Hoi allemaal afgelopen zondag had ik wedstrijd. Moest in het M2 proef 19 een rechtsomkeert rijden en ook een linksomkeert. Ik reed niet de hoek door. Als je bij M de rechtsomkeert moest maken, maakte ik bij M een volte halve baan en dan een schuine lijn naar de B (of E weet ff niet wat daar zit.) Ik kreeg een 4 omdat ik de hoek niet inreed. Volgens mij moet dit ook niet. Twee keer een 4 en dan 176 punten.....jammer hoor.
Rechtsomkeert/linksomkeert moet je naar mijn weten de hoek niet doorrijden. Kijk anders voor de zekerheid even voor in het proevenboekje, daar staan alle figuren wel uitgelegd.
djoeka
Geplaatst: 19-01-09 23:11
Naar mijn weten moet je de hoek ook niet door rijden, zonde van je punten. Volgens mij heb ik je zien rijden, wij zaten in de kantine op de prijsuitreiking te wachten. papendrecht toch?? Heel leuk stoer paard heb je
nee, je rijdt nl een halve volte. je hoort ook de hoefslag op de korte zijde niet te raken. Straal is nl 5 meter, en van de hoekletter tot de hoefslag is 6 meter.
Lielle, ik zat laatst in het M te schrijven (voor de selecties was dat toen) en die jury gaf toen bij iedere combinatie (geen uitzondering) als commentaar "raakte de hoefslag niet".
Lielle
Geplaatst: 21-01-09 10:48
dan snapt die jury het niet Teken het maar uit, een halve volte halve baan heeft een straal van 5 meter, dus als je je volte inzet bij M (die ligt op 6 meter van de hoek) moet je exact op de binnenhoefslag komen.
Ik heb najuist het omgekeerde gehad ik ging wel helemaal tot aan de hoefslag. De jury kwam uit haar auto om even te melden dat ik me het veel te moeilijk maakte hierdoor en dat het zoals lielle zegt je 1 meter van de hoefslag af moet blijven.
Ja en zo blijkt maar weer dat je bent overgeleverd aan de mening van de jury. De een zegt dit en de ander dat. Ik blijf mijn oefening rijden zoals ik deed en hoopmaar op een jury die wel weet hoe het moet. Maar het is eigenlijk wel triest. Overigens was ik bij de selektie voor nieuwe juryleden, en daar werd gezegd dat je nooit in discussie moest gaan met iemand uit de ring en je bij je mening moest blijven. Daarom ben ik ook maar niet naar de jury gegaan.
Ah ik denk toch dat de meeste jury's het wel goed weten. Snap ook best dat ze tegenwoordig niet altijd in discussie willen gaan. Men wordt steeds mondiger. Is maar hoe je naar de jury stapt! En ze zijn ook maar mensen en tja mensen maken wel eens fouten.
Tuurlijk is ook zo. Daar moet je tegen kunnen in de dressuur. Je moet gewoon zo goed rijden dat ze niet om een winstpunt heen kunnen, maar zo sterk is hij nu nog niet. Ik ben ik een jaar van het B naar het M2 gegaan na een peesblessure van een jaar. Mag dus helemaal niet klagen. Ga gewoon mijn rechts en linksomkeert rijden zoals ik dat de vorige keer ook deed.
Aranel
Geplaatst: 24-01-09 22:53
Ik heb toevallig diezelfde proef vandaag gereden, ik reed ook duidelijk niet de hoek door beide keren, en beide keren een 7