Herken je dat, zelfvertrouwen helemaal weg...Tips gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rhaps

Herken je dat, zelfvertrouwen helemaal weg...Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 08:42

Hoop dat het hier goed staat...

Zal even in het kort proberen te vertellen wat mijn probleem is...
Mijn eerste paardje was een super leuk dier, wel zijn kuren (was 3 jaar) maar verder prima te rijden. Echter zij kreeg koliek en we hebben haar moeten laten inslapen.
Daarna kreeg ik een 4 jarige ruin waarmee we veel problemen hebben gehad. Hij kon het zomaar in eens niet meer leuk vinden en ging dan crossen en bokken net zolang tot je er naast lag. Na een jaar proberen en vaak vallen toch maar verkocht aan een professionele springruiter. Ook deze had hetzelfde probleem en lag er af en toe naast. Voor mij opluchting (gelukkig het ligt niet aan mij)
Toen kwam ik mijn huidige merrie tegen. Een 5 jarige merrie, goed zadelmak en superlief. Vol goede moed het rijden weer opgepakt en met veel plezier ook. Dressuur matig ging het prima, ik soms nog wel wat onzeker maar ze zette geen stap verkeerd. Echter afgelopen zondag en afgelopen vrijdag ging het mis. Had springles. De eerste keer moest ze over een balkje galopperen. Ze galoppeerde er mooi op af maar nam zo'n reuzesprong dat ik even uit balans was. Toen ik de balans wou herpakken bokte ze en zette het op een lopen, echt bikkelhard. Met als gevolg dat ik er naast lag. Ging best hard, maar goed, ben geen pieperd dus er weer op en zonder problemen balkjes gedraafd en een klein kruisje gesprongen.
Vrijdag opnieuw springles. Had nog niet veel met haar gesprongen dus rustig opgebouwd. Ging prima. Klein parcoursje met allemaal lage kruisje gesprongen zonder problemen. Toen de hindernissen wat hoger gezet en steiltjes van gemaakt. Ging ook prima tot de laatste sprong (oxer). Ook toen pakte ze het bij het landen weer aan en bokte daarbij met als gevolg dat ik er weer naast lag aangezien ik haar niet snel genoeg kon terug nemen. Flink hard gevallen toen, er wel weer opgezeten maar niet in staat om weer te springen.

Nu ben ik er erg onzeker hierdoor geworden. Ligt het aan mij? Wat kan ik doen om dit te voorkomen? Moet ik maar niet meer gaan springen? Moet ik voorlopig misschien alleen nog maar basiswerk doen?
Nogmaals dressuurmatig gaat het perfect en is het een superpaardje...

Iedereen die mijn verhaal heeft gelezen alvast bedankt, enne alle tips zijn welkom.

AmyvanLeiden

Re: Herken je dat, zelfvertrouwen helemaal weg...Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 08:58

het licht niet echt aan jou.
als je vertrouwen in een pny/paard hebt en hij gaat ineens bokken of stijgeren ben je al snel je vertrouwen kwijt.
meestal word je dus onzeker.

had ik dus laatst ook.
ik gaf mijn vertrouwen voor 80% aan de Pony en hij bokte en stijgerde 40 % van mijn vertrouwen eraf.

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:13

Hoi vervelend gevoel hè.
Ik kan niet zien of het aan jou ligt omdat ik achter de computer zit.
Maar heb je daar (of ergens anders) een paardje waar je van weet dat hij netjes springt zodat je zelf weer wat vertrouwen kan geven?

En voor je merrie is er iemand anders die goed springt die haar eens kan proberen?
Wat ik mij afvraag hoeveel ervaring heeft zij al met springen?
En kan het zijn dat dat 2de parcoursje net te veel voor haar was, ze is nog jong.
En die sprongen had je die al eens met haar geïsoleerd gesprongen?
Bij het landen hoe is jou houding? Kan het zijn dat je net te hard terug kwam in het zadel?
Dit laatste vraag ik omdat je de eerste keer door haar gekke sprong uit balans was en haar wellicht pijn gedaan hebt en daarna gaat het goed tot die laatste sprong ... Ze doet het dus niet altijd.

Ik kan nog wel vele vragen stellen maar het blijft hier vandaan gissen.

Is haar rug mooi los?

