Een paard kopen in Belgie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hamont

Een paard kopen in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 18:17

Wie heeft er in Belgie een paard gekocht?

Zijn er andere regels m.b.t. de verkoop, zoals invoer,betaling etcetera? Of gaat het precies hetzelfde als in Nederland?

aslo

Re: Een paard kopen in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:57

Er naar toe, betalen, inladen en weer naar huis. Zo hebben wij dat toen gedaan ;)

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:59

nee gelijk in nederland niets anders hoor

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 22:18

Ah mooi, simpeler dan ik dacht

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:01

vergeet niet dat ook daar een paspoort bij hoort te zitten!
verder inderdaad inladen en rijden maar ;)
en franken bestaan niet meer, je kunt gewoon in euro´s betalen :+ :D

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:48

Ik zou me wel eens informeren mbt tot het transport naar Nederland. Als ik op vakantie ga naar Ned(woon zelf in België), moet het paard gekeurd worden door het favv (moet je maar eens googlen).
Anders moet je eens raad vragen aan je DA

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:51

kost allemaal geld, en er zijn genoeg mensen die gewoon met dr paard door belgie en nederland rijden, dus waarom jij niet? zo'n keuring ofzo zou ik niet doen als het niet verplicht is hoor... :P

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:54

Ik ben Belg en kocht mijn paard in NL, gewoon geregeld maar wel cash betaald door dat gedoe met de overschrijvingstermijn die wel enkele dagen kan duren, mijn paard is ook in Utrecht goed gekeurd maakte ook allemaal geen verschil, gaat vlotje mits goede afspraken maar die maak je in het binnenland ook.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 22:25

Bedankt voor de tips allemaal. Hebben jullie de paarden gewoon in NL laten keuren bij de eigen arts?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:48

Misschien moet je ook eens informeren hoe het zit met de Belgische chip. Normaal is ieder paard in België gechipt, maar ik las al dat die chips bij NLse lezers problemen kunnen geven.
Dus informeer goed of je opnieuw moet laten chippen of niet of ... Ik weet het antwoord zelf niet, maar dit schoot me wel te binnen.

EDIT: Daarbij hoort dat bij elk gechipt paard dus idd, zoals eerder gezegd, een paspoort moet zitten met een mutatiedocument. Dat moet normaal per eigenaar aangepast worden, maar ik weet dus niet hoe het zit als je dan het paard mee naar NL neemt.
Misschien eens informeren bij BCP: http://www.idpaarden.be/

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:56

Je moet gewoon een chiplezer hebben die ook buitenlandse nummers kan scannen. Paard hoeft echt niet opnieuw gechipt te worden.

amanda89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:02

Ik heb ook mijn paard in België gekocht. In België en Nederland laten keuren en verder helemaal
geen problemen ondervonden. Belgische chip is in Nederland leesbaar.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:04

Aslo, ik heb al andere verhalen gelezen. En er zijn echt problemen bij paarden die hier gechipt zijn, om het nummer in NL te lezen. Ik zeg niet dat alle chips onleesbaar zijn voor NLse lezers, maar er zijn wel degelijk al veel problemen geweest. En er zijn mensen die hun paard wel degelijk extra hebben moeten laten chippen.

Amanda89, hoe is dat bij jou gegaan, met het mutatiedocument ed?

amanda89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:15

Mutatiedocument? :+..Kan je me uitleggen wat dat precies is. Ik weet alleen dat de overschrijvingspapieren
en eigendomskaart naar het stamboek in Nederland heb gestuurd. Dit was snel afgehandeld en stond hij
op mijn naam.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:27

Het document dat elk paard met chip in België zou moeten bezitten, zit normaal bij het paspoort, gaat erover wat met het paard moet gebeuren als het sterft. Daarop staat of je paard uitgesloten is voor de slacht of niet. Dit document moet bij elke verandering van eigenaar aangepast worden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:34

Ik heb de mijne ook uit Belgie.
Ingeladen en naar NL gereden onder voorbehoud van keuring gekocht.
Hier in NL laten keuren door een onafhankelijke dierenarts. Goedgekeurd.

Daarna heb ik het stamboek voor de Haflingers gebeld en als ik een Nederlands paspoort wilde hebben kwam er iemand die een internationale chiplezer had omte kijken of hij ook was die hij was.
Dit kostte heel veel geld ik geloof dat ik dan 150 euro kwijt was voor hem op mijn naam te zetten omdat ik ook het blad van KVTH moet nemen verplicht voor 1 jaar.

Ik heb toen het Studbook in Belgie gebeld en die konden hem gewoon overschrijven op mijn naam, hoefde niet lid te worden van hun blad iod.
Per koerier opgestuurd en netjes terug gekregen incl overschrijving op mijn naam. Ik was toen ongeveer 40 euro kwijt.

Dus dat is allemaal netjes geregeld.

amanda89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:00

Tieneke schreef:
Het document dat elk paard met chip in België zou moeten bezitten, zit normaal bij het paspoort, gaat erover wat met het paard moet gebeuren als het sterft. Daarop staat of je paard uitgesloten is voor de slacht of niet. Dit document moet bij elke verandering van eigenaar aangepast worden.

Ik heb het even uitgezocht, maar volgens mij was dat dus mijn eigendomskaart die bij het paspoort zat.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:24

Ik heb mijn paard ook in België gekocht. In de trailer geladen en naar huis gereden. Paard was al ingeschreven in een Nederlands Stamboek, dus ik heb een nederlands paspoort. Chip niet, dat was toen nog niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:03

saariewaarie schreef:
Ik zou me wel eens informeren mbt tot het transport naar Nederland. Als ik op vakantie ga naar Ned(woon zelf in België), moet het paard gekeurd worden door het favv (moet je maar eens googlen).
Anders moet je eens raad vragen aan je DA

Dat hoeft al een hele tijd niet meer.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:07

Zijn er hier nog mensen die een belgische chip hebben in combi met een nederlands paspoort?
Hebben jullie dat ook in het paspoort staan dat de chip buitenlands is.
Ik heb er zelf wel een papier in gedaan, durf het er niet goed in te schrijven..

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:11

Dit is dan wel een topic van een maand oud.. maar ik vraag me af hoe het zit als je thuisgekomen een gebrek oid ontdekt?
Iemand daar ervaring mee? 8-)

amanda89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:32

In de overeenkomst zetten en dan goed erin zetten welk recht geldend is. Nederlands of Belgisch recht.