zo druk, wil steeds wegrennen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

zo druk, wil steeds wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 18:27

hoi,

mijn shetlander was deze zomer zó braaf!
ik heb haar sinds de zomer vakantie, en echt, het voorbeeld van een super brave shetlandpony.
als ze loopt loopt ze in een mooi tempo door, soms ook niet, en dan is ze sloom.
maar nooit vervelend of te snel.
nooit dwars, braaf kindjes op haar rug toelaten, helemaal verkeersmak, ze kon gewoon los (touw over de hals) als we in het bos even een pauze hielden, enz.

maar nu..
het zal wel aan de winter liggen neem ik aan,
maar ik kan haar niet normaal longeren, ze doet dan niks anders dan heel hard galopperen (echt heel hard, buik aan de grond zegmaar).
als ik haar aan de hand meeneem het weiland in doet ze erg druk, bokt dribbelt en probeert te stijgeren of weg te rennen. (is dat spel? of dwarsheid?)
als ik haar loslaat rent ze gelijk met een noodgang terug naar de plek waar ik haar het voer geef.
1 keer tikte ze toen ik met haar liep met een voorbeen tegen mijn been aan, en ze weet dan ook echt wel dat ze fout zit want als ik mopper dan doet ze gelijk schichtig.
ik sla haar nooit ofzo, als ik haar corrigeer laat ik haar achteruit lopen, of als ze bijvoorbeeld 'hengelt' met achterbeen optillen, dan krijgt ze een por in de zij, met mn knie.
(het is een kleine pony, 93 cm hoog, en ik ben 175 cm lang).
dat hengelen deed ze bij de hoefsmid ook, ze kwam zelfs omhoog (stijgeren) tijdens het bekappen.

met wandelen probeert ze weg te rennen, en stom, maar zo'n shet is lastiger te houden dan een grote pony!
ze gooit gewoon haar hoofd omhoog, en haar 'lichaam' zegmaar haalt me dan in.
ik wandel nu eigenlijk weinig met haar, omdat ze zo onrustig is, en me het idee geeft dat ze liever in de wei blijft staan.
als ik naar haar toe loop met hoofdstel of touw rent ze voor me weg, als mijn dochter tegen haar rug leunt of op een andere manier de indruk wekt dat ze op haar rug wil gaan klimmen loopt ze geïrriteerd weg.

kortom, de pony is nogal veranderd.
nu vraag ik me af, wat zou het zijn.
probeert ze me uit?
of is het puur de winter?
of zit ze lekkerder in haar vel nu ze losloopt (ze stond bij de vorige eigenaar aan de stik),
en nu ze behandeld is door de fysio?
haar rug zat erg vast en ze liep erg stijf in de achterhand, nu is dat een heel stuk beter.

zou dit nu de echte aard van het beestje zijn, of zou ze in de zomer weer rustiger zijn?
of zou het kunnen dat ik iets doe op de 1 of andere manier, waardoor de pony veranderd?

ze is volgens mij altijd op de no-nonsense manier behandeld, en ik tut veel meer, en ben soms ook wel wat onzeker jammer genoeg (ik werk eraan).
zou ze doorhebben dat ze ruimte heeft om te klieren?
in rangorde is ze erg onderdanig zeg ik er even bij.

het is niet echt een 'probleem' ofzo hoor, pony is wel eerlijk, bijt niet, is lief.
alleen zo druk dus, en die kuren, dat is echt nieuw!

ben benieuwd naar reacties :)

Marigold

Re: zo druk, wil steeds wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 00:24

niemand?
of is het een te lang verhaal plus dat het in een niet veel bekeken categorie staat..