Succes Martina

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:14

het ligt niet aan jou, en is een hele normale reactie van een mens :)

doe voorlopig gewoon lekker laag kruisjeswerk zodat je je vertrouwen weer goed krijgt,

De eerste keer dat ze van kiet ging kwam waarschijnlijk omdat ze schrok van jouw uit balans zijn, kan je een paard niet kwalijk nemen :)

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 09:19

Ik denk ook dat het twee parcoursje misschien iets te veel voor haar was. Heb al wel een aantal keer met haar geïsoleerd gesprongen en dan ook wel die hoogte maar dan gewoon een losse hindernis.
Haar rug is mooi los dus dat is het probleem niet.
Ik denk inderdaad dat ze de eerste keer schrok van mijn neerkomen dus ik neem haar ook zeker niet kwalijk.
Mijn houding boven de sprong is wel redelijk alleen weet ik niet zeker of ik bij de tweede val hard neer kwam of niet. Ze nam wel een vrij ruime sprong dus wie weet is dat het.

Waarschijnlijk is het een combinatie van alles....Alleen is het zo vervelend dat je dan direct aan jezlef gaat twijfelen....

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:29

Ik zou dan KiWiKo's raad opvolgen en er af en toe een iets "hogere" sprong tussendoor nemen. Rustig opbouwen voor jullie allebei fijn. Dan kom je er wel!

Ik vind het trouwens beter om aan je zelf te twijfelen dan aan je paard! Het gebeurt te vaak andersom!

Succes en jullie komen er!!!!

Groetjes Martina

edit typ foutje

Tinker32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:04

Ik heb het (nog) niet gehad, maar ik leef met je mee!
Houd het springen laag en laat evt. iemand anders wat hogere hindernissen met haar springen.
Zorg in ieder geval dat ze niet denkt van: Hee! Als ik bok na de sprong en dan ga rennen hoef ik niet meer te springen!

succes!

Tinker32

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:19

Even ter verduidelijking....ik heb erg veel ervaring met springen. Heb met de pony's altijd in het Z gesprongen dus dat is niet het probleem. Ben alleen nu in ouder ben onzekerder en banger om te vallen....Weet niet waar dat aan ligt.

In ieder geval alvast bedankt voor de tips...

En idd, er wordt te vaak aan het paard getwijfeld. Ik heb geleerd altijd eerst bij jezelf te kijken want 90% van de problemen is door een fout van de ruiter...

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:37

wat vervelend he, al dat gedoe met zelfvertrouwen! ik heb wel een beetje een ander 'probleem' met zelfvertrouwen, mijn paard heeft zelf eigenlijk bijna geen zelfvertrouwen, en daarbij heeft hij heel veel energie en is heel lui, dus dat is niet de mooiste combinatie :P ik heb ook wel het probleem met bang zijn om te vallen, al helemaal met springen, en mijn advies is gewoon laag beginnen en niet buiten de les, in je eentje dingen gaan proberen. ik ben sinds ik mn paard heb, 4 keer gevallen alle 4 de keren was een weigering met springen.. als het hem te hoog wordt of hij komt niet helemaal uit, dan stopt ie gewoon,... maarja, blijf gewoon in de les springen, en doe gewoon eerst kruisjes en lage steiltjes, als je van jezelf vindt, en ook van je paard, we kunnen samen wel wat hoger, dan ga je gewoon wat hoger, en zo gewoon zelfvertrouwen opbouwen tot het goed gaat.

over dat bokken na de sprong, ik zou niet weten waar dat aan zou kunnen liggen, maar misschien kan je ook kijken of het zadel wel goed past? daar kan het ook aan liggen.. :D succes!

hmarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:50

Ik heb ook een paard dat bokt na de sprong (erg gemeen met hele bolle rug, moeilijk uit te zitten). Het probleem bij mij was dat ik niet snel genoeg mijn kuit eraan had om zijn achterhand weer actief te maken. Hier maakte hij gebruik van.
Ook ik ben hier heel onzeker over geworden (ook mede omdat hij heel erg kan bokken bij het aangalloperen en ik er in diezelfde periode ook verschillende keren af gevallen ben).

Ik ben helemaal opnieuw begonnen. De eerste keer na de laatste val (ook de ergste, op mijn hoofd beland) heb ik op het paard gezeten in een dressuurles. Ik durfde werkelijk niets. Geen benen, geen teugelhulp en ik kwam er met knikkende knieën en bijna in huilen uitbarstend vanaf. Toch heb ik doorgezet en de eerste weken alleen maar in lessen gereden zonder te galloperen, om weer vertrouwen te krijgen.
Na een aantal maanden ben ik opnieuw begonnen met springen, eerst heel laag en alleen kruisjes. Dit heb ik langzaam opgebouwd en daarbij erg veel aan mijn techniek verbeterd. Hierdoor heb ik meer controle over mijn paard tijdens het springen en kan ik inmiddels de meeste bokken voorkomen.
Ik spring nog steeds niet op mijn vroegere hoogte, maar ik kom er wel. Vertrouwen is belangrijk, zonder kom je nergens, dus neem je tijd!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:01

RUI-->OPG