ruin heeft last van zijn hormonen, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

ruin heeft last van zijn hormonen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 12:26

Mijn ruin van bijna 3jaar heeft last van zijn hormonen. Hij is vorig jaar maart gecastreerd, en na 2 a 3 maanden staat ie tot heden tussen 4 merrie's.

Altijd is het goed gegaan, maar de laatste tijd begint ie steeds erger te worden..
Hij springt constant op de merrie's, en de merrie's beginnen het behoorlijk zat te worden.

Eerst deed ie het alleen als ze hengstig waren, maar nu ook als ze het totaal niet zijn.
Ben zo bang dat hij zichzelf nog bezeert. Want die merrie's delen flinke klappen uit, waaronder ook gericht naar de benen.

Wat kan ik nou hiertegen doen? Want vroeg of laat gebeuren er ongelukken.
Zijn er misschien bepaalde kruiden? Of iets anders?

Ze staan overigens het hele jaar door op het land, en apart zetten vind ik geen optie.

Alvast bedankt!

take_one

Re: ruin heeft last van zijn hormonen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:17

Waarom vind je apart zetten geen optie?

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:01

Mijn vorige ruin was ook zo. was totaal niet lang hengst geweest en op zijn 19 sprong ie, als hij de kans kreeg, nog op de merrie's!

Ik heb dit ook aan mijn veearts gevraagd. ik dacht om iets te geven tegen de hormonen ofzo - ze doen dit bij merrie's ook (regumate). Maar hij vertelde me dat er niets aan te doen was.

We hebben dan maar de wei verdeeld zodat hij apart kon staan. Hij kan niet alleen zichzelf bezeren zo maar ook de merrie's, das bij ons gebeurd! die merrie was volledig gescheurd!

Succes zou ik zeggen, ik weet wat het is om zo een "hengst" op stal te hebben, maar het was wel een schatje en ik mis hem nog elke dag!! :D

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:03

Oh ja, misschien rare vraag maar omdat je zegt dat het erger wordt: Is hij goed gecastreerd? (waren alletwee zijn balletjes ingedaald).
Want daar heb ik de mijne ook nog op laten testen, ze dachten dat hij miss nog een balletje had dat niet was ingedaald en daarmee er ook niet uitgehaald was (fout veearts).

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:03

Weet je zeker dat hij volledig gecastreerd is? Je zou de eerste niet zijn met een klophengst die als ruin door het leven gaat.
Is het een optie om hem in een ruinengroep te zetten?

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:22

Da was t woord dus dat ik zocht, ne klophengst :D
ne 'piet' zeggen we hier

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 14:46

Bij de castratie zijn beide ballen verwijderd, waren flinke knoeperds :D. Dus daar zou het toch niet aan mogen liggen?

Me paarden staan op een prive stal, en hij is de enigste ruin. naast de 4 dames waar hij bij staat, zijn er ook nog 2 merrie veulens.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:50

Misschien domme vraag hoor maar als ie gecastreerd is heeft ie toch geen hormonen meer???
Ik zou in dit geval m toch apart zetten inderdaad door kans op beschadigingen/trappen...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:57

Er bestaat zoiets als een "ruinenprik". Waaruit die exact bestaat weet ik niet, het zullen ongetwijfeld hormonen zijn. Wat ik wel weet, is dat ie prima werkt. Mijn vriendin heeft een ruintje gehad, inmiddels overleden, dat het 's zomers zó druk had met de merries, dat ie niet meer aan gras eten toekwam en zienderogen vermagerde. Door de ruinenprik kwam hij in ieder geval weer voldoende tot rust om niet meer de hele dag de wilde hengst uit te hangen. Meestal was één prik per seizoen voldoende. Omdat hij door de prik uit zijn hengstentripje kwam en zijn gedrag onder invloed ervan normaliseerde, bleef hij dan ook "normaal" doen nadat de prik in principe weer uitgewerkt was.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:58

Ik zou hem ook apart zetten, desnoods met een leuke shet erbij. Als je hem er nu bij laat lopen kun je je eigen paard beschadigen, maar ook voor de merries is het gevaarlijk. Als hij zijn pielemans inbrengt en allemaal viezigheid inbrengt is dat niet goed, nog afgezien van rugklachten ed.

Ik weet dat ik als eigenaar van de merrie zou eissen dat hij eruit zou gaan.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:25

Ik heb hetzelfde probleem met mijn ruin :j Gelukkig is het veel minder geworden afgelopen maanden, aangezien hij merkt dat het neit meer lukt ;)

Ik ben ook wel beniwud naar een oplossing hiervoor, afgezien van apart zetten. Ik zou hem trouwens niet meer bij de merries zetten nu, aangezien je weet dat het een keer fout gaat. Kan natuurlijk ook zo zijn dat er iets met de merries gebeurt, en wiens schuld is het dan? Krijg je mss alleen maar problemen mee.

*houd topic in de gaten :)

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:12

de beste op lossing is hem bij die merrie's weg halen en apart zetten wat ander al zeiden

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 16:28

Zijn er nog andere mogelijkheden dan apart zetten? Dit omdat dit niet mogelijk is bij ons.

