mijn paard steigert en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marenmar85

mijn paard steigert en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:02

mijn paard die steigert als ik haar los laat lopen in de bak of longeersingel
als ik er los beweging geef dus door opjagen meer met stem ( gebruik geen zweep etc)
ze heeft het nooit eerder gedaan is een tijd van iemand anders geweest en ik heb haar terug en ze steigert. ( zij heeft het haar niet aangeleerd, dat heb ik al gevraagd)
ik vind in principe het steigeren niet zo erg maar soms staat ze voor me en dan slaat ook nog eens met haar voorbenen
dat word een beetje gevaarlijk
ze is niet agressief valt me ook niet aan

wat betekend dit gedrag en wat eraan te doen

alvast bedankt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:09

Heey marenmar,

Ik zou het zelf niet weten, mijn paard heeft nog niet eens 1cm gesteigerd sinds ik haar heb.
Je zou aan de vorige eigenaresse kunnen vragen of je paard dit bij haar ook al deed, zoja wanneer dit begonnen is en wat haar reactie hierop was.

Succes ermee!!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:14

Ze is dominant en in die zin dus wel agressief. Niet meer opjagen, en in dit topic heb ik een heel verhaal geschreven met tips(meerdere posts), lees maar even door, kun je prima voor jouw paard gebruiken want ik vermoedt dat je hetzelfde probleem hebt als meisje in dat topic, paard ziet jou niet als leider.

[OPG] Uit eigen wil levensgevaarlijk stijgeren.. hoe ophouden?

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:39

ik heb het even gelezen, maar het is niet dat ze mij niet als leider ( denk ik) ziet als ik met haar wandel of gewoon aan touw vast heeft weet ze donders goed wie de baas is en dan steigert ze ook niet
ze blijft keurig naast me lopen,( soms met met meer stemgebruik) longeren gaat ook prima en rijden doet ze ook niet.
ze doet het alleen bij loslaten in de bak.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:03

Is inderdaat een dominantie probleem.
Gewoon zorgen da jij de leider bent, heel consequent zijn en blijven.
Paarden denken niet als mensen, bij mensen is bijna alles een beetje grijs-zone ( tis niet echt goed en toch ook niet slecht - dus grijs )
Paarden denken zo niet, bij hen is het wel degelijk goed of slecht, dus wit of zwart.
Het is heel belangrijk en noodzakelijk da je als mens als je met paarden wil werken da je ook in die richting gaat denken.

marenmar85

Re: mijn paard steigert en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 18:22

ok en hoe zou ik dat kunnen afleren
als ik haar loslaat

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:15

Heb je je al eens verdiept in NH?
Die doen erg veel met grondwerken.
Het kan zijn dat ze je nu gewoon uitprobeert omdat je haar weer opnieuw leert kennen zeg maar (natuurlijk weet ze nog wel wie je bent, maar je snapt wat ik bedoel).
NH kijkt heel erg naar de signalen die je paard afgeeft en die jij afgeeft (deze zijn soms zo klein dat jij ze niet doorhebt!).
Ik zou er niet op eigen houtje mee beginnen, aangezien je al een probleem hebt. Dus zoek iemand die je hierbij kan begeleiden.
Inlezen is altijd handig, zo heb je zelf meer een idee over wat het inhoudt en kun je de 'nepperds' van de 'echte' NH-ers onderscheiden.

(Iemand bij ons op stal had een zogenaamde NH-er voor hulp ingeroepen voor trailerproblemen, zijn oplossingen hadden totaal niks met NH te maken!)

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 22:46

Wij hebben iemand op stal die aan nh doe ik denk dat ik het maar een keer moet proberen met haar.
maar van de week deed mijn paard het weer en ik deet uhh ( zeg maar je snapt me wel) en wees der weg en ze hield op :D

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:34

ik zie iedereen nu gelijk zeggen 'dominantie' maar dat weet je niet altijd gelijk als je het paard en eigenaar niet kent.
Wie weet is het angst, verwarring, eng, pijn of dominantie ja.
Iig niet uitlokken tot gevechten, straf het niet af, want het paard steigerd om een reden, het is wel makkelijk om die reden te negeren en gewoon af te straffen maar daar help je je paard niet mee. Ik zou de reden dus opzoeken en daar aan werken :)

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:50

Ik weet niet van waar je juist bent, maar ik ken een man van Zutendaal (België) die je hier zeker mee kan helpen! Bij deze man ben je zeker dat hij je kan vertellen hoe het komt en wat jij er juist aan kan doen! Uit ervaring weet ik dat je perfecte begeleiding en succes mag verwachten... website: www.paardencoachnatuurlijk.be

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:14

GreenRider schreef:
ik zie iedereen nu gelijk zeggen 'dominantie' maar dat weet je niet altijd gelijk als je het paard en eigenaar niet kent.
Iig niet uitlokken tot gevechten, straf het niet af, want het paard steigerd om een reden, het is wel makkelijk om die reden te negeren en gewoon af te straffen maar daar help je je paard niet mee. Ik zou de reden dus opzoeken en daar aan werken :)

hier ben ik mee eens...
verder veel gedult en concekwent zijn.

sterkte ermee!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:15

irritantje schreef:
GreenRider schreef:

hier ben ik mee eens...
verder veel gedult en concekwent zijn.

sterkte ermee!

Ik denk ook dat dit het geval is, veel succes!

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 23:38

Voor de mensen die nog willen hoe dit verder is afgelopen. Kan ik vertellen dat mijn merrie niet meer steigert.
Ik heb aantal " oefeningetjes " gehad. (natural horsemanship)
Was wel oefenen maar ze pakt het zeer goed op dus ik ben er zeer blij mee. En mijn merrie heeft nu respect voor me en luistert naar me, komt zelf als ik het toelaat naar me toe :D met oortje naar voren

voor de mensen met hetzelfde probleem stuur maar pb ik kan nu wat uitleggen ;)

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:01

Super dat het nu beter gaat :D

cupidoloveme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:39

ze is blijkbaar heel agresief
probeer haar niet op te jagen maar rustig te blijven
dan gaat het mischien beter