Me paard gaat voorleding uit zijn plaat al loop ik weg en hij staat in de longeer bak of rij bak. en hij woord pas weer rustig al ben ik weer. al ga ik een uur bij hem weg hij gaat dan lettelijk een uur uit ze plaat. dit hebben we ook uit geprobeert. hij gaat des nood voor mij door het schrik draat. het raren is hij heeft het niet als hij op zijn stal staat. of vast staat en ik weg ga om spulletjes tepaken. egt allen in de bak.
ik heb mischien wel ee idee waar door dit kan komen. ik ben van hem afgevallen en sins toen ben ik alles voor der. ik rij daar door volopig ook iet op dr maar doe ander dingen met dr.
maar hoe leer ik haar dit af. ze heeft dit pas sins kort maar ze gaat er zo heftig aan toe dat ik het nu al wil stoppen. atans dat ik weet hoe ik er mee moet omgaan.
wie heeft hier ervaring mee ?
wie kan me helpen. ik hoor het graag
aeolusnr1
Geplaatst: 18-01-09 00:03
breng haar eens op training , ik denk zeker haar te kunnen helpen.
Hoe reageert ze als je buiten de bak blijft en dan alleen toekijkt?
Ze moet zich goed leren voelen ook al is ze alleen. Jij bent haar kudde en ze voelt zich blijkbaar niet fijn en veilig in de bak. Ze moet leren dat er in de bak niks engs gebeurd als jij er niet bij bent.
Wat ik zou doen is het wat langzaam afbouwen. Eerst sta je bij haar in de bak, zonder dat je iets met haar doet. Dus niet aaien oid, gewoon alleen maar wachten of juist met iets anders bezig zijn. Bedenk maar wat, balkjes neerleggen of opruimen oid. Daarna sta je buiten de bak, weer alleen toekijken, niet aanhalen of tegen haar praten oid. Daarna ga je buiten de bak met iets bezig, ze kan je wel zien. Als dit goed gaat zorg je ervoor dat je soms even buiten haar zicht bent. Niet te lang, want je moet alweer in zicht zijn voordat ze zich druk gaat maken. Die momenten maak je steeds langer. Soms kan het helpen om bijvoorbeeld een plukjes hooi neer te leggen in de bak voor wat afleiding. Ga naar haar toe als ze rustig is.
Misschien heb je dit allemaal al geprobeerd. Maar anders veel succes.
lisa81 bedankt voor deze nutige tips. ik ben eigelijk altijd in haar zocht ze kan me altijd zien. ook als ik iets aan het opruimen ben. als ik gewoon bij de bak sta en bijv aan het praten ben en met me rug naar haar sta gaat ze eerst heel erg aan dacht bij me trekken maar ik neger dat dan is het goed en gaat ze haar eigen gangetje. en is het ook gewoon goed. maar als ik dan ook maar 1 pasje veder zet dan schiet ze al de stress in. in de bak eerst blijfen staan in gewoon geen doen. want als ik er dan uit moet dan heb ik haar in me nek zitten das ook niet alles. vandaag ben ik bij de trailers gaan staan en dat ze mij kan zien en horen en dan ging ik gewoon tegen dr praten even het weer bijv maar het hielp wel. ze voelden zich niet 100 procent maar ze vond het wel goed. dus maar aan je tips heb ik wel wat.. nu maar hopen dat dit of een fase is of iets wat door e tips kan worden verholpen