Aanteking castratie in paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Mel

Aanteking castratie in paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 19:30

Hallo bokkers.

Ik heb mijn Haflinger als ruin gekocht. Er staat alleen nergens in het paspoort iets over een castratie, op pagina 1 van het paspoort staat ook gewoon dat hij een hengst is. Ik weet verder niet wanneer hij gecastreerd is etc, wel weet ik dat het pas heel laat is gebeurd (lees 5 jarige leeftijd).
Moet ik hier achter aan? Klopt het dat het gehele paspoort nu niet geldig is?

Hij springt wel op zijn vriendinnetje maar vertoond verder geen hengstengedrag volgens mij. Er hangen ook geen ballen ( := ) . Dus hij is denk ik wel echt gecastreerd.

Melanie.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:35

Als je het zeker wil weten dat hij ruin is, zou ik er altijd eerst een DA bij halen. Jou haflinger kunnen misschien geen ballen meer onder hangen, maar het kan ook zijn dat het een klop hengst is geweest. dan is er 1 bal weg gehaalt en de andere zit nog in de buik holte. Als de DA zegt dat het zeker is dat hij 100% ruin is, dan zal ik het stamboek eventjes bellen waar de ruin in geschreven staat dat ze dat daar eventjes om zetten.

Urielle

Re: Aanteking castratie in paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:44

Da moet gewoon (na controle) handtekening, stempel en krabbel zetten dat je paard gecastreerd is, dan ben je weer in orde qua paspoort.

_melis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:40

mel ik hoop aan de ene kant echt dat haf een ruin is..
maar anders krijgen we een veulentje
daar zullen ze op stal niet zo blij mee zijn...
ik ga wel even dit topic volgen :D kijken wat iedereen te zeggen heeft..

pielewiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:03

Toen mijn vriendin haar shetje liet castreren, bleef er ook gewoon in het paspoort staan dat het een hengst is. De dierenarts zei: "Als je op wedstrijd zou gaan is het wat anders, maar als ie alleen op de weide staat hoeft het niet verandert te worden."
Dus daarom heeft ze het niet laten veranderen!
Als je wedstrijden wilt gaan rijden met je pony, zou ik het wel laten veranderen!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:05

Oke bedankt! Dan zal ik het de dierenarts vragen als hij langs komt. Ik wil inderdaad wedstrijden gaan rijden dit jaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:06

pielewiel schreef:
Toen mijn vriendin haar shetje liet castreren, bleef er ook gewoon in het paspoort staan dat het een hengst is. De dierenarts zei: "Als je op wedstrijd zou gaan is het wat anders, maar als ie alleen op de weide staat hoeft het niet verandert te worden."
Dus daarom heeft ze het niet laten veranderen!
Als je wedstrijden wilt gaan rijden met je pony, zou ik het wel laten veranderen!

Maar als de DA toch op het erf is, is het een kleine moeite om het handmatig in het paspoort te laten zetten met een handtekening en stempel van de DA. Kan ze ook de volgende keer vragen bij het enten.

pielewiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:20

Dat mag niet meer (handmatig erin zetten), dan zou ze het paspoort helemaal opnieuw moeten laten maken en dat kost best veel geld! :)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:50

Waarom mag dat niet? Er staat gewoon een vakje wat de dierenarts kan invullen, net als bij de entingen. Ik heb mijn jonge paardje in 2008 laten castreren, is gewoon handmatig in het paspoort gezet.

pielewiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:01

Ow, dan weet ik het ook niet. Dat werd iig toen tegen hun gezegd! :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:23

pielewiel schreef:
Ow, dan weet ik het ook niet. Dat werd iig toen tegen hun gezegd! :+

Ik heb even nagekeken in het paspoort en op pagina 4 kan de DA dit gewoon handmatig vermelden.
Ook signalementscorrecties kunnen hier handmatig worden veranderd.
Wel moet er een stempel en handtekening van de DA bij staan (net als bij de entingen).

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:52

bij het KWPN staat er bij mij alleen maar in Mannelijk, nergens een vermelding of het dier gecastreerd is (vorig jaar gebeurd).