Paard valt me aan en bijt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Paard valt me aan en bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 13:41

Een paar weken geleden is mijn vriendin met haar paard (mijn verzorgpaard) verhuist.
Hij staat nu lekker in een groot weiland met een vriendje en een warme stal.
De eerste weken ging het super goed. Hij was lekker vrolijk en lekker paard.
Nu sinds 1,5 week bijt hij enorm! Gister heeft hij me dus ook in mijn arm gebeten..hele mooie blauwe plek ik het geworden *hoera....*

Ook naar zijn baas is hij alles behalve lief.
Ik was er gister om zijn stal te doen en voer klaar te zetten.
We kunnen niet rijden ivm met geen zadel dus ik denk ik borstel hem even dan is in ieder geval al dat zand en mest uit zn vacht.
ik borstel gepakt en hem in de wei staan poetsen (deden we voorheen altijd ging altijd super)
nu zocht hij in mn jas naar wat eten en HAP! naja tik op zn neus waarop hij mij dus aan ging vallen.
Echt ongelovelijk! Dat had hij nog nooit gedaan! Stond echt versteld!
Steigeren en bokken naar me en iedere keer toch weer kijken of ik wat te eten had en waren mn handen leeg
hup! beet hij weer. Strafte ik hem en viel hij mij weer aan. Ben dus ook maar de wei uit gevlucht voor eigen veiligheid.
Nog geprobeerd om hem halster om te doen en dan alsnog vast zetten en poetsen maar helaas.

Nu zitten wij hier echt heel erg mee.
We denken dus ook dat hij iedere keer wat lekkers krijgt als een mens voor bij komt.
De mensen waar hij staat gaan altijd even kijken bij de paardjes en dan krijgen ze wat lekkers.
Komt de verzorgster van het andere paardje, krijgt hij ook wat lekkers.
Kan het zijn dat hij nu mensen gaat associeren met eten?
en dat als er mensen komen hij eten verwacht en dus boos wordt als je dat niet geeft?

Ik ben me gister dood geschrokken en heb ook tegen mijn vriendin gezegt dat ze echt op moet passen
en niet meer los moet poetsen.

Phoe was mn daggie wel gister.

sonjim

Re: Paard bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:45

Mijn ruin heeft dat ook aan zich als iemand hem uit de hand voert gaat hij bijten. In mijn wei geldt dus de regel voeren alleen door mij en in de voerbakken. Hier kunnen serieuzen ongelukken door gebeuren.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 14:11

mhm wij gaan ook vragen of die mensen hem gewoon niets meer tussendoor uit de hand willen geven. Die mensen voeren ze in de ochtend, zetten ze binnen en buiten en voeren ze 's avonds. Dat gaat altijd prima en mijn vriendin wil dat niet zelf doen dus ja, dat is dan weer haar keus. Is het bij jou verbeterd? nu je zelf voert en alleen in voerbakken?

sonjim

Re: Paard valt me aan en bijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:13

Ja als ze uitsluitend in de voerbakken gevoerd worden bijt hij niet. Dat ik alleen zelf voer heeft ermee te maken dat ik vind dat de paarden respect voor de mensen mogen hebben ook met voer in de bakken en met 3 of 4 pony's vinden veel mensen het lastig om de pony's terecht te wijzen en het voer op de plek te zetten.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 14:15

Dan gaan we dat ook maar even vragen, alleen in voerbakken. Wel een goede nog niet aangedacht.

Mhm als je hem nu terecht wijst dan kan je beter weg wezen want hij wordt echt gewoon gemeen. We zitten ook te denken aan het grondwerk want respect is weg maar ja...bak is nog in aantocht.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:17

Grondwerk kan je ook doen in een afgezet stukje wei. Of aan de hand met halster en lang touw. Lastig dat hij zo ineens veranderd.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:18

Daarom heeft de boer bij ons ook gezegd geen andere pardjes behalve je eigen te voeren.
Al merk ik t gelijk wanneer iemand mijn paardje n snoepje heeft gegeven :p
dan word ze opdringerig, wel op n lieve manier mar tis toch irritant :D

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 14:35

ik wil liever niet grondwerken of werken in zijn wei of waar hij zich kan ontspannen. We gaan binnenkort wel de bak afzetten maar dat duurt nog een week. Ik ga wel even overleggen met de eigenaren van het land of we een stukje kunnen doen.

