Weg zonder betalen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Weg zonder betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 15:59

Misschien kan iemand op bokt mij hierbij helpen. Een tijdje geleden is er een pensionklant weggegaan zonder betalen van de laatste maand.
Volgens deze mensen is het overgemaakt.Op het div. keren vragen om een copie van het afschrift van de betaling als bewijs wordt niet gereageerd.
Op mijn rekening staat het in elk geval niet bijgeschreven.
Hoe kan ik dit verder oplossen?? En wat kan ik er verder aan doen om dit te voorkomen in de toekomst?
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 15-01-09 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Weg zonder bealen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:01

Gewoon net als ieder ander bedrijf, herinnering sturen, 1 e aanmaning, 2e aanmaning en dan naar de deurwaarder. Bijkomende kosten zijn voor hun.

In het vervolg? Paard niet van het erf voordat netjes aan de verplichtingen is voldaan? Of het stalgeld aan het begin van de maand laten betalen ipv aan het eind?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:06

Zoals Janne zegt: herinnering, 1e + 2e aanmaning (aangetekend) met bijkomende adminstratieve kosten (per aanmaning 10%) en dan deurwaarder.
Je kan het best bij de eerste herinnering al beginnen om het aangetekend te versturen, met daarbij ook vermeld dat als ze aan kunnen tonen dat het bedrag daadwerkelijk betaald is, zij dat dienen te doen.

Ikzelf ben in dat geval vrij medogenloos. Bij mij staan alleen paarden die op rust staan, dus heb ik niet veel aanloop. En ik kan me voorstellen dat je niet als een waakhond 24/7 bij je oprit staat. Indien hier niet betaald wordt, gaat het slot op de poort en komt er geen trailer meer de stoep op en geen paard de stoep af.

Maar heb eens gehad dat ik ergens een paard op moest halen (transport) en waarbij de pensioneigenaar woedend werd, omdat er voor 2 paarden 3 maanden geen stalgeld betaald had.
Paarden mochten ook niet het erf af voordat er betaald is. Eigenaresse heeft geprobeert het erf af te komen, maar omdat ik liever geen gemier had met de eigenaar van de (overigens GROTE) stal, heb ik hem hierover ingelicht toen de dame in kwestie even uit zicht was.
Ikzelf heb erop gestaan mijn transportkosten contant afgerekend te krijgen, anders had ik wellicht nu naar mijn centen kunnen fluiten.

Aerdenhout, heb jij geen borg (1 maand stalgeld)? Ik doe dat wel, mocht een klant niet betalen, dan heb ik altijd nog 1 maand stalgeld in de pocket.
Laatst bijgewerkt door Imker op 15-01-09 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:06

Net wat Janne al zegt idd! Ik betaal altijd mijn stalgeld in de eerste week vd nieuwe maand! Op deze manier loopt je je geld minder snel mis denk ik!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:09

Oja, bij mij betalen ze ook een maand vooruit, dus de eerste van de maand dient het stalgeld van die maand op mijn rekening te staan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 16:16

Dat is misschien nog niet zo'n gek idee om een maand van te voren te laten betalen.
Slot op de stal ging in dit geval niet op omdat ze "stiekum" s'avonds zijn weggegaan.
Zeker omdat ze al vele jaren op stal stonden, had ik dit nooit verwacht.
Zo zie je maar weer dat niemand te vertrouwen is.
Nee hoor dat is god zij dank niet zo!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:21

nou ja zeg, dat vind ik toch echt wel het toppunt van ondankbaar zijn.. zoals ik uit je verhaal begrijp stonden ze al een hele tijd bij je op stal, en ging alles goed? als je dan weg gaat, lijkt het me toch wel normaal dat je even gedag zegt en het geld betaald.. weet je waar ze nu staan? ga je daar toch ff melden dat je je geld wil ;)

succes :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:22

Een kat in het nauw maakt rare sprongen, zeggen ze wel eens?
Heb je enig idee waar ze nu heen zijn gegaan? Ik zou zeker contact met de nieuwe pensionbaas zoeken, aangezien ze zo'n truc nog wel eens uit kunnen gaan halen.

aerdenhout1

Re: Weg zonder betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 16:28

Er is natuurlijk wel het een en ander gebeurd en de spanning op stal was best hoog, maar na 13 jaar zo maar weggaan had ik echt niet verwacht.
Ik had het netter gevonden als ze het me gewoon hadden verteld dat ze zouden vertrekken.
( was ik ook niet in paniek geweest toen ik s'morgens ineens een paar paarden miste en dacht dat ze gestolen waren!)
Gelukkig viel het kwartje snel, al had ik de politie al ingelicht!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:32

Ik betaal uit mezelf ook altijd in de 1e week van de nieuwe maand,heb een hekel aan schulden.Mocht je dan krap komen te zitten heb je genoeg tijd om dingen te regelen.
Vind dit ook een goed uitgangspunt hoor en dat mag jij best van je pensionklanten vragen ;)

Snap nooit dat mensen dit zomaar doen,kan begrijpen dat je je bedrogen voelt en aanmaning sturen lijkt mij dan ook geen slecht plan."Zomaar" weggaan vind ik ook beetje vreemd,gewoon zakelijk blijven in die dingen.Helaas kun je tegenwoordig niemand meer vertrouwen blijkt maar weer eens.

