steeds maar ontsnappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikowtje

steeds maar ontsnappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 18:18

Hallo,

Ik heb een jonge pony van 4 jaar, hij staat sinds afgelopen mei bij ons aan huis. We hebben
aan huis zo'n 5000 vierkante meter land, We hebben het land omheind met lint (2 hoogtes)
en houten palen. Hij heeft meerdere weilanden, maar swinters is het niet te doen om hem er op
te laten lopen (modder), daarom hebben we een paddockje aangelegd, deze is echter nog niet
al te best en is met de regen van afgelopen dagen weer een beetje modderig geworden.

Mijn pony is nog al een kunstenaar wat betreft ontsnappen. Begin dit jaar is hij 2x ontsnapt,
en hij rende toen beide keren naar zijn oude stalling (niet de vorige, maar daarvoor) (5 min. lopen, hij in draf 1 minuut). Hij heeft het daarna bijna niet meer gedaan omdat er nu een goede stroominstallatie op
zit. Hij staat nu nog alleen en dat was waarschijnlijk ook de reden. Deze mei komt er een shetlander
bij, maar wegens de verbouwing en alle veranderingen, wilde mijn ouders niet direct een 2e pony, ik
heb dan het geduld te wachten en de pony zo veel mogelijk aandacht te geven. Ik heb hem wel regelmatig in contact gebracht met andere pony's.

De afgelopen dagen is hij weer heel erg bezig. Hij is nu al twee x sochtends ontsnapt uit de paddock,
hij stond dan echter gewoon te grazen in de tuin, ik gok dat hij dan honger had, als hij zijn hooi in de paddock op had. Hij gooide steeds de paal er uit en stapte dan waarschijnlijk over het lint, die paal heb ik nu extra in de grond geslagen.
Vanmiddag had ik een stukje afgezet naast het huis, zodat hij even kon grazen. Ik kon hem constant
in de gaten houden, en dat deed ik dan ook. Ik wilde hem gewoon 1 a 2 uurtjes laten grazen.
Opeens zag ik hem heel erg naar iets kijken, toen zag ik dat daar een pony reed en ik ging direct naar
buiten, hij rende door het stukje. Toen ik buiten kwam rende hij al los (hij is vermoedelijk over de heining
gesprongen (deze was niet heel hoog), aangezien er niets kapot was).
Hij rende vervolgens weer naar zijn oude stalling. Ik ben hem meteen gaan halen, maar ik ben niet voor
niets weggegaan bij de vorige stalling. De eigenaar was natuurlijk niet blij, maar die pony betekent
alles voor me en ik maak me natuurlijk zorgen om mijn pony en vind het ook wel gevaarlijk (ik ben al blij
dat hij altijd daarnaar gaat, dan weet ik waar hij is), maar ik wil hem ook niet binnenhouden, omdat hij
nog wel eens ontsnapt. Hij ontsnapt nou ook weer niet constant.

Ach, misschien kunnen jullie niet zoveel doen, maar ik moest het even kwijt. Ik hoop dat als we een shetlandertje er bij hebben, hij niet zo snel meer ontsnapt (hij is nu overigens wel heel vrolijk hoor,
maar hij heeft gewoon die natuurlijke behoefte en ik vind het echt heel moeilijk om hem zo alleen te zien,
gelukkig geniet hij ook wel bij ons.). En van de zomer is er gelukkig weer genoeg gras in de gewone weide.

Naja, bedankt voor het lezen dan maar!

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:45

misschien kan je er tijdelijk een andere pony bij zetten,totdat je er zelf een bij krijgt.Je pony is nu alleen en dat vind hij niet leuk.Zet een advertentie voor een weidemaatje en je pony is je dankbaar,succes.groetjes...

ikowtje

Re: steeds maar ontsnappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 20:45

De reden dat er nog geen andere pony is, is niet omdat we er geeen bij wilde als eigen pony, maar omdat een tweede pony er bij weer veel extra verantwoordelijkheid is. Wel of niet eigen pony, we hebben er wel over gedacht. Maar eigenlijk is de hoofdreden dat we nog geen schuilstal bij de weide hebben en joris heeft zijn eigen stal.

