dus. En als je het geprobeert hebt en het werkt niet ga dan niet verder er op door maar verzin iets anders :) . En als je er wel op door wilt gaan, probeer het dan eerst bij jezelf :) .

De site waar het op stond kan ik niet zo 1 2 3 vinden, als ik hem heb dan zet ik hem hier wel neer of PB jou hem :) .

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:23

Wat ik niet zo goed snap is dat iedereen hier het blijkbaar wel prima vindt dat het paard hangt, zolang hij maar niks kapot maakt. Je paard gaat hangen omdat hij daarna vrij rondloopt (neem ik aan). Wat wil je dus doen? Zorgen dat als hij gaat hangen hij er niks mee opschiet.

Ik heb zelf het volgende gedaan (paard staat nu helemaal los^^): Koop een lang touw, haal dat door de haak heen (of sla het om de balk heen, weet niet waar je haar aan vastmaakt) en houd het touw in je hand. op het moment dat je paard dan gaat hangen kun je een beetje meegeven, maar is hij nog niet los! Paard verbaast, trekt het touw er helemaal doorheen en jij met je snelle reactie vermogen pakt over, paard wel van de haak af, maar nog steeds niet los.
Als het paard hier opgegeven moment niet meer gaat hangen kun je een stapje verder gaan:
Sla het touw een paar keer om de haak (of balk whatever), wel het touw aan het einde vast blijven houden. Zo heeft het paard weer een punt dat als ie gaat hangen het touw niet meegeeft, maar zodra hij daar doorheen trekt nog steeds niet losstaat (want dan heb jij weer overgepakt).
Zo leert het paard dus dat hoe hij ook trekt of doet, hij uiteindelijk eindigt met dat jij het touw in je handen hebt, en hij dus nog steeds niet wegkan.
Uiteindelijk geeft hij het proberen op en kun je hem weer gewoon vastknopen. (Ik laat mijn paard nooit alleen staan, dus het zou evt. kunnen dat ie dan alsnog wegloopt).
Verder is het heel belangrijk elk stapje wat ie zet, terug te laten zetten.
Dus zet ie een stapje naar voren, moet ie weer een stapje naar achteren etc.
Zo leert ie dat ie rustig stil moet staan en dat als hij dit niet doet er toch niks mee opschiet.

Hoop dat je m'n uitleg een beetje snapt:p

Succes ermee!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:13

Inderdaat wat "Sassol " hier net vermelde is natuurlijjk het enige juiste, je paard mag gewoon niet gaan hangen, doet hij dat toch , dan is er gewoon iets mis met zijn opvoeding, werk daar dus aan.
Het is ook hier niet het paard die in de fout gaat , maar de ruiter/begeleider.

floorsil

Re: Pony hangt aan halster/hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:22

waar ik rij hebben we ook een paar paarden die niet vast kunnen staan. die raken gewoon in paniek. bij hun binden we altijd een halster touw aan de ketting.zodat ze lang vast staan, hebben dan eigenlijk geen problemen meer. alleen als ze eten moet je er bij staan omdat ze anders de bak van de ander gaan opeten. maar bij een aantal paarden is het ook als je die heel strak vasthoud gaan ze ook al hangen. dus wij acepteren het gewoon en houden er rekenign mee. scheelt een hoop kapotte halsters. de manier van sassol is ook wel goed. alleen is dat bij ons lastig omdat de paarden door verschillende mensen wordt gerden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:49

Ik zou graag eerst willen weten waarom het paard steeds gaat hangen.
Is het gewoon vervelend gedrag dat een paar keer beloond is omdat 'ie daarna vrijheid had, of 'ie snoepjes kreeg om 'm te "troosten" voor het "schrikken" van het hangen, en is het dus aangeleerd vervelend gedrag? Want in dat geval kon 'ie van mij een bezem tegen z'n kont krijgen (In de borstelharen laten lopen) als 'ie het weer probeerde.

Het zou echter de eerste pony niet zijn die op deze manier eigenlijk heel hard naar z'n baas probeert te schreeuwen: "Neeeeeeee niet dat zadel, dat doet me zo zeer omdat het niet past..." en dan heeft straffen natuurlijk geen pas, dan moet je de oorzaak wegnemen.

Als het "angst" voor het vaststaan is dan kan er prima geoefend worden door een longeerlijn los door de aanbindring te halen en die te laten vieren als het paard wil gaan "hangen". Over het algemeen leren ze daar vrij snel van dat er eigenlijk niks aan de hand is, dat het niet eng is, en ze er ook niet door los komen.

Maar nogmaals, om iets op te kunnen lossen, moet je de oorzaak weten. Maar het hangen maar accepteren zou ik sowieso niet doen. Ook erg slecht voor het paard z'n hals en rug, behalve voor je halsters en touwen.