Veulen en Moeder scheiden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odette_

Veulen en Moeder scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 10:46

Misschien kennen jullie mijn verzorgshetten wel: Fancy & Chara.

Ik wil ze graag eens apart meenemen uit het weiland, maar dan wordt degene die in het weiland blijft een beetje gek.
Als ik Chara (veulen) uit de wei haalt vindt ze het helemaal super ze geeft zelfs niets meer om Fancy (moeder). Maar Fancy gaat helemaal meelopen langs 't hek, en zodra ik niet meer langs 't weiland loop of niet in het zicht gaat ze heel hard galoperen en hinniken.

Wat moet ik dan doen? Gewoon negeren of wat?

En als ik Fancy uit het weiland haal dan wordt Chara helemaal gek, ze begint te hinniken, en ze galopeert door heel het weiland probeert onder 't draad door te gaan (lukt haar niet) Ze gaat bokken naar het prikkeldraad en dat soort dingen.

Wat moet ik dan doen? Gewoon negeren of wat?

Ik hoop dat jullie me tips kunnen geven!:)

Tanja

Re: Veulen en Moeder scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:37

TAO-->OPG

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:03

Ik zou moeder en veulen die nog niet gespeend zijn gewoon niet uit elkaar halen... Levert in mijn ogen te veel stress op voor niets... Laat ze de tijd die ze hebben met elkaar heerlijk van elkaar genieten :+:.

Maar ok, dat is mijn gedachte er over :).

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:25

Rustig opbouwen

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 10:00

@ lindake,
het gaat er gewoon om dat ze ook zonder elkaar kunnen,
dat je eventjes ze afzondelijk uit de wei kunt halen en eventjes
met ze kunt wandelen.
Met z'n tweeen tegelijk uit de wei is er lastig vooral als ik in mn eentje ben, want ze vinden het super om buiten te lopen! =)

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:08

ik zou het te griezelig vinden om het veulen alleen in de wei te laten.Wat als ze zich verwond aan het (prikkel?)draad.Of ontsnapt.Heb je geen stalletje waar het veulen veilig staat als je met de merrie even weg gaat?
Ik weet niet of je merrie ook respect heeft voor draad.die zou ik best even in het land laten lopen.Maar bouw het wel langzaam op,zodat ze leren dat de ander weer terug komt.niks mis mee.

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:14

hoe oud is het veulen eigenlijk?
Ik zou het langzaam aan opbouwen, maar dan niet in de wei.
Als je beschikking hebt over een stal zet ze dan eerst allebei in de stal ( wel een goeie stal met hoge muren, dat het veulen bijv. niet over een muur kan klimmen)
Heb je dat niet, vraag dan even extra hulp zodat die gene op het veulen in de wei kan letten.
Haal de merrie uit de wei, een klein stukje weg (evt nog wel in het zicht) en ga dan weer terug, dit hoeft maar enkele minuten te duren.
Later bouw je dat vanzelf op, steeds iets langer en iets verder. Uiteindelijk wennen ze er wel aan en kun je ze zonder problemen bij elkaar weghalen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:47

Als ik het goed begrijp, blijft je veulentje helemaal alleen achter? In dat geval vraag je iets onmogelijks van een heel jong vluchtdier. Een veulen heeft de bescherming van de kudde nodig, in dit geval haar moeder. Dit leer je haar zo niet, je traumatiseert haar alleen maar. Niet doen. Wandelen met een merrie en veulen in je uppie gaat toch prima? Ik doe het met grote KWPN-ers, geen centje pijn. Maar dat moet je ze natuurlijk wel leren. Mss dat iemand je in het begin kan helpen?

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:29

marion71, waarom zou de moeder niet bij het veulen weg mogen?
uiteindelijk als het veulen 6 maand is moet het er definitief bij weg, waarom zou je dan niet langzaam kunnen opbouwen met het weg halen? Is helemaal niet slecht voor het veulen. Zo getraumatiseerd zal ie niet raken.
Ik werk al een aantal jaren op deze manier met veulens en heb nog geen enkel veulen getraumatiseerd zien raken, integendeel ze worden er alleen maar makkelijker van.
maar dan spreek ik wel over dat het veulen ongeveer 4 weken oud is.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:30

Een veulen moet niet alleen achterblijven, da's mijn probleem. Als er soortgenoten samen met het veulen achterblijven, is het geen enkel probleem. Daarnaast moet een veulen er niet met 6 maanden af, en dan zou je het ook niet alleen in een weitje of stal doen (tenminste dat hoop ik).

TwinkleJulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:19

Zet ze eerst apart maar naast elkaar,waar ze elkaar nog kunnen zien,en daarna kan je ze helemaal apart zetten, :o

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:22

marion71, hoe haal jij dan veulens bij de moeder weg? laat je ze er gewoon bij? uiteindelijk zal het veulen er echt wel bij weg moeten.
wat wij doen ( wij hebben een stal vol met paarden pony's en elk jaar hebben we een stuk of 6,7 veulens) we laten het veulen in de stal ( hij heeft dan wel paarden om zich heen, behalve als die in de wei staan) en gaan met de moeder weg. we zorgen wel dat het een goeie stal is waar niks kan gebeuren en dat er iemand in de buurt is om het veulen in de gaten te houden.
maar imo kan zo'n veulen best alleen blijven, waarom zou het niet kunnen.. er gebeurd niks,
Dan moet ik wel zeggen dat als de veulens definitief weg gaan bij de moeder, gaan ze vaak even met zn 2 in een grote stal, of met meerdere in de wei.
Als je wedstrijdpaarden hebt gaat het ook op die manier hoor. Na een maandje of 2 gaat moeders op wedstrijd en blijft het veulen alleen.. geen enkel probleem.
Als je het maar rustig opbouwt, dan went het veulen er snel genoeg aan.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:58

Ik zou ze gescheiden van elkaar in het land zetten. (en prikkel draad is zeker geen oplossing voor paarden!
Brengt alleen maar verwondingen op en als ze door het prikkeldraad gaan ben je helemaal ver van huis
want dan kunnen ze rare wonden crie"eren! )Als je ze een tijdje apart van elkaar hebt staan, zorg je dat er meer ruimte tussen komt (dat ze dus niet meer aan elkaar kunnen ruiken e.d maar elkaar nog wel kunnen zien. Daarna kun je het afbouwen met korte scheidingen (dat ze uit erlkaars zicht zijn). Ook kun je ze scheiden maar dan met een andere pony zetten maar dan moet je wel een plaatsje hebben bij andere paarden
en dus de hulp van kennisen en vrienden (eventueel manege) nodig.

Ik zou het wel serieus nemen, want heb hier een moeder met zoon lopen, die nooit gescheiden zijn en werkelijk nu geen doen is.
De merrie hinnikt wat en galloppert wat rond, maar wanneer de ruin alleen word achter gelaten is de hell los gebroken. Hij vliegt door/over of onder het draad door, word helemaal geak op stal (met zelfs een keer een poging over de muur van 1,30 heen te klimmen met een plaffon 1 metertje daarboven) en kom ik terug met de merrie dan staat hij echt drijf nat te springen op stal en gun dit jou niet want het is echt geen pretje!

ik wens je heel veel succes en doe het vooral met geduld :9

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:52

Een veulen alleen in een stal of wei achter laten, zonder soortgenoten dus, zou ik niet doen. Geeft onnodig veel stress. Bij de sportpaarden wacht ik vaak tot een week of 6 voordat ik moeders weer oppak. Het veulen is dan een stuk zelfstandiger en kan meer hebben. De eerste keer wandel ik een stukje of longeer ik de merrie heel kort (gewoon rondslingeren aan het halster) en dat bouw ik snel op. Zodra de merrie weer in conditie is, ga ik weer op concours. Het veulen blijft nooit alleen achter. Sterker nog, ik zet er altijd een paard direct naast, waaraan ze steun kunnen hebben. Bevalt mij erg goed, weinig stress en afspenen verloopt ook eigenlijk zonder problemen. Als iemand anders het op een andere manier aanpakt, prima! Ik zou de TS willen adviseren om te zorgen dat er een maatje achterblijft. Tenslotte heeft ze die ook nodig als ze het veulen straks speent.