We hebben er wel over nagedacht, maar iemands anders pony is eigenlijk alleen maar meer verantwoordelijkheid, als daar iets mee gebeurt...

Daarbij komt onze eigen shetlander wel ergens in de komende maanden, mijn ouders zijn nu ook gewend aan een pony aan huis (zijn geen paardenmensen) en vinden het heel leuk.

maar wat zouden jullie doen, hem dan maar binnenhouden, of
toch maar naar buiten doen, met het risico dat hij ontsnapt, ik ga hem nu wel weer bij de gewone omheining zetten, ik heb de omheining wat verstevigd en overal de stroom gecheckt, dus dat zit nu ook wel goed.

Overigens wel bedankt voor je reactie elise!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:54

Ik ken de situatie rond je huis niet, maar als je pony losbreekt, de straat op rent en op welke wijze dan ook schade aan een ander oplevert (aanrijding, trappen of omlopen van omstanders die hem willen pakken, spullen kapot enz,) dan zijn je ouders als eigenaren schuldig.

Een pony los op de openbare weg is altijd gevaarlijk.

Als je pony erg veel moeite doet om op gras te komen, is meer ruwvoer misschien een optie. Wat hooi in de paddock leggen geeft hem wat te doen...

Verder zul je voor een shet waarschijnlijk ook de weide zeer goed moeten afzetten, twee draden is vrij weinig, dan zul je al een flinke shet moeten nemen. Bovendien zijn die met dikke wintervacht vrij ongevoelig voor stroom, dus even alles nachecken met zon metertje.

Als je pony gewoon palen uit de grond ligt, dan stond er waarschijnlijk toch weinig stroom op de draad.
Als hij springt, dan meteen! de omheining verhogen, voor het een gewoonte wordt. Een pony die de weide uitspringt is een groot probleem.

Succes, en misschien kunnen jullie een tijdelijk schuilhokje naast de stal maken en daar een shet in zetten? Dat hoeft niet veel bijzonders te zijn als het beestje overdags maar buiten kan.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 21:06

Ik begrijp heel goed hoe gevaarlijk het is, en ik vind het ook heel vervelend, maar mijn pony binnenhouden vind ik persoonlijk geen
optie. Het gebeurde een tijdje heel zelden. Maar ik ben er achter gekomen dat door de storm een stuk lint op de grond terecht is gekomen. Ik vermoed dat de stroom daardoor door de grond werd afgeleidt, en er dus weinig stroom op stond. Normaal is de stroom namelijk voldoende om hem binnen te houden.
Het springen was bij een stukje wat lager was dan normaal (hij stond daar maar een uurtje), maar ik heb er van geleerd dat nooit meer te doen!

Dat de schade voor ons is, lijkt me logische en is bekend. En niet mijn ouders, maar ik zal dan de verantwoordelijkheid op mij nemen. Ik maak me echter niet zo'n zorgen om de kosten (al is dit altijd lastig), maar meer nog om mijn pony.

Voor de shetlander is de omheining waarschijnlijk wel geschikt, aangezien ik expres de lage draad op 40 cm en de hogere op iets meer dan 1 m heb. Jullie kunnen dit laag vinden, maar mijn pony is 1.50 en over die hoogte zal hij niet zomaar heen gaan.

Qua ruwvoer is het prima gesteld, hij krijgt altijd hooi op de paddock, maar hij is in staat dit snel weg te werken. Hij krijgt in de avond 2 plakken(vroeg en laat, van de kleine balen)
Hij krijgt ook een schep luzerne door zijn voer. En op de paddock krijgt hij per dan nog zo'n 2/3 plakken.
Zodra hij dit echter op heeft, gaat hij op zoek naar ander vermaak/eten.

