Poetsen op poetsplek uit het zicht trekt de haken eruit.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loontje73

Poetsen op poetsplek uit het zicht trekt de haken eruit.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 22:54

Mijn merrie van 13 jaar. (heb haar nu bijna 5 maanden) trekt de haken uit de muur als ze op de poets plaats staat waar ze geen zicht meer heeft op het erf.
De haken op het erf laat ze wel gewoon heel. Ik weet dat ik dan gewoon daar moet poetsen, maar soms komt het wel eens zo uit dat daar geen plek is. We hebben aan twee zijkanten ook poets plekken maar ze vindt het aan beide kanten op 1 of andere manier niet leuk.

Heeft iemand een tip hoe ik dit kan afleren.

Annikab

Re: Poetsen op poetsplek uit het zicht trekt de haken eruit.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:11

Rustig opbouwen.
Ga eerst eens op de plekken die ze vervelend vindt rondwandelen, stel haar op haar gemak.
Als dat goed gaat, kan je haar daar eens heel even vastzetten, zodra ze dat gewend is, zet je haar langer neer enz.
Veel succes!

loontje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 23:27

Dank je wel.........
Heb vandaag toevallig op 1 van de poetsplekken haar bennen afgespoten en dat ging goed. Is het ook al een tijdje geleden dat ik op die plek ben geweest, maar ze was rustig.........
Op de andere plek is het erger. Ga morgen daar wel even rondje lopen kijken hoe het gaat............ Dank je voor het reageren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:30

Als ze in staat is om de haken eruit te trekken, dan zitten die haken niet goed vast.

Verder heb ik heb wel een tip voor je maar die ga je niet leuk vinden, dus geef ik hem maar niet. Sowieso is het moeilijk om die tip te geven als ik niet weet hoe veilig het daar is, en hoe de ondergrond eruit ziet.

loontje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 23:39

hahaha, dat zei mijn man ook Cassidy......... Hij heeft ze toen zelf vast gezet en toch vloog de haak weer door de lucht. Ben benieuwd naar je tip en misschien ga ik het inderdaad niet leuk vinden, maar niet banketstaaf bedoeld als je een tip hebt maar je wilt hem niet geven zeg dan niets....... De ondergrond is trouwens een verharde ondergrond.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:55

Het risico is, dat als je een tip geeft, mensen hem soms toe gaan passen maar verkeerd toe gaan passen.

Tip kan opgevraagd worden via PB.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-01-09 00:26, in het totaal 2 keer bewerkt

loontje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 23:59

Oke, ik ben juist blij dat je een tip geeft. Ik zeg niet dat ik hem meteen ga uitproberen, maar in nood weet ik wel weer iets meer. Weer wat geleerd en ik geloof dat dat de bedoeling is toch?
Maar in ieder geval bedankt..........

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:04

Hoi hoi, Cassidy- ik vind jouw methode wel redelijk heftig...ik zou dat echt als laatste methode gebruiken (if at all :)). loontje73- je hebt je paard 5 maanden toch? Stond ze daarvoor ook al op die stal of niet? ik denk eigenlijk van niet. Er zijn veel paarden die pas na een half jaar tot een jaar (!) thuis zijn. Tot die tijd denk ik dat ze gewoon in de stress schiet als ze niemand meer ziet. Ik denk dat het echt een kwestie van wennen is. Mijn paard trekt zich niet los, maar kan wel heel onrustig worden. Nu hij en wat ouder wordt (maar dat gaat bij jou niet op) en meer op zijn plek is (ben in juni verhuisd van stal), wordt het beter.

Onderschat niet wat verhuizingen met sommige paarden kan doen. Sommigen hebben er echt weinig van, sommigen hebben echt hun tijd nodig en misschien de binnenvetters nog wel meer dan die paarden die het juist heel erg uitten. En ik weet niet of je je paardje ervoor al kende, dus dan is het extra moeilijk om het te herkennen denk ik....