Haha was hij maar lief opdringerig liever dan dat hij me aanvalt. ookal blijft het vervelend.

Zou het helpen om iets onwijs smerigs ergens op te smeren dat wanneer hij er in bijt hij proeft dat het vies is en dus de volgende keer niet weer doet?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:41

Vroeger namen ze een gloeiend hete aardappel mee, als ze dan beten hadden ze dat ding in hun mond zitten. Ik zou hem ongelovelijk op zijn flikker geven, ik heb liever een zielig paard dan een dominant dier dus dat betreft kun je hem beter een goeie lel tussen de oren verkopen. Wachten tot je wat kunt gaan doen met een paard dat absoluut geen respect meer voor je heeft vind ik persoonlijk levens gevaarlijk. Ik ben absoluut voor een vriendelijke omgang met paarden hou niet van het slaan en schoppen als het anders kan maar hier geld toch dat je dat maar even aan de kant moet zetten en hem eens moet laten zien wie de baas is. Voor je het weet lig je languit in de wei met een hoef afdruk in je hoofd en dan is het maar hopen dat je daar goed vanaf komt. Een paard kan je heel goed dood schoppen dus wees op je hoede.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:50

jessiesand schreef:
ik wil liever niet grondwerken of werken in zijn wei of waar hij zich kan ontspannen. We gaan binnenkort wel de bak afzetten maar dat duurt nog een week. Ik ga wel even overleggen met de eigenaren van het land of we een stukje kunnen doen.

Haha was hij maar lief opdringerig liever dan dat hij me aanvalt. ookal blijft het vervelend.

Zou het helpen om iets onwijs smerigs ergens op te smeren dat wanneer hij er in bijt hij proeft dat het vies is en dus de volgende keer niet weer doet?

Aangezien jouw probleem, begin je er best onmiddelijk mee. Alleen voeren in een voerbak is een goed idee. Grondwerken kan prima in een wei, zolang je maar vanaf de basis begint, nl dat jullie allebei ontspannen zijn. Mijn paard ziet grondwerken niet als werk, eerder als een spel waarvan ik de baas ben, maar hij ook wel zijn mening mag geven. 51-49 % relatie om het maar een naam te geven. Maar mijn peerd is t jouwe niet, en jij gaat misschien wat meer percentjes moeten hebben :) Het punt is dat je prima in een wei kunt werken, zolang de basis ontspanning is. Valt hij je aan zodra je in de wei staat, blijf dan achter de omheining tot hij dat accepteert. Zorg voor veiligheid, ik heb verleden week nog een paard uit zijn wei moeten halen dat iedereen uit de wei joeg. Niet leuk, en de eigenaars hadden me dat op voorhand wel eens mogen zeggen }:0

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:32

VVDD > OPG

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 13:54

@ benfan: een tik heeft hij niet veel van, helaas. En dan bedoel ik niet een zacht tikje maar echt een ram voor zijn hoofd. Hij draait zich net zo hard om en geeft mij een trap of loopt me gewoon omver. Ik ben niet snel bang maar dat gaat me dan te ver. aangezien ik mijn rugblessure wil verminderen en niet vermeerderen. Ik snap je standpunt en ben het echt met je eens alleen dit gaat net te ver. En het blijft niet mijn eigen paard.

@ Dorienn, we hebben gister een stuk afgezet in de wei waar we ongestoord kunnen oefenen. Dus dat is een begin. Ik ben gister ook even bij hem in de buurt geweest en dat ging wel goed. Hij hield me wel heel goed in de gate en af en toe ook happen maar met een tik stond hij toch weer stil.

Wat ook apart is (ligt het aan mij of paard of allebei??) als zijn eigenaresse er bij is, is hij een stuk liever voor me. Het gaat nog steeds niet van harte maar het gaat wel goed. Kan het zijn dat hij (naast dat handen bijten van het voeren) gewoon een hekel aan me heeft?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:56

Ik geloof niet zo dat paarden echt een hekel kunnen hebben aan iemand. Wel een slechte indruk. "Als zij komt, gebeurt er iets eng, dan is het niet meer veilig" Mijn ruin moet de DA nog maar horen en hij begint al nerveus te snuiven. Als je de indruk hebt dat het paard een negatieve indruk heeft van jou,, moet je daaraan werken. Doe je anders tegen hem als de eigenaresse erbij is ??