Over de pony: we zijn er mee bezig, maar omdat ik in mijn eindexamen vwo zit dit jaar, hebben we besloten dat we in mei een 2e pony aanschaffen, vanwege de gewenning (het kan iets eerder worden, maar we moeten het even aankijken). Het schuilhok zullen we zo snel mogelijk bouwen. Een van de andere redenen is het natte weer en de paddock, die nu nog in niet al te beste staat is.

Ik denk echt veel over deze zaken aan, maar alles moet met ervaring geleerd worden en elke pony is anders, ik hoop zo veel mogelijk informatie te vergaren en probeer mijn pony zo goed mogelijk te verzorgen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:19

Ik snap wel dat je goed bezig bent hoor.

Citaat:
En niet mijn ouders, maar ik zal dan de verantwoordelijkheid op mij nemen. Ik maak me echter niet zo'n zorgen om de kosten (al is dit altijd lastig), maar meer nog om mijn pony.

Ik denk alleen niet dat je je realiseert wat voor kosten er kunnen ontstaan als je pony bijv. op een auto klapt en er menselijke schade ontstaat, die in het ergste geval tot invaliditeit kan leiden.
In dat geval zijn je ouders ook automatisch verantwoordelijk en wordt hun verzekering aangesproken.
Ik ga ervanuit dat je als 6vwo scholier nog minderjarig bent, dus dan zijn je ouders automatisch de verantwoordelijken voor de wet.
Zelfs daarna val je nog onder de verzekering van je ouders, als je thuiswonend bent.

Mij lijkt het trouwens handiger, gezien je drukke schooltijd, om juist nu al een 2e pony erbij te doen. Dan kunnen de paardjes elkaar bezig houden, en hoef jij je geen zorgen te maken. ;)

Zoveel verzorging kost een shet niet, mits ontwormd, bekapt en voorzien van natje en droogje, de extra verantwoordelijkheid valt echt wel mee.

Je pony voelt zich duidelijk niet thuis in zijn eentje, en de oplossing ligt nu al onder handbereik...

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 23:51

Heel erg bedankt!

Dat het onder mijn ouders verzekering zou vallen, dat is automatisch ook mijn verzekering. Ik bedoel meer, dat als er voor ons persoonlijk kosten zouden zijn, dat ik daar mijn verantwoordelijkheid voor zou nemen (hoeveel ook, dan zou ik het eventueel in termijnen terugbetalen) en ik realiseer me wel degelijk hoeveel dat kan zijn. Daarentegen wordt het volgens mij gewoon door mijn WAO-verzekering vergoed, aangezien schade door huisdieren daar ook onder valt.

Maar dat is verder nu even niet het probleem, ik ga het er thuis nog eens over hebben en we zullen is kijken. Wie weet is er al wel een mogelijkheid om deze voorjaarsvakantie iets te regelen ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:23

1 meter hoog draad voor een pony van 1.50 vind ik persoonlijk erg laag. Onze D (toendertijd) van 1.42 sprong regelmatig over een hekwerk van bijna 1.20 m toen we er nog geen gezelschaps pony bij hadden. Onze huidige E van 1.50 draait zijn hand er trouwens ook niet voor om. Tijdens los springen in de bak nam hij het hek ipv de hindernis en toen we hem middels een 1.20 hoge draad gescheiden hadden van een nieuweling, sprong hij ook hier overheen om wat beter kennis te kunnen maken ;)

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:21

Mijn pony heeft nog maar weinig ervaring in het springen, wat ik nog wel wil gaan doen. Maar ik houd hem gewoon in de gaten, over deze hoogte zie ik hem nog niet springen, ik weet niet zeker of het 1 m is, maar dat denk ik wel.

Ik heb het er thuis over gehad, maar we gaan kijken of we deze voorjaarsvakantie al een pony bij hem kunnen zetten! Ik kan niet wachten

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:36

Die D waar ik naar verwees was toen nog niet zadelmak en had dus ook geen ervaring in het springen ;)

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 18:25

Tja, hij heeft in de paddock de ruimte ook niet om een aanloop te nemen, dus ik vermoed niet dat het daar gebeurt. Uit de wei is hij ook nog nooit gesprongen (waar eten is, is joris).