Hoe dan ook, succes ermee.

trouwens, Cassidy...wel goed dat je de tip gewoon opschrijft ook al krijg je vast wel commentaar ;) Heb je die tip op bokt al eerder gegeven? Hij komt me ergens wel bekend voor namelijk....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:07

Ik heb hem al eerder gegeven. En dit is voor echte hangers die niet vast willen staan, en waar al het andere al zonder succes is geprobeerd.
Het beste is natuurlijk dat je het nooit zover laat komen, en je paard van jongs af aan leert dat hij vast moet staan. Dat je in het begin (vooral met jonge paarden) het uiteinde van het halstertouw bijv. vasthoudt, en als je hem eenmaal vastzet, de tijd gaandeweg verlengd dat je hem even alleen laat staan.

Maar helaas heeft niet iedereen van jongs af aan zijn paarden in de hand, en neemt ook niet iedere fokker/eigenaar de moeite om zijn paard in jonge jaren op alle fronten goed op te leiden.

Maar goed, begin met stevige haken, misschien is het over als ze merkt dat ze zo niet los kan komen.

loontje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 00:30

Tania is al 13 maar ze is altijd alleen voor de fok gebruikt. Ben haar rustig alles aan het leren en daarom ook deze vraag. Ga het eerst op de rustige manier proberen. Lopen op die plek en dan vast en eerst kort even weg en steeds langer. Denk dat ik gewoon geduld moet hebben. ...... gaat vast goed komen, want het is een schat.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:06

Heey Loontje,

Ik had een soort vergelijkbaar probleem. Ik kan na 10 jaar paardenervaring nog steeds (!) geen paardenknoop maken:p
Toen ze schrok heeft ze zich een keertje losgetrokken, en had het hangen ontdekt, zelfs als ik hem wel goed vast had geknoopt (op de wat minder veilige manier) trok ze gewoon het touw kapot.
Nu heb ik het volgende gedaan: koop een lang touw, haal dat door de haak heen en houd het touw in je hand. op het moment dat je paard dan gaat hangen kun je een beetje meegeven, maar is hij nog niet los! Paard verbaast, trekt het touw er helemaal doorheen en jij met je snelle reactie vermogen pakt over, paard wel van de haak af, maar nog steeds niet los.
Dit gaat (als het goed is) steeds beter, dan kun je het touw een paar keer omslaan door de haak, wel het touw aan het einde vast blijven houden. Zo heeft het paard weer een punt dat als ie gaat hangen het touw niet meegeeft, maar zodra hij daar doorheen trekt nog steeds niet losstaat (want dan heb jij weer overgepakt).
Zo leert het paard dus dat hoe hij ook trekt of doet, hij uiteindelijk eindigt met dat jij het touw in je handen hebt, en hij dus nog steeds niet wegkan.
Uiteindelijk geeft hij het proberen op en kun je hem weer gewoon vastknopen. (Ik laat mijn paard nooit alleen staan, dus het zou evt. kunnen dat ie dan alsnog wegloopt)

Succes ermee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:10

Het probleem met deze methode is dat je het paard nooit alleen kunt laten.
En in mijn ogen moet een paard dat uiteindelijk ook gewoon kunnen.

loontje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:49

Sassol bedankt voor de tip. Het is in ieder geval een manier die ik ga proberen en het kan geen kwaad voor haar...........
Dank je

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:53

misschien steeds een tijdje langer buiten het zicht van het erf? of beginnen met een ander paard erbij ofzo? success ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:40

Cassidy schreef:
Het probleem met deze methode is dat je het paard nooit alleen kunt laten.
En in mijn ogen moet een paard dat uiteindelijk ook gewoon kunnen.

Dat zei ik zelf ook al Cassidy;) Ik laat mijn paard juist niet alleen omdat ik vind dat je je paard dan onnodig laat wachten, wat alleen maar voor meer onrust zorgt. En je kunt alles van tevoren doen (zadel enz. pakken, naar de wc gaan, etc), wat ook niet erg veel moeite kost;)

Ik ben overigens vergeten erbij te zetten dat je elk stapje wat het paard zet weer terug moet laten zetten, want als jij mee blijft geven met elke stapje wat ie doet ben je opgegeven moment helemaal weg bij die haak!:P
Ben benieuwd of het werk Loontje!!

Ikzelf ben nu zover dat mijn paard niet eens meer vaststaat, gewoon rustig stil blijft staan zonder iets om:)