Paard mee op vakantie. Waar rekening mee te houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NZuidII

Paard mee op vakantie. Waar rekening mee te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 21:21

Heee iedereen,

Misschien is het een beetje vroeg om nu al een toppic te openen.
maar ik ga samen met mij ouders en een vriendin, in mei op vakantie naar Texel.
Van vrijdag tot vrijdag.
Nu overwegen mijn ouders om de pony van mijn vriendin en die van mij mee te nemen.
Ik heb daar nog wat vraagjes over, en waar kan ik die nu niet beter stellen dan op Bokt :D

1. Is het niet te lang voor de paarden om een dikke week op een eiland te staan, in een vreemde box, veel buitenritten en vreemde omgeving??

2. waar moet je allemaal rekening mee houden?
Moeten de paarden bijvoorbeeld ook speciale inentingen hebben?? (zoals bij honden die op vak gaan)

3. Hoe zit het met de boot reis, moet je daar ook ergens rekening mee houden?

4. en wie weet een leuke stal en de leuke plekjes van Texel te paard??!!!

Alle tips en reacties zijn welkom :D

Sorry voor de vele vragen.

Liefs,, :wave:

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:17

Leuk joh, de pony's mee! Ik ga toevallig dit jaar ook voor het eerst op vakantie MET mijn paardje! :) (Ohja, en mijn man niet te vergeten, bij mij was het mijn man die voorstelde om Bella eens mee te nemen op vakantie!) :D :D

Ik heb niet op al je vragen antwoord, maar wel op de eerste 2.
1. Geen probleem, zij vinden het hoogstwaarschijnlijk OOK wel leuk, zo'n vakantie! En je HOEFT niet elke dag te rijden he... Als ze lekker op de wei staan kun je ze ook eens een dagje lekker laten staan toch? Ik ga zelf naar de Veluwe, en ben ook niet van plan om 7dagen te gaan rijden... :D
2. Zorg inderdaad wel dat je inentingen in orde zijn! Neem uiteraard het paspoort van de pony's mee met daarin de datum van de laatste enting, zorg dat die nooit ouder is dan 1 jaar.. :)

3. zou je moeten informeren bij de rederij :)
4. Geeen idee, maar ook daar komt wel antwoord op, want hier op bokt zitten vast wel Texelaars! :D

Veel plezier alvast! :) :)

Maariijee

Re: Paard mee op vakantie. Waar rekening mee te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:18

Die stallen is geen probleem, pony's gaan vaker naar vreemde tereinnen (wedstrijd, kampen), Je hoeft ze daar volgensmij niet inteenten, want het is gewoon in Nederland.
Niet vergeten het paspoort mee te nemen!
En dan zouik bij de bootreis bij je paard blijve, ivm enige spanning ofso,
Nou prettige vakantie!:)

Sanneeerrd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:07

wat leuk!
ik ga dit jaar ook met me paardje op vakantie, maar ik moet hem delen dus huren we er twee pony's bij.

over die week op een vreemd terrein zou ik me geen zorgen maken, hij staat met zijn vriendje en ik neem aan dat jullie ze lekker veel aandacht gaan geven.
of er nog speciale dingen zyn .. nou het voer.
je moet daar goeie afspraken over maken met de mensen waar hij komt te staan.
als je hem in de wei doet moet je even op eventuele giftige dingen en alles letten.
op de bootreis zou ik inderdaad ook gewoon bij hem in de buurt blijven om te zien hoe het hem bevalt.
zelf ben ik niet op paardenvakantie in texel geweest dus daarover kan ik je geen tips geven.
maar, google is je vriend!

heeel veel plezier op je vakantie alvast!

ILoveeyouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:36

die vreemde plek is denk ik niet lang een vreemde plek meer,,
als hij/zij het naar zijn zin heeft.

en je elke dag langs komt

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:32

De bootreis naar Texel is trouwens maar iets van 20minuten... dus dat valt reuze mee! :)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:24

Als je de bootmaatschappij vertelt dat je met paarden komt, krijg je voorrang om de boot op te gaan.
Je inentingen moeten zijn zoals overal in nederland.
Houd rekening met je krachtvoer; als je dat thuis geeft na een rit, moet je datzelfde voer nu ook meenemen. Paarden kunnen overstuur raken als ze ander voer krijgen. Je wilt niet dat ze juist in de vakantie ziek worden.
Je gaat toch met een ander paard en die twee kennen elkaar? Nou dan zet je ze bij elkaar in de wei en alles is snel goed. Een paard past zich snel aan.
Veel plezier!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:35

1: is vaak geen enkel probleem, je kent je paard het beste daarvoor. Een dip merkt je vaak na 3 -4 dagen, als je de dagen ervoor veel gedaan hebt met je paard, dan merkt je dat hij dan vaak eerder moe is, als je daar mee rekeing houdt is er niets aan de hand.
2: Paspoort mee nemen; eigen voer + emmer e.d.; zorgen voor evt. goed beslag, reserve (onderdelen) voor je harnachement, poets en wasspullen, anti vliegenspul; evt. slot om evt. kast (voor je spullen) mee op slot te kunnen doen (als die daar is); hooi voor onderweg + water; eerste hulp spulletjes voor simpele zaken; bij een paard met witte neus zonnebrandcrème tegen het verbranden.
3: bootreis: rederij vragen, ik heb zelf nog geen ervaring met een bootreis, maar zou er wel bij willen kunnen.
4: geen idee, googlen op texel en pensionstalling?

NZuidII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 19:44

Alvast heel erg bedankt iedereen :D
Over de stalling op een vreemde plek hoef ik me dus geen zorgen te maken.
Wat jullie zeggen de ponys staan lekker met hun tweeën, dus dat komt hoop ik wel goed.

Liefs,,

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:52

Nou ik ben regelmatig met mn paard op vakantie geweest, en het ligt er natuurlijk aan wat het karakter van je paard is. Die van mij vind het heerlijk op vakantie, past zich overal aan, de box vind ze al gauw goed als er eten in ligt en op de wei kennen ze elkaar.

Wel zou ik je eigen bix meenemen, kunnen ze daar idd niet ziek van worden.

En zorgen dat je paard zn gewone inentingen heef, das meestal al genoeg!!

Lekker hoor, samen met je paardje weg, alvast veel plezier ;)