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:06

Nee ik doe het zelfde wanneer de eigenaresse erbij is. Alleen vaak zijn we dan samen en gaat zij zelf rijden en ga ik mee op de fiets dus poetsen we heb samen maar is zij hoofdzakelijk met hem bezig.
Gister weer wezen rijden (ik op mijn andere verzorg paard vriendin op haar paard) en nu deed het paard redelijk tegen me. Hij hapte wel naar me toen ik zijn halster touw vast deed maar met een tik stond hij me alleen nog boos aan te kijken. Wel kreeg ik een bok naar mn hoofd toen ik met het andere paard bezig was. Het is echt een rare situatie maar ga binnenkort (volgende week als ik het wat rustiger heb) samen met mijn vriendin en instructrice beginnen met grondwerken etc. Hopelijk gaat het daarna stukje bij beetje beter

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:02

Allereerst zou ik ervoor zorgen dat het lekkers wat je paardje krijgt drastisch verminderd wordt!
Verder is het niet normaal, dat je uit de wei van je paard moet vluchten!! voor je eigen veiligheid.
Ik zou een ervaren iemand meenemen + een lange longeerzweep en wanneer je paardje aanvalt, hem een gigantische opdonder verkopen. Is hij helemaal betoeterd!
Dit gedrag is absoluut níet acceptabel, en ook nog eens levensgevaarlijk en moet je dus ook niet tolereren!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:37

jessiesand schreef:
Nee ik doe het zelfde wanneer de eigenaresse erbij is. Alleen vaak zijn we dan samen en gaat zij zelf rijden en ga ik mee op de fiets dus poetsen we heb samen maar is zij hoofdzakelijk met hem bezig.
Gister weer wezen rijden (ik op mijn andere verzorg paard vriendin op haar paard) en nu deed het paard redelijk tegen me. Hij hapte wel naar me toen ik zijn halster touw vast deed maar met een tik stond hij me alleen nog boos aan te kijken. Wel kreeg ik een bok naar mn hoofd toen ik met het andere paard bezig was. Het is echt een rare situatie maar ga binnenkort (volgende week als ik het wat rustiger heb) samen met mijn vriendin en instructrice beginnen met grondwerken etc. Hopelijk gaat het daarna stukje bij beetje beter

Ik zie 2 mogelijkheden waarom hij dit doet.
ofwel sta jij onder hem, en heeft hij dus geen respect voor jou (want hij vindt dat jij geen respect voor hem hebt, jij vraagt nl geen toestemming om in zijn ruimte te komen ed).
Ofwel sta je wel boven hem, maar heeft hij bang van je of vind je vervelend omdat als jij aankomt hij bv aan het werk moet. Hij gaat zich dan verdedigen dmv agressief gedrag.
Probeer dan zoveel mogelijk positieve dingen te doen.

Gaat het al wat beter ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:45

Staat hij nu in een keer met een ander paard dan er voor? Ik denk dat het dominant gedrag is omdat hij de boventoon voert over dat andere paard. Nu is hij ook naar jullie dominant geworden.

Maar dat moet een dag ineens heel even zijn geweest en ik denk dat je dat gemist hebt. Mijn paard staat nu ook met een maatje en hij is baas hierover, naar mij ook wat minder lief. Hij moet ook wel alert zijn omdat elke dag toch zijn maatje de rangorde even uit probeert, mijn paard is nu scherper en sneller, ik moet nu ook wat scherper en sneller zijn. Toen hij de eerste keer brutaal naar mij was, heb ik hem ook een knal verkocht en stem gegeven, dan is hij meteen weer op zijn plaats. Maar ik merk dat hij soms even heeft , even heel snel mij niet meteen herkent en denkt assertief te moeten zijn, maar ik ben daar nu op voorbereid en maak mij nu meteen kenbaar.

Voorheen was hij meer een slaperig sullig ruintje, nu is hij wakker, want het jonge hengstje wat bij hem loopt heeft hem wakker gemaakt.

Heel duidelijk de rangorde bepalen en idd niet in de wei eten geven, eten geven is onderdanig gedrag want jij staat je eten af aan hem, en niet in de wei poetsen want ook poetsen kan onderdanig gedrag zijn, hangt er van af waar gekroeld wordt.

