Hoe doe je dat.. Tussenpersoon (paardenhandel)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Hoe doe je dat.. Tussenpersoon (paardenhandel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:18

Ik heb ergens een lichtje zien branden waar ik wel wat in zie, maar vraag me af hoeveel haken en ogen hier aan zitten.

Stel.
Je hebt zelf geen eigen paardenbedrijf (sterker nog, je hebt een hele normale fulltime kantoorbaan) en je krijgt toevallig de kans om zo nu en dan als tussenpersoon een paard naar het buitenland te verkopen. Wordt je niet rijk van nee, maar is af en toe wel een zakcentje erbij, en leuk om een beetje 'into de paarden' te blijven.

Hoe zit dat wettelijk in elkaar?
In principe zou ik de export regelen. Maar nooit eigenaar zijn van het paard (en dus niet verantwoordelijk? paard blijft bij de Nederlandse eigenaar op het erf tot de dag dat ie daadwerkelijk naar het buitenland vertrekt). Geld komt binnen via mij (praktischer, niet om er wat tussenuit te halen) en betaal ik door aan de Nederlandse verkoper. Paard wordt volgens overeenkomst met de buitenlandse koper gekeurd, peerd goed > geld overmaken > peerd op t vliegtuig. Buitenlandse koper regelt de vlucht (importeert veel paarden dus krijgt korting). Ik heb afspraak met de Nederlandse verkoper en krijg een bepaald percentage/vast bedrag mee.
In hoeverre kan je hier juridisch gezeur mee krijgen, en je hiervoor indekken? Koopcontract maken? Kijk, ik handel ter goede trouw, laat een paard netjes keuren voor dat ie vertrekt (volgens eisen van buitenlandse koper), kunnen ze me dan achteraf nog een oor aan naaien?

Kvk lijkt me zowieso niet onverstandig, maar dat maakt t wel gelijk bedrijfsmatig. Mag je dit af en toe als niet-prof ook doen of zit je dan gelijk fout?

cissy

Re: Hoe doe je dat.. Tussenpersoon (paardenhandel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:36

mag de verkoper weten waar paard naartoe gaat en mag koper weten van wie hij koopt? dan lijkt het me dat op koopcontract die beide namen staan dat gewoon een wettig contract is, jij bent enkel tussenpersoon.
Op welke grond denk jij dat ze jou een oor aan zouden kunnen naaien?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:46

Dus jij wordt ingehuurd door de verkoper om het paard bij de koper te krijgen.
- Wat als het paard op Schiphol staat en niet mag vliegen omdat toch ineens iets niet goed is met de papieren.
- Wat als het paard het andere land niet in mag.
- Wat als er iets gebeurd in quarantaine in het andere land.
Volgens mij is het zo, dat als je dit op je neemt ze jouw aansprakelijk kunnen stellen als daarin iets niet goed gaat.
En als de schuld dan bv ligt bij het vliegveld, jij hun weer aansprakelijk moet stellen.

Ik zou zelf niet het vervoer van mijn paard laten regelen door iemand die dit niet officieel doet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:34

Je mag tot een bepaald bedrag/bepaalde tijd (weet ik ff niet meer) zeg maar zonder ingeschreven te staan, aan de belasting op te geven etc., bedrijfsmatig iets beginnen. Meen dat de grens bij een jaar ligt, als dan blijkt dat je inkomsten uit hebt, dien je je alsnog bedrijfsmatig in te schrijven/te melden. KvK kan je dit precies vertellen. Ik denk dat in zulke situaties een contract of leveringsvoorwaarden wel belangrijk zijn, je werkt op een soort commissiebasis en als tussenpersoon. Zou me hier ff goed in verdiepen, voordat je dalijk idd de pineut bent als er iets fout gaat.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 07:59

ik zou hier problemen in zien indien het paard niet correct is. De koper heeft het paard van jou gekocht en de verkoper aan jou verkocht.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:29

