reactie op zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smillie_

reactie op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 18:26

Ik rijd een 6jarig paard. We gaan vooral wandelen met 2 of meer, in de bak rijden doen we zogoed als nooit.
Het is een erg makkelijk paard in de omgang, niet dominant, naar andere paarden eerder onderdanig.

Op wandeling gaat alles meestal vlotjes, hij is erg braaf, we doen het ookal meer dan een jaar.
Hij is die omgeving dus wel gewend voor het grootste deel (groot bos)

Nu zit ik met het probleem dat de 2 paarden erg goed overeen komen en af en toe de koppigaards uithangen en beslissen stil te staan en ook te blijven staan.
Dit omdat ze niet door een plas willen en er niet rond kunnen of iets dergelijks, is maar een voorbeeldje he.

Nu als ik het gevoel heb dat hij echt met mijn voeten rammelt gebruik ik mijn zweepje al eens.
Als hij bang is niet, hij is bijvoorbeeld erg bang van omgezaagde bomen, dan krijgt hij de kans om op zijn gemak te komen en kunnen we weer rustig verder door.

Nu, wanneer ik met mijn zweep hem aantik, slaagt hij gewoon achteruit in plaats van te beginnen wandelen...
Erg lastig, vooral wanneer er een ander paard achter mij staat...
Heeft er iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? of vanwaar deze reactie komt?

Weissjee

Re: reactie op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:30

Ik denk dat als die iets eng vind, of doet alsof niet meteen een tik moet uitdelen. Maar eerst eens flink drijven. En als dat niet werkt een tik.

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 18:50

als ik flink drijf doet hij hetzelfde.
Zoals er staat doe ik het NIET als hij iets eng vindt.
Alleen als hij gewoon met mijn voeten staat te rammelen.
Het verschil daartussen is bij dit paard erg goed te merken, daar moet je zelfs geen paardenkenner voor zijn.
Eng is kop de lucht in, en gefocusd.
Met mijn voeten rammelen is stilstaan, beetje suffen, met ander paard wriemelen,..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:15

Jaaaaa heel herkenbaar probleem.
Jouw paard is ondertussen uiteraard al zadelmak gemaakt geweest, het is voor een deel opgeleerd, maar ze hebben een deel vergeten te doen, dit is dus nu jouw werk als je dat probleem wil doen verdwijnen.
Het betreft hier " sacking-out " het paard aanraken op eender welk plekje, en dit met eender welk voorwerp, alsook rond , achter , naast en boven je paard.
Dit is een onderdeel van het " desensibiliseren ".
Ook is er waarschijnlijk door jouw toedoen dan, een soort verwarring ontstaan in wie op welke momenten de leider is, en de vooruit knop is een beetje verwaarloost geweest ( waarschijnlijk iets te veel vrijheid aan je paard gegeven hierin ) en dit levert dan na een tijdje dit soort probleem op.

Dus werken aan de vooruit en aan het stoppen.
En het sacking-out " heel uitgebreid , dus met de gekste dingen en ook echt heel gedurft en uitdagend gaan trainen.

Een paard die een omgezaagde boom als iets engs ziet, in eerste instantie kan dit idd gebeuren , maar als deze situatie ook zo blijft verder bestaan is de grote fout te zoeken bij de ruiter en dus niet bij het paard.

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 10:56

oke,dit gaat een lange uitleg worden.
Ik zal beginnen met de geschiedenis van dit beestje ;)

Hij is anderhalf jaar onder het zadel, waarvan een jaar, enkel met mij door de bossen wandelen.
Hij is geopereerd aan OCD, vandaar dat hij nog niet zoveel ervaring had toen hij 5 was.

Ik ben niet de eigenaar, en het paard is ingereden voor ik bij deze mensen kwam.
Dit is gebeurd door een prof laat ons zeggen.
Hij heeft het zadel erop gegooid, is erop gekropen, longe deraan, en de eigenaar moest in het midden met de zweep staan slaan zodat het paard bleef lopen.
Dit is een keer of 3 gebeurd, en daarna heeft er een andere ruiter af en toe op gereden.
Naar wat ik verstond is dat die ook in de piste reed, en het paard liet halthouden en dan wat wriemelde aan zijn teugels, en zo kwam directo dan aan de teugel.
Dit is natuurlijk allemaal van horen zeggen.

Hierna ben ik gekomen en werd hij 'mijn' paard om op te rijden enzo.
De eerste keer dat we naar het bos gingen merkte ik al snel dat hij schrik had om te lopen.
Voorzichtig zijn voeten neerzetten, twijfelen, onzeker zijn, afwachten,...
ik heb hem dan heel de rit lieve en bemoedigende woordjes toegepraat en aan het einde van de rit was er al een enorm verschil voelbaar in zelfvertrouwen.
Nu, ongeveer een jaar verder, heeft hij echt wel genoeg zelfvertrouwen gekregen.
Hij loopt goed door, lekker actief, loopt nog het liefst op de kop en trekt de groep mee.