Ik ben er nu wel achter hoe het komt dat hij uit de paddock kon ontsnappen, Hij zet zijn mond om de paal heen en trekt hem er zo uit. We hebben er nu nog een houtje bij gedaan en flink aangestampt. Maar door de vochtigheid is onze zware kleigrond gewoon heel zacht.
Als oplossing heb ik een stukje lint over de bovenkant van de paal gedaan, hij schijnt hier dus wel bang voor te zijn.

Het maakte dus niet uit of de stroom aanstond, hij deed het vandaag namelijk wel, want dat heb ik gevoeld :p. Ik hield hem in de gaten, en zag wat er gebeurde, na onze aanpassingen heeft hij nog 1,5 uur buiten gestaan, hij gaat voorlopig echter nog niet zonder toezicht (dus niet als wij weg van huis zijn) naar buiten. Nu maar hopen dat het heeft gewerkt.

Voor de shet gaan we sowieso de onderkant van de omheining verstevigen met van dat groene gaas (dat ijzerdraad)

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:58

Wat voor palen heb je voor je paddock?Als je pony ze eruit kan trekken zitten ze niet diep genoeg.
Heel veel succes met je houdini :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:12

Pony ontsnapt dus als hij een andere pony ziet en hij alleen staat. Pony kan dus niet tegen enigpony zijn. Vriendje erbij maakt de kans flink groter dat hij binnen de draadjes blijft.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 09:19

Als je de rest had gelezen, zag je dat we daar ook mee bezig zijn. Overigens, er is nieuws: zondag gaan we al bij een kleine shet kijken!

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:51

Een paard is en blijft een kuddedier eehj.. Met die shet zal hij erg blij zijn (als het klikt)!

Succes ermee

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 18:02

Ja ik weet dat dat zo is, maar in het begin was het gewoon allemaal even wennen en dan nog een pony er bij is wat veel. Nu maar hopen dat het inderdaad klikt ;)

moika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:27

ik heb ook een houdini :)
met de winter hebben we de weide opgedeeld om ze een beetje te sparen, of het wordt 1 hectare modder..
De draden of palen zijn nooit stuk, maar zij staat wel lekker op het andere stuk, weg van de kudde }>
En er zit dus echt wel stroom op alle draden!!
Ze kan gelukkig niet op straat lopen, want er is nog een hek van 2m aan de stallen, maar toch is het ambetant.

Hoe ze het doet? ik denk eronder kruipen, want springen kan ze volgens mij niet zo hoog (is toch 1.40 en ze heeft nog nooit een balkje gezien), de onderste draad hangt op 50cm...nu is ze geen shetje, maar een kloeke madam van 1.72 ;)
Ik denk wel dat het haar gewoon om het gras te doen is, want vriendjes heeft ze genoeg en die interesseren haar dan niet meer blijkbaar :D

Denk ook wel dat jouw pony'tje graag een vriendje heeft, dus overtuig je ouders maar!
Of je er nu 1'tje verzorgt en eten geeft of 2, (of 5 zoals ik) maakt niet veel verschil hoor ;)

veel succes!

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 09:40

Haha, ja de pony is er al door hoor jongens...
We zijn druk bezig met het stalletje en zodra het af is komt hij,
een shethengstje van bijna 1 jaar!

Joris is overigens niet meer ontsnapt, hij heeft nog wel palen er uit getrokken, maar als we er een lintje omheen binden dan is het meteen over.

Om overigens even de gedachte uit de wereld te helpen dat we geen mpony er bij hadden wegens de extra verzorging, dat was het punt niet. Mijn ouders wisten alleen nog maar weinig van paarden af en aangezien Joris nog al eens een lastpakje kan zijn, wilde ze eerst alles een beetje op orde hebben voordat er een tweede pony bij komt... want het blijft wel verantwoordelijkheid en shets kunnen ook ontsnappen ;p
We hebben er trouwens ook nog een verbouwing van het huis bij, vandaar...