Sterkte ermee en hoop dat je eruit komt :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:43

Als iemand gelijk van stal vertrekt is het logisch dat de huur al betaald is voor de komende maand of week, of dat ze opgezegd hebben volgens een opzegtermijn van zeg maar een maand zodat je in de gelegenheid bent om een nieuwe klant te zoeken en je niet een paar weken met een lege onbetaalde box zit.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:48

Ik zou in elk geval het pensiongeld vooraf laten betalen. Vertrekken klanten dan op de manier zoals je omschrijft eerder, is het hun pech, zijn ze hun geld kwijt. Met anderen kun je afspreken dat ze alleen een deel van de maand - tot aan vertrek - betalen. Hoewel het volgens mij ook vrij normaal is dat je gewoon de hele maand betaalt, ook al maak je er maar twee weken gebruik van.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:56

Inderdaad een maand volle stallingsgeld borg vragen voordat ze op je pensionstal mag komen stallen en de stallingsgeld vooruit laten betalen en niet achteraf, aan het einde van de maand.

Mocht ze willen vertrekken, prima, dan gaan ze gewoon. je hebt het geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:56

Als ze een maand van te voren aangeven op welke datum ze vertrekken, betalen ze gewoon tot die datum, ook al valt dat bijvoorbeeld midden in een maand. Dus betalen terwijl ze er niet meer staan hoeft niet, als ze op tijd hebben aangegeven dat de box vrijkomt.
Het lijkt mij gewoon een kwestie van fatsoen, voor andere mensen is een opzegtermijn nodig.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:02

misschien aan het begin van de maand laten betalen, en je kan misschien (als deze mensen niet té ver weg wonen) ook langs gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:09

VSW --> TAO.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:16

Ik werk met een contract waar de hele procedure betreffende het niet of niet op tijd betalen van de rekening beschreven staat. Als het nl tot juridisch gehannes komt, valt men hierop terug: anders kan de tegenpartij zeggen 'dat wist ik niet...'
Verder werk ik precies als Imker: borg + vooruit betalen (1ste van de maand).
Wanneer je afspraken duidelijk op papier hebt staan, kan je er makkelijk werk van maken. Staat er niets op papier, dan zou ik aanmaningen versturen en dreigen met een incasso... en vervolgens hopen dat zij daar gehoor aan geven, want als er niets op papier staat valt er weinig te eisen.... Heel veel succes iig!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:39

Deurwaarder inschakelen...keihard maar nodig denk ik
En niet meer dan normaal om vooruit te betalen, moet je met je huur van je huis enz ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:41

Maar je betaald toch altijd een maand vooruit?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:50

Aerdenhout1, ik wil je anders wel even een kopietje doen toekomen van mijn huurcontract? Dat is misschien voor in de toekomst handig en je bent iig gevrijwaard van dit soort fratsen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:43

Contract opstellen :j

Het meest dekkende contract wat ik heb gehad, was een maand borg, altijd vooruit betalen, als klant drie maanden niet betaald is paard en spullen in eigendom van pensionhouder tot het volledige bedrag betaald is, plus rente die na drie maanden begint te lopen. Na X maanden niet betalen, mochten spullen verkocht worden om de schulden in te vullen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:32

Dat vind ik te ver gaan, dat een paard dan eigendom wordt + de spullen, een paard is vaak meer waard dan de 3 maanden stalgeld bij elkaar, dat is diefstal vind ik, dat is mijn mening hierover.

Dan moet je het ook niet zover laten komen dat er 3 maanden niet is betaald, maar gelijk bij 1 maand niet betalen, aan de bel trekken en de eigenaar someren het paard weg te halen, dan heb je niks te verliezen want daar heb je die 1 maand borg voor.

Dat is eerlijker, of betalen of het paard weg laten halen door de eigenaar zelf, of als het niet meer betalen kan, het zelf door de eigenaar de koop zetten, en het bedrag aan je betalen wat je nog te goed had, van de verkoop van het paard.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:34

Het contract van Urielle vind ik ook erg overtrokken en als ik klant was, zou ik dat dus nooit tekenen.

Mijn contract is echter wel bindend, maar niet zo drastisch.

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:09

Dit is heel vervelend,maar waarschijnlijk niet te achterhalen als een pensionklant niet altijd via de bank betaald!
Ik heb op drie verschillende pensionstallingen gestaan,waar er maar 1 van was waarbij het automatisch van mijn rekening werd geschreven!
Bij de andere twee werd er altijd handje contantje afgerekend,dit systeem werkt alleen maar goed als pensionstalhouder dan een bewijs van betaling afgeeft en dit gelijk bij betaling ook in de boeken plaatst!
Voor beide op deze manier een bewijs van betaling en kan je nooit geen gezeur achteraf krijgen!
Ik zou idd in de toekomst met contact gaan werken!
Laatst bijgewerkt door Judje op 19-01-09 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote v.d. beginpost verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:59

[quote="Ragdollcat"]
Wel goed lezen he: eigendom tot het bedrag betaald is. Wat dus wil zeggen: zolang er niet betaald is mag de klant het paard niet eens van stal halen, laat staan poetsen of rijden.
Overigens heb ik in een andere pensionstal al wel gezien dat er eigenaren waren die een paar maanden niet betaald hadden en daadwerkelijk doodleuk hun paard bleken te hebben achtergelaten. Met de noorderzon vertrokken. Zo'n paard mag wettelijk niet eens verkocht worden tot de civiele procedure afgerond was (kan gerust een jaar of langer duren) en de kosten van onderhoud zijn dus voor de stalhouder want je kunt zo'n beest ook niet aan een lantaarnpaal binden natuurlijk.