mijn shetlander was deze zomer zó braaf!
ik heb haar sinds de zomer vakantie, en echt, het voorbeeld van een super brave shetlandpony.
als ze loopt loopt ze in een mooi tempo door, soms ook niet, en dan is ze sloom.
maar nooit vervelend of te snel.
nooit dwars, braaf kindjes op haar rug toelaten, helemaal verkeersmak, ze kon gewoon los (touw over de hals) als we in het bos even een pauze hielden, enz.
maar nu..
het zal wel aan de winter liggen neem ik aan,
maar ik kan haar niet normaal longeren, ze doet dan niks anders dan heel hard galopperen (echt heel hard, buik aan de grond zegmaar).
als ik haar aan de hand meeneem het weiland in doet ze erg druk, bokt dribbelt en probeert te stijgeren of weg te rennen. (is dat spel? of dwarsheid?)
als ik haar loslaat rent ze gelijk met een noodgang terug naar de plek waar ik haar het voer geef.
1 keer tikte ze toen ik met haar liep met een voorbeen tegen mijn been aan, en ze weet dan ook echt wel dat ze fout zit want als ik mopper dan doet ze gelijk schichtig.
ik sla haar nooit ofzo, als ik haar corrigeer laat ik haar achteruit lopen, of als ze bijvoorbeeld 'hengelt' met achterbeen optillen, dan krijgt ze een por in de zij, met mn knie.
(het is een kleine pony, 93 cm hoog, en ik ben 175 cm lang).
dat hengelen deed ze bij de hoefsmid ook, ze kwam zelfs omhoog (stijgeren) tijdens het bekappen.
met wandelen probeert ze weg te rennen, en stom, maar zo'n shet is lastiger te houden dan een grote pony!
ze gooit gewoon haar hoofd omhoog, en haar 'lichaam' zegmaar haalt me dan in.
ik wandel nu eigenlijk weinig met haar, omdat ze zo onrustig is, en me het idee geeft dat ze liever in de wei blijft staan.
als ik naar haar toe loop met hoofdstel of touw rent ze voor me weg, als mijn dochter tegen haar rug leunt of op een andere manier de indruk wekt dat ze op haar rug wil gaan klimmen loopt ze geïrriteerd weg.
kortom, de pony is nogal veranderd.
nu vraag ik me af, wat zou het zijn.
probeert ze me uit?
of is het puur de winter?
of zit ze lekkerder in haar vel nu ze losloopt (ze stond bij de vorige eigenaar aan de stik),
en nu ze behandeld is door de fysio?
haar rug zat erg vast en ze liep erg stijf in de achterhand, nu is dat een heel stuk beter.
zou dit nu de echte aard van het beestje zijn, of zou ze in de zomer weer rustiger zijn?
of zou het kunnen dat ik iets doe op de 1 of andere manier, waardoor de pony veranderd?
ze is volgens mij altijd op de no-nonsense manier behandeld, en ik tut veel meer, en ben soms ook wel wat onzeker jammer genoeg (ik werk eraan).
zou ze doorhebben dat ze ruimte heeft om te klieren?
in rangorde is ze erg onderdanig zeg ik er even bij.
het is niet echt een 'probleem' ofzo hoor, pony is wel eerlijk, bijt niet, is lief.
alleen zo druk dus, en die kuren, dat is echt nieuw!
ben benieuwd naar reacties