Die problemen zie ik allemaal ook, daarom dit topic.
Ik ben zelf geen eigenaar. Normale gang van zaken is dat het paard onder de verantwoordelijkheid van de verkoper valt, tenzij anders overeengekomen, tot het op schiphol wordt aangeleverd. De koper regelt/betaalt vlucht en quarantaine. Een nederlands bedrijf verzorgt de vlucht, deze wordt direct betaald door de koper, heb ik dus niets mee te maken. Ik ben wel aanspreekpunt voor de transporteur (vragen mbt aanleveren op schiphol, data/tijd kortsluiten e.d.)
ongevallen tijdens quarantaine vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de verkoper (of mij). Op het moment dat zo'n dier daar in quarantaine gaat is de koper al eigenaar, die kan het paard al verzekerd hebben als ie dergelijke risico's wil uitsluiten. Zelfde geldt trouwens voor risico tijdens de vlucht, ook dat kan een koper verzekeren.
Verkoper en koper mogen weten waar het paard blijft. Ik ben zeg maar degene die beide personen bij elkaar brengt, en eea regelt (voorbeeld: verkoper spreekt geen engels, ik wel) Ook qua geld gewoon open boek, geen geintjes met onbestemd geld ertussenuit halen en bang moeten zijn dat die mensen elkaar ooit spreken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:42

Maar wat als de koper en verkoper een probleem hebben en het verwijten aan jouw vertaling?
Ik zou het goed nakijken, hoe en wat. Dingen die jij regelt ben jij verantwoordelijk voor. BV jij spreekt een tijd af met de transporteur en hij is te laat, dan ben jij degene die dit op moet lossen met de transporteur, want jij bent degene die dit regelt.

Dus goed kijken waar je verantwoordelijkheden liggen en waar een contract zin heeft (je kunt nl. niet overal wettelijk onder je verantwoordelijkheden uit, ook al staat dat in een contract)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:56

Nou, jij wordt geen eigenaar, maar het geld loopt wel via jou. Nou weet ik niet hoe het met de paardenhandel precies zit, maar bij mij in het bedrijf wordt ook bemiddeld in diervoeder bijvoorbeeld (tussen twee boeren) en dat geld loopt ook via ons (wij krijgen factuur van verkoper en schrijven factuur uit aan koper), maar dan ben je wel juridisch eigenaar (geweest). Vandaar dat wij ook wettelijk aan bepaalde normen moeten voldoen, we hebben verder relatief weinig met heel het diervoeder van doen, maar omdat de facturatie via ons verloopt moeten we wel bepaalde certificaten hebben.

Dus misschien speelt er in jouw geval ook wel zoiets mee. Ik zou goed utizoeken hoe het precies zit!

En volgens mij hoeft inschrijven bij KvK niet persé, ik doe al 4 jaar wat erbij in mijn vrije tijd en geef het altijd op als "inkomsten uit overige werkzaamheden". Nooit iets van gehoord tot nu toe in ieder geval.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:35

Allemaal heel leuk en aardig dat je geen "eigenaar" wordt, maar als het paard niet bevalt, dan komen ze toch bij jou klagen!
Stel dat het paard toch niet zo braaf is al ze dachten, dan krijg jij dat op je bordje! Jij hebt hem immers voor braaf verkocht. En het is dan ook aan jou om dat op te lossen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:43

Ik zou het persoonlijk net iets anders doen.
Je word nooit eigenaar, maar waarom beland het geld van de koper dan wel bij jou op de rekening? Want dan zien ze jou wel als eigenaar...
Zorg dat dat geld meteen bij de verkoper beland en zorg dat jij alleen een bepaald percentage krijgt. Hoef je geen administratieve rompslomp bij te houden en je houd je hobby leuk zonder dat je op moet passen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:59

Ik vraag me af of je als eigenaar wordt gezien, wanneer jij, in verband met bemiddeling, geld ontvangt op je rekening. Je zult daartoe een "derdengeldenrekening" moeten openen, en dan is dat geld dus nooit voor jou. Net als notarissen en advocaten. Juridisch gezien is die derdengeldenrekening voor jouw veiligheid.

Om (financiele) problemen achteraf te voorkomen, kun je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering sluiten; iets wat een van de partij zelfs misschien ook zou eisen. om die af te sluiten heb je wel een inschrijving Kvk nodig. Dan zou ik nog wel even vragen of je over je bemiddelingsprovisie BTW moet af dragen, of dat je in dat geval bent vrijgesteld.

Ik vind je idee wel heel leuk. Het zal een hoop mensen een hoop kopzorgen schelen. Misschien ook contacten leggen met vervoerders over de weg, voor bv vervoer naar een aangrenzend land?