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:59

Soms hebben pony's en paarden een tijd nodig om zich thuis te voelen. Het kan ook dat ze zich zo gedraagt doordat ze nu ze los loopt en door de fysio behandeld is. Al klinkt het niet erg respectvol wat ze doet..
Het kan ook zijn dat ze voelt dat jij onzeker bent en ze daardoor zo reageerd. Daarmee ben je al aan het werk schrijf je, maar werk je daar ook aan samen met haar? Staat ze samen met andere paarden en pony's?
Ik zou als ik jou was mezelf verdiepen in grondwerk. Gewoon opnieuw met haar beginnen, komt vast wel goed :j

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:24

Alle omstandigheden die veranderd zijn lijken er wel bij toe te dragen......
Ik zou ook even weer beginnen bij grondwerk. Dat je het zelf even niet meer weet maakt dat je ook twijfelt, zoekt naar datgene wat en waaroms en dat voelt een paardje. Daarom weer even heel simpel houden en zorg dat jij dan wel goed weet wat je van hem wilt...elk stapje een succes laten worden, dan weer opbouwen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 22:32

daar zit wel wat in ja, klein beginnen..
vandaag tilde ik haar voorbeen op (naar voren), liet ze toe, en ik zette het weer neer.
daarna gelijk beloond.
nog een keer gedaan, ging weer goed.

ik las gister ergens op bokt dat paarden meer leren van belonen dan van straffen.
en hoe logisch dat ook is, soms zit je voordat je het weet in een soort van negatieve spiraal..
zaak dus om daar uit te komen :)

bedankt voor het reageren!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:43

Je verteld er niet bij hoe oud de shet is. Dat de paarden momenteel toch even anders zijn dan anders, ligt ook wel een klein beetje aan het rare weer. Sommige van mijn paarden zijn al aan het verharen, en ook div. van mijn paarden zijn anders dan normaal. Het is dan ook wel een rare winter...eerst redelijk warm met veel regen, dan ineens 3 weken behoorlijke vorst, waardoor ze zich niet naar behoeven kunnen bewegen.
De stoute dingen moet je natuurlijk niet accepteren, maar dat ze anders zijn dan "normaal" is ook bij mijn 32 eigen en pension paarden heel goed vast te stellen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 22:45

mijn pony is ca 12 jaar. (officieel in paspoort 12 jaar, maar dat paspoort heb ik zelf geregeld, dus ze is aan de hand van de tanden geschat op 12.)
nu bijna 13 dan dus.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:30

Je gaf het eigenlijk zelf al een beetje aan, zou het mssn niet kunnen komen dat ik iets verkeerd doe, ik vrees dat daar het echte probleem idd zit. Een leider die af en toe twijfelt is voor een paard zo erg verwarrend dat er een gedrag ontstaat dat nooit in de ogen van de mensen als goed ervaren zal worden, zaak is er terug voor te zorgen, dat jij, altijd en overal bij het paard de leider bent, dat geeft vertrouwen, rust, en is iets om op te steunen.
Je moet dus zelf ook als leider de rangorde steeds even checken en het paardje er ook op wijzen; ik geef even een klein voorbeeldje, je komt aan de stal , je doet de deur open en zelfs voor je hem een aai geeft zeg je hem hop terug; dit terwijl je binnenstapt, en de pony moet dan ook echt voor je een paar passen achterwaarts, en je echt de ruimte geven. Als dit goed lukt is de bevestiging er dat jij hier heel duidelijk de leider bent, dit moet je dan ook in alle andere situaties doortrekken , gewoon zelfde principe.

Het drukker zijn , zou idd ook een gevolg kunnen zijn van het koude weer, maar ik denk persoonlijk dat het ook zou kunnen liggen aan een te grote hoeveelheid krachtvoer, beperk dat echt tot het minimum, shets zijn pony's die eigenlijk behoren tot de oude oerrassen , die oorspronkelijk leefden in heel onherbergzaam gebied met weinig rijke voeding, wees echt supper zuinig met krachtvoer, wel veel hooi ter beschikking stellen en eventueel nog een extra zout/mineralen blok.

Hoefjes geven is iets dat jij uiteraard ook heel dikwijls moet oefenen, das niet het werk van de hoefsmid