Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Jeanine84 schreef:Meteen afstraffen! Hij mag absoluut niet over je heen lopen! Direct corrigeren! Een flink ruk aan het touw en je stem verheffen! Mijn 2,5 jarige weet dondersgoed dat ze nooit maar dan ook nooit voor mij uit mag lopen! Ze is 1x gecorrigeert en wanneer ze het nu weer probeerd volstaat een 'eeuh!!' en ze houdt in! Als je dit nu niet corrigeert gaat ie straks veel verder en gaat ie zijn gewicht en grote tegen je gebruiken, waak hiervoor!
Marigold schreef:samen binnenzetten, dus even iemand vragen die meeloopt als dat lukt.
hij was volgens mij gewoon in paniek.
en als je niet oppast leert hij nu perongeluk dat hij bijvoorbeeld los kan komen of ongehoorzaam kan zijn, en dat kan je dan later allemaal weer oplossen..
beter voorkomen dan genezen
Jeanine84 schreef:Mijn reactie sloeg ook hierop: totaal bezweet en ontzettend lopen trekken aan het touw, over me heen lopen
Ik zou zijn gedrag negeren, hij krijgt vanzelf wel door dat wanneer hij naar binnen wil hij bij jou zal moet komen en niet andersom! Wil die niet? Laat hem maar eens een nacht alleen buiten staan dan staat ie zo bij het hek hoor!
Marigold schreef:ik zou het toch rustiger aan doen hoor, niet ineens achterlaten als hij zo in paniek is.
straks vliegt ie je nog door de draden heen, daar schiet je ook niks mee op.
en sowiezo raakt hij dan het vertrouwen en gevoel van veiligheid kwijt en zal volgens mij de volgende keer nóg erger stressen als zijn vriendje wordt weggehaald.
ik denk dat je beter eerst samen naar binnen kan halen,
dan op een gegeven moment een stukje uit elkaar lopen,
dat langzaam uitbreiden (bijvoorbeeld hem even laten grazen, andere paard laten doorlopen)
of bijvoorbeeld het andere paard even een rondje door de bak terwijl je de jaarling aan touw hebt.
kleine stapjes, volgens mij is het een gevoelig paardje die jaarling.
zou ik zeggen hoor
Mijn ruin liet hem tegen hem aan staan als een veulentje en ging over hem heen grazen, alsof big papa over hem zou gaan waken.
russel schreef:De jaarling is er nog te jong voor, die trekt zich helemaal op aan zijn oudere vriend. Het is nog maar een baby. Toen ik mijn jaarling shet kreeg, kroop hij helemaal tegen mijn ruin aan, ging zelfs onder hem staanMijn ruin liet hem tegen hem aan staan als een veulentje en ging over hem heen grazen, alsof big papa over hem zou gaan waken.
![]()
Na een paar weken heb ik eigenlijk pas contact met de jaarling gemaakt omdat het zo ontzettend snel bang was en onder de indruk. Ik deed het in de stal, mijn ruin er naast, alles rustig en veilig. Ze groeien snel die jaarlingen en geestelijk ook vind ik. Dat babyachtige is na een half jaar al een stuk minder, de moed komt nu meer naar boven.
Maar mijn kwpner die moet op een of andere manier altijd weten waar de shet was. Zo ging de shet op onderzoek uit door het gangetje van de geit in de schuilstal in te gaan, te laag en te klein voor mijn paard. Hij was aan het grazen en zijn baby was ineens weg, ik zag het gebeuren en hij flipte helemaal, zijn baby was geroofd door een adelaar. Ineens komt de shet niets vermoedend weer tevoorschijn en meteen gaat mijn kwpner weer grazen. Zeer bijzonder.
Maar ik ken het wel hoor helemaal wit van het schuim omdat ze hem buiten hadden gelaten en zijn maat binnen gehaald, dat gaat dus totaal niet. Ik weet niet wat dat is. Kuddegedrag?
. Ik vind het niet gek dat ze daarom zo aan elkaar hangen en dat er eentje zich dan ook niet laat vangen. Zulke jonge dieren horen in een kudde lekker buiten. Jong zijn, spelen, leren om sociaal te zijn met andere paarden, weerstand opbouwen en opgevoed worden door de andere paarden (liefst dus in een groep met allerlei leeftijden). Een mens kan de goede invloed van andere paarden op de opvoeding van jonge paarden nooit vervangen. Nooit!!!
Twiggy2008 schreef:Het spijt me, maar ik moet het even zeggen. Ik vind dat een jaarling en een twenter helemaal niet op stal horen. Breken ze door de omheining, dan is je omheining niet goed. Of er is iets op het land niet goed, waardoor ze uitbreken. Zoek de oorzaak en doe daar wat aan.
En nu dus op stal en dan maar een uurtje buiten? Nee. Ik vind het niet gek dat ze daarom zo aan elkaar hangen en dat er eentje zich dan ook niet laat vangen. Zulke jonge dieren horen in een kudde lekker buiten. Jong zijn, spelen, leren om sociaal te zijn met andere paarden, weerstand opbouwen en opgevoed worden door de andere paarden (liefst dus in een groep met allerlei leeftijden). Een mens kan de goede invloed van andere paarden op de opvoeding van jonge paarden nooit vervangen. Nooit!!!