Het enige puntje waar we mee bleven sukkelen waren raar gevormde stukken hout...
een boom in heel erg rare vorm, afgezaagde bomen aan de kant, stronken, soms zelfs bankjes.
Hij stopte en stond er gefixeerd naar te kijken, dan moest een ander paard eerst, want hij dierf gewoon niet.
Dit probleem is nu zogoed als verholpen en hij kan er gewoon langs, mits af en toe wat kijken.

Heel af en toe echter, heeft hij even gewoon geen zin, en hij is dan niet vooruit te krijgen, evenals zijn vriendje niet, dan staan ze met 2en wat te staan...
Hij speelt dan gewoon met mijn voeten en dan wil ik hem wel een tik kunnen geven, helaas, als het andere paard achter mij staat gaat dat natuurlijk niet, aangezien hij achteruit slaagt.

Over het sacking out (nog nooit van gehoord trouwens), ikzelf mag hem overal aanraken en doen wat ik wil, een deken opleggen is ook geen probleem.
Ook als ik erop zit en we willen op de kaart kijken, dan gaat de kaart open en die leg ik gewoon op zijn nek, geen enkel probleem.
Maar een dekje of een zadel... dan begint hij rondjes te draaien om het toch maar niet op zijn rug te krijgen.
Eens dat erop ligt is er geen enkel probleem.
Ik heb hem al laten snuffelen, maar dat is even snuffelen en dan geen interesse meer.

Paard weet dat ik ten allen tijde de baas ben.
Hij weet het ook wanneer hij iets gedaan heeft wat niet mag.
Ik ben wel in het begin erg voorzichtig met hem geweest, veel tijd geven om te wennen en te kijken...
Maar wanneer we na een pauze willen vertrekken ofzo, dan vertrekt hij meteen bij een hulp.

Nu, hoe werk ik dan best aan het sacking out, concreet dan...
Ik kan wel vanalles op zijn rug gooien, maar ik denk dat dat mss niet gaat werken omdat het geen probleem is om allerhande dingen op zijn rug te leggen...
Misschien moet ik nog duidelijker maken dat ik de baas ben? tijdens het sacking out dan...
Hoe werk ik hier cocreet aan?

[size=9]in elk geval bedankt voor je Pb'tje, jij hebt ook zo'n lange tekst terug in je postvak ;)[/size]

dea5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:28

k zou gewoon met je benen proberen en anders een tik geven en dan weer je benen en weer een tik

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 23:04

Zoals ik dus al zei, dat doe ik al.
Staat hier toch wel he, of niet?
Zijn maar een paar posten om te lezen hoor ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:34

Hey smillie,

Ik heb een vergelijkbaar probleem (gaat steeds beter, ben er mee bezig!) met mijn merrie. Ze vind het geen probleem om voorop te gaan, als ze iets eng vind, gaat ze er uiteindelijk ook langs, maar soms staat ze maar een beetje stom te staan en wacht eigenlijk tot het volgende paard voorop gaat. Vind ze het er toch 'te eng uitzien' ofzo:p het paard achter haar kan helemaal moeilijk gaan doen, staat zij daar een beetje suf te wachten. En inderdaad ook zo slim om als ik boos wordt gewoonweg tegen het andere paard aan te lopen of te trappen, wetende dat ik dan niet doorga.
Nu heb ik het volgende ontdekt: als het paard wat achter je staat, meer afstand houdt en ook achteruit gaat als jouw paard achteruit gaat, komt ie gewoon weg niet bij dat andere paard! Jij dus genoeg tijd om eens lekker lang door te vragen en steeds duidelijker te worden. Ik heb dit in mijn laatste rit ontdekt, en wat denk je: heb maar 2x de zweep hoeven te gebruiken (overigens alleen als tikje, zweep is geen strafmiddel).

Zoek dus iemand die zijn paard goed in kan houden (voor de afstand) en lekker snel in de achteruit kan.

Succes ermee!

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 23:37

hmm, das mss wel een goed idee om te proberen...
paard dat dan achter hem staat is een steenezel, die verzet hem niet dan ;)
We zijn zaterdag gaan wandelen, en buiten een paar vrolijkheidsbokjes heeft hij niet lastig gedaan.
Heb hem een dekje opgegooid en wat geknuffeld enzo
Was geen probleem uiteindelijk
Het zadel zelf was wel nog lastig