Jij moet hem nu steeds goed duidelijk maken dat als jullie met 3 zijn, JIJ de baas bent over de andere twee en dat er dan geen rangorde spelletjes komen, dat mag hij naar de andere doen, happen, steigeren en bokken, niet naar jouw. Neem altijd je halstertouw mee en zodra hij maar een aanstalte maakt, zwiep je met je halster en stem.

Als het een braaf en betrouwbaar paard is, heeft hij het heel snel weer door en dan is het goed.

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:04

Hoe oud is die pony?
Misschien een beetje aan het puberen?

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:31

Daar ben ik weer
@ russel: hij begon hiermee naardat hij al een maand bij dat andere paard stond. Hij heeft (bij de vorige eigenaar altijd met een grote groep paarden gestaan dat ging super. Toen heeft hij 3 maanden alleen gestaan en nu weer met een vriendje.

@ superkelsey: Hij is 6 bijna 7 en hij is inderdaad wel een beetje aan het puberen sinds hij in nederland is. Toch vind ik dit niet acceptabel en moeilijk.

Het gaat inmiddels wel beter. Het gaat moeizaam maar stukje bij beetje verbeterd het nu wel.
We zijn lekker begonnen met de longe. Hij heeft vorige week tegen over me staan stijgeren maar na hem flink terecht gewezen te hebben en een paar rondje heb laten rennen luisterde hij daarna als braafste paard ooit.
Hij blijft bijten maar met een rechte, grote houding en een streng wordt stop hij weer (voor 5 minuten).
Ook de tussendoortjes worden alleen nog in de voerbak gestopt, dus bedankt voor de tip!. Ik heb het idee dat dit super helpt, want hij gaat neit direct naar je hand rijken. Ook al probeerd hij nu de voerbak aan te vallen als hij eten krijgt...-.-" gelukkig snapt hij nu wel beter dat hij dan gewoon op zn donder krijgt.

barbarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:36

als ik jou ween tip mag geven bel voor de zekerheid de dierenarts, mijn vriendin heeft het gehad dat haar paard ook opeens begon te bokken en raar te doen en uiteindelijk bleek dat het paard hoefbevangen was en dat deed het paard zo zeer dat ze alles en iedereen aanviel,

het kan ook met eten te maken hebben,
wat geef jij te eten en hoeveel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 08:59

Misschien heeft het beest super honger. Als mijn paard hongerig is, is hij super gemeen als ik niet doe voeren en hij ziet mij. Heb het een paar keer gehad, had hij zo weinig gekregen dat hij nog steeds gierde van de honger. Ik een berg hooi gegeven en daarna super lief.
Sommige paarden eten veel, het is winter en het is ook heel koud geweest, hebben ze dubbel zo veel nodig.

lisanneOnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:13

is dat dually halster van monty roberts geen uitkomst?
Kijk even op Google..

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 14:55

weer even een update
Ik heb zaterdag weer voor het eerst in tijden gereden en ik kan niets anders zeggen dan WOW wat een geweldig paard! Met rijden gaat het super goed. Liefste van de wereld maar daarvoor ging ik hem uit de wei halen en ja hoor het was weer raak. Me aanvallen en naar me toe rennen en bokken/bijten. Ik zag nu ook dat hij het naar andere ook doet dus niet alleen naar mij. Nu krijg ik een beetje het idee dat de wei zijn domijn is (ook dat andere paard is van hem) en wij er niet mogen komen. Zou dat kunnen? Hij is een sterk dominante ruin (we zijn er ook achtergekomen dat hij laat gecastereerd is) Want zodra hij aan het halster gepoetst word en zodra we gaan rijden is het weer een schatje.

@ russel: ze lopen 24/7 op de wei (2 hectare) en onbeperkt hooi. "s ochends + 's avonds 3/4 biks 1/4 museli + brood. Tussen de middag krijgen ze nog 1/2 biks.
Dus denk niet dat het aan te weinig voer ligt.

@ lametijnsh: in de stal is hij wel lief. Alleen als hij zijn eten heeft (hij heeft altijd al voernijd gehad al voordat mijn vriendin hem kocht) kan je hem beter even met rust laten. Maar zonder eten kan je gewoon bij hem gaan zitten als hij ligt bijvoorbeeld.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 18:59

@ lisanneOnne: dat halster is inderdaad een goede! Ik ga er voorkijken.

SpecialG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:20

een paard dat ik ken heeft dat ook een x gedaan bij iemand,
en daarna nooit meer.
dus ik hoop voor je dat het eenmalig is geweest!