Anders toch maar eens met de dierenarts praten :P

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:32

EricPrast schreef:
Er bestaat zoiets als een "ruinenprik". Waaruit die exact bestaat weet ik niet, het zullen ongetwijfeld hormonen zijn. Wat ik wel weet, is dat ie prima werkt. Mijn vriendin heeft een ruintje gehad, inmiddels overleden, dat het 's zomers zó druk had met de merries, dat ie niet meer aan gras eten toekwam en zienderogen vermagerde. Door de ruinenprik kwam hij in ieder geval weer voldoende tot rust om niet meer de hele dag de wilde hengst uit te hangen. Meestal was één prik per seizoen voldoende. Omdat hij door de prik uit zijn hengstentripje kwam en zijn gedrag onder invloed ervan normaliseerde, bleef hij dan ook "normaal" doen nadat de prik in principe weer uitgewerkt was.

misschien eens hiernaar informeren bij de veearts?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:44

Vjestagirl schreef:
Ik zou hem ook apart zetten, desnoods met een leuke shet erbij. Als je hem er nu bij laat lopen kun je je eigen paard beschadigen, maar ook voor de merries is het gevaarlijk. Als hij zijn pielemans inbrengt en allemaal viezigheid inbrengt is dat niet goed, nog afgezien van rugklachten ed.

Ik weet dat ik als eigenaar van de merrie zou eissen dat hij eruit zou gaan.

En zo denk ik er ook over. Op het moment dat een ruin actief dekt en "all the way" gaat, heb ik mijn merrie daar liever niet tussen lopen.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:49

je kun ook met lint en paaltjes een stukje afzetten waar alle je ruin kan lopen en de rest is voor de merrie's

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 17:19

paard gaat niet all the way, springt er alleen op. Denk zelf ook dat het speelzichheid is, aangezien hij alleen maar tussen ouwe tuttenbellen zit die geen zin hebben om te spelen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:30

Cardy schreef:
paard gaat niet all the way, springt er alleen op. Denk zelf ook dat het speelzichheid is, aangezien hij alleen maar tussen ouwe tuttenbellen zit die geen zin hebben om te spelen.

Dan nog zou ik niet willen dat dit paard bij mijn paard staat. 1x verkeerd springen en hij beschadigd haar ruggewervels

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 17:46

Bedankt allemaal voor de tips.. Naast apart zetten en een bepaalde spuit weten jullie niks anders?

Zo niet, dan ga ik verder even kijken samen met de staleigenaar..

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:44

Cardy schreef:

Dan hoeft het dekgedrag dus helemaal gemotiveerd te worden door hormonen. Zou het een optie zijn om hem (tijdelijk) in een ruinengroep of een gemengde groep te zetten, om te kijken of hij blijft springen? Jonge paarden spelen veel meer dan oudere, en ruinen spelen meer dan merries. Misschien wil je paard juist een maatje om mee te stoeien, geen vriendin voor een romantisch samenzijn ;) .

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 13:56

Traiectum schreef:
Cardy schreef:

Dan hoeft het dekgedrag dus helemaal gemotiveerd te worden door hormonen. Zou het een optie zijn om hem (tijdelijk) in een ruinengroep of een gemengde groep te zetten, om te kijken of hij blijft springen? Jonge paarden spelen veel meer dan oudere, en ruinen spelen meer dan merries. Misschien wil je paard juist een maatje om mee te stoeien, geen vriendin voor een romantisch samenzijn ;) .

Ja dat begin ik nu dus ook te denken.. Probleem is dus dat ie de enige man is :Y)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:32

Ik zou zorgen dat hij een goede speelkameraad krijgt. Een jonge ruin wil spelen en dan is een zootje "oude mutsen" niet echt het ideale gezelschap. Zoek er een jonge ruin bij of zoek een stalling waar hij met andere ruinen (liefst gemengde leeftijden) kan spelen.
Apart zetten zonder speelkameraad gaat je ook problemen opleveren, want hij moet zijn speelsheid ergens in kwijt kunnen. Als er geen paard is om mee te spelen, gaat hij het proberen bij de mensen waar hij mee te maken heeft en dat kan gevaarlijke situaties opleveren.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:36

Mijn paard heeft dit in het begin ook gedaan.
Hij deed het alleen onder het rijden :(
Ben er vaak als een lappenpop af gevlogen.
Nu hij ouder is doet hij het gelukkig niet meer.

Misschien toch even appart zetten, maar dat ze wel kunnen neuzen.
Heel eerlijk gezegt snap ik niet dat je de ruin er nog in hebt staan, maar dat is mijn mening.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 19:56

Nou a.s. maandag toch maar even de dierenarts bellen, kijken of hij iets weet tegen deze puber hormonen haha.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:14

EricPrast schreef:

Ehm, de meesten weten het gewoon! Mijn Welsh Cob dekt ook en die is getest op hormonen en dat was zo laag dat het nog maar net meetbaar was!! Daar kun je tegen spuiten tot je een ons weegt, gaat niet werken en bovendien is het niet zonder risico's.

Ik denk dat een andere ruin als maatje eerder iets oplost dan weer naar de chemicaliën te grijpen.